שיחה:ביתא ישראל/ארכיון 3

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת Zsero בנושא ר' יהודה הנדואה

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

ממצאים גנטיים[עריכת קוד מקור]

ליאור שלום. להזכירך, אתה עצמך השקעת שעות ארוכות וערכת פרק גנטי ומשום מה מחקת את כולו. הטיעון "אין ממצאים גנטיים" נשמע קלוש בשנת 2008. אבקשך לא להסיר מידע בשם שמירה על תפיסת עולמך. אם לא יימצא תורם אני עצמי אנסה לבנות את הפרק הזה. אייל המהולל - שיחה 20:46, 2 ביוני 2008 (IDT)

שלום אייל,
כבר הזמנתי אותך לבנות את הערך השלם תפוצות העם היהודי בראי המחקר התורשתי העכשווי בעזרת הטיוטה שחיברתי והמקורות שמצאתי. המאמרים שאני קראתי מגיעים למסקנה הזו - "בדיקות יהדות תורשתיות" מודדות את נכונות הלקוח/ה לשלם עד 150 דולר אמריקני בעבור בדיקה הזויה,[1] חסרת מובהקות סטטיסטית,[2] שממצאיה מקריים[3] וההנחות הכמותיות שבבסיסה הופרכו במקרה של בני אדם וזבובים.[4]
  1. ^

    Kahn SM, The multiple meanings of Jewish genes, Cult Med Psychiatry. 2005 Jun;29(2):179-92, PMID 16249949

  2. ^

    Patterson N, Price AL, Reich D., Population Structure and Eigenanalysis, PLoS Genet. 2006 Dec 22;2(12):e190 PMID 17194218

  3. ^ ליאת עין-דור, אור צוק, איתן דומאני, Thousands of samples are needed to generate a robust gene list for predicting outcome in cancer, PNAS 103, 5923-5928 (2006)
  4. ^ עמוס טנאי ואריק סיגייה, Sequence context affects the rate of short insertions and deletions in flies and primates, Genome Biol. 2008;9(2):R37

המסקנה הזו אכן מעניינת את קוראינו וראויה להופיע בוויקיפדיה, בערכים כמו השיח הגזעני על מוצא יהדות התפוצות. היא לא נוגעת ישירות לביתא ישראל, כך שמהערך הנוכחי מספיק להפנות לערך המורחב על מופרכות הבדיקות התורשתיות הללו. אם תמצא מאמרים עדכניים יותר המגיעים למסקנה חלופית, אני אשמח לשמוע עליהם. ודאי תשמח לשמוע שהמאמר של עמוס ואריק פורסם תחת רישיון חופשי ואפשר להעתיק ממנו בחופשיות לוויקיפדיה, עם קישור הולם למאמר המקורי.

אגב, מתי בכוונתך להסיר את שקריך מהפרק שיחה:פרשת השמדת מנות הדם של עולי אתיופיה#יש לי תחושה לא טובה? אני לא מסיר אותם כדי לא להפוך את המחלוקת בינינו לעימות אישי, אך לשון הרע שפיזרת פוגעת בשמם הטוב של כותבים אחרים בוויקיפדיה.

כעת אבקש מהמפעילים למחוק את עריכתך האחרונה בערך ביתא ישראל, מאחר ותקציר העריכה שלך לועג לעבודתי. ראה נא ויקיפדיה:תקציר עריכה#מה ניתן לכתוב בתקציר עריכה. יום נעים, ליאור ޖޭ 04:58, 3 ביוני 2008 (IDT)

גם אנו סבורים שאין להביא פרק על ממצאים גנטיים, לפחות עד שיהיו מסקנות חד-משמעיות מהמחקרים הללו. הכנסת פרק כזה בשלב זה של המחקר עלולה להיות מטעה. מלמד כץשיחה 20:35, 4 ביוני 2008 (IDT)

דור שואל[עריכת קוד מקור]

שלום,

אני מצטט: "צאצאי שבט האגאו שהתגייר בעקבות חדירת מיסיונרים נוצרים במאה ה-15 - סברה קיצונית שהציעו כמה חוקרים. הנחה זו מופרכת מבחינה מדעית, אך נעשה בה שימוש במסגרת השיח הגזעני על מוצא הקהילה ובעימותים בין הקהילה ששמרה על יהדותה לבין הקהילה הנוצרית המדגישה את מוצאה ביהודים שהתנצרו בימי ממלכת אקסום."

כיצד הופרכה ההשערה הזאת? איך אפשר להיות כ"כ החלטי? חשבתי שההשערה מסתדרת עם המחקרים הגנטיים שנעשו בזמנו.

דור ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

שלום דור,
תודה על שאלתך. אתה מוזמן לעיין במקור שאוזכר כאסמכתא למשפטים שציטטת: הגר סלמון (עורכת), קהילות ישראל במזרח במאות התשע-עשרה והעשרים - אתיופיה', יד יצחק בן-צבי, תשס"ח ISSN 1565-0774 עמ' 17, עמ' 36-37
בספר מתוארת בפרוטרוט המסורת ההלכתית הנהוגה בקהילת ביתא ישראל, שלא היתה מוכרת למיסיונרים הנוצריים ולכן לא ניתן היה לקבל אותה מפיהם. המחקר התורשתי המקיף ביותר והעדכני ביותר שאני מכיר שולל את האפשרות כי מוצא הקהילה בשבט אפריקני שהתגייר:
Lovell A, Moreau C, Yotova V, Xiao F, Bourgeois S, Gehl D, Bertranpetit J, Schurr E, Labuda D., Ethiopia: between Sub-Saharan Africa and western Eurasia, Ann Hum Genet. 2005 May;69(Pt 3):275-87. PMID 15845032
גם המחקר הזה, כמו כל המחקרים התורשתיים שפורסמו עד כה על תפוצות העם היהודי, מבוסס על אומדן שגוי של מרחק גנטי וממצאיו מקריים. אם תמצא מחקר תורשתי עדכני שאינו לוקה בכשלים המתוארים בפיסקה שמעל שאלתך, אשמח אם תציין זאת כאן. תודה ושבוע טוב, ליאור ޖޭ • י"ט בסיוון ה'תשס"ח • 03:19, 22 ביוני 2008 (IDT)

שלום ליאור,

במאמר שהבאת נכתב: possibly of Jewish origin, though the data remain equivocal

כתוב רק שיכול להיות שהם ממוצא יהודי, אבל זה רק בגדר השערת החוקר בלבד. הוא לא היה מעלה השערה כזו אם הם לא היו יהודים, מבחינה דתית, ולכן מכיוון שהם יהודים בדתם החוקר העלה מדעת עצמו שאולי המוצא שלהם יהודי, אבל מייד סתר את עצמו בהמשך המשפט, שהמידע לגבי מהות התערובת שלהם לא ידוע.

