Far Beyond the Stars

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Far Beyond the Stars
פרק מ"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
בני ראסל מביט בהשתקפותו בחלון, ורואה את בנג'מין סיסקו
בני ראסל מביט בהשתקפותו בחלון, ורואה את בנג'מין סיסקו
מספר פרק 13
מספר עונה 6
קוד הפקה 538
תאריך שידור מקורי 11 בפברואר 1998
אורך 45 דקות
שפה אנגלית
תסריט אירה סטיבן בהר
האנס בימלר
על פי סיפור מאת מארק סקוט זיקרי
בימוי אייברי ברוקס
דף הפרק ב-IMDb

Far Beyond the Stars (בעברית: הרחק מעבר לכוכבים) הוא הפרק ה-13 מהעונה השישית של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", הפרק ה-137 מתוך 176 פרקי הסדרה. התסריט לפרק נכתב על ידי אירה סטיבן בהר והאנס בימלר, על פי סיפור מאת מארק סקוט זיקרי. אייברי ברוקס ביים. פרק זה ייחודי בכך שכמעט כל צוות השחקנים המלא של "חלל עמוק 9" משחק דמויות אנושיות, ללא תלבושות ואיפור של חייזרים, כדוגמה נדירה של מטא-בדיון ביקום הבדיוני של "מסע בין כוכבים".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן בנג'מין סיסקו יושב במשרדו, כאשר מייג'ור קירה נריס מדווחת לו כי הדיפאיינט לא הצליחה למצוא ניצולים מבין 400 אנשי הצוות של ספינת החלל קורטז (Cortez), בפיקודו של קפטן קוונטין סוופורד (Swofford) - חבר ותיק של סיסקו. בעוד קירה יוצאת, אל המשרד נכנס אביו של סיסקו - ג'וזף. סיסקו מתוודה בפניו כי הוא שוקל לעזוב את צי הכוכבים, אבל לפני שהוא מקבל החלטה, דעתו מוסחת על ידי דמות של בן-אדם, הלבוש בחליפה וכובע האופייניים למאה ה-20. כאשר הוא יוצא החוצה ממשרדו, לחפש אחר האדם שחלף על פני דלת משרדו, הוא מגלה כי האדם נעלם, וכי אף אחד מבין אנשי הצוות הנוכחים במקום לא ראה אותו. בהמשך, כאשר סיסקו מלווה את בת-זוגו קסידי ייטס במסדרונות תחנת החלל חלל עמוק 9, הוא לפתע מבחין באדם, לבוש במדי שחקן בייסבול, הנכנס אל אחד החדרים. סיסקו הולך בעקבותיו, ומוצא את עצמו באמצע כביש בעיר ניו יורק של המאה ה-20. מונית חולפת פוגעת בו, והוא מאבד את הכרתו. כאשר הוא מתעורר, הוא מוצא עצמו במרפאתו של ד"ר ג'וליאן באשיר, אשר בדיקותיו מראות תוצאות זהות לאלו שהיו לסיסקו בפעם הקודמת בה היו לו חזיונות, לפני כשנה (בפרק "Rapture"). כאשר באשיר מגיש לו את תוצאות הבדיקות, על מנת שיתרשם מהן בעצמו, סיסק לפתע מוצא את עצמו אוחז במגזין, מול דוכן עיתונים, משוחח עם המוכר (נוג), בעיר ניו יורק של שנות ה-50 של המאה ה-20, המאוכלסת בגרסאות האנושיות של דמויות שונות מ-DS9.

בני ראסל (בנג'מין סיסקו), במשרדי "Incredible Tales"
למעלה, ועם כיוון השעון: אודו, דקס, באשיר, קירה, א'ובריאן וקווארק.

