דב רייזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דב רייזר
לידה 28 בספטמבר 1947 (בן 76)
המנדט הבריטיהמנדט הבריטי פלשתינה (א"י)
מדינה ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1955
עיסוק שחקן
קריין
מדבב
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דב (דבל'ה) רייזר (נולד ב-28 בספטמבר 1947) הוא שחקן תיאטרון, טלוויזיה וקולנוע, קומיקאי, קריין ומדבב ישראלי, זוכה "פרס קלצ'קין" לשנת 1996 ו"פרס מסקין" לשנת 2019.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייזר החל להופיע בהצגות תיאטרון עוד בילדותו. סיים את בית הספר למשחק "בית צבי" ב-1971.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצגה הראשונה בה השתתף בצעירותו, "יהודי הדממה" מאת אלי ויזל בבימויו של פיטר פריי עלתה בשנת 1970 בתיאטרון הבימה, בכיכובם של ניסים עזיקרי, אברהם חלפי ובתיה לנצט. בהמשך, החל לשחק ברציפות בתיאטרון באר שבע (1974–1977), ובתיאטרון הקאמרי (1977–1985). משנת 1986 הוא נמנה עם סגל שחקני תיאטרון הבימה.

בתיאטרון לילדים ולנוער: ב"הלילה ה-"12 (סר אנדרו אגיצ`יק), "אנה פרנק" (קראלר), "תומי תם" (המלך).

משנת 1974 בתיאטרון באר-שבע, שהיה בין מקימיו הופיע ב"טרטיף" (טרטיף), "הלילה השנים-עשר (מלווליו), "אופרה בגרוש" (מקי סכינאי), "מסיבת יום-הולדת" (סטנלי).

משנת 1977 בתיאטרון הקאמרי: ב"סולומון גריפ" (יהושע), "מהגוני" (ג`ים), "אורזי המזוודות" (זיגי), "מעגל הגיר הקווקזי" (שאובה).

בשנת 1984 חזר לתיאטרון באר-שבע: ב"כותרת ראשית" (ג`ונסון), "המיזנתרופ" (אלצסט), "צריך פיאט בחיים" (אנטוניו) ועוד.

בתיאטרון הבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1986 הצטרף לסגל שחקני תיאטרון הבימה והחל לשחק בהצגותיו. לאורך השנים, השתתף בהפקות רבות של התיאטרון, ואף לקח חלק בשיתופי פעולה וקופרודוקציות שחלקן אף ייצגו את מדינת ישראל בפסטיבלים ברחבי העולם. עד היום (2022), שיחק למעלה מ-50 תפקידים בהצגות מהרפרטואר העברי, הקלאסי והמודרני.

בין השאר, שיחק בהצגות ב"המשפט", "הפיזיקאים", "משפט הקופים", "אמיל והבלשים", "מעגל הגיר הקווקזי" (רופא, ארכיטקט, יוזופ, פרקליט), "בבתא" (עבד בן אילותא), "גן ריקי" (יואב), "הנפש הטובה מסצ'ואן" (וואנג מוכר המים), "גן הדובדבנים" (יאשה), "עלי כינור" (נפתלי כלייזמר), "סוף ההתחלה" (ברי דריל), "עסק משפחתי" (בנדיקט היול), "רעל ותחרה" (טדי), "מלך היהודים", "משרתם של שני אדונים" (פנטלון), "הדה גאבלר" (בראק), "הקוקוריקו" (אדמונד פונטיאק), "משרתם של שני אדונים" (פנטלון), "החייל האמיץ שווייק" (הכומר/הקולונל), "ההולכים בחושך" (המספר), "קן הקוקיה" (הארדינג), "טנגו" (סטומיל), "ללכת עד הסוף" (רודולף), "בגדי המלך" (אלכסנדר טורנו), "דיבוקים", "מישהו שישמור עליי" (אדוארד), "החגיגה" (פול), "השוטר אזולאי (לפקוביץ), "לילה במאי" (ד"ר לוין), "ביקור הגברת הזקנה" (ראש המועצה), החולה ההודי, אדם לא מת סתם, "גבירתי הנאווה" (קולונל פיקרינג), "אדיפוס" (שליח), "יהוא" (זיף), "פליישר" (גרשון), פילומנה, "אביב מתעורר", "ברטוד ואגנס" (ברטוד), "זורבה היווני" (אנטוניס), "בקשתה האחרונה של רווקה" (גדעון), "ינטל", "הנוקמים סיפור אהבה".

בתיאטרון הספרייה: ב-1992 השתתף בהצגה "בשפל" מאת מקסים גורקי שביימה אופירה הניג, וגילם את אנריקו בהצגה "אנריקו הרביעי" מאת לואיג'י פיראנדלו שביים מיטקו בוזקוב.

במלאת עשרים שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין בשנת 2015 הוחלט להעלות בתיאטרון הבימה את המחזה "עשר דקות מהבית" מאת מאיה ערד יסעור, המגולל את חייו הציבוריים של רבין. רייזר נבחר לגלם את דמותו של רבין במחזה.