בנוסף רמת הJ שלהם היא אפסית יותר ונמוכה יותר משל כל הקבוצות האתניות האחרות באתיופיה, מה שמנמיך מאוד את הסיכויים שהמקור שלהם במזרח התיכון. אם אני לא טועה גם סוג הmtDNA שלהם שונה משל האתיופים הלא יהודים ונפוץ רק בסומליה, ואכן הם קבוצה מעורבת, אך לא ממוצא יהודי. אי לכך, אני חושב שהם אכן קבוצה אתנית שונה בפני עצמה, אבל מכאן ועד להגיד בוודאות שהמוצא שלהם יהודי - זו כבר חשיבה יומרנית.

דור ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

שלום דור,
אני מניח שבמילים "רמת הJ שלהם" התכוונת להפלוגרופ J בכרומוזום Y. אם כך, ודאי תשמח לשמוע שכל קשר בין הימצאות ההפלוגרופ לבין מוצא יהודי הוא מקרי למדי. עוד על כך תוכל לקרוא בפרק כהן#בדיקות תורשתיות ובמאמרים שהוא מצטט. אם אתה מכיר מאמר תורשתי העוסק במוצא העם היהודי וממצאיו אינם מקריים, אשמח לשמוע על כך. כל טוב, ליאור ޖޭ • ו' בתמוז ה'תשס"ח • 23:06, 8 ביולי 2008 (IDT)


אני רק אמרתי שזה מצביע שהם לא ממוצא שמי/המקור שלהם לא במזרח התיכון. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

התוכל לציין מאמר התומך בטענתך? בספרות המדעית דווקא טוענים שיש קרבה תורשתית ניכרת בין קבוצות אוכלוסיה שונות בצפון אתיופיה לבין קבוצות אוכלוסיה שונות במזרח התיכון - ראה למשל כאן, כאן וכאן. כך שגם יהודי אתיופיה וגם הנוצרים והמוסלמים באתיופיה קרובים מבחינה תורשתית לתושבי המזרח התיכון. כמובן שהסרגל באמצעותו מדדו קירבה תורשתית עקום בעצמו, אך בעיה זו מרחפת על כל המחקרים התורשתיים שנעשו על תולדות המין האנושי.
אתה מוזמן להירשם לוויקיפדיה, כדי שתוכל לשמור על פרטיות כתובתך (79.177.225.114) ולחתום על הודעותיך כמונו. יום טוב, ליאור ޖޭ • ו' בתמוז ה'תשס"ח • 12:16, 9 ביולי 2008 (IDT)

מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

הועבר מרשימת ההמתנה. ירוןשיחה 02:00, 3 ביוני 2008 (IDT)

ממליצה על הערך בשל היותו מפורט, ממצא ומרתק.שלומית ליר (שיחה | תרומות | מונה) לא חתמה 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

הערך מוטה, דורש קיצוצים מחד והרחבות מאידך, דורש שכתוב ועוד כהנה וכהנה פעולות ויקיזציה. לא קרוב להיות מומלץ. 77.124.99.121 17:33, 22 במאי 2008 (IDT)
תודה רבה שלומית! הערך עדיין בעבודה, כמעט כולה של אליש, כך שייקח לנו לפחות עוד חודש להשלים בו את כל הפערים המהותיים. אחר כך צריך עוד ליצור ערכי משנה מתאימים כדי לקצר את הערך. בקיצור, אשמח לדון במועמדות הערך בעוד שלושה חודשים ולראות מה השתנה. יום נעים, ליאור ޖޭ 05:05, 2 ביוני 2008 (IDT)

הערך כולו במצב לא מזהיר 3[עריכת קוד מקור]

יש מקום לחשוב מחדש על הכוון הכללי של הערך.

לא זו בלבד שהערך ארוך מאד גדוש במידע הסטורי שחלקו טפל וקשה להבנה לקורא הממוצע אלא שחסר בו המידע הבסיסי שמסקרן קורא סביר ורגיל:

  • א. מהי בכלל הסיבה שרבנים דורשים גיור לחומרא ? איך הפלגים הדתיים השונים מתייחסים כיום ליהדותם ומדוע ? (חב"ד, הרבי מלובאוויץ וכו') זה אפילו לא מוזכר בערך (סוגיית הגט, הממזרות וכו')
  • ב. מהם המנהגים הדתיים ששונים לעומת יהדות התפוצות ?
  • ג. מהי המשמעות של המנהג שקיים אצל חלק מהם: עשיית הקרקועים בפנים ? (במצח קעקוע בצורת צלב ובצוואר בצורת גלים)
  • ד. חשוב לכתוב על המאמץ הלאומי בקליטתם ואת החלטות הממשלה בעניינם. זה אמנם לא נכתב בערכים מקבילים אולם במקרה הזה מדובר במאמץ מיוחד שאין לו דוגמא בארץ (וכנראה גם בעולם).
  • ה. הפרק הגנטי אינו קיים. זהו פרק מעניין ומאד רלוונטי שיאמת או יפריך את כל התיאוריות על גבי תאוריות שיש בתחילת הערך. בדיוק כמו שהמחקר הגנטי על הצוענים הביא למסקנות ברורות ומעניינות (שמקורם בחבל ארץ מסויים בהודו) והפריך דעות הקדומות לגביהם.

לסיכום: אני מקווה שהערך הזה יחזור להיות ערך רגיל שמעניין לקרוא אותו. אייל המהולל - שיחה 21:58, 15 בנובמבר 2008 (IST)

