הגדת הגדוד השלישי של הפלמ"ח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
שער ההגדה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

הגדת הגדוד השלישי של הפלמ"ח היא הגדה בסגנון חופשי, שחוברה על ידי אנשי הגדוד השלישי של הפלמ"ח לקראת ליל הסדר בפסח תש"ח, בעיצומה של מלחמת העצמאות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

חג הפסח תש"ח חל ביום שבת, 24 באפריל 1948. באותה עת כבר היה היישוב היהודי בארץ ישראל נתון בארבעה וחצי חודשים של מלחמה מרה ומרובת אבידות עם ערביי ארץ ישראל. הוא התאמץ להגן על יישוביו ולהתכונן לקראת סיום המנדט הבריטי שנועד למחצית חודש מאי.

הגדוד השלישי של הפלמ"ח היה מוצב בגליל העליון ולחם להגנת היישובים שם. באמצע אפריל החלו הבריטים לפנות את האזור ואת בסיסיהם בו. ב-15 לחודש ניסה הגדוד השלישי (יחד עם כוח של חטיבת גולני) לתפוס את מצודת נבי יושע, אך נכשל. התקפה נוספת של הגדוד על המצודה ב-20 באפריל, ימים מעטים לפני פסח, נהדפה באבידות כבדות. בשתי ההתקפות יחד איבד הגדוד 26 מאנשיו. על רקע אירועים קשים אלו הסבו אנשי הגדוד השלישי לערוך את ליל הסדר.

בשבועות שלאחר ליל הסדר הוסיפו כוחות הפלמ"ח בגליל העליון ללחום בקרבות רבים ואינטנסיביים לתפיסת שטחי מפתח. ב-17 במאי הצליח הגדוד השלישי להשתלט על מצודת נבי יושע, ואגב כך איבד עוד שניים מאנשיו. על שם 28 החללים שנפלו על כיבושו נקרא המקום מצודת כ"ח.

ההגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההגדה היא חוברת בת 24 עמודים, כתובה ומאוירת בכתב יד, ששוכפלה במכונת שכפול. היא מכילה מקצת מן הטקסטים של ההגדה המסורתית של פסח. ביניהם שולבו פסוקים מן התנ"ך ויצירות מן הספרות העברית החדשה וכן טקסטים מקוריים שחוברו על ידי יוצרי ההגדה.

ההגדה משלבת בין המרכיב המסורתי לבין המרכיב הלאומי של הגנה וחתירה לעצמאות, בצד אבל על הנופלים במערכה ועל נספי השואה. במיוחד הודגש הקשר בין סיפור יציאת עם ישראל ממצרים לבין מאבקו הנוכחי של היישוב לעצמאות.

כל עמודי ההגדה מעוטרים בציורים סמליים.

עותק של ההגדה שמור בספרייה הלאומית וסריקה שלו מוצגת באתר הספרייה.

טקטים בהגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקסים שנכללו בהגדה:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]