קפוסטין יאר

המונח "זנאמנסק" מפנה לכאן. לערך העוסק בעיר הנמצאת כיום באתר, ראו זנאמנסק (מחוז אסטרחן).

קפוסטין יאר

קפוסטין יאר (רוסית: Капустин Яр; כיום Знаменск/זנאמנסק) או קפ יאר (Кап Яр), הוא אתר פיתוח ושיגור טילים רוסי במחוז אסטרחן, בין וולגוגרד לאסטרחן. חלק משטח האתר נמצא כיום בקזחסטן. האתר הוקם ב-13 במאי 1946 ובתחילת דרכו נעשה באתר שימוש בטכנולוגיה, חומר ותמיכה מדעית מגרמניה המובסת. הטיל הראשון שוגר ממנו ב-18 באוקטובר 1947. היה זה אחד משבעת טילי ה-A-4 (טיל ה-V-2) שנפל בידי הסובייטים. באתר בוצעו גם שיגורים של מספר טילי ניסוי עבור צבא ברית המועצות, לוויינים וטילי מחקר. עד לשנת 1957 זה היה אתר ניסוי ושיגור יחיד בברית המועצות. נוסף על כך, בוצעו באתר ניסויים גרעיניים

עם התפתחותו וצמיחתו של האתר, הוא הפך לקוסמודרום ותפקד כקוסמודרום פעיל מ-1966 ועד 2008 כאשר בוצע שיגור אחרון עם משגר קוסמוס 3M.

יישוב חדש, זנאמנסק, הוקם כדי לתמוך במדענים העובדים במתקנים, במשפחותיהם ובאנשי הצוות. בתחילה הייתה עיר סגורה, היא לא הופיעה במפה ולא הייתה נגישה לזרים.

מידע על חשיבות קפוסטין יאר הושג על ידי המודיעין במערב מתחקורים של מדענים גרמנים שחזרו מברית המועצות לגרמניה ומטיסות ריגול. טיסת הריגול הראשונה בוצעה ב-1953 באמצעות מטוס של חיל האוויר המלכותי שטס בגובה רב.

באזור היו מספר תצפיות בעב"מים, אך נראה שהדיווחים קשורים בניסויי טילים שבוצעו באתר. האתר משמש כאתר ניסויי לשיגור טילים בליסטיים או רכיבי חלל צבאיים עבור חיל הטילים האסטרטגיים וחיל החלל הרוסי. בהתאם להודות בתקשורת הרוסית מתכנן לפרק מתקני שיגור במתחם[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפוסטין יאר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל ובנושא ברית המועצות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.