אתה עדיין פה הא ...
  • אנחנו במיזם בייחוד אנוכי, עמל כרגע על חלוקת ההיסטוריה של הקהיילה כאשר כל הערכים יושלמו קטעים נבחרים מהם יופיעו בערך זה.
  • קודם כל לגבי הסוגיה הראשונה היא סוגיה ספרדית-אשכנזית לרוב. שמדברים על יהודי אתיופיה ישנו כלל אחד חשוב לדעת להוציא את הגמרא וחוקיה על מנת להבין את הקהיילה ז"א כל חוקי הגמרא וגרורותיה אינם תקפים לקהיילה זו (מכיוון שהמשנה נחתמה בשנת 200 ולא הגיע לאתיופיה) - עונה לך גם על שאלה ב' בנוסף שכל מצוות הקהיילה לקוחים מהתורה כולל הקרבת קורבנות (יש יותר יהודי מזה?).
  • שאלה ג'- אתה ממש בור הא. ישנם כמה תשובות אחד מהם אנטישמיות, השנייה התחפשות לנוצרים בנוגע לשאר הסמלים אופנה - תסביר לי למה בעולם המערבי עושים קעקועים?.
  • אייל לי נראה שאתה מנסה להפריך את המוצא של יהודי אתיופיה, מה אתה בדיוק רומז?
  • תעזוב כבר את הפרק הגנטי, מה אתה מנסה להוכיח הא??????, כבר הודעתי לך ברגע שלכל הקהילות היהודיות יהה פרק גנטי אז לקהיילה זו יהיה גם. גם אני רוצה לגעת אם האשכנזים הם עם טורקי-כוזרי (איך בדיוק היו בפולין 4 מיליון יהודים משהו פה לי נשמע מסריח מהראש אולי הם כוזרים הרי היהודים לא נראים כמו סלאבים/גרמנים, אברהם אבינו בעצמו היה ככל הנראה דומה לבדואי.) או יהודי צפון אפריקה ברברים. אך אם יהיה פרק גנטי על הקהיילה בלי פרק גנטי על שאר הקהיילות זה יהיה ממניעים זרים ואפילו ג*עניים לפי דעתי.
  • עד היום אני זוכר את המילים הפוגעות שלך " השקפתי היא שאין להביא אוכלוסיות שאין סיכוי שישתלבו" מה ניסית לומר בדיוק שלא היה צריך לעלות את יהודי אתיופיה אולי חבל גם שהעלנו את יהודי/תימן/עיראק/מרוקו/תוניסיה/לוב/אלג'יריה ועוד... לפי דעתך רק אירופאים ואמריקאים יכולים לעלות לארץ אכן ידעתי שאתה קצת ג*ען אנחנו בישראל בגלל ציונות עד היום המילים שלך מהדהדות לי בראש ותאמין לי אני יודע מה ההרגשה. חוץ מזה אתה ואני לא יכולים לנצח נבואה שנכתבה לפני 2,000 שנה שאלוהים יקבץ את יהודי העולם גם אלה שמעבר לנהרי כוש וכן בלי יהודי אתיופיה אין משיח.
  • נ.ב נראה לי שאתה מנותק אולי תתחבר קצת ליוצאי אתיופיה, לא יקרה לא כלום. אליש ޖޭ 22:43, 17 בנובמבר 2008 (IST)
שלום אייל,
סוגיות הקעקועים והממצאים התורשתיים כבר מוסברים בערכים הנוגעים לכך. חלק מההבדלים ההלכתיים מפורטים בגוף הערך וחלק יפורטו בהמשך בערכי-משנה מתאימים. שאר תלונותיך, המועתקות מילה במילה מדבריך הפוגעניים מלפני חצי שנה, מטופלות בסבלנות ראויה לציון על ידי אליש. אני מציע שנסיים כאן את הדיון, שממילא רק מעכב את שיפור הערך. למותר לציין כי כל תרומתך לערך התמצתה בהוספת כמה השמצות שקריות ששוחזרו. אתה מוזמן כתמיד לגייס כותבים נוספים שיסייעו בהשלמת הערך, במקום לחזור מחדש על דבריך השגויים מהעבר. אגב, הממצאים המרתקים האלה עשויים לעניין אותך (הנה קישור למאמר הנדון). לילה טוב, ליאור ޖޭ • כ' בחשוון ה'תשס"ט • 23:24, 17 בנובמבר 2008 (IST)

אני בסך הכל חושב שמגיע לערך הזה להיות בהיר וקריא כמו כל הערכים האחרים. יש מקום להעביר את ההסטוריה לערך מורחב ולהשאיר תמצית ולהרחיב דווקא במקומות שמסקרנים את האזרח הרגיל שרואה ביום יום את בני העדה ושואל את עצמו שאלות בסיסיות ביותר שכתבתי מעלה ושאין להם התייחסות בערך. אין לזה כל קשר לסיכויי השתלבותם בחברה או סיכויי התערותם בכלכלה ולא ברור לי מאיפה הבאת את זה. אייל המהולל - שיחה 19:06, 20 בנובמבר 2008 (IST)

אתה יודע בדיוק מאיפה, אני מכיר הרבה אנשים כמוך. אתה באמת חושב שהוכחות גנטיות יפריכו דעות הקדומות כלפי יוצאי אתיופיה?, שאתה יושב לך בבית אתה כנראה לא מודע לכך שכ-90% מצעירי העדה שומרים עלייך שהם עושים שירות צבאי (העדה שבה אחוז הגיוס הגבוה ביותר) לא שאלת אפילו מה כמות המתגייסים מהעדה לצבא ששומר עלייך ועליי ביחוד שכיום אין הרבה מתגייסים מה שמעסיק אותך זה "אם הם מביאים מחלות" שהרי הקהיילה ההומו-לסבית (שכבודה מונח במקומה) מונה יותר ממחצית מנשאי האיידס גם כאן. אין לי כוח לדיון הזה וזאת האזהרה האחרונה שאני נותן לך לפני שאפעל לחסימתך. אליש ޖޭ 22:52, 20 בנובמבר 2008 (IST)

אליש, אני חושש שאתה מתחיל לצאת פה מאיזון. אני מדבר על טיוב הערך ואתה לוקח את זה למקומות רחוקים רחוקים. אם יש לך סימוכין לנתוני הגיוס אז הערך הזה הוא בדיוק המקום לאזכר את זה ולא דף השיחה. אני בסך הכל אומר שהרך גדוש במידע הסטורי ואחר בלי פרופורציה ויש להעבירו לערך מורחב. זה הכל. אייל המהולל - שיחה 07:41, 22 בנובמבר 2008 (IST)

