לדלג לתוכן

סנה ובוצץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סֶנֶּה ובוצץ הם שני מצוקים בארץ בנימין, כנראה בערוץ נחל מכמש. על פי המקרא, יהונתן ונושא כליו עברו אותם בדרכם למוצב פלשתים בעת מלחמת מכמש.

התיאור המקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת מכמש

לאחר המלכת שאול למלך על ישראל, הורג בנו יהונתן את נציב הפלשתים שישב בגבע[1], פעולה המובילה למלחמה בין ישראל לפלשתים[2].

במכמש חנה חיל מצב פלשתי, ואילו שאול ויהונתן ישבו בגבע בנימין. יהונתן רצה להכות את מצב הפלשתים שבמכמש ללא ידיעת אביו, וגייס את נושא כליו לצורך כך. המקרא שני מצוקים שהשניים עברו בדרכם למכמש:

וּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים, שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁם הָאֶחָד בּוֹצֵץ וְשֵׁם הָאֶחָד סֶנֶּה. הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע

משמעות השמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרגום יונתן תורגם "סנה" כ"מַדרוֹכִיתָא". מקובל להסביר ש"מדרוכיתא" היא מלשון דריכה[3], כלומר מקום שניתן לדרוך בו. גאולה כהן הציעה שהמתרגם קישר את השם "סנה" למילה הארמית "מסאני" שפירושה נעליים. השערה נוספת קושרת את השם "סֶנֶּה" עם המילה "סְנֶה", אולי משום שהיה מכוסה בשיחים או שהטיפוס עליו סבוך כמו ענפי הסנה[4].

את השם "בוצץ" תרגם יונתן כ"מַשׁרוֹעִיתָא". רד"ק הסבר שפירוש המילה הוא חלקלק[5]. שמואל אפרים ליונשטאם[6] הסביר את המילה "משרועיתא" כ"מורד תלול". לדעתו, מקור השם בוצץ הוא בשורש ב.צ.ץ שמשעותו מבריק[7].

זיהוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקרא מספק תיאור מפורט של מיקומם של סנה ובוצץ: שני מצוקים זה מול זה משני עבריו של מעבר, אשר הצפוני נמצא מול מכמש והדרומי מול גבע. התיאור מוביל למסקנה ששיני הסלע נמצאות בערוצו של נחל מכמש (ואדי א-סוויניט), מיובלי נחל פרת (ואדי קלט), בין הכפרים הפלסטיניים ג'בע ומוח'מאס המזוהים עם גבע ומכמש, בהתאמה, סמוך לאזור התעשייה שער בנימין וליישוב גבע בנימין (אדם) שבמועצה האזורית מטה בנימין.

גוסטב דלמן שיער שמקומן של שיני הסלע הוא במקום שבו ואדי אבו ג'עד נשפך לנחל מכמש (סמוך למעיין עין סוויניט)[8].

זיהוי נפוץ אחר של סנה ובוצץ הוא לא הרחק משם, בשני מצוקים בפתח הקניון בנחל מכמש, מצפון מזרח ליישוב גבע בנימין[9][10].

סמוך למקום המשוער של סנה ובוצץ הוקם המאחז סנה (נקרא גם "בני אדם" על שם היישוב אדם הסמוך) הקרוי על שמו של שן הסלע המקראית.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מזוהה כיום בכפר ג'בע מצפון לירושלים.
  2. ^ ספר שמואל א', פרק י"ג
  3. ^ פירוש רד"ק לשמואל א, יד, ד
  4. ^ גאולה כהן, "סֶנֶּה", בתוך אנציקלופדיה מקראית כרך ה, ירושלים תשל"ח, עמ' 1061
  5. ^ את הפסוק "כַּחֲלַקְלַקּוֹת בָּאֲפֵלָה" שבספר ירמיהו, פרק כ"ג, פסוק י"ב תרגם יונתן "כְּמַשׁרוֹעֲיָן בְּקַבלָא"; וראו תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף כ"ט, עמוד א': "בשרעתא דנהרא"
  6. ^ אנציקלופדיה מקראית כרך ב, תשל"ח, עמ' 41
  7. ^ על פי תוספתא, מסכת מקואות פרק א הלכה ו: "כל זמן שהגשמים יורדים וההרים בוצצין".
  8. ^ אנציקלופדיה מקראית, תשל"ח, כרך ב עמ' 41 וכרך ה, ירושלים תשל"ח, עמ' 1061
  9. ^ סנה ובוצץ, באתר תיירות בנימין
  10. ^ מצוקי סנה ובוצץ, באתר עמוד ענן