השפן הנכון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השפן הנכון
לוגו הלהקה וסמלה המסחרי
לוגו הלהקה וסמלה המסחרי
מוקד פעילות ישראלישראלמצובה, ישראל
תקופת הפעילות מ-1988
סוגה פאנק רוק
חברת תקליטים האוזן השלישית, הד ארצי, Hippies Records
חברים
אריאל קרס - שירה וגיטרה
גולי אלון - תופים
נועם ששון - גיטרה בס
חברים לשעבר
דורון לכמן - גיטרה בס
אמיר קרס - תופים
אביחי בן ציון - תופים
עמק בני - גיטרה בס
יואב בונצל - תופים
ישי אלהרר - גיטרה
ערן נתנס - גיטרה
רפי חברוני - תופים
אביב ברק - תופים
אורי קליאן - גיטרה בס ושירה
יוקי פלץ - גיטרה
אמיתי סלע - גיטרה בס
עידן סקלר - תופים
אבי כהן בנדיט - גיטרה בס
אילן רבי - תופים
מאיה סבג - שירה

השפן הנכון היא להקת פאנק רוק ישראלית הקיימת, תחת שמות שונים, מאז 1978. נכון ל-2021 הפיקה הלהקה 11 אלבומים, חלקם לא הופצו מעולם באופן מסחרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת טרום השפן הנכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלגולה הראשון של הלהקה החל ב-1978 כשהוקמה על ידי אריאל קרס (קלידן), אלון שער (מתופף) ואילן קדמון (גיטריסט, הוחלף מאוחר יותר על ידי פיליפ קופר). הלהקה פעלה למעשה ללא שם ולא הפיצה את שיריה באופן מסחרי, אם כי הם שולבו מאוחר יותר בהופעות הלהקה. שירי הלהקה מאותה תקופה נושאים את הסממנים של הפאנק רוק, לרבות אווירה אנרכיסטית, הומור שחור, טקסטים פרובוקטיביים ואקורדים לא ברורים. הטקסטים עסקו ברובם באנשים שקרס וקופר הכירו אישית ונושאים שמות כגון: "מי שרוצה סטירה (שיגיד אני)", "חגית", "חביבה", "ציון הקרפד" ו"ראפ קראפ".

השלב הבא של הלהקה החל עם פרישתו של קופר שהוחלף על ידי דורון לכמן. הלהקה החלה לעבוד על שירים חדשים, שנשאו עדיין אופי הומוריסטי אך היו קליטים ובוגרים יותר מבחינת הטקסטים. דוגמאות לשירים מאותה תקופה הם: "גלידה וניל" ו"יידישע רעגע". עם הצטרפותו של לכמן, החלה הלהקה לחפש לעצמה שם, תחילה נבחר השם "אדוא" (שיבוש שמה של נערה מרגבה בשם אדווה, אותה הכירו) שלאחר מכן הוחלף מספר פעמים ל"הסברס משתילה", "שלוסהורן ברבדוס", "פוליטכניקה ניצנים" ו"הסקסופון המזמר". גלגול זה של הלהקה נחתם בשם: "אוסטרלוס פיתקוס", שיבוש קל של שם הזן הנכחד אוסטרלופיתקוס. תחת שם זה הופיעה הלהקה ב"מצוזמר", פסטיבל הזמר של מצובה, עם שיר מקורי בשם "ילד מבחנה" (שבהמשך נקרא גם "ילד מבחנים" ו"מחשבות").

ב-1981 התפרקה אוסטרלוס פיתקוס. קרס פרש מלימודיו והקים צמד מוזיקלי בשם "Dead Begins" (דד בגינז, מחווה ישראלית ללהקת הדד קנדיז) יחד עם פאנקיסט אנגלי בשם גרג דן. הדד בגינז ניגנו פאנק עם השפעות אינדסטריאל והוציאו, באופן לא רשמי, שתי קלטות: "Kibbutsim Chaos" ו"Live Chaos", האחרונה, כשמה, בהופעה חיה. הטקסטים נכתבו באנגלית ועסקו בחיי הקיבוץ. מתוך שירי הצמד בלט בעיקר השיר המלודי "God, Burn Haifa (אלוהים, שרוף את חיפה)" (הופיע ב-1994 בקלטת אוסף להקות הפאנק הישראליות "Parverotti"). במהלך ההופעה הראשונה (אליה הצטרף גם אלון שער לנגינה) התעוררה סערה, לאחר שבמהלך ביצוע השיר "Death Turkeys (תרנגולי הודו מתים)" הושלכו לעבר הקהל גוויות תרנגולי הודו. בתגובה השליך הקהל המזועזע את הגוויות חזרה לבמה. פרובוקציה נוספת התחוללה בזמן ביצוע השיר "Dishwasher" (מדיח כלים) במהלכו הותזו על הקהל מים וסבון ונזרקו עליהם צלחות וסכו"ם. גם הפעם, לשם המחשת מילות השיר. בטרם הופיע בראש הנקרה, הוזהר הצמד מראש על ידי רכזת התרבות המקומית שלא לחזור על פעולות אלו, אך בחר להתעלם מהאיסור.

