ברומנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ב-2017, תוארו יחסיו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כ-"ברומנס".[1]

ברומנסאנגלית: Bromance) הוא קשר קרוב מאוד ולא מיני בין שניים או יותר גברים. הקשר כולל חיבה, הומוסוציאליות (אנ') ואחוות גברים. הקשר נבדל מידידות רגילה על ידי רמה גבוהה במיוחד של אינטימיות רגשית. המונח משמש מאז תחילת המאה ה-21, והוא נתפס כמוביל שינוי בתפיסה החברתית והעניין בנושא, עם פתיחות הולכת וגוברת של העולם המערבי במאה ה-21 לשקול מחדש מגבלות מגדר, מיניות ובלעדיות.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומנס הוא הלחם בסיסים של המילה Broעברית: אח) והמילה Romance (בעברית: רומנטיקה). העיתונאי האמריקאי, דייב קרני (אנ'), טבע את המונח, כאשר היה עורך מגזין הסקייטבורד, Big Brother (אנ'), בשנות ה-90 של המאה ה-20. המונח יוחס במיוחד לסוג היחסים שמתפתחים בין 2 גולשי סקייטבורד שבילו זמן רב ביחד. המונח הורחב לתחומים אחרים רק ב-2005, כאשר הנושא נעשה בולט יותר בתעשיית הקולנוע.

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיבוק בין שני גברים בצרפת
ברומנס במרוקו

ברומנס נבדק מנקודות מבט כגון היסטוריוגרפיה, חקר השיח, מחקר חברתי (אנ') ותאוריה קווירית בסקירות רחבה. הופעתה של הברומנס כנושא בעשור האחרון נתפס כשינוי החברה באופן קולקטיבי את תפיסתה ואת התעניינותה בנושא.

המאפיינים העיקריים של הברומנס הם:

  • ברומנס היא מערכת יחסים הומוסוציאלית (אנ') שאיננה דומה למערכות יחסים הומוסוציאליות מסורתיות. הקרבה המוגברת חורגת מהיותם חברים בלבד, לקשר עמוק שמאופיין בעיקר בלכידת הקצה הרעיוני של "הוא גיי / הוא לא גיי".
  • הופעתו כז'אנר רעיוני ייחודי ותמה בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה משקפת את ”[ה]קבלה [ה]רחבה יותר של ביטויים תרבותיים שאינם הטרונורמטיביים, כמו כן את האפשרות לאינטימיות חד-מינית החורגת מענייני נטייה מינית.
  • נסיבות תרבותיות עכשוויות, כולל המאבק להשגת שוויון בנישואים חד-מיניים והשגתם, ואלמנטים ספציפיים בתיאור הרוח בקולנוע ובטלוויזיה מפרידים אותו בין סרטי חבר'ה, כמו כן ידידות רומנטית (אנ') היסטורית, המשקפות מבנה חברתי שונה.

לדברי חן, החברה התעניינה באופן קולקטיבי בבדיקה מחודשת של כמה מהאילוצים המסורתיים בידידות גברית, ובעיצוב אפשרי מחדש של מבני המגדר, המיניות והאינטימיות. ברומנס מספקת ”מחקר של מגבלות מגדר, מיניות ובלעדיות באמריקה של המאה ה-21, כאשר הם פועלים בחוק ומחוצה לו. אילוצים אלו, מצידם, מדברים על הפריווילגיה החברתית והכפיפות הטבועות במערכת יחסים מסוג זה, עם השלכות גם על סוגים אחרים.” ברומנס נבדל מהקונוטציות של ידידות רומנטית (אנ'), מונח מהמאה ה-20 שתיאר בדיעבד קשרים הומוסוציאליים קרובים, שנהיו פחות נפוצים לאחר אינטימיות פיזית פוטנציאלית בין בני זוג שאינם מיניים, נחשבה כחרדה במחצית השנייה של המאה ה-19.

