משתמש:WikiJunkie/שנות ה-80 של המאה ה-20 במוזיקה הפופולרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הארד רוק והבי מטאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העשור מוזיקת ההארד רוק זכתה להצלחה רבה אשר הובילה גם להתפתחות של תת הז'אנר גלאם מטאל. להקות כמו AC/DC, Queen, ואן היילן,Def Leppard, Kiss, Mötley Crüe, Bon Jovi, Scorpions, Europe, Twisted Sister, Whitesnake ו- Cinderella היו בין להקות ההארד רוק הפופולריות ביותר בשנות השמונים. בנוסף לכך אחת מלהקות ההארד רוק הפופולריות ביותר בשנות השמונים היתה להקת Guns N' Roses. ההצלחה של הז'אנר תרמה גם לקאמבקים המצליחים של להקת אירוסמית' ושל אליס קופר לקראת סוף העשור. בעוד שלהקת קווין הפיקה במהלך העשור גם מוזיקה בז'אנרים אחרים, חזרה להתמקד בז'אנר ההארד רוק לקראת סוף העשור באלבומם The Miracle. בנוסף, מספר זמרות זכו גם להצלחה בסצנת ההארד רוק של שנות השמונים, בהן: פט בנאטר, אן וננסי ווילסון מהלהקה הארט, וכמו גם ג'ואן ג'ט וליטה פורד.

מוזיקת הארנה רוק שזכתה להצלחה רבה בעשור הקודם המשיכה להיות פופולרית גם במהלך שנות השמונים עם הלהקות Styx, Rush, Journey, Foreigner, Starship, REO Speedwagon, Heart, ZZ Top ו- Aerosmith .

גם מוזיקת ההבי מטאל זכתה לפופולריות רבה לאורך העשור, ובמיוחד אוזי אוסבורן, והלהקות איירון מיידן, ג'ודס פריסט, דיו, Motörhead.

במהלך העשור התפתח גם תת-סגנון חדש של הבי מטאל המכונה ת'ראש מטאל אשר פרץ למיינסטרים בזכות להקות כמו מטאליקה, סלייר, אקסודוס, אנתרקס, מגאדת', טסטמנט ואוברקיל. לקראת סוף העשור מטאליקה תזכה להצלחה רבה במיוחד במיינסטרים ותהפוך לאחת מהלהקות המצליחות ביותר בכל הזמנים.


רוק אלטרנטיבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך העשור סצנת הרוק האלטרנטיבי בארצות הברית עדיין לא הייתה מיינסטרים. בעוד שמעת לעת שירי רוק אלטרנטיבי הפכו ללהיטים שזכו להצלחה מסחרית ניכרת או שאלבומי רוק אלטרנטיבי מסוימים זכו לדברי שבח במגזינים בעלי תפוצה נרחבת כמו מגזין הרולינג סטון, סצנת הרוק האלטרנטיבי של שנות השמונים הופקה במהלך העשור בעיקר על ידי חברות תקליטים עצמאיות, והושמעה בעיקר בתחנות רדיו בקולג'ים. להקות רוק אלטרנטיבי דומיננטיות החלו לצבור באותה העת מעריצים רבים מחוץ למיינסטרים הודות לסבבי ההופעות שהם ערכו והודות לאלבומים דלי התקציב שהם הוציאו לשווקים באותה העת. למרות שלהקות הרוק האלטרנטיבי האמריקאיות של שנות השמונים לא היו מהאמנים שמכרו את הכמויות הכי גדולות של התקליטים, היתה להם השפעה ניכרת על סצנת הרוק האלטרנטיבי שתתפתח בהמשך ותזכה להצלחה רבה בעשור הבא.

להקות רוק אלטרנטיבי אמריקאיות בולטות בתחילת העשור כמו אר. אי. אם. ו-Violent Femmes שילבו במוזיקה שלהם השפעות של מוזיקת פאנק רוק, מוזיקת פולק והשפעות מוזיקליות של מוזיקת מיינסטרים. אר. אי אם. זכו להצלחה ניכרת עוד בתחילת הדרך - אלבום הבכורה שלהם, Murmur, שיצא לשווקים ב-1983, הצליח בשיא ההצלחה להפוך לאחד מ-40 האלבומים הנמכרים ביותר.


עד סוף העשור סצנת הרוק האלטרנטיבי האמריקאית תכלול מגוון תתי סגננות מוזיקלים כולל נויז רוק (כמו להקת Swans), רוק תעשייתי (כמו מיניסטרי ולהקת ניין אינץ' ניילז) וגראנג' (כמו הלהקות מאדהאני, ונירוונה). צלילים אלה באו בתורם בעקבות הופעתן של הפיקסיז של בוסטון ושל לוס אנג'לס ' ג'יין'ס אדיקשן . [1]

להקות רוק אלטרנטיבי אמריקאיות דומיננטיות במהלך העשור כללו את Hüsker Dü, אר. אי. אם. , דינוזאור ג'וניור, פיקסיז וסוניק יות' שהיו פופולריים הרבה לפני תנועת הגראנג' של תחילת שנות ה-90.