השפן הנכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1988, בעת שירותו הצבאי, הקים קרס את להקת "השפן הנכון". הלהקה בהנהגת קרס כסולן וגיטריסט (כלי עליו למד לנגן בעצמו) כללה בנוסף את אחיו אמיר בתופים ודורון לכמן בגיטרה בס. הלהקה החלה להופיע במועדונים מוכרים יותר וזכתה לחשיפה תקשורתית ראשונית. באחת הכתבות הראשונות של הלהקה בעיתון "קיבוץ", ראיינה את הלהקה העיתונאית שרה צפרוני, אשתו של קרס לעתיד.

ב-1989, בעזרתה של דבי בריל, הקליטה הלהקה כ-12 שירים באולפן ההקלטות של קיבוץ יפעת. ב-1990 אוגד אלבום הבכורה של השפן הנכון תחת השם: "השפן הנכון?". ההרכב כלל, בנוסף לאחים קרס וללכמן (שגם השתתף בשירה), גם את אביחי בן ציון בתופים ועמק בני בבאס. הקלטת הופצה על ידי האוזן השלישית וכללה את הלהיטים "הגשם מטפטף" (פרודיה על השיר "הגשם מתופף" של אריק איינשטיין), "הרצל", "גלידה וניל", "אצל יוסי במרתף" ו"איש במשביר", שיצא על גבי תקליט שדרים. לאחר צאת האלבום הופיעה הלהקה לראשונה בטלוויזיה עם השיר "איש במשביר[1].

ב-1 במאי 1992 הוציאה השפן הנכון את אלבומם השני, "פוחל"ץ - פופ חילוני לבן צפוני". את מקומם של בן ציון ובני (שלא פרש מהלהקה בשלב זה) תפסו יואב בונצל בתופים וישי אלהרר בגיטרה. בניגוד לטקסטים ההומוריסטים של האלבום הראשון, כלל האלבום החדש טקסטים אישיים ורציניים יותר שעסקו במוות והנצחה ("סיפור הצלחה", "הספד למנוח"), בדידות והסתגרות ("הכי טוב") ואף בניית בתים ופנאי ("קרשים", "לוקסוס"). את השיר "הכי טוב" שרה חברתו של קרס, יעל לוי, תחת שם העט "וילמה קפלן" על מנת שלא לבלבל בינה לבין הזמרת בעלת אותו שם. בהקלטה השתתף גם גלעד עצמון בסקסופון. השיר "שיר עם בווארי" הוא גרסת א-קפלה עברית לשיר "Was braucht ma aufm Bauerndorf (מה הבאת מן הכפר)" של הצמד הבווארי בירמוסל בלוסן שתרגם קרס. בשיר הנושא השתתף בשירת קולות רקע הרכב חד פעמי בשם "הפראים ממרכז העצבים"")[2].

מתוך אלבום זו יצא תקליט שדרים שכלל את הלהיטים "קרשים" ו"ראפ עברי". "ראפ עברי", מחרוזת של להיטים עבריים ידועים בסגנון ראפ רוק, הגיע למקום ה-26 במצעד הפזמונים של רשת ג' מה שהפך את השפן הנכון ללהקת הפאנק הראשונה ששיר בביצועה השתתף במצעדים.

