משתמש:מעט מן האור/יעקב אביטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעט מן האור/יעקב אביטל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1900
ריגה
פטירה 7 ביוני 1937 (בגיל 37 בערך)

יעקב אביטל (נולד ב-1900 בריגה, נפטר ב-7 ביוני 1937) היה שחקן תיאטרון האהל ותיאטרון הבימה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בריגה, בעירה שטוקמנסהוף. אביו הוא הסופר והמורה אבא ארש.

בעקבות מלחמת האזרחים ברוסיה פגש בחצי האי קרים את ראשוני החלוץ. הוא הצטרף אליהם ועלה לארץ ישראל בשנת 1920. הוא השתייך לגדוד העבודה במסגרתו עבד בסלילת כביש טבריה-צמח ובמחצבה בירושלים. ב-1925 ייסדה מניה ארנון את "מסדה" - הסטודיה הדרמטית של גדוד העבודה, ואביטל היה בין ראשוני חניכיה. באותה שנה יסד משה הלוי את תיאטרון האהל והוא צירף את אביטל לתיאטרון שלו.

בשנת 1926 נישא להדסה ינובסקי, אותה הכיר לאחר שראתה אותו במחזה "ירמיהו" בתיאטרון "האוהל". השניים התגוררו בדירה ברחוב בן יהודה. לאחר כארבע שנים התגרשו. (ב-1934 התחתנה הדסה עם רפאל קלצ'קין)

בתחילת 1930 עזב אביטל את האהל, ונסע לברלין כדי לצפות בהצגות של תאטרון אירופאי ברמה אמנותית גבוהה. בברלין פגש את שחקני הבימה, שעמדו לחזור לארץ ישראל. כששבו בשנת 1931, התקבל להבימה.

בשנת 1936 נהרג אביטל בתאונת דרכים בכביש טבריה-צמח, בדרך להצגה של תיאטרון הבימה.[1]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהאהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1926 שיחק בהצגה "נשפי י"ל פרץ" שכתב וביים משה הלוי.

ב-1927 שיחק בהצגה "דייגים" מאת הרמן היירמנס(אנ').

ב-1929 שיחק בהצגה "ירמיהו" מאת שטפן צווייג שביים משה הלוי.

בהבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1931 גילם את ראובן, אחיו של אוריאל אקוסטה בהצגה "אוריאל ד'אקוסטה" מאת קארל גוצקוב שביים אלכסיי גרנובסקי - שהגיע במיוחד לברלין כדי לביים את שחקני הבימה ששהו בעיר מספר חודשים.[2] באותה שנה גילם את דוד ויליאם דדז'ן בהצגה "בכור השטן" מאת ג'ורג' ברנרד שו שביים צבי פרידלנד, גילם את מוזר בהצגה "הלהבה הקדושה" מאת סומרסט מוהם שביים אליהו ויניאר, ושיחק בהצגה "כבלים" מאת ה. לייוויק שביים ברוך צ'מרינסקי. גילם גם חסיד בהצגה הדיבוק מאת ש. אנ-סקי שביים יבגני וכטנגוב.

ב-1932 גילם את וליר בהצגה "טרטיף" מאת מולייר שביימו יהושע ברטונוב ואברהם ברץ.

ב-1933 גילם את מוזר בהצגה "היהודי זיס" מאת ליון פויכטוונגר שביים צבי פרידלנד, שיחק בהצגה "רחב" מאת הארי סקלר שביים ברוך צ'מרינסקי, וגילם סניגור ומפקח בית הסוהר בהצגה "שלושה גנבים" מאת אומברטו נוטארי(אנ')(איט') שביים צבי פרידלנד.

ב-1934 גילם פורע בהצגה "אותו ואת בנו" מאת י"ד ברקוביץ שביים ברוך צ'מרינסקי, גילם את ווידאלו בהצגה "זאבים" מאת רומן רולן שביים צבי פרידלנד וגילם את ארנסט בהצגה "פרופסור מנהיים" מאת הנס שיר שביים ליאופולד לינדברג.

הבימה מציגה את "ילדי השדה" מאת פרץ הירשביין, 30 ביוני 1935

ב-1935 גילם את יואכים, ארנולד וזיידל בהצגה "ארבעה דורות" מאת שביים צבי פרידלנד; שיחק בהצגה "חלום הגולם" מאת ה. לייוויק שביים ליאופולד לינדברג, גילם את ארתמי פילופוביץ זמליניקא בהצגה "רביזור" מאת ניקולאי גוגול שביים צבי פרידלנד וגילם את אברהם-יעקב בהצגה "ילדי השדה" מאת פרץ הירשביין שביים ליאופולד לינדברג.

ב-1936 גילם את קזימרז' בהצגה "החשבון האחרון" מאת נחום סוקולוב שביים ברוך צ'מרינסקי; גילם את נאסניו בהצגה "הסוחר מוונציה" מאת ויליאם שייקספיר שביים ליאופולד יסנר; גילם את ארנולד פון מלצ'טל בהצגה "וילהלם טל" מאת פרידריך שילר שביים ליאופולד יסנר; שיחק בהצגה "קשה להיות יהודי" שעיבד שלום עליכם (על פי יצחק דב ברקוביץ) וביים צבי פרידלנד ושיחק בהצגה אהבה שבקצבה (אנ') מאת רונלד גאו (אנ'), וולטר גרינווד (אנ') שביים ברוך צ'מרינסקי.

ב-1937 גילם את ר' זאנוויל ועיוור בהצגה "מסעות בנימין" מאת מנדלי מוכר ספרים שביימו אברהם ברץ וברוך צ'מרינסקי וגילם קברן בהצגה "מרד המתים" מאת אירווין שו שביים צבי פרידלנד.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דבורה שפירא, תעלומת התמונה האבודה, מעריב, 21 בפברואר 1990; דבורה שפירא, תעלומת התמונה האבודה (המשך), מעריב, 21 בפברואר 1990
  2. ^ בעמוד ההצגה באתר ארכיון הבימה מופיע כי: בשנת 1938, עת שהתה "הבימה" בלונדון במסגרת מסע הופעות, צילם ה-BBC, מערכה אחת מתוך "הדיבוק" ומערכה אחת מתוך "אוריאל ד'אקוסטא" במסגרת שידורי הנסיון. שתי המערכות ששודרו בטלוויזיה היו לתיעוד הראשון של הצגת תיאטרון אי פעם. במהלך השנים נעשה הנסיון לאתר את הצילומים, אך עד כה חיפושים אלו העלו חרס.

קטגוריה