טרנדים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהאמנים שזכו להצלחה רבה בעשורים הקודמים התקשו או לא היו מסוגלים להסתגל לטרנדים העכשוויים במהלך שנות השמונים. ערוץ MTV במיוחד היווה בעיה עבור אמנים וותיקים רבים, מכיוון שבערוץ כיכבו בעיקר האמנים הצעירים יותר אשר בעלי מראה מרשים יותר. בנוסף במהלך העשור בארצות הברית החלו פחות לשדר את מוזיקת הדיסקו שהיתה בשיא הפופולריות בעשור הקודם ובמקרים מסוימים אפילו נאסר לשדר מוזיקת דיסקו בתחנות רדיו אמריקניות מסוימות.

R&B עכשווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'נט ג'קסון

הז'אנר R&B עכשווי (Contemporary R&B) התפתח במהלך שנות השמונים כאשר מוזיקאים אמריקנים החלו להוסיף אלמנטים של מוזיקת דיסקו, מוזיקת היפ הופ, מוזיקת נשמה, ומוזיקת פאנק למוזיקת הרית'ם אנד בלוז המסורתית, באופן שהפך את הצליל למודרני יותר ויותר רקיד. אמני רית'ם אנד בלוז דומיננטים במהלך שנות השמונים כללו בין היתר את מייקל ג'קסון, וויטני יוסטון, פרינס, ג'רמיין ג'קסון, סטיבי וונדר, קול אנד דה גנג, אל ג'ארו, ביל וית'רס, סמוקי רובינסון, ריק ג'יימס, דיאנה רוס, ליונל ריצ'י, ג'יימס בראון, Earth, Wind & Fire, ליפס אינק, צ'קה חאן, מרווין גיי, וג'ורג' בנסון.


היפ הופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקת ההיפ הופ, וכמו גם תרבות ההיפ הופ (שכוללת אמנות גרפיטי, ברייקדאנס, מוזיקת ראפ ואופנת היפ הופ), הפך במהלך העשור לזרם התרבותי הדומיננטי של הקהילות האפרו-אמריקאיות בארצות הברית. לז'אנר ההיפ הופ הייתה גם השפעה ניכרת על מוזיקת הפופ האמריקאית לקראת סוף העשור וההשפעה רק הלכה והתחזקה מאז ואילך.

במהלך שנות השמונים אמני היפ הופ שונים החלו ליצור קצב ומוזיקה באמצעות הפה, השפתיים, הלשון, הקול ושאר חלקי הגוף שלהם בטכניקה המכונה ביטבוקסינג. כמה מאמני הביטבוקסימג הראשונים שזכו להצלחה רבה כללו את אפריקה באמבאטה, DJ Kool Herc, מלה מל, Grandmaster Flash and the Furious Five, Whodini, Sugarhill Gang, Doug E. Fresh, [2] ביז מארקי ובאפי מההרכב Fat Boys.


אמני ההיפ הופ הפופולריים ביותר בשנות השמונים כללו את Run DMC, Beastie Boys, NWA, LL Cool J, Public Enemy, Big Daddy Kane, Boogie Down Productions, Salt N Pepa, Ice-T ו-MC Hammer.

מוזיקה אלקטרונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-80, תקליטי מוזיקת דאנס אשר הופקו באמצעות כלי נגינה אלקטרוניים בלבד החלו להפוך פופולריים יותר ויותר, בעיקר בהשפעת המוזיקה האלקטרונית של להקת קראפטוורק וסצנת הדיסקו של העשור הקודם. מוזיקת הדאנס תזכה לפופולריות רבה בסצנות מועדוני הלילה רבים ברחבי העולם במהלך העשור ותהפוך בהמשך להיות סוג המוזיקה הדומיננטי ביותר שמושמע במועדוני לילה ובסצנת הרייב.

בתחילת העשור התפתחה גם מוזיקת ההאוס בסצנת המועדונים של שיקגו. מוזיקת האוס הושפעה שילבה אלמנטים מדיסקו, מוזיקת נשמה ומוזיקת פאנק. בסופו של דבר מוזיקת ההאוס תזכה להצלחה גם באירופה ותהפוך בעשור הבא למוזיקת מיינסטריים ברחבי העולם.

בנוסף לכך סוגת הטכנו התפתחה במהלך אמצע העשור בדטרויט על ידי חואן אטקינס, קווין סונדרסון, דריק מיי ואדי פולקס. למרות שמוזיקת טכנו נחשבה בתחילה כמוזיקת מסיבות שהושמעה בעיקר במועדונים של תלמידי בתי ספר תיכוניים בדטרויט, בהמשך הסוגה תזכה להצלחה רבה ברחבי העולם.

מוזיקת קאנטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קני רוג'רס, 2004

חלק מלהקות הפוסט-פאנק המצליחות ביותר בתחילת העשור, כמו סוזי והבנשיז והלהקהPsychedelic Furs, המשיכו לזכות בהצלחה גם במהלך שנות השמונים.

הדור השני של להקות הפוסט-פאנק הבריטיות שזכו להצלחה בתחילת שנות השמונים כלל בין היתר את להקת הסמית'ס, The Cure, ו-Echo and the Bunnymen.