ב-2017 החל לגלם את קוליגין במחזה "שלוש אחיות" מאת אנטון צ'כוב שביים חנן שניר בהפקה משותפת של הבימה עם תיאטרון הקאמרי. באותה שנה החל לגלם גם את מרדכי הורוביץ המבוגר במחזמר "סימני דרך", המבוסס על הביוגרפיה של נעמי שמר, בתיאטרון הבימה.גונקל (מלאכת החיים הבימה 2024), השופט אגרנט ("הגברת הראשונה גולדה"), המספר ("לילות ברודוויי")

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1972 גילם את מונדק בסרטו של מנחם גולן "שוד הטלפונים הגדול". ב-1973 גילם פושע בסרטו של גד בן ארצי "מתנה משמיים". ב-1979 גילם את דדי בסרטו של אבי נשר "דיזנגוף 99". בין השנים 1979–1986 גילם את צבוטותי וכותותי והשתתף בפינת הספרות בתוכנית הטלוויזיה "זהו זה!". ב-1980 גילם את אינשם בתוכנית הטלוויזיה לילדים "שלוש ארבע חמש וחצי". ב-1987 גילם צלם בסרטו של זאב רווח "המובטל בטיטו". ב-1989 גילם את נתן הנביא בסרט הטלוויזיה שביים רם לוי ע"פ מחזה מאת יעקב שבתאי "כתר בראש", והחל לגלם את הסבתא המשוגעת ודמויות שונות בתוכנית הטלוויזיה "מוצ"ש" לצד ספי ריבלין. ב-1990 גילם את סטשק אביה של ציפי (ציפי שביט) ואת האחות בבית הספר בסדרת הטלוויזיה "ציפי בלי הפסקה", והתארח בתוכנית "קריאת כיוון" בהנחיית רוני פינקוביץ'. ב-1994 גילם את אבי בסדרת הטלוויזיה "הכל נשבר במשפחה" ששודרה בערוץ הראשון לצד ציפי שביט. בין השנים 1994–1997 התארח בסדרת הטלוויזיה "איצ'ה". ב-2001 התארח בסדרה "ספי" בה כיכב ספי ריבלין. בין השנים 2004 עד 2011 גילם את אביו של עודד (עודד פז) בסדרת הטלוויזיה "הפיג'מות". ב-2007 גילם את משה הריסות בסרטו של יונתן פז "אסקימוסים בגליל". ב-2012 גילם את פרופסור פוף בסדרת הטלוויזיה "בית ספר למכשפים".

בשנים 2014-2018 שודרו ארבע עונותיה של הסדרה "חברות" בהן השתתף וגילם את רפאל, אביה של נועה (ליטל שוורץ) ובעלה של אתקה (חני נחמיאס)

בשנת 2017 שיחק בסדרות: "מתים לרגע" ב-HOT3, ו"נבסו" ברשת 13. ב-2019 שיחק בסרטו של טומי לנג, "מריונטה". ב-2020 שיחק את דובה פינקוס בסדרה "סברי מרנן".

רייזר זכה בפרס הדסה ורפאל קלצ'קין לשחקן המצטיין בשנת 1996, ובשנת 2019 זכה בפרס אהרון מסקין לשחקן המצטיין.[1]

בשנת 2023 שיחק בסדרה הקומית "קופה ראשית" בתפקיד לקוח שהוא פרופסור באוניברסיטה העברית.[2]

קריירת דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייזר דיבב בסרטים ובתוכניות הבאות: "הרפתקאות ביער המשאלות",שם דיבב את דמותו של ערפלף, "רחוב סומסום", שם דיבב את דמותו של עוגיפלצת, "היה היה - החיים", "מוש השור", "דרגון בול זי" וסדרת ההמשך "דרגון בול סופר", "פיף ותלתול", "נאנוק", "עולם סחרחר", "דובוני אכפת לי", "בת הים הקטנה" (סדרת האנימה), "מסיפורי המלך בבר", "אלף ואחת אמריקות", "שאלתיאל קוואק", "פו הדב", "פנו דרך לנאדי", "אווטאר: כשף האוויר האחרון", "טוטלי ספייס", ו"סיירי החלל". פעמים רבות דיבב בסרטים וסדרות בתפקיד הקריין, או המספר, למשל ב"נעלולים", "מסיפורי אבא בונה", "בן המלך והעני" ובהרקולס וסדרת הזוכים המאושרים של וולט דיסני.

דב רייזר נחשב לבכירי המדבבים של חברת וולט דיסני, לפי ספירת הדיבובים שלו, הוא תרם את קולו למעל 60 סרטים ודיבב דמויות שהפכו לחלק מהזיכרון הקולקטיבי של מעריצי דיסני, ביניהם; שעוני ב"היפה והחיה", מר ווטרלוז ב"מפלצות בע"מ".

במהלך השנים דיבב סרטים מצליחים ומוכרים רבים, ואף כאלה שהפכו קלאסיקות, בין היתר גם סרטים של חברת וולט דיסני, ביניהם: להיטים מצוירים משלנו, במבי, במבי 2 (אביו של במבי) ספר הג'ונגל, אגדות ברווזים הסרט: אוצר המנורה האבודה, טרזן 2 (הזוגור), פיטר פן, מפלצות בע"מ, אלאדין ומלך הגנבים (דיבב את מלך הגנבים שהוא גם אביו של אלאדין), מלך האריות 3, בת הים הקטנה (סוליאם וחלאם), סינדרלה, גופי: הסרט, חתולים בצמרת, כלבים נגד חתולים, בובספוג: הסרט, נסיך מצרים, היפה והחיה 2: חורף קסום (שעוני), טינקרבל (שר האביב), הדרדסים - הסרט (בתפקיד דרדסבא), טינקרבל וסוד הכנפיים (שר האביב), ראלף ההורס, לשבור את הקרח, "יצאת כוכב", מכוניות 3, מואנה, מאסטר אוגוואי מקונג פו פנדה, "מפלצת של מלון 3: יוצאים לחופשה", "גולשים על הירח" ועוד.

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייזר השתתף קבוע בתוכניתו של אמנון פאר "לילה חי מאוד" ששודרה בימי חמישי ברשת ב'.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייזר היה נשוי לחיה, מנחת קבוצות, ממנה התאלמן בשנת 2022.[3] מתגורר ברמת גן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דב רייזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]