מצד אחד, העניין החברתי בנושא נתפס כמניע את תעשיית הקולנוע, שהחזירה אז את החברה כולה, לבחון מחדש את דעותיה, ומתייחסת לקבלה של ”סוגים אחרים של מערכות יחסים” בין אנשים. מצד שני, יש שראו את הדגש על אהבה אפלטונית כדחייה מהומוארוטיקה, או כבלבול מכוון של מערכות יחסים הומוסוציאליות והומורוטיות.

ברומנס נתפסה גם כהשתקפות של "אקספרסיביות דיסקורסיבית" גדולה יותר. חוויות הידידות והגבריות, אולי בגלל סגנונות הורות פתוחים יותר משנות ה-70 של המאה ה-20, משקפות מגמה מסוימת לפתיחות רגשית יותר ומוגברת יותר. לדברי הסוציולוג פיטר נרדי, ”גברים פחות מפחדים להיתפס כהומוסקסואלים. זה נהיה מקובל יותר עבורם לגלות רגש כלשהו.” לאחר מכן, גברים מתחתנים, אם בכלל, וזה משפיע על אחוות הגברים. על פי מפקד האוכלוסין של ארצות הברית מ-2010, הגיל הממוצע של נישואיו הראשונים של גבר הוא 28, לעומת 23 ב-1960. גברים עם יותר השכלה ממתינים עד לגיל 30, לפני שהם מתחתנים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי חבר'ה הותאמו במידה מסוימת לסרטי ברומנס, אף על פי שמבקרים מבחינים בין השניים, ומציינים כי סרט חבר'ה נוטה להיות יותר אלים, יותר מפורש ופחות פתוח לגבי התכנים ההומוסקסואליים הסמויים שלו. ההבדל בין סרטי החבר'ה לבין סרטי ברומנס צוין באופן קומדי לראשונה ב-1978, כאשר המגזין האמריקאי, National Lampoon (אנ'), העביר מודעת פרודיה לסרט החבר'ה, Semi-Tough (אנ'), ששמו נקרא "Semi-Sweet" (בעברית: חצי מתוק) והציג איור של השחקנים ברט ריינולדס וקריס קריסטופרסון מחזיקים ידיים.

דוגמאות בולטות של קומדית ברומנס כוללים את הסרטים בתול בן ארבעים (2005) והדייט שתקע אותי (2007), סופרבאד - חרמן על הזמן (2007),[2] לדפוק חתונה (2005), זולנדר,[3]Funny People(אנ')‏ (2009), I Love You, Man (אנ')‏ (2009), בדרך לחתונה עוצרים בווגאס (2009) ואיך להיפטר מהבוס (2011).

אף על פי שהרומנים של ג'. ר. ר. טולקין קדמו ל-"עידן הברומנס", הצגת מערכות היחסים ההדוקות לאורך כל החיים בין פרודו בגינס לסמוויז גמג'י, בין מריאדוק ברנדיבאק לפרגרין טוק, ובין גימלי ללגולאס אופיינו כברומנס, כמו כן בסרטים המבוססים עליהם.

הנושא נותר פופולרי, וז'אנרים שונים מסתכלים על המושג בדרכים שונות, כמו בסרט התיעודי Best of Enemies (אנ') – על היריבות בין גור וידאל וויליאם פ. באקלי הצעיר בשנות ה-60 של המאה ה-20.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם הברומנס הופיע בטלוויזיה ונהיה נפוץ יותר. סדרת הטלוויזיה הראשונה שבה הוצג הברומנס היה The Man from U.N.C.L.E. (אנ') משנות ה-60 של המאה ה-20,[4] ובסדרת הטלוויזיה סטארסקי והאץ' משנות ה-70 של המאה ה-20, שהמפיק, אהרון ספלינג, כינה את הסדרה כ-”סיפור האהבה ההטרוסקסואלי הראשון של הטלוויזיה”.[5] מבקרים מסוימים מצביעים גם על סדרת הטלוויזיה הזוג המוזר (אנ') משנות ה-70 של המאה ה-20, עליו אמר המפיק הבכיר גארי מרשל, ”הרשת הייתה מודאגת מכך שאנחנו יותר מדי הומואים.”[6]