למרות שהשיר "Roxanne", שהיה השיר הראשון של הלהקה הפוליס, נכתב על ידי סטינג ב-1978 (והגיע למקום ה-12 במצעד הבריטי באותה השנה), השיר וכמו גם הלהקה צברו באופן הדרגתי פופולרית רבה יותר בתחילת שנות השמונים. במהלך העשור הם הפיקו ארבעה אלבומי אולפן שזכו להצלחה רבה, וערכו הופעות בכמה מהאולמות הגדולים ביותר באולם בהם אצטדיון ומבלי, הקולוסיאום באוקלנד ואצטדיון המרקנה בריו דה ז'ניירו. גם הלהקה האירית U2, אשר גם הגיעה במקור מסצנת הפוסט-פאנק, תזכה במהלך העשור להצלחה עצומה ברחבי העולם ועד סוף שנות השמונים תהיה אחת מהלהקות המצליחות ביותר בעולם.

למרות שהרבה להקות פוסט-פאנק המשיכו להקליט שירים ולערוך הופעות, הפופולריות של סצנת הפוסט-פאנק דעכה בהדרגה מאמצע העשור ואילך כאשר להקות שונות התפרקו או החלו להתמקד בסגנונות מוזיקליים אחרים. סצנת הפוסט-פאנק היתה גם בעלת השפעה רבה על ההתפתחות של סצנת הרוק האלטרנטיבי.

רומנטיקנים חדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו Culture Club, Spandau Ballet ו- Duran Duran . , A Flock of Seagulls, Gary Numan, Soft Cell, Yazoo ו- Talk Talk .

רוק גותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקת הרוק הגותי התפתחה במהלך העשור מתוך סצנת הפוסט-פאנק של העשור הקודם. הלהקות הראשונות שזכו להצלחה בז'אנר כללו את באוהאוס, סוזי והבנשיז, The Cure, וסיסטרס אוף מורסי. סצנת המוזיקה של הרוק הגותי תרמה להתפתחות של הזרם התרבות גותיזם אשר כללה מועדוני רוק גותי, טרנדים אופנתיים שונים שהפכו פופולריים במיוחד במהלך העשור אך הפכו גם להיות ידועים לשמצה משום שהם גרמו באותה העת לפאניקות מוסריות והיו מזוהים בקרב חלק עם מקרי התאבדות ועם כת השטן.

הבי מטאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

איירון מיידן
אוזי אוסבורן

בתחילת העשור הגל החדש של ההבי מטאל הבריטי למיינסטרים, כאשר אלבומים של Judas Priest, Iron Maiden, Saxon ו- Motorhead הגיעו לטופ 10 הבריטי. בשנת 1981, Motörhead הפך לראשון מזן חדש זה של להקות מטאל שהגיע לראש המצעד הבריטי עם No Sleep 'til Hammersmith . אחרי שורה של 10 אלבומים מובילים בבריטניה, אלבומו של Whitesnake 1987 שכותרתו העצמית היה המצליח ביותר מבחינה מסחרית, עם להיטים, " Here I Go Again " ו-" Is This Love ", שזכו אותם במועמדות לפרס הבריטים הטוב ביותר. קְבוּצָה. [3] אמני מטאל רבים, כולל Def Leppard, נהנו מהחשיפה שקיבלו בטרקטורונים והפכו להשראה לגלאם מטאל האמריקאי. [4] עם זאת, כשהתת-ז'אנר התפצל, חלק גדול מהתנופה היצירתית עבר לכיוון אמריקה ויבשת אירופה (במיוחד גרמניה וסקנדינביה), שייצרו את רוב תת-הז'אנרים החדשים של המטאל, שנקלטו אז על ידי שחקנים בריטיים. אלה כללו ת'ראש מטאל ודתי מטאל, שניהם פותחו בבריטניה; בלאק מטאל ופאוור מטאל, שניהם התפתחו ביבשת אירופה, אך הושפעו מהלהקה הבריטית Venom ; ו- doom, שפותח בארה"ב, אך עד מהרה אומצו על ידי להקות רבות מאנגליה, כולל Pagan Altar ו- Witchfinder General . [5] [[קטגוריה:מוזיקה של המאה ה-20]] [[קטגוריה:שנות ה-1980 במוזיקה]]

  1. ^ Erlewine, Stephen Thomas. "[ American Alternative Rock/Post-Punk]". Allmusic. Retrieved May 20, 2006.
  2. ^ "Hip Hop Pioneer Doug E. Fresh & Soca Sensation Machel Montano To Host 26th Int'l Reggae & World Music Awards (IRAWMA)". Jamaicans.com. אורכב מ-המקור ב-12 במאי 2011. נבדק ב-2011-04-14. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Whitesnake BRITS Profile BRIT Awards Ltd
  4. ^ I. Christe Sound of the Beast: The Complete Headbanging History of Heavy Metal (London: HarperCollins, 2003), מסת"ב 0-380-81127-8, p. 79.
  5. ^ D. Weinstein, Heavy Metal: The Music and its Culture (Cambridge MA: Da Capo, 2000), מסת"ב 0-306-80970-2, p. 21.