אזרי דקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אזרי טיגאן)
אזרי דקס
אזרי דקס, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
אזרי דקס, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
אזרי דקס, מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה ראשונה פרק פתיחת העונה השביעית של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה אחרונה פרק סיום הסדרה של "DS9"
מספר הופעות 25 פרקים בעונה השביעית של "DS9"
גילום הדמות ניקול דה-בור
מידע
גיל 21
תאריך לידה שנת 2354
גזע טריל
מין נקבה
מקצוע יועצת בתחנת החלל חלל עמוק 9
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
חברים בנג'מין סיסקו
ג'וליאן באשיר

לוטננט אזרי דקס (באנגלית: Ezri Dax), בגילומה של השחקנית הקנדית ניקול דה בור, היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים". דקס, חייזרית המשתייכת לגזע הטריל, היא יועצת על תחנת החלל חלל עמוק 9 בעונה השביעית והאחרונה של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של אזרי דקס נוצרה כאשר הסתבר כי טרי פארל (ששיחקה את ג'דזיה דקס) תעזוב את התוכנית עם תום העונה השישית, וכי הדמות שלה תיהרג על ידי דוקאט[1].

כאשר ניקול דה בור לוהקה לתפקיד בשנת 1998, היא נחשבת ל"אחת השחקניות העסוקות ביותר בקנדה, אבל לא ידועה, יחסית, מדרום לגבול"[2]. היא השתמשה במצלמת הווידאו הפרטית שלה לצורך צילומי קלטת האודישן שלה[2]. דה-בואר מודה שלפני שלוהקה לתוכנית, לא ידעה כלל מהו טריל[3], אולם היא הקפידה ללמוד, וצפתה בפרקים הקודמים[3].

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזרי דקס הופיעה לראשונה בפרק הראשון של העונה השביעית והאחרונה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". על פי סיפור הרקע שלה, סג"ם אזרי טיגאן, קצינת צי הכוכבים מגזע הטריל, שובצה לשירות על ספינת החלל "Destiny" כעוזרת־יועץ, מיד עם סיום לימודיה באקדמיה של צי הכוכבים. כטריל, מעולם לא היה לה עניין להיות פונדקאית המחוברת לסימביונט[4].

אחרי שלוטננט-קומנדר ג'דזיה דקס נהרגת על תחנת החלל חלל עמוק 9, ד"ר ג'וליאן באשיר מצליח להציל את הסימביונט דקס, אשר נשלח לכוכב הבית של הטרילים, על מנת לקבל פונדקאי חדש[1]. עם זאת, במהלך מסעו של הסימביונט לטריל, על ספינת החלל Destiny, מצבו הרפואי הלך והתדרדר, ומאחר והיא הייתה הטריל היחיד על החללית באותה העת, אזרי נתבקשה להפוך לפונדקאית עבור דקס, על מנת להציל את חייו[4]. אזרי היא הפונדקאית התשיעית של הסימביונט דקס[5][6].

לאחר האיחוד ביניהם, אזרי דקס מוצבת לשרת כיועצת על תחנת החלל חלל עמוק 9, לאחר שקיבלה קידום מהיר לדרגת לוטננט זוטר, בגין ניסיונה הנרחב בצי הכוכבים והידע שצברה, באמצעות הסימביונט דקס[7].

ג'דזיה הייתה נשואה ללוטננט-קומנדר וורף, אשר תחילה מסרב לדבר עם אזרי, מאחר שהוא משוכנע שג'דזיה עברה לסטו-וו-קור ולפיכך זה לא ייתכן שהיא ממשיכה להתקיים באמצעות דקס הסימביונט[7]. עם זאת, השניים הפכו בסופו של דבר לחברים, ואף אוהבים (לתקופה קצרה מאוד)[8].

לקראת סוף הסדרה, אזרי מתחיל רומן עם ד"ר ג'וליאן באשיר[9].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לג'דזיה דקס, דמותה של אזרי נתפסת כחסרת ביטחון עצמי[10]. חלק ממעריצי הסדרה לעגו לדמות זו, ושיבשו את שמה ל-"אלי מק'טריל" (פרפרזה לדמותה של אלי מקביל), שיבוש אשר אפילו אומץ על ידי אחד מכותבי TV Guide. ניקול דה בור, לעומת זאת, לקחה זאת כמחמאה[11]. זה היה הכרחי, כי דמותה של אזרי תימנע מלהיראות העתק מדויק של ג'דזיה, בדיוק כפי שהיה נחוץ שקפטן בנג'מין סיסקו לא יהיה העתק של ג'יימס טי. קירק. ההבדלים הניעו את פיתוח הדמות. למשל, באחת הסצנות אזרי מודה כי מעולם לא אהבה את המאכל הקלינגוני גאח (במקור: "Gagh"), על אחת כמה וכמה כעת, משיש לה את זכרונותיה של ג'דזיה, מתענגת מניסיונותיו הנמרצים של המזון שלא להיבלע.

אזרי דקס היא היחידה מבין חברי צוות השחקנים המרכזיים של הסדרה, שלא זכתה שתשווק בובה בדמותה על ידי יצרנית הצעצועים "Playmates Toys".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Tears of the Prophets"
  2. ^ 1 2 Larry Nemecek, "Meet Nicole deBoer: Ezri Dax" Star Trek Communicator 119 November 1998: 10
  3. ^ 1 2 Terry J. Erdmann & Paula M. Block, Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York: Pocket Books (2000): 598
  4. ^ 1 2 הפרק "Shadows and Symbols"
  5. ^ הפרק "Dax"
  6. ^ הפרק "Facets"
  7. ^ 1 2 הפרק "Afterimage"
  8. ^ הפרק "Penumbra"
  9. ^ הפרק "What You Leave Behind"
  10. ^ Susan A. Lentz, "'Where No Woman Has Gone Before': Feminist Perspectives On Star Trek" Star Trek Visions of Law and Justice, edited by Robert H. Chaires (2003): 147. "Ezri Dax is physically petite. She is less assured, insecure, and uncertain who she is. Of course, Jadzia may have herself once been such a host. The growth and evolution of Ezri unfold as she acknowledges her "past lives."
  11. ^ Sandy Stone, "Report: Star Trek's Grand Slam, Pt. II April 7, 2007. Accessed October 18, 2007. "She didn't mind when TV Guide described her as 'Ally McTrill'—she took it as a compliment."