אני מסכים עם אייל. יש לתת את הדעת לנקודות שהוא העלה. אציין במיוחד את גודלו החריג (130K שהם כמה עשרות עמודים מודפסים). יש לשקול העברתם של קטעים אחדים לערכים מורחבים. כמו כן, יש עודף פרטים ועודף מראי מקום שגם אותם יש לצמצם בדרך זו או אחרת. למשל הפרקים "מוצא הקהילה" ו"תולדות הקהילה" (ששוקלים יחד כ-50K) יכולים לעבור בשלמותם לערכים נרחבים. במקום הטקסט שיעבור לערכים מורחבים צריך לכתוב טקסט קצר יותר (נניח בהיקף של 15K) זה לבדו יצמצמם את הערך בצורה ניכרת. לדעתי, צריך לשאוף לערך בגודל מקסימלי של כ-50K. גילגמש שיחה 07:51, 22 בנובמבר 2008 (IST)
בנוגע לגודלו של הערך אני מסכים איתכם, אך אני התייחסתי בתגובתי ל-5 הנקודות שאייל הציג ופתאום הוא מתחיל לקשקש על "טיוב של הערך". אני כבר התחלתי ביצירה של הערכים המורחבים על ההיסטוריה של הקהיילה שהראשון מבניהם הוא היסטוריה של ביתא ישראל: 1270 - 1529 שממנו נכתבו ערכים מורחבים על אבא צברה וציון ציפורה ובעתיד הוא ירכיב חלק מהערך על ההיסטוריה של ביתא ישראל ערכים נוספים שבכתיבה הם משתמש:אדעולם/היסטוריה של ביתא ישראל: 325 - 858, משתמש:אדעולם/היסטוריה של ביתא ישראל: 1529 - 1632 ומשתמש:אדעולם/היסטוריה של ביתא ישראל: מוצא ומקור. מבחינת גודל הדף אתה צודק ב-100% אך מכיוון שאני פעיל בויקפדיה בסופי שבוע אין לי את הזמן הנדרש לערוך את כל הערך (ובייחוד שאני מגלה דברים חדשים כמעט כל יום) שלכם.
לאייל הבעיה היא שאתה מציג את "חמשת הטענות" כל חצי שנה ואנחנו מסברים מחדש המיזם על יהדות אתיופיה ימשך אך אנחנו רק שלושה כותבים לך יקח זמן, מקודם אני התייחסתי לחמשת הטיעונים ובתגובתך אתה פתאום משנה את הטיעונים לטיבו של הערך. אני בין הכותבים שבאמת מבינים את ההיסטוריה של אתיופיה והקהיילה בנוסף ליהדות, בשבוע הבא אני אתחיל לסיים את הטיוטות שלי ולקצר את הערך ביתא ישראל, לא רק אתם חושבים וחשבתם על האורך שלו גם אני ובגלל זה פניתי גם לליאור בחודש מאי בזמנו הרבה לפני הדיון פה ראה כאן את דף השיחה. שלכם אליש ޖޭ 13:52, 22 בנובמבר 2008 (IST)
אם כך, היות ואתה לא מתנגד אעשה את החלוקה בעצמי. זאת הפעולה הפשוטה ביותר והקלה ביותר ליישום. אחרי שהערך יהיה בגודל סביר אפשר יהיה לדון מה המשקל שמקבלת כל טענה. גילגמש שיחה 13:58, 22 בנובמבר 2008 (IST)
קיצצתי בערך 50% מהפרק ההיסטורי (כל הטקסט נמצא בערך המורחב), אך הערך עדיין קצת גדול. צריך למצוא מקומות נוספים שאפשר לקצץ בהם על ידי העברה לערכים מורחבים. גילגמש שיחה 14:38, 22 בנובמבר 2008 (IST)
תן לי לנסות, אולי אצליח אליש ޖޭ 19:57, 22 בנובמבר 2008 (IST)
אולי להוריד את בית אברהם? הרי זה לא ערך על כלל יהודי אתיופיה, אלא רק על ביתא ישראל. אולי אפשר להסתפק רק בשורה ב"ראו גם"? גילגמש שיחה 20:54, 22 בנובמבר 2008 (IST)
צודק. בית אברהם אלו "הפלאשמורה" אפשר להזכיר אותם במילה או שניים והשאר פשוט ראו גם, כרגע אני בעיצומו של "הקיצור". אליש ޖޭ 20:57, 22 בנובמבר 2008 (IST)
מצוין. לדעתי הערך במצב לא רע ואחרי תיקונים לא רבים, השלמות לא גדולות ועריכה לשונית אפשר יהיה אף להעמידו להמלצה. כמו כן, צריך לתת את הדעת למה שכתב אייל (אפשר יהיה להתפנות לכך אחרי השלמת הקיצוץ הרוחבי ופינוי המקום להשלמה). עוד דבר - יש הפניות רבות מדי לערכים מורחבים. למשל בפרק "מנהגי הקהילה" יש משום מה הפניה לערכים מורחבים על הצדוקים, פרושים ושאר החבר'ה העליזים. זה מיותר. הרי הערכים ההם לא מדברים כלל וכלל על יהדות אתיופיה. אפשר וצריך להזכיר אותם בגוף הערך, אבל ההפניה הבולטת הזאת מיותרת לדעתי. גילגמש שיחה 21:02, 22 בנובמבר 2008 (IST)
גם בתבנית שיש בצד שמאל על החלוקה ההיסטורית יש לפי דעתי חלק מיותר. אני חושב שעדיף לאחד את העליה לישראל יחד עם ההיסטוריה העכשיוויות ולכתוב את הכל בערך אחד (פעולה זו פשוטה לעשיה כי צריך רק למחוק את ההפניה האדומה). גילגמש שיחה 21:19, 22 בנובמבר 2008 (IST)
