אהוד סביון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: להחליף את הגלריות בכל פיסקה לתמונות בלבד.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: להחליף את הגלריות בכל פיסקה לתמונות בלבד.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
אהוד סביון
אהוד סביון, ינואר 2017
אהוד סביון, ינואר 2017
אהוד סביון, ינואר 2017
לידה 19 באוגוסט 1950 (בן 73)
ו' באלול ה'תש"י
תל אביב
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי אודי
בת זוג תמר לבית בהלול
השתייכות חיל הים הישראליחיל הים הישראלי חיל הים הישראלי
תקופת הפעילות 1968–1992 (כ־24 שנים)
דרגה אלוף-משנה (ים) אלוף-משנה
תפקידים בשירות
סגן מפקד אח"י חיפה (סער 2) במלחמת יום הכיפורים
סגן מפקד אח"י קשת
מפקד פלגה 916
מפקד פלגה 914
מפקד אח"י סער
מפקד אח"י יפו (סער 4)
מפקד אח"י קשת
מפקד בתי ספר הפעלה בה"ד חיל הים
מפקד פלגה 31
ראש ענף שטח במחלקת הדרכה
מפקד פו"מ זרוע הים
ראש פרויקט סער 4.5, נירית
בשירות מילואים: מפקד צוות ים ביחידת מבקר צה"ל.
פעולות ומבצעים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
תפקידים אזרחיים
הקמת היישובים צור יגאל ומתן
שליח הסוכנות היהודית בקנדה
מנכ"ל חברת דרך ארץ בהקמת כביש 6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אהוד סביון (נולד ב-19 באוגוסט 1950) הוא המנכ"ל לשעבר של חברת דרך ארץ, שיזמה, מימנה והקימה את כביש 6. במסגרת חיל הים שירת בתפקידי פיקוד בים ותפקידי הדרכה בחוף, והגיע לדרגת אל"ם. כיום משמש כדירקטור מהציבור בחברת מגדל, עבר קורס גישור ומגשר מוסמך ובנוסף דירקטור בחברת "שלווה הפקות בע"מ" אשר מנהלת את להקת שלווה, כמו כן הוא תומך ומסייע לעמותה.

משפחה ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהוד (אודי) סביון נולד בתל אביב. אביו, אלימלך, עבד בחברת החשמל, היה איש הפלי"ם ואימן את הצוותים הימיים של הפלמ"ח, ביניהם גם אנשי הצוות של כ"ג יורדי הסירה, והיה ממקימי אגודת יורדי ים זבולון בירקון. אמו, תמימה בת יהושוע זלוטניק, הייתה ירושלמית, בת משפחתו של נציב מס ההכנסה תחת השלטון הבריטי.

סביון למד בבית החינוך ע"ש א"ד גורדון והמשיך בקריית החינוך אורט סינגאלובסקי מגמת מכשירנות ומכניקה עדינה. שם רכש מיומנויות טכניות, שסייעו לו רבות בשירותו הצבאי. בשנות נעוריו היה פעיל בתנועת הנוער העובד והלומד.

שירות בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגנים הימיים שכנראה עברו אליו בתורשה מאביו, דחפו אותו להתגייס דווקא לחיל הים. לאחר הכשרה בת שמונה חודשים בבסיס ההדרכה של חיל הים, הוצב סביון כטכנאי נשק על ספינת הטילים אח"י אילת (סער 2) תחת פיקודו של גדי שפי.

קורס חובלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדלת כמות ספינות הטילים חייבה את חיל הים להכשיר כוח אדם פיקודי. נפתח קורס חובלים מיוחד לתלמידי תיכון, שאינם בוגרי בתי ספר ימיים. סביון הצטרף לקורס שנמשך שנתיים, ובשנת 1971 הוסמך כקצין ים ולאחר מכן הוכשר לתפקיד קצין נשק בספינת טילים.

במלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 1973, הוצב סביון כקצין נשק וסגן מפקד ספינת הטילים אח"י חיפה. אח"י חיפה בפיקוד שמואל שריג סיימה שיפוץ ארוך ויסודי, ובתוך ימים ספורים הצליחו להכשיר אותה לצאת למלחמה. הערכת המודיעין הימי הייתה שהמצרים ישלחו צוללות כדי לפגוע בנמל ובמפרץ חיפה, כדי לשבש את שער האספקה העיקרי של המדינה, ועל כן, הוטל על אח"י חיפה להגן על אזור המפרץ.

באחד הימים הבחין צוות הספינה בסונאר בצוללת והמפקד ירה לעברה טורפדו. הטורפדו שנורה חזר חזרה לעבר הספינה. סביון היה בגשר בעמדת הקרב בגשר. הגיע דיווח מהירכתיים שטורפדו נע לעבר הספינה והוא קרוב. נתן פקודה לעלות למהירות מרבית הבין שמדובר בטורפדו שירתה החיפה וחזר אליה. כאשר נורה הטורפדו הותקן בו גובה תקרה לנטרול המרעום 50 מטר מתחת לפני הים. לאחר כמה מאות מטרים הטורפדו הפסיק לרוץ וצף. בדיעבד הבינו שמה שנחשד כצוללת מצרית הייתה "שירה", צוללת איטלקית שטובעה במלחמת העולם השנייה.

בליל 10–11 באוקטובר 1973, השתלבה אח"י חיפה בהפגזת החוף הסורי. הכח מנה חמש ספינות בפיקוד מפקד השייטת מיכאל ברקאי, שהגיעו ללטקיה מצפון, לאחר מסע לאורך חופיה של טורקיה. כאשר פרצו הספינות לנמל לטקיה נורו לעברן טילים סוריים. בקרב שהתחולל פגעו כוחותינו בסטיל סורי אחד ובספינות של צי הסוחר שעגנו מחוץ לנמלים להסחה. מאז ועד סוף המלחמה עסקה אח"י חיפה בעיקר במשימות אבטחה על נמל חיפה.

ב-24 באוקטובר 1973, אח"י חיפה (סער 2) שהתה באזור הים האיגאי, במשימת אבטחת אניות סוחר שהביאו למדינה נשק וחומרי גלם, בניסיון למלא את המחסור שנוצר עקב המלחמה. במרחק של כ-3 ק"מ מחוף רודוס, עלתה הספינה על אי יונים, ובתחתית החרטום נבקע חור גדול.

בזכות תושייה שגילה נגד הגשר מילר, שהפעיל מיד את המנועים לאחור, נמנע נזק כבד ואיש לא נפגע. הנזק שכבר נגרם גרם לפריצת מים למדור החרטום. לאחר הפגיעה ניהל סביון את בקרת הנזקים וימאות בספינה, עד הבאתה לארץ בגרירת ירכתיים על ידי א.מ חנה אניית סוחר מגויסת של צים בפיקוד רב חובל גדעון חלמיש.[1] הטילים והתותח הועברו לספינת הסוחר כדי להקטין את משקלה של הספינה הפגועה.[2]

ביטחון שוטף[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה בשנת 1975 נשלח סביון לזירת ים סוף לשמש כסגן מפקד אח"י קשת.

בדצמבר 1975 נקרא סביון לפקד על פלגה 916, בבסיס אשדוד והיה אחראי גם לתפעולם של 4 ברטרמים ששרתו בים המלח. הפעילות העיקרית של פלגה 916 הייתה ביטחון שוטף באזור דרום המדינה ולאורך חופי עזה. עיקר הפעילות המבצעית של הפלגה הייתה אימון והספקת נשק ותחמושת לכוחות הנוצריים שפעלו בלבנון באזור ג'וניה. במסגרת זו ביצעה הפלגה בפיקודו של סביון עשרות מבצעים.

במאי 1977 עבר סביון לפקד על פלגת דבורים 914 בבסיס חיפה, שכללה 11 ספינות דבור ועסקה בביטחון שוטף בגזרה הצפונית.