סיסקו - מעתה: בני ראסל, סופר מדע בדיוני אפרו-אמריקאי - פוגש ברחוב בעמיתו, אלברט מקאלין (מיילס או'בריאן), המציע להתלוות אליו למקום עבודתם - מגזין המדע בדיוני "Incredible Tales". במערכת העיתון כבר נמצאים יתר הכותבים: הזוג הנשוי קיי.סי. האנטר ויוליוס איטון (קירה נריס וג'וליאן באשיר, בהתאמה; המגולמים על ידי הזוג הנשוי במציאות נאנה ויזיטור ואלכסנדר סידיק), והרברט רוזוף (קווארק). עורך העיתון דאגלס פסבט (אודו) מחלק לכותבים משימות לחודש הבא, המבוססות על ציורים של "הדוד רוי" (מרטוק), אשר בהם: ציור של תחנת חלל עתידנית מסוגננת, המושכת את תשומת לבו של ראסל, המתנדב לכתוב סיפור המבוסס על ציור זה. פסבט מודיע לכותביו כי בלחץ הקוראים, המוציא לאור החליט לצרף את תמונותיהם לגיליון הבא. הוא רומז להאנטר שאיננה נדרשת להיות נוכחת בזמן הצילומים, והיא מתרעמת על כך שמסתירים את עצם היותה אישה מפני קוראיה. ראסל מבין שגם תמונתו לא תופיע, ומביע את מחאתו, הנדחית על ידי פבסט.

בשעת לילה, כאשר ראסל יוצא ממשרדי מערכת העיתון, אשר נמצאים בבניין על שם ארתור טריל (הכלאה בין בניין בריל האמיתי, לבין גזע החייזרים הבדיוני "טריל"), הוא נתקל בשני שוטרים (דוקאט ווואיון), המציקים לו, אך מתירים לו ללכת בסופו של דבר, לאחר אזהרה. בהמשך דרכו הוא פוגש בכומר קתולי (ג'וזף סיסקו), העומד בפינת רחוב ומטיף. הכומר מעודד את ראסל לכתוב את האמת אשר בלבו.

ראסל מגיע לביתו, ומתיישב ליד מכונת כתיבה ומתחיל לכתוב סיפור, שגיבורו הוא "קפטן בנג'מין סיסקו". הוא מרים את ראשו ממכונת הכתיבה, ומבחין בהשתקפותו בחלון: הדמות המופיעה בהשתקפות איננה שלו, אלא של קפטן סיסקו, במדי צי הכוכבים. ראסל משפשף את עיניו, וממשיך לכתוב את "הסיפור הטוב ביותר של חייו".

למחרת בבוקר, ראסל מגיע לבית-קפה, בו עובדת חברתו קאסי (קסידי ייטס), ומשוחח שם עם שחקן בייסבול מצליח (וורף), המתלונן על אפליה בגין היותו שחור, על אף הצלחתו; כמו כן הוא משוחח עם ג'ימי (ג'ייק סיסקו), עבריין רחוב שמנסה למכור שעונים גנובים. ראסל מנסה לשכנע אותו, ללא הצלחה, למצוא עבודה.

במערכת העיתון, הרברט, האנטר, איטון, אלברט והמזכירה החדשה דרלין (ג'דזיה דקס) קוראים בעיון רב את סיפורו של ראסל. הסיפור שלו, "חלל עמוק 9", הוא אודות מפקד התחנה בנג'מין סיסקו, אדם ממוצא אפריקני (המכונה "כושי" בפרק). האנטר, אשר פניה ובגדיה הופכים לרגע לאלו של קירה נריס, והכותבים האחרים אוהבים את הסיפור ורואים בו עבודה חשובה, אולם פבסט מסרב לפרסמו בגלל התוכן הגזעי שבו. הוא מבקש מראסל שיכתוב סיפור אחר עבור הגיליון הבא, או להפוך את דמות הקפטן ללבן.

בבית הקפה, קאסי מנסה לעודד את רוחו של ראסל, בעוד ג'ימי לועג לו, ומחווה את דעתו כי "כושים" ("Niggers") לעולם לא יצליחו להגיע לחלל, אלא אם כן זה יהיה על מנת לצחצח את נעליהם של האנשים הלבנים.[1] ראסל רואה בבית-הקפה את דמותו של הקלינגון וורף, נבהל ובורח מן המקום. בדרכו הביתה, הוא פוגש שוב בכומר, שמעודד אותו להמשיך לכתוב. ראסל חוזר לביתו, ובמקום לכתוב משהו אחר - הוא ממשיך וכותב שישה סיפורים קצרים נוספים אודות סיסקו. קאסי מגיעה לדירתו לנחם אותו, והשניים רוקדים. תוך כדי כך, ראסל מדמיין את עצמו ואת קאסי רוקדים כסיסקו וקסידי בתחנת החלל חלל עמוק 9.