תשמע כל הערות שאת מציג בצורה יפה, חכמה, עניינית ומתחשבת מוצאת חן בעיני שלא כמו הזלזול כלפי הקהיילה שמציג "אייל". את הטענות שהציג להוציא נקודה מס' 5 אפשר לכתוב תחת הכותרת "הידעת?" או משהו בסגנון, נקודה 5 שהציג היא נקודה רגישה ביותר לא רק לקהיילה אלא לכלל העם היהודי והיא צריכה להיות חלק מ"המוצא הגזעי של יהדות התפוצות" שכאשר ערך זה יכתב הפיסקה על מוצא הקהיילה מבחינה גזעית תיכתב בערך שלך בתודות אליש ޖޭ 21:26, 22 בנובמבר 2008 (IST)
אין ספק שהדיון אודות מוצא יהודי אתיופיה הוא מעניין וצריך להופיע בערך הזה ולא בערך אחר. אני לא יודע אם ניתן לדבר על מחקר גנטי כלשהו שיוכל לאשש או להפריך טענות כאלה או אחרות. כל מיני בדיקות מהסוג של DNA כוהנים לא נראות לי אמינות במיוחד. גם ההערות האחרות דורשות התייחסות. יש, אמנם, התייחסות לנושא הגיור אך באמת חסר הייחס של יתר הקהילות (יש לחלק בין היחס שמעניקים החילונים שעבורם שאלת הגיור היא לא כל כך חשובה לעומת החרדים). לגבי קעקועים וכו' - לדעתי צריך לכתוב על כך בפרק "מנהגי העדה" כי באמת מדובר במשהו נפוץ הרבה יותר מהקעקועים הרגילים שאפשר למצוא אצל בני אירופה. יתכן שמדובר בשגיאה וזה סתם משהו שבולט לעין (משום מה הצלבנים נחקקו עמוק בזכרוני). גם ההערה הרביעית חשובה מאוד לדעתי וצריך להרחיב על כך בפרק המתאים. גילגמש שיחה 21:38, 22 בנובמבר 2008 (IST)
בתור אחד שמכיר את התרבות האתיופית קעקועים הם לא מנהג, הם לאופנה ויופי זה הוא דבר שונה לגמרי, הקרבת הקורבנות זהו מנהג אך זה ממש לא, לגבי הצלבים הם נפוצים בעיקר בין אלו שהתחתנו עם נוצריות ופלאשמורה (כמו כן גם אנטישמיות ועוד) השאר הם אופנה באתיופיה קעקועים כאלו נפוצים והם רגילים לגמרי מבחינתם, הערה הרביעית היא לא סתם אני כבר חשבתי על העתיד והיא צריכה להיות תחת "היסטוריה עכשווית". לגבי המחק הגנטי הוא ממש מבולגן אני קראתי מאות מחקרים שסותרים אחד את השני וזה מבלבל מאוד אליש ޖޭ 21:56, 22 בנובמבר 2008 (IST)
אם הקעקועים הם עניין נפוץ זה דורש התייחסות על אחת כמה וכמה. אפשר לכתוב ערך נפרד על ההופעה החיצונית של ביתא ישראל (לבוש, נימוסין והליכות המקובלות בקרבם, אמנות וקישוטים וכיוצא באלה). יש בהחלט מקום לאזכור קצר לדברים האלה גם בגוף הערך. אייל מדבר על זה כשהוא מזכיר את המידע ה"בסיסי". גילגמש שיחה 23:35, 22 בנובמבר 2008 (IST)
מבלי להתייחס להפרות כללי ההתנהגות של "אייל", אציין רק ששיעור הגיוס לצה"ל בקרב גברים מקהילת ביתא ישראל הגיע ל-97% לפי דו"ח הוועדה לבירור פרשת תרומות הדם של עולי אתיופיה (עמוד 5). פרשת הדם גרמה לירידה זמנית בשיעור הגיוס, כך שאיני יודע מה שיעור הגיוס הנוכחי.
נושא הקעקועים כבר נזכר בערך קעקע והפולמוס התורשתי בערך כהן, בהתאם לתוצאות הדיון שנערך בשיחה:בדיקת דנ"א כהנים/מחיקת הערך. הממצאים הטריים שסוקרו בעיתון הארץ נראים לי ראשוניים מכדי להיות מאוזכרים בוויקיפדיה בשלב זה.
חן, אשמח אם תוכל ללוות את שיפור הערך הזה לזמן-מה. ההערות והעריכות שלך תורמות לשיפור הערך, ולהשבת הדיון עליו לפסים ענייניים. שבוע טוב, ליאור ޖޭ • כ"ה בחשוון ה'תשס"ט • 22:13, 22 בנובמבר 2008 (IST)
ליאור ואליש. אני אפילו לא מתקרב לרמת הידע שלכם בנושא זה. אבל אני בטוח שהמידע המעניין את הקורא הסביר הוא הדברים הבסיסיים יותר. המידע הבסיסי לא מתאים לפרק "הידעת ?" כפי שחושב ליאור אלא ללב הערך. אנחנו צריכים לכוון את עצמינו לסקרנות הטבעית של הקורא הסביר (נניח תלמיד תיכון או סתם אזרח) וככה לבנות את הנושאים בערך. חן, תודה על העזרה. נראה שכעת יש סיכוי שהערך יהפוך לקריא יותר. אייל המהולל - שיחה 23:02, 22 בנובמבר 2008 (IST)
שיעורי הגיוס לצבא לא צריכים להשפיע עלינו. ויקיפדיה לא צריכה להביע עמדה שיפוטית. אני שמח שהם מתגייסים לצבא, אבל באמת שאין לזה שום השפעה על העריכה שביצעתי בערך. את הנתון הזה כדאי להזכיר בפרק הרלוונטי שדן בהטמעת העדה בישראל. גילגמש שיחה 23:37, 22 בנובמבר 2008 (IST)