לאחר צאת האלבום השתתפה הלהקה במופע פורים ששודר בגלי צה"ל, בו ביצעה גרסת פאנק לשיר "חופים" של להקת הנח"ל. במקביל, שודרו בטלוויזיה קליפים שצולמו בקיבוצים צרעה ומצובה לשירים "ראפ עברי", "לוקסוס" ו"החזיר" ולשיר "הגשם מטפטף" מהקלטת הקודמת. הקליפ לשיר "הגשם מטפטף" צולם ב-1990 לאחר שהמפיקה יעל לוי פנתה לצלם גיא ג'קסון, אז חייל משוחרר, והציעה לו ולבמאי יואב גורפינקל ליצור קליפ עבור השיר. הקליפ זכה במקום השלישי בתחרות הקליפים של פסטיבל חיפה לאותה שנה. הלהקה זומנה להופיע בפסטיבל ערד לצד מופע הארנבות של ד"ר קספר ובתוכניות הטלוויזיה "תוססס", "עד פופ" ובתוכניתו של גבי גזית. בשלב זה ניגן בלהקה גם הגיטריסט המצובאי ערן נתנס. כאשר התארחה הלהקה בתוכניתו של ירון לונדון בערוץ 2 הנסיוני, ביצעה הלהקה, בהרכב שכלל באופן חד פעמי גם את אלון שער, את שירה "ראפ עברי" וכן גרסת רגאיי לשיר "הקיץ עבר".

ב-1993 החליט קרס להוציא את לכמן מההרכב. במקומו ובמקום בני ואחיו של קרס, אמיר, שהחליטו לפרוש, צורפו ללהקה יוצאי להקת ג'וני הכבאי: אורי קליאן בבאס ושירה ואביב ברק בתופים.

עטיפת האלבום השטרודל האנושי

ב-1995 הוציאה הלהקה, בהפקה עצמית, את אלבומה הראשון בהרכבה החדש: "השטרודל האנושי" בהוצאת חברת התקליטים הד ארצי. האלבום כולל גרסאות חדשות לשירים שהופיעו באלבומים קודמים כמו: "הגשם מטפטף", "לוקסוס" ו"הרצל". גרסאות לשירים מהקלטות של הדד בגינז - "I Love You When You 8 Me"‏ ו"Dishwasher" שתורגם ל"שוטפכלים" לצד שירים חדשים כגון "כשיר", "רוק'נרול מצובאי" (שיר אוטוביוגרפי על קרס וחלומו לעסוק במוזיקה) ו"נאצי פיהרר" הפוליטי. האלבום כולל גם גרסת כיסוי לשיר "בפונדק קטן" של בני ברמן שאף התארח בקליפ לשיר. באותה שנה הספיקה הלהקה לבצע הופעת חימום למשינה בפסטיבל ערד 1995, טרם ביטולו.

האלבום "השטרודל האנושי" זכה להצלחה ולווה בהופעות במועדונים לוגוס ובית לסין אך ההצלחה נקטעה לאחר רצח יצחק רבין. יום לאחר הרצח צילם קרס קליפ (שפורסם רק ב-2013) לשיר "הצער". בזמן צילומי הקליפ פגש קרס את העיתונאית שרה צפרוני (שראיינה את הלהקה בעבר) והזוג נישא כחצי שנה מאוחר יותר. כמה ימים לאחר מכן החליט קרס לפרק את הלהקה. ברק הצטרף לנקמת הטרקטור וקליאן הקים להקה שנשאה את שמו. קרס הקים להקה בשם "מוסטפא", אך זו לא האריכה ימים ולא זכתה לפרסום. לאחר מכן, הצטרף כנגן להרכב השני של אנרגיה חולנית שהוציאה את האלבום "הבלט הבלתי גמור" ב-1999, וכן ללהקת הסרף-פאנק האסטרוגליידס.

ב-1997 הציג קרס הרכב חדש של השפן הנכון שכלל את אמיתי סלע בבאס ואת רפי חברוני בתופים. ב-1998 הקליטה הלהקה בהרכב זה מיני-אלבום בהוצאה עצמית שכלל חמישה שירים תחת השם "קיץ נצחי". המיני-אלבום יצא ב-1999 וכלל את הלהיטים "זמן גלישה" ושיר (שבו השתתף יורם ארבל) שהוקדש לכדורגל הישראלי וזכה להשמעות רבות באותה תקופה - "שבת זה כדורגל". האלבום הודפס במספר עותקים מצומצם שגדל בכל פעם שנוצר ביקוש נוסף, ונמכר במבחר מצומצם של חנויות.

