Trials and Tribble-ations

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
Trials and Tribble-ations
פרק מ"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
סיסקו (מימין) פוגש את קירק על גשר האנטרפרייז NCC-1701
סיסקו (מימין) פוגש את קירק על גשר האנטרפרייז NCC-1701
מספר פרק 6
מספר עונה 5
קוד הפקה 503
תאריך שידור מקורי 4 בנובמבר 1996
אורך 45 דקות
שפה אנגלית
תסריט רונלד ד. מור
רנה אצ'ווריה
על פי סיפור מאת אירה סטיבן בהר
האנס בימלר
רוברט יואיט וולף
בימוי ג'ונתן ווסט
דף הפרק ב-IMDb

Trials and Tribble-ations (בעברית: מערבולת של טריבלים) הוא הפרק השישי מהעונה החמישית של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", הפרק ה-104 מתוך 176 פרקי הסדרה. הוא נכתב כמחווה ל-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", במלאת 30 שנה לסדרה; ב-"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" הופק פרק דומה, בשם "Flashback".

הפרק היה מועמד לפרס הוגו בעבור הצגת הדרמה הטובה ביותר, כפי שהיה גם הפרק "The Trouble With Tribbles" בשנת 1968. ("The Trouble With Tribbles" הפסיד ל-"The City on the Edge of Forever" באותה השנה.)

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיסקו וצוותו חוזרים בזמן לתקופתו של קפטן קירק, כדי למצוא פצצה המחופשת לבעל-חיים חוצני המכונה "טריבל".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דומלר ולוקסלי (היפוך אותיות שמותיהם של מאלדר וסקאלי מ"תיקים באפלה"), סוכנים מיוחדים מהמחלקה לחקירות זמן, מתחקרים את קפטן סיסקו, מפקד תחנת החלל "חלל עמוק 9", מדוע הוא, ביחד עם כל הצוות של הדיפאיינט, חזרו בזמן לשנת 2268, לתחנת החלל "חלל עמוק K-7".

סיסקו מתאר בפניהם כיצד הצוות שלו חשף את מזימתו של הסוכן הקלינגוני לשעבר ארנה דרווין, להתנקש בחייו של קפטן ג'יימס ט' קירק, אשר חזר בזמן על מנת להוציא לפועל את תוכניתו. סיסקו וצוותו חזרו בזמן אל העבר על מנת לסכל את ניסיון ההתנקשות. בעבר, הם נתקלו באירועים שהתרחשו במהלך הפרק "The Trouble With Tribbles" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". הצוות השתלב אל תוך אירועי אותו פרק, נפגש עם קירק וביקר באנטרפרייז המקורית. לבסוף, סוכל ניסיון ההתנקשות - סיסקו מצליח לנטרל פצצה שהייתה מחופשת לבעל-חיים חוצני המכונה "טריבל".

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Trouble With Tribbles
Trials and Tribble-ations
בתמונה העליונה: קירק וספוק על סיפון האנטרפרייז NCC-1701,
מתוך הפרק "The Trouble With Tribbles", שנת 1968.

בתמונה התחתונה: סיסקו ודקס נוספו ברקע התמונה הקודמת,
מתוך הפרק "Trials and Tribble-ations", שנת 1996.
שם השחקן שם הדמות הערות
אייברי ברוקס קפטן בנג'מין סיסקו
רנה אוברז'ונואה אודו
מייקל דורן לוטננט-קומנדר וורף
טרי פארל לוטננט-קומנדר ג'דזיה דקס
סירוק לופטון ג'ייק סיסקו קרדיט בלבד
קולם מיני צ'יף או'בריאן
ארמין שימרמן קווארק
אלכסנדר סידיק ד"ר ג'וליאן באשיר
נאנה ויזיטור מייג'ור קירה
ג'ק בלסינג דומלר, סוכן המחלקה לחקירות זמן
ג'יימס וו. ג'נסן לוקסלי, סוכן המחלקה לחקירות זמן
צ'ארלי בריל ארנה דרווין לרבות חומרי ארכיון
לזלי אקרמן מלצרית
צ'ארלס ס. צ'ון מהנדס
דירדרה ל. אימרשיין לוטננט וואטלי
ויליאם שאטנר קפטן ג'יימס ט' קירק חומרי ארכיון בלבד
לנרד נימוי מר ספוק
דפורסט קלי ד"ר מק'קוי
ג'יימס דוהאן סקוט
נישל ניקולס או'הורה
וולטר קניג צ'קוב
סטנלי אדמס ג'ונס
פול בקסלי סג"ם פרימן
וויט ביסל לורי
מייקל פטאקי קוראקס
גאי ריימונד סוחר
דייוויד רוס שומר
ויליאם שאלרט נילץ באריס