הרב עובדיה יוסף נשמט מהערך ?[עריכת קוד מקור]

הריי הרב עובדיה יוסף (הרב הראשי הספרדי) היה זה שהחליט בשנת 1973 שהפלשים יהודים ויש להעלותם. וזה אחרי שהרב הראשי האשכנזי קבע שאינם יהודים. זה נראה לי לא סביר להשמיט את שני אלה מהערך. אני אפילו הייתי מוסיף תמונה של עובדיה יוסף (זה הרבה יותר רלוונטי מתמונת מוסוליני). אייל המהולל - שיחה 23:15, 22 בנובמבר 2008 (IST)

האשכנזים היו תמיד בזיגזג למרות שישנו רומן ארוך בין הקהיילה לבין יהדות אשכנז פעם מכירים בקהיילה פעם לא הם לא החלטיים פעם שולחים את יוסף הלוי ופעם הרב האשכנזי אומר כך האשכנזים היו גם כנגד קהיילת יהודי הודו. הערך עדיין בשכתוב לגבי ההערות שלך (תתחשב לפחות ותכתוב אותם בצורה יותר טובה ולא פוגענית ולא כמו דברים בסיסים שכן הקהיילה היא "קהיילה של כהיי עור" זה גם בסיסי אל תשכח) תביא לי שם מכיוון שהקעקועים הם לא מנהג אין לי בדיוק איפה לשים אותם בערך אנא ממך תביא פתרון היכן להוסיף ואיך, אל תשתמש במילה "פלאשים" זוהי מילה פוגענית כאן בארץ ישראל תשתמש ב"ביתא ישראל" ולפלאשמורה תשתמש בשם "בית אברהם" כל הוויכוח של אשכנזים-ספרדים יכנס בעתיד לערך היסטוריה של ביתא ישראל: 1948 - 1991 חוץ מזה אני לא השמטתי אותו והערך עדיין בעריכה כתבתי מחדש את כל הפיסקה על ההיסטוריה. אליש ޖޭ 23:23, 22 בנובמבר 2008 (IST)
גם זה חלק מעניין מאוד ויש להזכיר אותו בערך מיוחד שידון ביחס קהילות ישראל האחרות לעדה זו (הזכרתי את זה כבר בפרק הקודם בדיון). לדעתי, אין די בערך "היסטוריה של ביתא ישראל 1948 - 1991" כדי להזכיר את הנושא. לדעתי, הנושא מספיק רחב כדי לקבל מעמד משל עצמו. סך הכל אני מרוצה מאוד מההתקדמות שהשגנו היום. גילגמש שיחה 23:40, 22 בנובמבר 2008 (IST)
אל דאגה ערך עדיין בשלבי עריכה, לגבי הויכוח הוא יוזכר בקטע משלו להפנייה לערך מורחב בשם "יחס יהדות העולם לביתא ישראל" או משהו בסגנון, העריכה שלי להיום הגיעה כנראה לקיצה אך אחזור באמצע השבוע לקראת חג הסיגד. אליש ޖޭ 23:50, 22 בנובמבר 2008 (IST)
למותר לציין כי רבנים אשכנזיים וספרדים, לרבות הרבנים הראשיים לישראל, קראו להצלת יהודי אתיופיה עוד לפני שמרן עובדיה יוסף נולד. הרב קוק, הרב הרצוג והרב משה פיינשטיין פסקו אף הם כי יש לסייע בדחיפות ליהודי אתיופיה. פסיקתו משנת 1973 של מרן יוסף רק אישרה את תקפותן של הפסיקות הקיימות, וכעבור שנתיים פסק הרב גורן כמוהו. בקיצור, אין כאן עניין של מחלוקת אשכנזית-ספרדית, כפי שיוסבר בהמשך בערך דעת חכמי ישראל על יהודי אתיופיה. ליאור ޖޭ • כ"ו בחשוון ה'תשס"ט • 18:48, 23 בנובמבר 2008 (IST)
אפשר לומר שכמעט ולא הייתה מחלוקת אם הקהיילה יהודית, העניין היה בעיקרון אם ביתא ישראל הם קראים. הקהיילה הייתה באמצע הויכוח של הרבנים אם היא קראית לכן רבנים לא מעטים פסקו שאין לעזור לה. בעניין הערך על היחס לקהיילה זו הוא צריך להיקרא כפי שהצעתי, מכיוון שהשם "דעת חכמי ישראל על יהודי אתיופיה" מוציא לא טוב את הקהיילה משמו של "עם ישראל" ו"חכמים" היו גם חכמים באתיופיה השם "יחס יהדות העולם לביתא ישראל" נשמע טוב יותר בהרבה, חוץ מזה שהשם שהציע ליאור הוא שמו של ספר. אליש ޖޭ 19:49, 24 בנובמבר 2008 (IST)

תמונות[עריכת קוד מקור]

למרות גודלו, אין כמעט תמונות בערך הזה. חשבתי לא מעט על תמונה מייצגת שניתן לשים בראש ולא הגעתי למסקנה סופית. רציתי לשים אולי תמונה של עולים במבצע שלמה, אך גם שם אין תמונה של עולים היורדים מהמטוס או משהו כזה, אלא רק איזה צריף באיזה כפר או משהו כזה. גילגמש שיחה 19:09, 23 בנובמבר 2008 (IST)

אכן, איני מכיר תמונות חופשיות ממבצע שלמה. פירטתי כאן מקורות לתמונות מאתיופיה, כולל כפרים יהודיים שננטשו. נראה לי שאוסיף גם תמונה של ארמון פאסיל גאבי, שנבנה על ידי אומנים יהודיים (בפיקוחו של ארכיטקט הודי). ליאור ޖޭ • כ"ו בחשוון ה'תשס"ט • 22:17, 23 בנובמבר 2008 (IST)
אולי אצליח להשיג תמונה של כפר יהודי טיפוסי באתיופיה, כרגע אני עובד על מפת הממלכה היהודית וגבולותיה. אליש ޖޭ 19:52, 24 בנובמבר 2008 (IST)
פרופ' עוז אלמוג פנה אלי אמש ובישר על אלבום תמונות חדש שצילם אסף דקל באתיופיה השנה. אני מציע שנבחר שתיים-שלוש תמונות משם ונבקש מאסף לשחרר אותן תחת רישיון חופשי. מה דעתך? ליאור ޖޭ • ו' בכסלו ה'תשס"ט • 07:36, 3 בדצמבר 2008 (IST)
זה לא כל כך טוב. בערך זה יש צורך בתמונות מישראל. גילגמש שיחה 08:22, 4 בדצמבר 2008 (IST)

אמהרית[עריכת קוד מקור]

אני מציע להוסיף בסוגריים כיתוב בשפה האמהרית לשם "ביתא ישראל". גילגמש שיחה 08:24, 4 בדצמבר 2008 (IST)


ר' יהודה הנדואה[עריכת קוד מקור]

מה העקשנות להציג אותו כאתיופי? הודו של חז"ל לרוב היא אותה הודו של היום ("מהודו ועד כוש") למרות שיתכן ולפעמים נוצר בלבול עם אתיופיה. יש לציין שהודו די קרובה לבבל ושתמיד היו קשרים בין שני הארצות, מה שיכול להסביר את הקשר של ר' יהודה עם חכמי בבל, וזאת בניגוד לאתיופיה הרחוקה. בכל מקרה גם אם באמת לא ניתן לקבוע שהוא היה מהודו, אז בוודאי שלא ניתן לקבוע שהיה מאתיופיה ולכן אין להציג אותו כחלק מההיסטוריה של ביתא ישראל, במידה ואנו רוצים לשמור על דיוק היסטורי. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

שלום,
האם ברשותך מקור התומך בהיותו של ר' יהודה הודי? או בכך שנשמר קשר רציף בין יהדות הודו ליהדות בבל בימי האמוראים? אחרת, נמשיך לסמוך על המאמר המצוטט בערך ועל רש"י המפרש כמוהו את מוצאו של ר' יהודה. בברכה, ליאור ޖޭ • י"ט בטבת ה'תשס"ט • 17:23, 14 בינואר 2009 (IST)

המצלול של הנדואה נשמע קרוב להינדי או הינדו ז"א שעפ"י המצלול לפחות הוא היה מה שנקרא בימינו "הודי". ומה שהבאת מפירוש רש"י זה לא הוכחה שהיה אתיופי, כי הודו לעיתים נקראת כוש וזה מה שתמהו חז"ל "'הוא אחשורוש המולך מהודו ועד כוש' – והלא הודו וכוש קריבין הוואן חדא לחדא?" משמע שהודו וכוש זה איזורים קרובים מה שבימינו זה בסביבות חצי האי הודו - סין, ולא אתיופיה של ימינו. ואין צורך לתת ראיות שהיו יותר קשרים בין בבל להודו מאשר בין בבל לאתיופיה, שזה דבר מובן מאליו. ד"א לפי המאמר שהבאת רק ניתן להבין שהיה בלבול בין הודו לאתיופיה בעבר, בטקסט אין שום אזכרה לזה שתמיד שאמרו "הודו" הכוונה הייתה לאתיופיה, אז מכאן אתה לא יכול להוכיח שר' יהודה הינדואה היה מאתיופיה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