בהמשך השנה, לאחר פרישתו של חברוני, שהוחלף על ידי עידן סקלר, ניסתה הלהקה לעניין חברות תקליטים במיני-אלבום שהוציאה על מנת להפיצו באופן מסחרי ולהקלטת אלבום חדש אך נענתה בשלילה. לאחר שהקליטה במימון הלייבל NMC דיסק (שלא הופץ מסחרית) דמו בן שמונה שירים בשם "דמו 99" קיבלה הלהקה פניה משי להב, חבר "מופע הארנבות של ד"ר קספר", שהחליט להחתימם בלייבל בו היה חבר. הלהקה (בהרכב שכלל בנוסף את יוקי פלץ בגיטרה וקלידים ואת ברק וקליאן) הקליטה אלבום שלישי בשם "רק ממלאים פקודות". באלבום נכללו שירים חדשים כמו "הייתי שם", "מוישה השרת", "פאשיסט" ו"השטרודל האנושי" (אין קשר בין שיר זה לאלבום הראשון) לצד גרסאות חדשות לשירים "זמן גלישה" ו"אסתמה" מהמיני-אלבום "קיץ נצחי" ולשירים נוספים משתי הקלטות שהוציאה הלהקה. האלבום נגנז בשל חילוקי דעות בין הלהקה ללהב, אך רשימת השירים בו פורסמה באינטרנט.

ב-2000 צורפה ללהקה באופן חד פעמי מאיה סבג כסולנית לשם הופעה בפסטיגל"צ שנערך בחנוכה ושודר בגלי צה"ל, ובו ביצעה הלהקה גרסת רגאיי לשיר הילדים "פילפילון".

ב-2001 הוחתמה הלהקה בלייבל Hippies Records והקליטה את אלבומה השלישי "מצעד ההכחדה". האלבום כלל חלק מהשירים מהאלבום הגנוז "רק ממלאים פקודות" (כולל הגרסאות המחודשות לשירים מ"קיץ נצחי") וכן גרסת פאנק מלודית לשיר הילדים "הקיץ עבר".

ב-2005 הוציאה הלהקה את אלבומה הרביעי "Exinction Parade" ("מצעד ההכחדה"), שכלל גרסאות באנגלית לשיריה המוכרים של הלהקה ביניהם "הגשם מטפטף" ו"נאצי פיהרר". באותה שנה הציג קרס תת-הרכב של השפן הנכון- "הפלג הצפוני של השפן הנכון", שכלל בנוסף לקרס את אבי כהן בנדיט בבאס ואילן רבי בתופים.

ב-2006 שחררה הלהקה בהרכב זה אך תוך שמירה על השם המקורי, שני קליפים חדשים - קליפ בבימוי גלנדון ואיזבלה לשיר "I Love You When You 8 Me" וקליפ בבימוי יונתן גוטסמן לגרסת פאנק של שיר הילדים "שנה טובה". האחרון יצא באופן סמלי בראש השנה בספטמבר 2006.

ב-2008 הוציאה הלהקה שיר חדש בשם "הממרח". השיר, הכולל טקסט פרובוקטיבי, מכיל ביקורת נוקבת כלפי החברה והיחסים שלה לאירועים שהתרחשו באותה שנה כדוגמת חטיפת גלעד שליט והפיגוע בבית חב"ד במומבאי. טענתו של קרס הייתה שהחברה התייחסה למאורעות אלו כאל מוצרים תחת לגלות יחס רציני יותר. את השיר ליווה, באינטרנט בלבד, קליפ פרובוקטיבי בעל תוכן מיני בביומם של גלנדון ואיזבלה.

ב-2009 הוציאה השפן הנכון קליפ נוסף עם גלנדון ואיזבלה לשיר "הלילה", שבוצע יחד עם הזמרת יעל גיסיס. גם קליפ זה נשא אופי פרובוקטיבי, כיוון שכלל קטעי עירום (ללא הצגת איברי המין במפורש) ואנימציה שכללה נשים עירומות.

ב-2010 שחררה הלהקה קליפ לשיר "זמן גלישה", שהופיע במקור במיני-אלבום "קיץ נצחי". את הקליפ ביים יונתן גוטסמן, איש הלייבל "Hippies Records" בה חתומה הלהקה.