למחרת, ויכוח לוהט מתעורר במשרד בין העובדים השונים, כאשר חלק מהעובדים סבורים שיש לפרסם את סיפוריו של ראסל. במהלך הוויכוח, אומר איטון: "אנחנו סופרים, לא ויקינגים" (פרפרזה למשפטו המפורסם של ד"ר לאונרד מק'קוי: "אני רופא, לא..."). אלברט מציע שראסל ישנה את הסוף של הסיפור הראשון, כך שיתברר כי כולו היה רק חלום, פשרה שהן ראסל והן פבסט מסכימים עליה, ובלבד שיסתבר כי את החלום חלמה דמות של אדם שחור. מרוצה מעצמו, ראסל עוזב את המשרד ופוגש ברחוב בג'ימי, ומבשר לו שסיפורו עומד להתפרסם. ג'ימי נראה לחוץ ועצבני, וממהר לעזוב. ראסל ממשיך אל בית הקפה של קאסי, ומבשר לה גם כן את החדשות.

באותו הערב, בזמן שראסל יוצא עם חברתו קאסי לחגוג את פרסום סיפורו, הוא פוגש שוב בכומר, שאומר לו שפרסום הסיפור הוא תחילת המסע שלו, ולא סופו. לפתע נשמע קול של יריות. ראסל ממהר להגיע למקום, ומגלה כי חברו ג'ימי נהרג על ידי שני השוטרים, לכאורה משום שהוא ניסה לפרוץ למכונית. כאשר ראסל מוחה על אי-צדק זה - השוטרים מכים בו באכזריות (תוך כדי שהם מכים בו - פניהם משתנות, לסירוגין, לאלו של דוקאט ווואיון).

בנג'מין סיסקו מביט בהשתקפותו, אך במקום לראות את עצמו - הוא רואה את בני ראסל.

כעבור מספר שבועות, לאחר שהחלים מפציעותיו - עוזב ראסל את דירתו וחוזר אל המשרד, נרגש לראות את סיפורו מודפס. הוא מגלה כי הבעלים של העיתון החליט לגנוז את הגיליון של אותו החודש ולספוג את ההפסדים, במקום למכור מגזין הכולל סיפור על גיבור כושי. ראסל מפוטר מעבודתו, ונשבר. הוא צועק שלמרות שהעולם יכול להתעלם ממנו - לא ניתן להרוס את הרעיונות שלו, וכי החזיונות שלו אודות העתיד הם אמיתיים. הוא מתמוטט על הרצפה מתייפח, ומפונה מהמקום על ידי אמבולנס. ראסל מאבד את הכרתו בהדרגה; הוא מוצא עצמו לבוש במדי קפטן של צי הכוכבים, ותוך כדי שהוא מסתכל מבעד לחלונות האמבולנס - במקום לראות נוף עירוני הוא רואה כוכבים החולפים במהירות, כאילו האמבולנס טס במהירות עיוות. הכומר שיושב לידו באמבולנס אומר לו כי הוא הן החולם והן החלום.