פיקוד על ספינות טילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1978 מונה סביון למפקד אח"י סער ובנובמבר 1978 עבר לפקד על אח"י יפו (סער 4), שלקחה חלק בהפגזת חופי לבנון במלחמת לבנון הראשונה. אחד השיאים המבצעיים של אח"י יפו היה השתתפות במבצע הנקמה של רוצחי מינכן בבירות, לבנון.

לימודים והדרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1980 נשלח סביון לקורס פיקוד ומטה בצי האמריקני בניו פורט רוד איילנד. הקורס פתח בפניו צוהר לדרכי ההתנהלות בציים גדולים. ביולי 1981 שב לישראל ומונה למפקד בתי הספר הפעלה בבה"ד חיל הים, מסגרת שהכשירה את כלל לוחמי כלי השייט בחיל הים.

פלגת ספינות סער[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 1986 התמנה סביון למפקד פלגה 31 שכללה 6 ספינות טילים ופעלה בנמל אשדוד, תפקיד פיקודי בים החשוב ביותר בקרירה הפיקודית בחייל. פעילותה של פלגה 31 כללה: ביטחון שוטף, מבצעים, מודיעין ואימונים לביצוע הפקודות האופרטיביות לשעת חירום.

תפקידי מטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקת תורה והדרכה – בשנת 1987, נקרא להקים את מחלקת תורה והדרכה, מחלקה שתרכז את תורת הלחימה של החיל ואת הנהלים והמערכות, אלה הקיימות ואלה שיש להקימן, על מנת להכין את חיל הים למלחמה הבאה.

המכללה לביטחון לאומי - בשנת 1989 למד סביון במכללה לביטחון לאומי.

פיקוד ומטה - סביון מונה בשנת 1989 כמפקד קורס פיקוד ומטה זרוע הים. במקביל לתפקידו עשה תואר שני בניהול מגה פרויקטים, בפקולטה למדיניות ציבורית, באוניברסיטת תל אביב.

בשנת 1991 בתום הלימודים קיבל סביון פיקוד על פרויקט השבחת ספינת סער 4, לרמה של סער 4.5. שדרוג המערכות והתקנת מערכת חדשה של טילים נגד טילים בשם ברק מתוצרת רפאל. הגדלת תורן הספינות כדי שיוכל להכיל את כלל המערכות המיועדות והארכת גוף הספינה לצורך התקנת מערכת ברק (טיל) ושיפור קווי הזרימה. השיפוץ והשדרוג של הספינות נעשה במספנות ישראל.

שירות מילואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993, בתום 25 שנות שירות בחיל הים, יצא סביון לגמלאות. סביון ממשיך להיות פעיל כאל"ם במילואים. שירת ביחידת מבקר הפנים של צה"ל כמפקד צוות ים. לאחרונה נמנה עם צוות מילואים בכיר שמבצע ביקורות כוננות וכשירות מבצעית ביחידות השונות של חיל הים עד ימינו אלה.

תפקידים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 מונה סביון לתפקידו האזרחי הראשון כמנהל הקמת היישובים צור יגאל ומתן. סייעו לו רבות ניסיונו כאיש ארגון ופיקוד וכמי שלמד ניהול מגה פרויקטים. בשנת 1994 יצא סביון עם משפחתו לטורונטו שבקנדה, בשליחות ההסתדרות הציונית והסוכנות היהודית. זה היה שינוי מרענן. תפקיד חינוכי ציוני יחד עם הכרת עולם העסקים הבינלאומי. התחככות עם יהודים ואנשי עסקים מהעולם הגדול. בשנים 2016–2018 שימש כיושב ראש משותף בחברת פי-גלילות. כיום משמש כדירקטור מהציבור בחברת מגדל, עבר קורס גישור ומגשר מוסמך, ובנוסף דירקטור בחברת "שלווה הפקות בע"מ" אשר מנהלת את להקת שלווה כמו כן הוא תומך ומסייע לעמותה.

