ג'ק מק'פרלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון פיליפ "ג'ק" מק'פרלנד
ג'ק מק'פרלנד (שון הייז)
ג'ק מק'פרלנד (שון הייז)
תוכנית טלוויזיה "ויל וגרייס"
הופעה ראשונה הפרק "Pilot", פרק 1, עונה 1
יוצרים דייוויד כהן
מקס מוצ'ניק
גילום הדמות שון הייז
מידע
מקצוע שחקן תיאטרון וטלוויזיה, מלצר קייטרינג, מעסה, נציג מכירות בחנות בגדים, מורה ומאמן אישי למשחק, סטודנט לסיעוד, גולש, רקדן ליווי, מפיק טלוויזיה, מנחה תוכנית אירוח
נטייה הומוסקסואל
דמויות קשורות
משפחה אליוט (בן), ג'ו בלאק (אב ביולוגי), ג'ודית מק'פרלנד (אמא), דניאל מק'פרלנד (אבא חורג), רוזאריו סלזר (בת זוג)
חברים ויל טרומן, גרייס אדלר, קארן ווקר

ג'ק מק'פרלנד הוא דמות בדיונית מתוך הסיטקום האמריקאי של רשת NBC "ויל וגרייס", אותה מגלם השחקן שון הייז. ג'ק, חברו הטוב ביותר של ויל, הוא הומו קאמפי, היפראקטיבי, חסר בושה, יהיר, מרוכז בעצמו ושטחי.

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק נולד ב-16 בפברואר 1969, בנם של אמו ג'ודית מק'פרלנד (ורוניקה קרטרייט) ואביו החורג דניאל מק'פרלנד (בו ברידג'ס). הייתה לו בייביסיטר בשם סיסי (דמי מור). אמו לא ידעה שהוא היה הומו; אביו החורג לא היה קרוב אליו, אך שלא כמו ג'ודית, ברור שהוא היה מודע לכך שג'ק הומו, מאז היה בגיל העשרה. לדברי ג'ק, כשנודע לו - אביו התעלף, וג'ק נאלץ לבצע בו החייאה. למרות שג'ק לעיתים קרובות טוען כי אביו החורג מתייחס אליו בקרירות ולא אוהב אותו, למעשה דניאל מאוד ידידותי, ולמורת רוחו של ג'ק, גם מסתדר היטב עם אליוט, בנו של ג'ק.

ג'ק טוען שיצא מהארון כבר בגיל רך, וסיפר סיפורים שונים על נעוריו, בהשאירו מקום לשאלה האם הם אמיתיים או לא. בזמן שהוא היה בבית הספר תיכון, ג'ק התיידד עם הסטודנט ויל טרומן (אריק מקורמק) וסייע לו לקבל את ההומוסקסואליות שלו ולצאת מהארון. מאז הם החברים הכי טובים.

עלילותיו במהלך הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הסדרה מתחילה, מקום מגוריו של ג'ק איננו ידוע (מלבד אזכור קצר שמדובר במנהטן), אבל הוא מתגורר עם ויל בזמן שדירתו עוברת שיפוץ. בתחילת העונה השניים, עם זאת, קארן אומרת שהוא חי בקרבת כיכר טיימס. בתום העונה הראשונה, ג'ק מסכים להתחתן עם עוזרת הבית של קארן רוזאריו סלזר (שלי מוריסון) על מנת להבטיח כי תקבל את הגרין קארד שלה. במהלך העונה השנייה ג'ק גר עם רוזאריו במעונה של קארן, אך אחרי כשנה נישואיהם מסתיים, כאשר רוזאריו נכנסת למערכת יחסים רומנטית עם הגנן של קארן, ורוצה להתחתן איתו. לפיכך, ג'ק מוצא את עצמו בסוף העונה השנייה חסר בית, והוא עובר לגור ביחד עם ויל. אולם לאחר ניסיון פריצה בדירתה, גם גרייס (דברה מסינג) עוברת לגור עם ויל, וג'ק מסכים להשכיר מגרייס את דירתה (אם כי בפועל ויל, קארן ואימו הם שמשלמים את שכר הדירה).

מאז העונה הראשונה, אז נפגשנו לראשונה, ג'ק מבסס קשר הדוק עם קארן ווקר (מייגן מולאלי), אשת החברה הגבוהה האלכוהוליסטית. קארן היא החברה הקרובה ביותר שלו (בדומה לאופן שבו גרייס היא החברה הקרובה ביותר של ויל), ושהם נקשרים זה לזה, בין השאר הודות להתנהגות הנרקיסיסטית האנוכית המופרכת שלהם. ג'ק מבסס מערכת ידידות טובה גם עם גרייס, אם כי זאת בעיקר הודות ליחסיו עם ויל וקארן.