בנג'מין סיסקו מתעורר על תחנת החלל "חלל עמוק 9", לרווחתם של אביו ובנו. הוא מתרגש מאוד מהחיזיון שלו, מחליט להישאר בתפקידו בצי הכוכבים ותוהה אם אינם אלא יצירי הדמיון של ראסל, ואי שם, הרחק מעבר לכוכבים, בני ראסל חולם עליהם.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות במאה ה-24 שם הדמות בשנות ה-50 של המאה ה-20 תיאור הדמות בשנות ה-50 של המאה ה-20
אייברי ברוקס בנג'מין סיסקו בני ראסל סופר מדע בדיוני אפרו-אמריקאי
פני ג'ונסון ג'רלד קסידי ייטס קאסי חברתו של בני, מלצרית בדיינר
ארמין שימרמן קווארק הרברט רוזוף סופר יהודי, שמאלני קצר-רוח
אלכסנדר סידיק ג'וליאן באשיר יוליוס איטון סופר בריטי. דמותו מבוססת על הדמות האמיתית הנרי קוטנר.
נאנה ויזיטור קירה נריס קיי.סי. האנטר סופרת קשוחה המאמצת שם עט גברי על מנת להסוות מקוראיה את העובדה שהיא אישה. דמותה מבוססת על הדמות האמיתית סי. אל. מור.
קולם מיני מיילס או'בריאן אלברט מקאלין סופר, מגמגם, חסר כישורים חברתיים, מעדיף לכתוב סיפורים על רובוטים
רנה אוברז'ונואה אודו דאגלס פבסט עורך מגזין מדע בדיוני, המביע הזדהות עם מאבקם של בני (למען שחורים) ושל קיי.סי. (למען נשים), אבל בפועל - מסרב לעזור להם או לקחת אחריות על היחס המפלה שלו-עצמו כלפיהם
טרי פארל ג'דזיה דקס דארלין קורסטי מזכירתו של פבסט, צחקקנית ומעופפת, המסתירה את האינטליגנציה האמיתית שלה
מייקל דורן וורף ווילי הוקינס שחקן בייסבול
סירוק לופטון ג'ייק סיסקו ג'ימי עבריין רחוב
ברוק פיטרס ג'וזף סיסקו כומר-קתולי המטיף ברחוב
מארק אלאמו דוקאט ברט ריאן שוטר גזען
ג'פרי קומבס וואיון קווין מולקאהיי שוטר גזען
ארון אייזנברג נוג מוכר בדוכן עיתונים
ג'יי.ג'י. הרצלר מרטוק רוי ריטרהאוס מעצב אמנותי

משמעות עלילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי הופעתו הראשונה של בני ראסל, בחיזיון שנשלח לבנג'מין סיסקו על ידי הנביאים של באג'ור / החייזרים של חור התולעת.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהצעתו המקורית, זיקרי הציע כי ג'ייק סיסקו יהיה הדמות הראשית של הפרק, וכי הפרק לא יעסוק בצורה ישירה בסוגיית הגזענות בארצות הברית כלפי שחורים. כמו כן, במקור זיקרי ביסס את דמויותיהן של קירה, באשיר ואו'בריאן על פי הנרי קוטנר, סי. אל. מור ואייזק אסימוב (בהתאמה).[2]

הסיפור של זיקרי היה שילוב של רעיונות שהועלו על ידי עורך התסריט רוברט יואיט וולף, אשר כתב תסריט בשם "Cold and Distant Stars", טיוטה מוקדמת למה שלבסוף הפך לפרק הכפול מהעונה השלישית "Past Tense", שבו וולף הציע סיפור ובו בנג'מין סיסקו הוא אדם חסר בית בן זמננו, שמאמין כי הוא קפטן של ספינת חלל, המאובחן כסכיזופרן והעובר טיפול תרופתי כפוי הנועד לדכא את החזיונות שלו. באותה הזמן, המפיק אירה בהר דחה את הפן ההזייתי של הסיפור, לטובת סיפור של מסע בזמן.[3]

הצוות של "What You Leave Behind" (פרק סיום הסדרה של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9") השתעשע ברעיון להציג את בני ראסל בסצנה האחרונה של הסדרה, כשהוא נמצא מחוץ לאולפן צילומים כשבידו תסריט שכותרתו: "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", דבר המרמז כאילו הסדרה (וייתכן כל היקום של "מסע בין כוכבים") היה חלום. הרעיון נדחה בסופו של דבר.

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפרק היה מועמד לפרס אמי בשנת 1998 בקטגוריית עיצוב התלבושות הטוב ביותר.

דירוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקירה של מגזין ורייאטי של 57 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון (מתוך כ-900 פרקים נכון ל-2023) דורג הפרק במקום ה-4.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זהו השימוש היחיד של המילה "Niggers" ביקום של "מסע בין כוכבים".
  2. ^ Joe Nazzaro (ביוני 1998). "Going Far Beyond the Stars". Star Trek Monthly. Titan Magazines. pp. 42–46. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Erdmann, Terry; Block, Paula (2000). The Star Trek: Deep Space Nine Companion. New York City: Pocket Books, Simon & Schuster Inc. p. 196. ISBN 0-671-50106-2.
  4. ^ Adam B. Vary, Joe Otters on, The Top 57 Episodes of ‘Star Trek,’ Ranked From Great to Perfect, September 7, 2023, Variety