גריפין בל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריפין בל
Griffin Bell
גריפין בל
גריפין בל
לידה 31 באוקטובר 1918
אמריקוס, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בינואר 2009 (בגיל 90)
אטלנטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא גריפין בויט בל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות אוק גרוב, אמריקוס, ג'ורג'יה, ארצות הברית
השכלה
  • אוניברסיטת המדינה של דרום-מערב ג'ורג'יה
  • אוניברסיטת מרסר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
התובע הכללי של ארצות הברית ה־72
26 בינואר 197716 באוגוסט 1979
(שנתיים ו־28 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר
שופט בבית המשפט הפדרלי החמישי לערעורים של ארצות הברית
5 באוקטובר 19611 במרץ 1976
(14 שנים)
נשיא ממנה ג'ון פיצג'רלד קנדי
ג'יימס קליקסקיילס היל ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גריפין בויט בלאנגלית: Griffin Boyette Bell;‏ 31 באוקטובר 19185 בינואר 2009) היה התובע הכללי של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר. קודם לכן הוא כיהן כשופט בבית המשפט הפדרלי החמישי לערעורים של ארצות הברית.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפין בל נולד באמריקוס, ג'ורג'יה. במלחמת העולם השנייה הוא שירת בצבא ארצות הברית בשנים 19421946 בכוחות הלוגיסטיקה והתחבורה. הוא הוצב בפורט לי שבווירג'יניה והגיע בשירות עד לדרגת מייג'ור. לאחר שחרורו הוא פנה ללימודים וב-1948 הוא סיים תואר במשפטים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת מרסר. לאחר סיום לימודיו ועד 1952 הוא עסק בעריכת דין במגזר הפרטי בסוואנה שבג'ורג'יה ולאחר מכן ועד 1953 ברום. לאחר מכן ועד 1961 הוא עבד במשרד עורכי הדין "קינג וספלדינג" באטלנטה. בשנים 1959–1961 הוא היה ראש המטה של מושל ג'ורג'יה ארנסט ונדיבר.

שופט פדרלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 באוקטובר 1961 מינה הנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי במינוי פגרה את בל כשופט בבית המשפט הפדרלי החמישי לערעורים של ארצות הברית לאחר שאושרה הרחבתו של בית המשפט ולפיכך נוצר בו מושב חדש שאליו מונה בל. ב-15 בינואר 1962 הוגש מינויו באופן רשמי וב-5 בפברואר אישר הסנאט של ארצות הברית את המינוי וב-9 בפברואר הוא החל לכהן על כס השיפוט כמינוי של קבע. בשנים 19731976 שימש בל כחבר ועד מרכז השיפוט הפדרלי (Federal Judicial Center). במרץ 1976 הוא התפטר מכהונתו.

הבחירות למשרת מושל ג'ורג'יה ב-1966[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת למשרת מושל ג'ורג'יה ב-1966, בהן הייתה מחלוקת קשה בין הדמוקרט לסטר מדוקס לבין הרפובליקני בו קאלווי על תוצאות הבחירות, הצטרף בל לשופט אלברט טאטל במהלך לביטול הסעיף בחוקת ג'ורג'יה שעל פיו מושל המדינה ייבחר על ידי בית המחוקקים במקרה שבבחירות כלליות לא תושג הכרעה ברוב של מצביעים. השופטים הגיעו למסקנה שבית מחוקקים בחלוקה לא נכונה עלול לדלל את הקולות שניתנו למועמד שזכה במספר הרב ביותר של הקולות, במקרה הזה קאלווי. בל השווה את הצבעתו של בית המחוקקים למערכת היחידות המחוזיות (County unit system) שהייתה נהוגה בעבר בג'ורג'יה, ושהייתה סוג של חבר אלקטורים שבחר במושל, אך בוטלה על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית. בל וטאטל השעו באופן זמני את פסיקתם כדי לאפשר עתירה לבית המשפט העליון של ארצות הברית והתנו תנאי שהמדינה תוכל לפתור את המבוי הסתום כל עוד בית המחוקקים לא יגיע לשום החלטה. בהחלטה שהתקבלה ברוב של חמישה מול שניים, שנודעה בשם "פורטסון נגד מוריס", בית המשפט הגבוה ביטל את ההיגיון שמאחורי חוות דעתם של בל וטאטל והנחה את בית המחוקקים לבחור בין מדוקס ובין קאלווי. שני שופטי בית המשפט העליון של ארצות הברית ויליאם אורוויל דאגלס ואייב פורטאס פסקו נגד בחירת המושל על ידי בית המחוקקים, אך רוב השופטים, בהובלתו של הוגו בלאק, נקטו בקו של קונסטרוקציוניזם קפדני וסללו בסופו של דבר את הדרך לבחירתו של מדוקס.[1]

התובע הכללי של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בל מושבע כתובע הכללי של ארצות הברית

לאחר התפטרותו מכס השיפוט במרץ 1976, שב בל לזמן קצר לעסוק בעריכת דין במגזר הפרטי באטלנטה. בינואר 1977 הוא מונה על ידי הנשיא החדש ג'ימי קרטר כתובע הכללי של ארצות הברית, תפקיד בו הוא כיהן עד 1979.

ב-10 באפריל 1978 הודיע בל על הגשת כתב אישום נגד ראשי ה-FBI לשעבר, פטריק גריי ומארק פלט ועוזר ראש ה-FBI לשעבר אדוארד מילר על אישור הפריצות לפעילים הרדיקלים בניו יורק. בל הציג דרישה שכל פעילות בלתי חוקים מאושרת חייבת להיות מאושרת בכתב. חמישה תובעים של מחלקת המשפטים התפטרו על רקע סירובם לכאורה ללכת בעקבות אחרים במחלקה בביצוע פעולות בלתי חוקיות שהיו קשורות לריגול פנים.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס ההשבעה של שופטי הוועדה הצבאית המיוחדת של מתקן המעצר בגואנטנמו. בל הוא השמאלי מבין שורת השופטים המושבעים. משקיף על הטקס מימין, מזכיר ההגנה של ארצות הברית דונלד רמספלד.

לאחר פרישתו ב-1979 ועד למותו ב-2009 שב בל לעסוק בעריכת דין במגזר בפרטי באטלנטה. בספטמבר 2004 הוא מונה כיושב ראש הרכב השופטים של הוועדה הצבאית המיוחדת של מתקן המעצר בגואנטנמו.[2] ביולי 2007, כאשר הוגשו שתי העתירות הראשונות לוועדה, פרש בל מתפקידו בשל מצב בריאותו והוחלף בשופט פרנק ויליאמס.

גריפין בל נפטר באטלנטה ב-5 בינואר 2009 כתוצאה מסרטן הלבלב שממנו סבל. ביום הלווייתו, שהתקיימה יומיים אחר כך, הורה מושל ג'ורג'יה סאני פרדו על הורדת דגלי ארצות הברית לחצי התורן בכל רחבי המדינה.[3] בל נטמן בבית הקברות אוק גרוב שבאמריקוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריפין בל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]