בעונה השלישית ג'ק פותח בחיפושים אחר אביו הביולוגי, אשר מסתיימים כאשר הוא מגלה שאביו, ג'ו בלאק, מת מזה מספר שנים. לעומת זאת, ג'ק פוגש באליוט (מייקל אנגרנו), בנו הביולוגי; ג'ק מגלה כי בוני (רוזי אודונל), אחות לסבית שעובדת בבנק זרע, גנבה את "תרומתו" של ג'ק, שאותה "הפקיד", כנער, כדי שיוכל לקנות מעיל עור. כתוצאה מהליך של הזרעה מלאכותית - נולד בנם אליוט.

דניאל מק'פרלנד[Jack 1]
(בו ברידג'ס)
 
ג'ודית מק'פרלנד
(ורוניקה קארטרייט)
 
ג'ו בלאק[Jack 2]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רוזאריו סלזר[Jack 3]
(שלי מוריסון)
 
ג'ק מק'פרלנד
(שון הייז)
 
 
בוני
(רוזי אודונל)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אליוט[Jack 4]
(מייקל אנגרנו)
 


  1. ^ דניאל הוא אביו המאמץ של ג'ק.
  2. ^ ג'ו הוא אביו הביולוגי של ג'ק.
  3. ^ ג'ק נישא לרוזאריו לתקופה קצרה, על מנת למנוע את גירושה מארצות הברית.
  4. ^ אליוט הוא בנו הביולוגי של ג'ק, כתוצאה מהפריה חוץ-גופית שעברה בוני, אמו של אליוט, ללא ידיעתו של ג'ק.


בפרק סיום הסדרה, לג'ק יש מערכת יחסים קצרה ולא רצויה עם יריבה של קארן, המיליונר בברלי לזלי (לסלי ג'ורדן), שקובע את ג'ק להיות יורשו היחיד, במקרה של מותו. לרוע מזלו, כאשר בוורלי יוצא למרפסת הפנטהאוז שלו, משב רוח מעיף אותו אל מות, וג'ק נשאר עם מיליוני הדולרים שלו. השנים עוברות, וג'ק נראה כמי שחי ביחד עם קארן (שאיבדה את כל הכסף שלה) ועם רוזאריו באחוזה של קארן לשארית חייו אחרי שהסדרה מסתיימת.

אישיות ומיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק מעריץ את כל גיבורי התרבות של הקהילה הלהט"בית, ובמיוחד את שר, אשר יש לו בובה נדירה בדמותה. בפרק הסדרה "Gypsies, Tramps and Weed" ג'ק פוגש בשר, אך הוא משוכנע כי מדובר בדראג קווין בתחפושת. בהמשך הסדרה, הוא פוגש אותה שוב, כאשר היא מופיעה בחלומו כאלוהים. לדברי ויל, לג'ק יש את הגיידאר הטוב ביותר באזור. הוא אוהד של "באפי ציידת הערפדים", במיוחד את דמותה של וילו רוזנברג הלסבית. יש לו אוסף של קצוות שיער של סלבריטאים, הכולל את כל ארבע השחקניות הראשיות של "בנות הזהב" וכן של כוכבות ברודוויי ברנדט פיטרס, בטי באקלי, אידינה מנזל ופטי לה פון. ג'ק נהג לעקוב אחרי השחקן קווין בייקון ובשלב מסוים, אף הופך להיות עוזרו האישי של בייקון, אשר חושב שויל הוא זה שעוקב אחריו.

ג'ק שונא לסביות, אך תומך בזכויות להומוסקסואלים, אם כי משיקולים רדודים (הוא טוען שזוהי זכותו החוקתית לראות שני גברים חתיכים מתנשקים זה עם זה בטלוויזיה). אולם בסופו של דבר, כוונותיו הן בעצם טובות, וג'ק רוצה להיות טוב כלפי חבריו (למשל: על מנת לשמח את ויל, הוא משתמש בכל חסכונותיו כדי למנוע את הפרדתם של זוג פינגווינים הומואים בגן החיות של ניו יורק).

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק הוא שחקן כושל, בעל תשוקה למשחק ולתיאטרון. כישרונו ויכולותיו בתחום זה מוטלים בספק רב, בין השאר על ידי חבריו הקרובים. בתחילה, הוא עובד כשחקן כושל ומעלה מופע קברט יחיד בכיכובו, בשם "Just Jack", שלימים משנה את שמו ל-"Jack 2000", ‏"Jack 2001" ול-"Jack 2002". בשל ההפכפכות המאפיינת אותו, ג'ק משנה את הקריירה שלו במהירות במהלך שמונה עונות הסדרה: במהלך הסדרה ג'ק מספיק לעבוד, בין השאר, גם כמלצר קייטרינג, מעסה, נציג מכירות בחנויות הבגדים Banana Republic ו-Barneys, גולש ועוד.

המקצוע העקבי ביותר של ג'ק הוא מורה למשחק, עבודה אותה הוא משיג כתוצאה מהשתלטות על כיתת המשחק של מורתו הקשישה זנדרה (איילין ברנן), לאחר שהיא מואסת בו ובחוסר הכישרון שלו. לאחר שג'ק גובה כסף מכל תלמידיו, ואז עוזב, תלמיד אחר (סטייסי קיץ') משתלט על הכיתה ומתחיל ללמד את "שיטת מק'פרלנד" ("משחק הוא מושך"), ללא ידיעתו של ג'ק. ג'ק מתחיל ללמוד סיעוד, אך בסופו של דבר נוטש את המקצוע הזה, במהלך חתונתה הרביעית של קארן, בה הוא פוגש את ג'ניפר לופז והופך להיות רקדן גיבוי שלה (ולזמן קצר, גם של ג'נט ג'קסון), קריירה נוספת שלו שאיננה מצליחה.