באוקטובר 2008, העלה המגזין האמריקאי, TV Guide, כריכה שבהם גרגורי האוס (יו לורי) וג'יימס וילסון (אנ') (רוברט שון לאונרד) עם הכיתוב "האם זה לא ברומנטי?".[7]

ברודי ג'נר (אנ'), שהוצג בתוכנית הריאליטי של MTV, הוליווד הילס, העלה את הנושא של ברומנסים עם ג'סטין בובי בריסקה וספנסר פראט (אנ'), בסדרת הריאלטי, Bromance (אנ'), ב-29 בדצמבר 2008. הסדרה, בת ששת הפרקים, הציגה את ג'נר בוחר, מבין המתחרים, מי יהיה חלק מ-"פמלייתו" של ג'נר.

בסדרת הטלוויזיה סקראבס, ג'יי. די הוא רופא רגיש ”בקשר מוחלט עם רגשותיו. הוא לא מפחד להראות לחבר הטוב ביותר שלו טורק כמה הוא אוהב אותו.”[8] בפרק אחד, הם שרו "Guy love. That's all it is.". סדרת הטלוויזיה, החבר'ה הטובים (אנ'), "מקדמת את הקשר הגברי תוך הכרה במודעות עצמית לצלילי ההומרוטי שלו."[9] העיתון הבריטי, אינדפנדנט, ניתח את סדרת הטלוויזיה שרלוק, של ה-BBC, כברומנס, וייחס אליו כנושא. מערכת היחסים בין שרלוק הולמס לדוקטור ווטסון יוחסה כברומנס גם בכלי מדיה אחרים.

מגישי ומפיקי הטלוויזיה הבריטית, אנתוני מקפרטלין (אנ') ודקלן דונלי (אנ'), ידועים בידידותם הבלתי-נשברת על המסך ומחוץ למסך.[10]

עקב איסור ממשלת סין על הצגת מערכות יחסים להט"ביות בטלוויזיה, נפוצים בסין עיבודי ברומנס לרומנים העוסקים ביחסים הומוסקסואליים, כגון "The Untamed" ו-"Word of Honor" (אנ').[11]

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המושג התרבותי לפיו הברומנס מקשר לקרבה מסוימת נלקח כנושא. הרעיון הועלה גם בביולוגיה, וכן ביצירות ניסיוניות של סרטי וידאו של מחול אקרובטי, ברומנס חוקר את ”... האינטימיות של אינטראקציה פיזית בין בחורים; של ה-'ברומנס' שלהם.”

כפי שנאמר בספרו של מזכיר העיתונות לשעבר, סקוט מק'קלן (אנ'),‏ What Happened (אנ') היחסים בין ג'ורג' ווקר בוש למק'קלן, תוארו על ידי מבקר אחד כ-”סיפורו של ברומנס אחד ארוך ונכשל”.[12]

ב-2012, השיר "Bromance" של הקומיקאי, אושיית היוטיוב והשחקן האמריקאי, ריאן היגה, נהיה סרטון ויראלי.[13]

היחסים של הפוליטיקאים דלטון מקגוינטי (אנ'), ראש פוברינציית אונטריו (2003 – 2013), וז'אן צ'רסט (אנ') ראש פוברינציית קוויבק (2003 – 2012), תוארו כ-”ברומנס מתפתח”.[14][15] היחסים של ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר (2006 – 2015), וראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט (2013 – 2015), תוארו כ-”ברומנס שמרני”. מונח זה תואר גם על יחסיהם של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ונשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ויחסיהם של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וקנצלר גרמניה, גרהרד שרדר.

