Duet

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Duet
פרק מ"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
אאמין מריצה מתחזה לגול דאר-הל - "הקצב מגאלליטפ" המפקד האכזר של מחנה העבודה גאלליטפ
אאמין מריצה מתחזה לגול דאר-הל - "הקצב מגאלליטפ" המפקד האכזר של מחנה העבודה גאלליטפ
מספר פרק 19
מספר עונה 1
קוד הפקה 419 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך שידור מקורי 13 ביוני 1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 45 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה אולפני סרטי פרמאונט
בימוי ג'יימס ל. קונווי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Duet" (בעברית: דואט - "בשני קולות") הוא הפרק ה-19 מהעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה הבדיונית האמריקאית "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שהוא הפרק ה-19 מתוך 176 סך כל פרקי הסדרה. הפרק שודר לראשונה ב-13 ביוני 1993. בפרק זה, מייג'ור קירה נאלצת להתמודד עם קרדאסי שנחשד כפושע מלחמה - מפקד מחנה העבודה בכפייה, גאלליטפ, בזמן הכיבוש הקרדאסי של באג'ור.

עלילה [עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינת משא עוגנת ברציפי חלל עמוק 9 לצורך קבלת טיפול רפואי לאחד מנוסעיה הסובל ממחלת קאלה נאורה. ד"ר באשיר אינו מכיר את המחלה, אך מייג'ור קירה מזהה אותה, ומיידעת את קומנדר סיסקו שמחלה זו אובחנה רק פעם אחת, בתאונת כרייה, במחנה עבודה אכזרי בשם גאלליטפ, בתקופת הכיבוש הקרדאסי של באג'ור.

היא מגיעה למרפאה ומגלה שהנוסע הוא קרדאסי ולא באג'ורני. היא עוצרת אותו כפושע מלחמה. מאחר ששמו של האיש, אאמין מריצה, אינו מופיע ברשימת פושעי המלחמה הקרדאסיים, סיסקו אומר לקירה שהם יאלצו לשחררו, אך היא מתעקשת שוב שעצם נוכחותו במחנה העבודה היא חמורה דיה.

היא מספרת לסיסקו על הזוועות שהתרחשו במחנה: עבודת כפייה, אונס נשים באג'ורניות לעיני ילדיהן, הוצאות להורג ועינויים.

קומנדר סיסקו מחליט להוסיף לחקור בעניין, תוך כדי החזקת האיש במעצר. בינתיים ממשלת באג'ור דורשת למסור את החשוד לידיהם כדי להעמידו לדין ואילו הממשל הקרדאסי דורש לשחרר אותו מיידית שכן מדובר באזרח תמים.

חשדות נוספים מתעוררים כאשר מריצה טוען שהוא מעולם לא היה בבאג'ור, שקר ברור מאחר שהבדיקות של באשיר אישרו שלאיש יש קאלה נאורה, ובהכרח הוא היה צריך להיות על באג'ור כדי להידבק בה. כשקירה חוקרת שוב את מריצה, הוא מודה אך טוען כי בעת ששהה בגאלליטפ, הוא היה רק פקיד מנהלי. הוא מוסיף ואומר כי טענת הבאג'ורנים שבגאלליטפ התרחשו זוועות, היא אשליה שנועדה לשמר את תנועת ההתנגדות של הבאג'ורנים לקרדאסים.

בהמשך, תמונה מגאלליטפ מגלה כי האיש אינו אאמין מריצה אלא גול דאר-הל, שנודע כ"קצב מגאלליטפ", שדווח עליו שרצח מאות באג'ורנים. האיש מודה שהוא אכן גול דאר-הל, מתרברב בסדר וביעילות שבה ניהל את המחנה ושבשבילו מה שהיא קוראת זוועות היו עוד יום עבודה במשרד. תוך כדי נאום חוצב להבות, הוא פולט את שם תא המחתרת של קירה. אודו מתחיל לחשוד בהודאתו של האיש כי אמנם גול דאר-הל היה בכיר בצבא הקרדאסי אך הוא לא היה מעורב בלחימה במחתרת הבאג'ורנית אלא ניהל מחנה כפייה - לא סביר שיידע את שם תא המחתרת של קירה נריס. אודו חושף בנוסף, לאחר שיחה עם גול דוקאט, כי גול דאר-הל מת בקרדסיה וגול דוקאט נשבע שנכח בהלווייתו וראה במותו.

אף על פי כן, קירה מתכחשת לדברים וטוענת שהקארדסים משקרים ומבקשת מקומנדר סיסקו להעמיד את האיש לדין. בשיחת מסדרון עם דקס, היא אומרת שמשפטו של פושע המלחמה האכזרי הזה, יביא לסיפוק או לפחות לסגירת מעגל עבור באג'ור. דקס עונה לה שהיא "מתאמצת יותר מדי להאמין שזהו גול דאר-הל" וכי "הנקמה לעולם אינה מספיקה".

בסופו של דבר נחשפת זהותו של האיש כאאמין מריצה שעבר ניתוח פלסטי כדי להיראות כגול דאר-הל מתוך רגשות אשם על פשעי המלחמה הקרדאסיים. הוא מתוודה בפני קירה, שאמנם היה פקיד מנהלי בגאלליטפ ושמע את צרחות הבאג'ורנים אך לא עשה דבר מתוך פחד. הוא מאמין שהעמדתו לדין תביא להכרה אמיתית של קארדסיה בפשעיה כלפי באג'ור. הוא טוען שכל הקרדאסים אשמים אך קירה משיבה שאין צורך ברצח נוסף של אדם טוב ומשחררת אותו.