בעונה השביעית, ג'ק פוצח בקריירה חדשה, כמפיק טלוויזיה בערוץ "OutTV", רשת טלוויזיה חדשה ונישתית, הפונה לקהל צופים להט"בים. עד סוף העונה, ג'ק מצליח כל כך בעבודתו, והוא הופך למנחה של תוכנית אירוח משלו - "Jack Talk". בעונה השמינית, ג'ק מאבד את עבודתו ברשת אחרי שהוא יוצא נגד הבעלים הימניים החדשים של הערוץ, שמאלצים אותו לשתף פעולה בתוכנית שלו עם מנחה חדשה ושמרנית - אמבר לואיז (בריטני ספירס). ג'ק מתקשה למצוא עבודה, ומתוך ייאוש הוא ניגש לאודישנים לתפקיד שולי בתוכנית טלוויזיה משטרתית חדשה בשם "The Badge". להפתעתו, הוא מקבל את התפקיד הראשי - צ'אק ראפרטי, שוטר ישר, אלכוהוליסט ורודף נשים.

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק ידוע כמי שיש לו סטוצים רבים לאורך כל שמונה עונות הסדרה. רובם מוזכרים אך לא מוצגים. אף שהוא רואה את כל מערכות היחסים שלו כרציניות (גם את אלו שנמשכות רק מספר שעות), רק אחת מהן החזיקה מעמד יותר מכמה שבועות (עם סטיוארט למרק, לקוח של ויל, בגילומו של דייב פולי), שנמשכת כמה חודשים בעונה השישית, וגם מערכת יחסים זו הסתיימה כתוצאה ממעשה בגידה של ג'ק.

בפרק "Lows in the Mid-Eighties" נחשף כי היו לג'ק (וייתכן שעדיין יש לו) רגשות כלפי ויל. בפלאשבק, הוא מתוודה על אהבתו לוויל, אך כאשר ויל משיב שהוא לא מרגיש אותו הדבר, ג'ק מיד מתכחש לדבריו ומנסה לשכנע את ויל שהעביר אותו "מבחן של ידידות". ג'ק מגיב בתגובה דומה, כאשר ג'יימס (טיי דיגס), חברו של ויל, מאשים אותו שהוא מקנא בו, בגלל שיצא עם ויל.

ג'ק הוא גם הבעלים, או הבעלים לשעבר, של כלב (קלאוס פון פאפי) ושל תוכי (גואפו). החל מתחילת העונה השלישית, ועד לשלב מסוים במהלך העונה השמינית, בה ג'ק עובר לגור באחוזה של קארן, הוא גר בדירה שממול לדירה של ויל וגרייס. בזמן הפנוי שלו הוא מפעיל במסדרון, מחוץ לדלת הכניסה לדירה שלו, בית קפה של שולחן אחד בלבד, בשם Jacques, בו הוא משרת לקוחה אחת בלבד - קארן - לה הוא מגיש קפה, אפיפיות ועוד (והיא מוסיפה אלכוהול לכל מה שהוא מגיש לה).

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות זכתה לקבלת פנים מעורבת מצד מבקרי הטלוויזיה; מבקרים רבים מתחו ביקורת על הנצחת הסטריאוטיפים שיש להומואים.[1][2][3][4][5][6][7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stossel, John (2006-09-15). "Gay Stereotypes: Are They True? - ABC News". Abcnews.go.com. נבדק ב-2012-11-27.
  2. ^ By MARGY ROCHLINPublished: April 18, 1999 (1999-04-18). "TELEVISION / RADIO; He's Self-Involved, He Does Headstands, He's Will's Pal Jack - New York Times". Nytimes.com. נבדק ב-2012-11-27.
  3. ^ Rebeka Burns (2004-04-28). "Tv's Portrayal Of Gays Not A Realistic Picture - Sun Sentinel". Articles.sun-sentinel.com. אורכב מ-המקור ב-2013-12-26. נבדק ב-2012-11-27.
  4. ^ "Gay Characters Gaining TV Popularity". Pqasb.pqarchiver.com. 2003-11-30. נבדק ב-2012-11-27.
  5. ^ Broverman, Neal. "Sean Hayes The Interview He Never Gave". Advocate.com. נבדק ב-2012-11-27.
  6. ^ "Sweet Roles: Season's Best Characters - Chicago Tribune". Articles.chicagotribune.com. 2001-03-23. נבדק ב-2012-11-27.
  7. ^ Virtel, Louis (2012-04-20). "The 8 Most Annoying Gay Male Characters in TV History". AfterElton.com. נבדק ב-2012-11-27.