סוטול (משקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוטול
Sotol
טקסס סוטול
טקסס סוטול
מאכלים
סוג משקה מזוקק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוטולספרדית: Sotol) הוא אלכוהול מזוקק ממדבר צ'יוואווה (צפון מקסיקו, מערב טקסס) שמקורו בצמחי הסוג Dasylirion. הידוע בדרך כלל בשם Desert Spoon או בספרדית סוטול, (גם sereque, cucharilla או palmilla), צמחים הגדלים במדבר צ'יוואווה של צפון מקסיקו, ניו מקסיקו, אריזונה ומערב ומרכז טקסס. אלכוהול סוטול ידוע כספיריט המדינה של צ'יוואווה, עם זאת, המשקה נצרך גם בדורנגו ובקואווילה. לסוטול יש כינוי מקור משלו מאז 2002 וניתן לייצר אותו רק בצ'יוואווה, קואווילה ודורנגו. ישנם עשרות סוגים מסחריים זמינים. ייצור אלכוהול סוטול קיים מחוץ לכינוי המקור של סוטול בכמה אזורים כמו סונורה, שם היא ידועה בשם פלמילה (Palmilla), ובאחאקה (Cucharillo), ואזור Texas Hill Country (טקסס סוטול). עם עליית הסוטול מבחינת הפופולריות שלו, מותגים נוספים נוספו. Los Magos Sotol מ-Los Magos Spirits International. הסוטול Los Magos Sotol הוא כיום הסוטול בעל הפרסים הרב ביותר בעולם. הוא מיוצר באופן דומה לסוגי המסקל הארטיזנלים הנפוצים יותר של מרכז מקסיקו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריחה אביבית עם גבעול אנכי, הר איברים, דרום ניו מקסיקו

הילידים של מדבר צ'יוואווה, כמו ה-Jumano Pueblos וה-Lipan Apache, הכינו את המשקה המסורתי הזה במשך מאות שנים. לפי מקורות, ילידים אחרים של צ'יוואווה, כמו הראמורי (Rarámuri), התסיסו מיץ סוטול למשקה אלכוהולי דמוי בירה כבר לפני 800 שנה.

טכנולוגיית הזיקוק הוצגה במאה ה-16 על ידי מהגרים פיליפינים מוקדמים שהגיעו דרך הגליאון של מנילה לאזורי החוף של מערב מקסיקו. ה"סטילס" (סטילס, בתרגום חופשי דוד, על פי רוב מפליז, הוא מכשיר המשמש לזקק תערובות נוזליות על ידי חימום לרתיחה סלקטיבית ולאחר מכן קירור לעיבוי האדים) הייחודי מהסוג הפיליפיני היה בשימוש בתחילה על ידי פועלים פיליפיניים שעבדו במטעי הקוקוס לזיקוק ה"ווינו דה קוקו" (שיכר מוהל קוקוס). טכנולוגיה זו והידע בייצור משקאות חריפים נרכשו על ידי העמים הילידים במקסיקו שעבדו במטעי הקוקוס. לאחר מכן הם שימשו לזיקוק משקאות מקומיים, וכתוצאה מכך נוצרו המסקל והסוטול.[1]

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע פרח של צמח "כף המדבר"

לצמח "כף המדבר" (Desert Spoon) לוקח בערך 15 - 25 שנים להתבגר והוא מניב רק בקבוק סוטול אחד לכל צמח. הוא גדל בדרך כלל על מדרונות סלעיים באדמת השיחים המדברית של צ'יוואווה בין 900 לבין 2,000 מטר מעל פני הים. בניגוד לאגבה, הפורחת רק פעם אחת בחייה, הסוטולים מייצרים גבעול פרח כל כמה שנים. לאחר שהצמח מתבגר, הוא נקטף כמו צמחי אגבה להכנת מזקל או טקילה. העלים החיצוניים מוסרים כדי לחשוף את הליבה המרכזית, אשר נלקחת למזקקה. לאחר מכן ניתן לבשל או לאדות את הליבה, לגרוס, להתסיס ולזקק.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיווגים לפי גיל:

  • Plata – לא מיושן, ישר מהזיקוק לבקבוק.
  • Reposado (נח) – כלומר התיישן מספר חודשים עד שנה.
  • Añejo – התיישן לפחות שנה ולמעלה מזה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוטול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bruman, Henry J. (ביולי 1944). "The Asiatic Origin of the Huichol Still". Geographical Review. 34 (3): 418. doi:10.2307/209973. {{cite journal}}: (עזרה)