ידידי, אין ספק שבמילה "הנדואה" הכוונה למה שנקרא בלשוננו "הודי". השאלה היא אם "הודו" היא הודו שביבשת אסיה, או אזור אתיופיה של ימינו, שבעבר כונה גם הוא "הודו" (או "אינדוס", או "הינדו" וכו').
אם תעיין בתשומת לב בסוף המאמר תראה שרב יהודה הנדואה נזכר שם מפורשות כדוגמה לבלבול בין הודו שבאסיה לבין הודו שבאפריקה, היא אתיופיה של ימינו. כך מפרש גם רש"י. הבלבול נזכר בגמרא בדיוק בקשר לביטוי שהזכרת - "מהודו ועד כוש רב ושמואל חד אמר הודו בסוף העולם וכוש בסוף העולם וחד אמר הודו וכוש גבי הדדי הוו קיימי כשם שמלך על הודו וכוש כך מלך מסוף העולם ועד סופו" (מגילה יא עמוד א).
בזכותך נפלתי כעת על הסבר מרתק על רב יהודה ההודי וממנו למקום הנוסף בו הוא נזכר בגמרא. רוב תודות, ליאור ޖޭ • י"ט בטבת ה'תשס"ט • 20:38, 14 בינואר 2009 (IST)

אוקיי. אבל תשמע כמו שאתה לא יכול לקבוע חד משמעית שהוא היה מהודו, כך גם אתה לא יכול לקבוע שהוא היה מאתיופיה, לכן אני מציע שכל עוד אין הוכחה חותכת שמוצאו היה מחבש גם אין להציג אותו ככזה (עם כל הכבוד להשערות השונות)

נ"ב רש"י מפרש שהיה מכוש ועד היום יש איזור בהודו שקוראים לו "הינדו קוש", אז שוב, זה קצת יומרני להיות בטוח שרש"י מפרש שכוש המדוברת זו באמת אתיופיה . ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

באנציקלופדיה מצטטים ממצאים קיימים ולא ממציאים חדשים. המקורות שברשותנו טוענים כי מוצאו של רב יהודה הנדואה באקסום דאז, לימים אתיופיה. אם תוכל להביא מקורות אמינים הטוענים אחרת, נצטט גם אותם (כאן או בערך שאתה מוזמן לכתוב על רב יהודה הנדואה).
הטענה כי רש"י התכוון דווקא לרכס הינדו-כוש באפגניסטן של ימינו מעניינת מאד, אך היינו מצפים שבמקרה זה היה טורח רש"י להבהיר כי אינו מתכוון לכושי מארץ כוש דווקא, כמקובל. אי אפשר להביא טענה כזו ללא מקור מתאים. יום טוב, ליאור ޖޭ • י"ט בטבת ה'תשס"ט • 08:13, 15 בינואר 2009 (IST)

איזה מקורות מוכיחים את זה שהוא היה מאקסום שבאתיופיה!? המאמר שהבאת רק מסביר שהיה בלבול בין אתיופיה להודו במקורות הביזנטיים איפה כתוב שחז"ל התבלבלו? ואם באמת רש"י לא מתכוון להודו שהוא מפרש שר' יהודה הנדואה היה מארץ כוש מי אמר שכוונתו הייתה לאתיופיה ולא לסודן, למשל, שגם נקראה כוש בעבר? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

אצטט לכבודך את סוף המאמר, ואת המקור שהוא מצטט, למקרה שהחמצת אותם:

It should also be noted that the "confusion of Indias" that exists in the Greek and Latin notices also appears in Hebrew, Aramaic, and Syriac. For example, Rabbi Yehudah Hinduah (= 6'Iv66s), who is cited in the Babylonian Talmud (Kiddushim 22b), is regarded as having come from the land of the Ethiopians.‏‏[1] A further sorting out of this material in the several Semitic languages would surely help to sharpen the details of the geographical and the historical picture.

  1. ^ ‏M. Jastrow, A Dictionary of the Targum, the Babli and Yerushalmi and Midrashic Literature (reprint New York: Judaica Press, 1985), 348. See also "India," in Encyclopaedia Judaica, 8:1350. On the confusion in Syriac, see A. Mingana, "The Early Spread of Christianity," The Bulletin of the John Rylands Library 10 (1926): 443-47.‏
:
בל נבלבל כמובן בין קיסרות אקסום לבין העיר אקסום - אין לי מושג מאיזו עיר בקיסרות אקסום הגיע ר' יהודה הנדואה. כל טוב, ליאור ޖޭ • כ' בטבת ה'תשס"ט • 19:48, 15 בינואר 2009 (IST)
זה פשוט שקר. ב-Jastrow לא כתוב כך אלא "R. J. the Indian". אז מאיפה לקח בעל מאמר זה שמישהו מעולם חשב על ר׳ יהודה כאפריקני? -- Zsero - שיחה 08:59, 10 ביוני 2009 (IDT)

תשמע חבל להתווכח, מה שכותב המאמר אומר זה שר' יהודה בא מ"land of the Ethiopians" והוא מסתמך על רש"י כנראה (אלא אם כן הוא הכיר את ר' יהודה בעצמו...) שכתב שהוא היה מארץ כוש. כוש/כושי מתורגם בתירגום השבעים כאתיופי למשל האישה הכושית של משה מתורגמת בלע"ז כ"Ethiopian woman". מה שהם עשו זה בעצם תרגמו את המילה כושי לאתיופי וברור שהתרגום הזה לא מבוסס, כי ארץ כוש יכולה להיות גם סודן וגם הודו שלשניהן קראו כוש. הממלכה של סודן, בזמן הפרעונים נקראה ממלכת כוש. אי אפשר לסמוך על כותב המאמר הזה שמחליט בצורה נחרצת שמה שרש"י פירש ככוש זה אתיופיה, אז אל תביא עוד פעם את כותב המאמר כאילו הוא איזה בר סמכא גדול . הוא מתבסס על השערות בדיוק כמו שאני יכול לומר שר' יהודה הנדואה בא אכן מארץ כוש שבאפרקיה (ולא הודו) אלא שהוא בא מסודן. אז מה אתה אומר? שאני אפתח ערך על יהדות סודן ואזכיר אותו שם כסודאני היהודי הראשון שנזכר במקורות כלשהם? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

אשריך שניחנת ביכולת להבין מאמר בלי לקרוא אותו ולשפוט את אמינותו בלי לבחון את מקורותיו. אתה מוזמן לפרסם מאמר על מוצאו של ר' יהודה הנדואה בעיתונות המדעית ואז לצטט אותו בוויקיפדיה. בהצלחה, ליאור ޖޭ • כ' בטבת ה'תשס"ט • 07:24, 16 בינואר 2009 (IST)

המצב המדיני וההיסטורי כאשר נכתב התלמוד[עריכת קוד מקור]

נו באמת, הבה נסביר מספר דברים.