ב-2013 השתנה הרכב הלהקה: פלץ וסלע עזבו את הלהקה. את מקומו של ברק תפס גולי אלון ממושב כפר יובל ואת מקומו של קליאן תפס נועם ששון, בן קיבוץ כפר בלום. בהמשך השנה, במהלך אחת ההופעות, חשפה הלהקה שיר חדש בשם "הפטיש", שיר זה נלקח מתוך אלבום חדש בשם "פטיש המכשפות", שיצא לבסוף ב-2014 תחת השם החדש "למות בקיבוץ". האלבום כולל גרסה חדשה לשיר "Death Turkeys", שיר המשך ל"הספד למנוח" (המופיע במקור בקלטת "פוחל"ץ - פופ חילוני לבן צפוני") שפורסם בשם האנגלי "Classic (Atheists Fuck Better)" ושיר המשך ל"שבת זה כדורגל" בשם "אין תירוצים בכדורגל".

ב-2016 החל קרס לכתוב חומר חדש לאלבום Eat.Fuck.Sleep, שיצא לבסוף בשנת 2017 לאחר קמפיין מימון המונים קצר. האלבום זכה לתמיכה כספית הן מאקו"ם והן מהמועצה האזורית גליל עליון, ובכך היה לאלבום הראשון של השפן הנכון שזכה לתמיכה ממסדית. העטיפה צוירה בידי האמן עידו שמי, חבר של קרס מימי בית הספר. Eat.Fuck.Sleep - אלבום במיטב המסורת הפאנקיסטית של השפן הנכון, ובהפקת אורי קליאן, הוקדש לאספני מוזיקה ולתומכי להקת השפן הנכון לאורך השנים: צורף לו דיסק בונוס שכלל את "Kibbutsim Chaos" של ה-Dead Begins וכן את שני האלבומים הראשונים של הלהקה שלא ראו אור על גבי דיסק, אלא יצאו רק בקלטות. Eat.Fuck.Sleep - שנקרא על שם תחביביו של קרס - כלל חידושים לשירים "איש במשביר" ו"הרצל" מאלבומים קודמים של השפן הנכון, וחלק נכבד ממנו הוקדש לילדיהם של שלושת חברי הלהקה, עם קאברים לשירי ילדים כמו שיר הפתיחה של תוכנית הילדים "גברת פלפלת", "עלי באבא" מתוך קלטת הילדים "פים פם פה", "רעמים וברקים" מתוך "הכבש ה-16" ושיר הילדים המקורי "יוסיפון יורד מצרימה" שכתב קרס. כמו כן כולל האלבום קאבר לשיר "ילדים" של להקת הברירה הטבעית" וקאבר לשירו של גרי אקשטיין "קפטן ג'ק".

בשנת 2020, בתקופת משבר הקורונה, החלו חברי השפן הנכון לעבוד על אלבום חדש, שייקרא "Mosh Pit Cook Book" - ובו ישולב קטע בשם "Coitus Interruptus Man" על שם כוח-העל של אריאל קרס. בשנה זו שחררה הלהקה קליפ לשיר "הרצל" שצולם על גגות תל אביב, וקליפ נוסף בהופעה לשיר "בפונדק קטן" בהשתתפות הראפר "סגול 59", שכונה "שפן סגול". השיר "הרצל" גם נבחר לפס הקול של פרק 13 בעונה הרביעית של תוכנית הטלוויזיה הסאטירית "היהודים באים" בכאן 11.

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפן הנכון בהופעה

השפן הנכון יוצרת פאנק רוק על כל המשתמע מכך, אך משלבת בשיריה גם אלמנטים נוספים כגון מטאל, מוזיקה קלאסית, רגאיי ורוקבילי. כמו כן, חלק משירי הלהקה הם מלודיים ומלווים בנגינת גיטרה בלבד. מרבית הלחנים והטקסטים נוצרו על ידי יוצר הלהקה אריאל קרס. סמלה המסחרי של הלהקה הוא כובע קוסמים אשר מתוכו צצות אוזני ארנב והסמליל שלה מורכב ממלבנים היוצרים את השם "השפן הנכון".

רוב שיריה של הלהקה לא עוברים את גבול שלוש הדקות. בקלטות "השפן הנכון?" ו"פוחל"ץ - פופ חילוני לבן צפוני", רוב קטעי הקישור והקטעים האינסטרומנטליים הם קצרים (עד שתי דקות) ואילו בהוצאות מאוחרות יותר הם התארכו.