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד ג׳רולד, אשר כתב את הפרק "The Trouble with Tribbles" עבור "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" (ואף עזר לפתח את "מסע בין כוכבים: הדור הבא"), מופיע בהופעת קמאו כחבר בצוות האנטרפרייז; ניתן לראות את גרולד במסדרון של האנטרפרייז (כפוף, עם שיער כסוף), כאשר או'בריאן ובאשיר מגלים לראשונה שיש טריבלים על סיפון הספינה. גרולד כתב את דמותו של סג"ם פרימן עבור הפרק המקורי, במטרה לשחק את התפקיד בעצמו.[1] אולם המפיק ג'ין ל. קון פסל את הרעיון, באומרו שגרולד רזה מדי. פול בקסלי, אשר לעיתים תכופות שימש כפעלולן של ויליאם שאטנר, לוהק לתפקיד. בפרק החדש קיימת התייחסות להיותו של בקסלי הכפיל של שאטנר, כאשר או'בריאן ובאשיר מתבלבלים, ומזהים בטעות את פרימן כקירק, בסצנה המתרחשת בבר של תחנת החלל K-7.

צ'רלי בריל, ששיחק את ארנה דרווין ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שב לגלם את אותה הדמות בפרק זה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". על פי תוספות מיוחדות שנוספו לגרסת ה-DVD של הפרק עולה כי המפיקים היו אמביוולנטיים לגבי הבחירה אם לעשות את החזרה לפרק "The Trouble With Tribbles" או לפרק "A Piece of the Action". באופן מקרי, הם נתקלו בבריל, יושב באותה המסעדה בה הם דנו במחווה המתוכננת.

עיצוב אמנותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין הפרק המקורי (1968) לבין הפרק החדש (1996), העיצוב האמנותי של המראה החיצוני של הקלינגונים השתנה באופן קיצוני (במקור, העיצוב שלהם שונה עבור "מסע בין כוכבים: הסרט"). כאשר באשיר ואו'בריאן שואלים את וורף מדוע הקלינגונים של המאה ה-23 נראים כל כך שונים, הוא משיב להם: "זהו סיפור ארוך ... אנחנו לא דנים בכך עם זרים". בתוספות המיוחדות של גרסת ה-DVD של הפרק המפיקים מעירים כי מדובר היה בבדיחה, על חשבונם של הקלינגונים, וכי "כל הסבר שהיינו נותנים היה נשמע מגוחך!".

ספינת הקרב הקלינגונית מדגם D-7, אשר לא נראית עד לעונה השלישית, מופיעה בפירוט עשיר תוך כדי תנועה בהגיעה אל תחנת החלל K-7. הן תחנת החלל והן האנטרפרייז נראות בפרק זה בצילומי חוץ.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הסצנות המציגות את צוות השחקנים של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" הגיעו מהפרק "The Trouble With Tribbles". בסצנה האחרונה של קפטן סיסקו על גשר הפיקוד של האנטרפרייז (בה הוא משוחח עם קפטן קירק) נעשה שימוש בחומרים מסצנת הסיום של הפרק "Mirror, Mirror", בה קירק משוחח עם סגן מרלנה מורו (אשר כפילתה מיקום המראה היא אהובתו). "שוט התגובה" של קירק, מחייך לסיסקו, חשף במקור עניין רומנטי של קירק במורו (של היקום "האמיתי"). מבטה ההמום של לוטננט או'הורה ברקע עדיין נראה לעין בפרק החדש, אף על פי שניתן לפרש אותו כעת כאילו או'הורה מוקסמת מלוטננט סיסקו.

סיסקו מספר שהוא וצוותו נסעו אחורה בזמן והם מצאו את עצמם על סיפונה של האנטרפרייז. דולמר מבקש מידע נוסף, ואמר: "איזה אנטרפרייז? יש כבר חמש כאלו". לוקסלי מייד מתקן את השותף שלו, ואומר שהיו שש. זוהי התייחסות אל סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", אשר יצא לאקרנים באותה העת, בו נראתה לראשונה ספינת החלל אנטרפרייז-E - מה שבאמת מאשר כי היו 6 ספינות של הפדרציה בשם זה. אולם האנטרפרייז הראשונה, אנטרפרייז NX-01, איננה נספרת, משום שסדרת הפריקוול בה היא מוצגת עדיין לא נהגתה. עם זאת, ההמשכיות נשמרה במידה מסוימת, משום שטכנית, האנטרפרייז NX-01 לא הייתה ספינת חלל של הפדרציה.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויותיהם של דולמר ולוקסלי, לאחר פרק זה, הופיעו בשני רומנים שכתב כריסטופר ל. בנט, "Watching the Clock" ו-"Forgotten History", אשר מתארים את ההיווצרות ודרכי הפעולה הפנימית של המחלקה לחקירות זמן.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקירה של מגזין ורייאטי של 57 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון (מתוך כ-900 פרקים נכון ל-2023) קיבל הפרק את המקום ה-47.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ David Gerrold (1973). Trouble with Tribbles: The Birth, Sale, and Final Production of One Episode. Ballantine Books. ISBN 0-345-23402-2.
  2. ^ Adam B. Vary, Joe Otters on, The Top 57 Episodes of ‘Star Trek,’ Ranked From Great to Perfect, September 7, 2023, Variety