בתחילת 2017, צצו מספר ממים באינטרנט אשר רמזו על יחסיו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כ-"ברומנס".[16]

ברומנס נקשר לירידה ”[ב]בעיות כמו חרדה, דיכאון, מחלות לב וליקויי ריכוז וזיכרון”.[17]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברומנס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "This Is Why the Obama-Biden Bromance Is Surprising". Time. ארכיון מ-2017-06-02. נבדק ב-2017-05-22.
  2. ^ Setoodeh, Ramin. "Isn't It Bromantic?" Newsweek 8 June 2009: 73. Academic OneFile. Web. 24 Oct. 2014.
  3. ^ White, Susan. (2010). "I Felt Like, 'This Guy's Really Hurting Me.' And It Hurt." in Funny Men in Pain from Zoolander to Anchorman. Popping Culture. 6th ed. Pearson Custom Pub. p. 125-33.
  4. ^ "The Man from U.N.C.L.E. celebrates the spy phenomenon from the 1960s". The Globe and Mail. ארכיון מ-2017-01-11. נבדק ב-2017-01-10.
  5. ^ "25 Secrets About Starsky And Hutch You Didn't Know | AfternoonSpecial". AfternoonSpecial (באנגלית אמריקאית). 2016-09-07. ארכיון מ-2017-01-12. נבדק ב-2017-01-10.
  6. ^ "'The Odd Couple': Matthew Perry Reveals Secrets Behind CBS' Modern Remake!". Entertainment Tonight. ארכיון מ-2017-01-12. נבדק ב-2017-01-10.
  7. ^ That characterization of the House-Wilson relationship, was finally acknowledged by the characters (and their writers) on s08e19, "The C Word", and they did it by weaving the term into a typical dialogue, in a non-typical situation: After a long and difficult weekend, during which House treated Wilson through his extreme and dangerous chemo treatment of choice, Wilson awakens and starts recollecting what they went through: "Wilson: I... I seem to recall, I said some things to you... House: You talked a lot. I stopped listening after you confessed your fear of dolphins. Can we just tone down the bromance a few notches? My leg is killing me." note: Thus, indirectly addmiting he sacrificed his own stash of pain killeres in order to treat Wilson. A minute later, House supports Wilson on his way to the bathroom, and they both groan, each out of his own pain: "Wilson: I thought you said you had plenty of Vicodin? House: Everybody lies... Wilson: So, the way I felt... You feel that, what, Most of the time? Really does suck being you, doesn't it? House: At least I don't have cancer."
  8. ^ "How to Define Bromance or a Friendship Between Guys". LiveAbout. ארכיון מ-2020-11-12. נבדק ב-1 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Lavigne, Carlen (April 1, 2013). "Two men and a moustache: Masculinity, nostalgia and bromance in The Good Guys". The Journal of Popular Television, 1 (1): 69–81. Intellect Publishers.
  10. ^ אתר למנויים בלבד Michael Hogan, ‏Ant and Dec: the ultimate bromance for normal blokes, The Telegraph, 28 February 2015
  11. ^ ‘Boys’ love’ dramas that took China by storm come into Beijing’s crosshairs, South China Morning Post, ‏2022-02-02 (באנגלית)
  12. ^ Kelly, David (2008-06-02). "One Long, Failed Bromance". Paper Cuts. ארכיון מ-2012-12-09. נבדק ב-2008-10-29.
  13. ^ DeAngelis, Michael. Reading the Bromance: Homosocial Relationships in Film and Television, p. 3 (Wayne State University Press, 2014).
  14. ^ Florida, Richard (2008-10-17). "Ahead of the Curve". The Gazette. Montreal. אורכב מ-המקור ב-2010-08-18. נבדק ב-2008-10-29.
  15. ^ Campbell, Murray (2008-10-03). "McGuinty and Charest: a fine bromance". The Globe and Mail. ארכיון מ-2015-02-12. נבדק ב-2008-10-29.
  16. ^ אתר למנויים בלבד Mark Molloy, ‏The incredible Obama-Biden 'bromance' memes are back, The Telegraph, 19 January 2017
  17. ^ "Health Benefits Of Bromance: Male Friendships May Help With Stress Management By Promoting Release Of 'Cuddle Hormone'". Medical Daily (באנגלית). 2016-03-04. ארכיון מ-2017-10-26. נבדק ב-2017-10-25.