לונוחוד 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחזור של לונוחוד 2בתערוכה

לונוחוד 2רוסית: Луноход-2) - רובר לא מאויש שנחת על הירח על גבי הנחתת "לונה 21" ופעל על קרקעית הירח כ-4 חודשים. במהלך פעילותו הרכב העביר למרכז הבקרה בכדור הארץ מידע רב.

תיאור הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב היה מיועד לחקר הירח ולשם כך מצויד בציוד מדעי מתאים. הוא היה זהה לרכב לונוחוד 1 עם שינויים קטנים. מסת לונוחוד 2 הייתה 756 קילוגרם, אורך - 4.42 מ', רוחב - 2.15 מ', גובה - 1.92 מ'.

הוא היה מצויד במכשירים הבאים: 3 מצלמות טלוויזיה (ב"לונוחוד 1" היו 2 מצלמות בלבד), ספקטרומטר רנטגני, טלסקופ קרני רנטגן, מד מרחק, רגש קרינה, רפלקטור. בוצעו שיפורי מערכת אספקת חשמל והיא הייתה מסוגלת לתת כ-1 קוו"ט.

הרכב התחיל לפעול ב-15 בינואר 1973 וקשר אחרון איתו נוצר ב-11 במאי.

תיאור המשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הורדת הרכב מיחידת נחיתה של לונה 21 התברר שחלקים של מערכת ניווט נפגעו. לעומת זאת ניסיון שנצבר ברכב "לונוחוד 1" וקיום מצלמה שלישית ייקלו על תכנון תנועה. במהלך פעילותו לכדור הארץ הועברו 86 צילומים פנורמיים ושידורי טלוויזיה רבים. בחודש מאי הרכב הגיע למכתש והתקשה לצאת ממנו. בסופו של דבר צוות קרקע הצליח להוציא אותו אך ככל הנראה חלק מחומר מקרקעית המכתש נכנס בתוך הרכב. לאחר סגירת מכסה לתקופת הלילה הירחי נוכחות חומר זה בתוך הרכב גרם לחימום יתר של הציוד והוא יצאה משימוש. לאחר סיום הלילה הירחי הקשר עם הרכב לא חודש.

במרץ 2010 הרכב התגלה בצילומים שבוצעו על ידי מקפת לסקר הירח. המיקום היה קרוב מאוד למיקום שדווח על ידי מדענים סובייטיים במהלך פעילות הרכב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לונוחוד 2 בוויקישיתוף