הרפרטואר של השפן הנכון כולל שירים הומוריסטיים, לעיתים בעלי הומור שחור, לצד שירים רציניים ואישיים יותר. בעוד ששיריהן של להקות פאנק ישראליות אחרות עוסקים לרוב בביקורת פוליטית וחברתית חריפה, שירי השפן הנכון נוטים יותר לעבר נושאים יומיומיים כמו היסטוריה ויחסי מין, שמחה, הנאה וכאב. רבים משירי הלהקה הם שירים אישיים העוסקים בהווי הקיבוצי. מעטים משיריה הרציניים של הלהקה עוסקים בנושאים פוליטיים, כגון נאציזם ופשיזם, שהם לרוב בחזקת טאבו בתעשיית המוזיקה הישראלית, עם שימוש בהומור שחור - למשל, "נאצי פיהרר" שעוסק באנטישמיות וניאו נאציזם כבעיות שטרם נפתרו ו"פאשיסט" שנכתב נגד פשיזם הכולל התייחסות לקשר בין אידאולוגיה זו לנאציזם.

במהלך פעילותה, יוצאים לאור גם פאנזינים מקוריים של השפן הנכון, הנקראים "שפנזין". השפנזינים נוצרים בשיטת "עשה זאת בעצמך" וכוללים ציורים וכיתובים, מילות שירים, הזמנות להופעות ואירועים וכן קטעים גזורים מראיונות עם הלהקה וכתבות עליה ועל פוליטיקה ואירועים שהתרחשו בקיבוץ.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים של השפן הנכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השפן הנכון? - קלטת (1990)
  • פוחל"ץ - פופ חילוני לבן צפוני - קלטת (1992)
  • השטרודל האנושי (1995)
  • קיץ נצחי (1999)
  • דמו 99 (לא הופץ מסחרית)
  • רק ממלאים פקודות (לא יצא מעולם)
  • מצעד ההכחדה (2001, לא יצא מעולם כאלבום פיזי, אך זמין בבנדקאמפ של השפן הנכון)
  • Hippie EP - גרסה חינמית ואינטרנטית של האלבום "מצעד ההכחדה" שפוצלה ל-3 מיני-אלבומים שונים‏ (2002, 2003, 2006)
  • Exinction Parade‏ (2005, מופיע בבנדקאמפ של השפן הנכון תחת השם "Rabbit Riot")
  • למות בקיבוץ (2014)
  • (2017) Eat. Fuck. Sleep
  • את שני המיני-אלבומים הראשונים בסדרת "Hippie EP" ניתן היה בעבר להוריד מאתר הלייבל "Hippies Records" ואת האלבום השלישי ניתן היה להוריד מאתר ynet. כיום האלבום "מצעד ההכחדה" זמין כאלבום שלם בלבד. לאלבום Eat. Fuck. Sleep צורף אלבום בונוס שכולל את "Kibbutsim Chaos" של ה-Dead Begins וכן את שני האלבומים הראשונים של הלהקה שלא ראו אור על גבי דיסק, אלא יצאו רק בקלטות.

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איש במשביר (1990)
  • ראפ עברי/קרשים (1992)
  • בפונדק קטן/ שוטפכלים/ הגשם מטפטף (1995)
  • שבת זה כדורגל (1999)
  • הקיץ עבר/ זמן גלישה (2002)
  • חוף חופשי (2014)

קליפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הגשם מטפטף - בימוי של יואב גורפינקל וגיא ג'קסון (1990)
  • ראפ עברי - בימוי של חגי לפיד (1992)
  • החזיר - בימוי של חגי לפיד (1992)
  • לוקסוס - בימוי של חגי לפיד (1992)
  • בפונדק קטן - בימוי של ירון גת (1995)
  • הצער - בימוי של אריאל קרס (1995, פורסם רק ב-2013)
  • נאצי פיהרר - קליפ מבית וואלה! ששודר לעיתים תכופות בטלוויזיה (2002)
  • I Love You When You 8 Me - בימוי של גלנדון ואיזבלה (2006)
  • שנה טובה - בימוי של יונתן גוטסמן (2006)
  • הממרח - בימוי של גלנדון ואיזבלה (2008)
  • הלילה - בימוי של גלנדון ואיזבלה (2009)
  • זמן גלישה - בימוי של יונתן גוטסמן (2010)
  • חוף חופשי - בימוי של עומר ששון (2014)
  • הרצל - בבימויו של יונתן גרוסברג (2020)
  • שפן סגול ("בפונדק קטן" בהופעה, עם הראפר סגול 59) - צילום של אפרת קוטנר (2020)

אלבומים של הרכבים שבהם השתתף אריאל קרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השפן הנכון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]