הקמת כביש 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996, החליטה ממשלת ישראל להוציא מכרז ענק לבניית כביש אגרה חדיש ומודרני, ראשון מסוגו בישראל, שיבנה ויתופעל על ידי הסקטור הפרטי הידוע כיום בשם כביש 6. בטורונטו בקנדה קיים כביש אגרה מספר 407 שהמדינה החליטה להקים בארץ בדומה. אחת הקבוצות שהתכוונו לגשת למכרז החליטה להיפגש עם היזם הקנדי ולבדוק כיצד מפעילים כביש אגרה מסוג זה.

סביון התבקש לתאם פגישה וסיור בין נציגי הקבוצה הישראלית ובין היזם הקנדי ג'ון בק בעלים ונשיא חברת AECON הקנדית. במטרה להקים את הפרויקט במודל שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי והפרטי בשיטת BOT. הפגישה הסתיימה בהצלחה גדולה, והקבוצה הישראלית החליטה לגשת למכרז ביחד עם היזם הקנדי. כשהקבוצה זכתה במכרז, מונה סביון למנכ"ל.

בינואר 2017, בתום 21 שנות עבודה, סיים אודי סביון את תפקידו כמנכ"ל חברת דרך ארץ.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביון רכש בגרות מלאה בקריית החינוך אורט סינגאלובסקי. תואר ראשון בגאוגרפיה עירונית מאוניברסיטת חיפה. בוגר קורס לפיקוד ומטה של המכללה לפיקוד ימי של צי ארצות הברית בניופורט רוד איילנד. תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב. תואר שני נוסף במדעי המדינה בהצטיינות מאוניברסיטת חיפה. בוגר המכללה לביטחון לאומי של צה"ל. עבר קורס גישור אצל עורכת הדין תמר ברק. סיים ופיתח קורס לניהול פרויקטים במסגרת חיל הים.

תחביבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלגה בסאפ (גלישה), טיולי טבע בישראל ומחוצה לה.

מעורבות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת תפקידו כמנכ"ל חברת דרך ארץ נחשף סביון בשנת 2012 לעמותת "שלוה". העמותה הפועלת בעיקר מירושלים הוקמה לטפל בילדים עם מוגבלויות שונות ובני המשפחה שלהם. בתחילה דרך ארץ נתנה חסות ומימנה חלק מהתוכניות של העמותה כתרומה. בהמשך הקים סביון יחד עם קבוצת אנשי עסקים את אגודת הידידים של "שלוה" ומשמש מאז ועד היום כיושב ראש האגודה העוסקת בגיוס תרומות בארץ למען "שלוה". לאחרונה פרצה לתודעה העולמית להקת "שלוה" כפי שהדבר התבטא בהופעה באירוויזיון שנערך בתל אביב בשנת 2019. סביון לקח על עצמו למסד ולהקים את פעילות הלהקה שהביקוש להופעות שלה בישראל ומחוצה לה גדול.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את בת זוגו תמר בהלול, בת למשפחה ותיקה מטבריה, הכיר במהלך השירות הצבאי. כאשר שירתה כמוכמ"ת בסטלה מאריס. ב-3 בספטמבר 1972 נישאו. להם יש ארבעה ילדים ושמונה נכדים.

ספרים והרצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 פרסם סביון את ספרו "כביש מחבר ישראל", המתעד את פרויקט כביש 6 ומשמש כמורה דרך לניהול מגה פרויקטים בשיטת B.O.T.

סביון שימש כמרצה במשך שלוש שנים באוניברסיטת חיפה בתוכנית MBA קיימות, בקורס מימון פרויקטים בדגש על הגנה ושמירה על איכות הסביבה.
סביון מרצה בחוג מדיניות ציבורית לתואר MA באוניברסיטת תל אביב בנושא הקמת פרויקט כביש 6 בדגש על עקרונות הניהול.
סביון משמש כשופט ומבקר בתוכנית הפרויקטים בתוכנית Executive MBA באוניברסיטת תל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישראל לשם, סיפור אוניית האם חנה במלחמת יום הכיפורים באתר משמר המורשת הימית.
  2. ^ אהוד סביון, [ בקרת נזקים באח"י חיפה הפגועה] באתר משמר המורשת הימית, 2021.