הוא משוחרר אך נדקר על ידי באג'ורנים שטוענים שעצם היותו קרדאסי היא סיבה מספקת להריגתו.

הדילמה המוסרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוגיות מוסריות במסע בין כוכבים

ניתן לראות בפרק זה הקבלה למחנות העבודה בשואה ולרדיפת פושעי המלחמה הנאצים והעמדתם לדין כגון: משפטי נירנברג, משפט אייכמן וגם למקרים של זהות לא ברורה כגון: ג'ון איוון דמיאניוק.[1]

הפרק מעורר מספר דילמות:

  • האם כל הקרדאסים אשמים בפשעי המלחמה שבוצעו במסגרת הכיבוש הקרדאסי של באג'ור? האם אדם כמו מאריצה חף מפשע כי היה רק פקיד מנהלי ולא נטל חלק מעשי בזוועות או שמא הוא נחשב אשם לא פחות מאחר שהיה מודע למעשים אך לא התנגד להם בפועל מתוך פחד?
  • האם נקמה בפושעי מלחמה ראויה או לא? האם היא מהווה פיצוי או סיפוק לנפגעים או שמא היא אינה מספיקה מאחר שאת הנעשה אין להשיב?
  • האם התנגדות לכיבוש אכזרי על ידי פעולות טרור הכוללות הרג חפים מפשע כגון אלו שבוצעו על ידי תא המחתרת של קירה נריס היא דבר לגיטימי?

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק כולל התפתחות משמעותית בדמותה של קירה נריס. לראשונה בסדרה, הכיבוש הקרדאסי של באג'ור, מוצג בצורה המעוררת הקשרים היסטוריים לשואה, לנקמה בפושעי המלחמה הנאצים ולהקמת מדינת ישראל.[2][3][4] זוהי מלודרמה משפטית המזכירה את העיבוד הקולנועי לספרו של רוברט שו "האיש בתא הזכוכית",[5] שמספר על יהודי המואשם בכך שהוא פושע מלחמה נאצי. סצנות החקירה בין קירה ומריצה, במיוחד חילופי הדברים המסיטים את מוקד השיחה לחייה האישיים של קירה והופכים את תהליך החקירה, מזכירים את חילופי הדברים בין דמויותיהן של הסוכנת קלריס סטרלינג (ג'ודי פוסטר) וחניבעל לקטר (אנתוני הופקינס) בסרט שתיקת הכבשים.

המפיקים של מסע בין כוכבים: וויאג'ר, ניסו ליצור מחדש את ההצלחה של "Duet", בפרק ה-15 של העונה הראשונה, "Jetrel". על פי פרשנות ה-DVD הנלוה לעונה השנייה של וויאג'ר, הפרק היה מאמץ מודע ליצור מטפורה להטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקי. בפרק זה, דמותו של ניליקס נאלצת להתעמת עם מדען שפיתח נשק להשמדה המונית שגרם להרג מסיבי של אלפים מבני עמו.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Duet" זכה להיות מוצג ב-1994 במוזיאון האמריקני לטלוויזיה ורדיו, והפך לאחד מהאהובים על ידי מעריצי הסדרה כפי שתואר באתר startrek.com: "אחת משעותיה היפות ביותר של חלל עמוק 9".[דרוש מקור] עם זאת, מספר צופים ציינו כי חלקים מסוימים באקספוזיציה הוצגו בחופזה וכי מהימנות סצנת מותו של מריצה נראית מפוקפקת.[6]

גם צוות ההפקה והשחקנים הגיבו באופן חיובי לפרק. ארמין שימרמן (קווארק) ציין כי "הכתיבה, הבימוי והמשחק התגבשו בצורה מושלמת" ונאנה ויזיטור (קירה נריס) העירה כי "הפרק מביע דברים כל כך חשובים". אנשי צוות בולטים שאמרו שהפרק נמצא אצלם ברשימת המועדפים הם המפיק: איירה סטיבן בר ומפיק מסע בין כוכבים: הדור הבא דייב רוסי.[7]

בסקירה של מגזין ורייאטי של 57 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון (מתוך כ-900 פרקים נכון ל-2023) קיבל הפרק את המקום ה-11.[8]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michelle Erica Green, Duet, ‏2004
  2. ^ Michèle Barrett, Duncan Barrett, Star Trek: The Human Frontier, Routledge ,New York, 2001, עמ' 74
  3. ^ Matthew Wilhelm Kapell, Star Trek as Myth: Essays on Symbol and Archetype at the Final Frontier, McFarland Inc. Jefferson, North Carolina and London, 2010, עמ' 74
  4. ^ Hanno Loewy, Holocaust im Holodeck?, http://www.links-netz.de, ‏2004
  5. ^ Keogh, Tom, (Star Trek - Deep Space Nine, Episode 19: Duet (1993, Paramount, 1997
  6. ^ P. Farrand, Nitpicker's Guide for Deep Space Nine Trekkers, New York: Dell, 1996, עמ' 78-81
  7. ^ Star Trek Monthly issue 127
  8. ^ Adam B. Vary, Joe Otters on, The Top 57 Episodes of ‘Star Trek,’ Ranked From Great to Perfect, September 7, 2023, Variety