1. כוש (לא כמדינה אלא כאזור) מתכוונים גם לאתיופיה וגם לסודאן, ידוע שלפני עליית ממלכת אקסום ושבא באזור אתיופיה דהיום שלטה שם ממלכת כוש וישנם הוכחות גם היום כמו שפות כושיות באזור.

2. אתיופיה זה לא שם של מדינה זה שם של אזור, המדינה אתיופיה לא הייתה קיימת לפני המאה ה-4 (כאשר אקסום התנצרה) או לכל המאוחר במאה ה-10 עליית שושלת זאגווה שהייתה ממוצא אגאוי שהוא כושי.

3. השימוש בשם אתיופיה היה לתיאור כל החלק הדרומי ממצרים על ידי היוונים שכלל את אזור נוביה וחבש. אתיופיה של היום לפני המאה ה-10 נקראה חבש. לשם חבש אין שום קשר לשם אתיופיה. זהוי טעות איומה שנוצרה.

4. לפני הקמת ממלכת שבא ואחרי אקסום כל אזור חבש היה אזור של ממלכת כוש, העמיים השמיים מתימן פלשו לממלכת כוש בקרן אפריקה והקימו את חבש, ידוע שהתנ"ך מתכוון תמיד לאזורים שהיו פעם ולא קיימים היום.

5. כאזור גאוגרפי אפשר לומר שפעם היו שני ממלכות באזור המוכנה אתיופיה (סודאן וחבש) ממלכת כוש וקיסרות אקסום, ידוע שבמקורות יוונים, בזנטיים ורומאים החבשים היו עם "ערבי" שפשוט פלש לאזור אתיופיה לעיתים רבות חבש הוצאה מאזור אתיופיה וכונתה בשם "הודו" מקורות רבים מכנים את אקסום "הודו", אקסום לא הייתה אתיופיה, רק במאה ה-4 שאקסום התנצרה ולאחר כיבוש ממלכת כוש על ידי אקסום כל השטח הגאוגרפי הנקרא אתיופיה נשלט על ידי אקסום ואקסום שינתה את שמה הרשמי לשם היווני אתיופיה.

מהודו ועד כוש.

6. "מהודו ועד כוש" הכוונה להודו של היום ועד לאזור סודאן חבש, ולא להינדו קוש, האימפריה הפרסית לא שלטה על שני אזורים אלו בכלל אלא גבלה בהם וזאת טיפשות לומר שכוש קרובה להודו. ראה מפה.

7. היו תמיד קשרים דיפולמטים ומסחריים בין שני אזורים אלא הודו וכוש ומאוחר יותר אקסום, ואפילו קהילות יהודיות נוצרו מנדידה מאזור זה למשנהו.

התלמוד הבבלי מתי נוצר?, זוהי שאלה קרטית שכך נבין מה בדיוק היה המצב המדיני בעולם. התלמוד נוצר במאה ה-3 עד ה-5. כך למעשה שיש לנו כמה דברים שקראו במשך הזמן הזה.

1. הפלישה הראשונה של אקסום לאזור תימן בראשותו של המלך גדרט (תחילת המאה ה-3).

2.המאה ה-4 התנצרות אקסום שינוי השם לאתיופיה וכיבוש ממלכת כוש.

3. ידוע שמוצאם של יהודי הודו, קהיילת יהודי קוצ'ין הוא מהמאה ה-6, לאחר פלישת אקסום לתימן (הממלכה היהודית חמיר) ופיזורה של הקהילה היהודית להודו ולחבש עצמה.

שלכם אליש ޖޭ 10:04, 16 בינואר 2009 (IST)

תירגום לאמהרית[עריכת קוד מקור]

כתוב בתחילת הערך: געז, אמהרית וטיגראינית: "ቤተ እስራኤል". מה זה אמור להיות?. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חייגו בקליק - יודעים עברית?! 02:34, 3 במרץ 2009 (IST)

כך נכתב בכתב געז השם "בת אסראל", שפירושו בעברית "ביתא ישראל". ליאור ޖޭ • ז' באדר ה'תשס"ט • 06:58, 3 במרץ 2009 (IST)
כלומר: בכתב געז כל האותיות נראות אותו דברתמיהה. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חייגו בקליק - יודעים עברית?! 13:16, 3 במרץ 2009 (IST)
לא, אבל חבל להוסיף את תבנית {{כתב חבשי}} בשביל שבע אותיות. נסה להוריד את הקובץ הזה ולהעתיקו לתיקיית הגופנים שלך (כנראה C:\Windows\Fonts). עובד? ליאור ޖޭ • ז' באדר ה'תשס"ט • 13:26, 3 במרץ 2009 (IST)
לא עובד. אבל לא הבנתי למה לא להוסיף את התבנית, ובכך לתת לכל המעוניין לראות את האותיות כרגיל. מדוע להטריח את הקוראים. כל קורא צריך לשאול פה ואח"כ לקבל איזה קובץ שיצטרך להוריד, וזה לא יעבוד לו, וכל זה בגלל שבע אותיות??. דרך אגב בערך כתב געז ג"כ זה נראה בשבילי כך, ושם מדובר על 22 אותיות. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חייגו בקליק - יודעים עברית?! 13:42, 3 במרץ 2009 (IST)
ביקשת קיבלת (: ליאור ޖޭ • ז' באדר ה'תשס"ט • 15:09, 3 במרץ 2009 (IST)

::::::קיבלתי מה? תבנית? עזרה באנגלית?. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חייגו בקליק - יודעים עברית?! 18:59, 3 במרץ 2009 (IST)

חשבתי שהתבנית אמורה להציג את האותיות בצורתן הרצויה. אם ב'תבנית', הכוונה לזאת שהוספת, הבעיה עדיין בלתי פתירה, לפחות לא לאלו שאינם דוברי אנגלית כמוני למשל. הָאִישׁ וְהָאַגָּדָה - חייגו בקליק - יודעים עברית?! 19:01, 3 במרץ 2009 (IST)
כיליתי ארבעים וחמש דקות יקרות מחיי בתרגום הדף הנדון, במקום ללמוד משהו חשוב. אני מקווה שהדף המתורגם יסייע לך להתקין את הגופן הדרוש, ושתמצא את הזמן ללמוד בשמי עוד ארבעים וחמש דקות. לילה טוב, ליאור ޖޭ • ח' באדר ה'תשס"ט • 23:45, 3 במרץ 2009 (IST)