אלף אפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עלפל)
איור אלף אפל. עורו כהה ושערו לבן עד כסוף

אֶלְף אָפֵל (מוכר - באנגלית Drow או Dark Elf מקור המילה Drow כנראה בעגת צפון סקוטלנד Trow - יצור המזכיר את הטרול הסקנדינבי) הוא דמות נפוצה בספרות הפנטזיה ובמשחק התפקידים מבוכים ודרקונים בעולמות מערכה כגון ממלכות נשכחות, איי הסערה ועוד. הוא בן לתת־גזע של גזע האלפים המכונים לעיתים בספרות שדונים. סביבת המגורים האופיינית לו היא מערות, מחילות במעמקי האדמה ולעיתים נדירות גם ביערות אפלים.

מקור היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדונים אפלים מוזכרים במיתולוגיות הסקנדינביות והגראמניות בשני אופנים:

  1. סברטפלאר - יצורים תת-קרקעיים, שחורי עור. אויבים ל"שדונים הבהירים".
  2. דוקהפלאר - רוחות רפאים, בדרך כלל מיטיבות החוששות מפני אור.

האלף האפל בפנטזיה המערבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלפים האפלים דומים בממדיהם לאלפים אחרים, עורם שחור מבריק וצבע שערותיהם לבן או כסוף חיוור. לאלפים האפלים תרבות עשירה ומתוחכמת הכוללות ידע נרחב בקסמים כולל העלאה באוב, זימונים ושינויי צורה. כמו כן מצויים ביניהם סופרים משוררים, מוזיקאים, ציירים ואומנים פלסטיים.

מבנה המשפחה בחברת אלפים אלה הוא מטריארכלי. יחדיו הם יוצרים את התא המשפחתי הכולל את אם הבית, בני זוגה ואת הצאצאים הצעירים. האלפים האפלים מגיעים לגיל של 1,200 שנים. נקבות האלפים האפלים נעשות פוריות בסוף העשור השמיני לחייהן.

כאשר נחשף לראשונה אלף אפל לאור השמש הוא סובל מכאבים עזים. אחרי מספר חודשים הוא יכול לתפקד באופן רגיל גם תחת קרינת שמש חזקה.

אלפים אפלים אצל טולקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסילמריליון מאת ג'.ר.ר. טולקין, המוריקוונדי, או האלפים האפלים, הם האלפים אשר לא הלכו בעקבות אורומה לוואלינור ולא חזו באור שני העצים, ומכאן כינויים. סביר להניח שכולם יצאו לוואלינור בסוף העידן השלישי.

האלף האפל בפנטזיה המזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות מופיעים אלפים אפלים גם בעולמות פנטזיה יפנים וקוריאנים, ככל הנראה בעקבות הפיכתם לפופולריים בפנטזיה המערבית. לדוגמה, במשחק המחשב מרובה המשתתפים המאסיבי Lineage 2 מהווים האלפים האפלים את אחד מהגזעים האפשריים למשחק. בדומה לקרוביהם המערביים, גם אלפים אלו נוטים להצטייר כבעלי אופי קודר וגישה לוחמנית, תוך שימוש רב בקסם. כמו דודניהם האלפים הרגילים, אוזניהם של האלפים האפלים מוארכות באופן יוצא דופן בעולמות הפנטזיה המזרחיים.

אלפים אפלים במבוכים ודרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מבוכים ודרקונים, אלפים אפלים (באנגלית Drow) היו בעבר אלפים רגילים עד שמרדו והושלכו אל מתחת לפני הקרקע. עורם בצבע כחול כהה/שחור ושיערם בצבע לבן. והם עדיין נוטרים טינה לאלפים ולדודניהם האלדרינים.

האלף האפל בממלכות נשכחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר סדרות של ספרים המבוססות על עולם המוד"מ (מבוכים ודרקונים מורחב) - "ממלכות נשכחות" - מספר ר. א. סלבטורה (R.A Salvatore) על עיר האלפים האפלים מנזוברנזן, בה שולטת היררכיה תאוקרטית הסוגדת לאלילת הכאוס המרשעת ליות'. בעיר זו עשרות בתים (משפחות שולטות) שממוספרות לפי שליטתן בעיר ורמת הדתיות שלהם. 8 הבתים השולטים מהווים את המועצה, ו-20 הראשונים מתכנסים בכנסים מיוחדים. לכל בית יש "matron", אם שולטת, ואב שמשמש יותר לפריה ורבייה.

סלבטורה מתמקד בקורותיו של דריזט דו'אורדן (Drizzt Do'urden) - אלף אפל (drow) מיוחד שהוא - בניגוד לשאר בני מינו - טוב לב. דריזט הוא אמן בשימוש בחרב מעוקלת (סימיטר), ולאחר שנאלץ להשתמש בחרבות כנגד אלפים אפלים אחרים הוא עוזב את עולמם התת-קרקעי ויצא אל מעל לפני האדמה. במהלך הקרב האחרון, כנגד אלף אפל קוסם בשם מאסוזי האנט, דריזט מצליח לשחרר מידיו את גווינביר (Guenhwyvar) - פנתר שחור קסום שחי במישור האסטראלי ובא לעזרתו של דריזט בעת הצורך. בטרילוגיית "בקעת רוח-כפור" (Icewind Dale) הוא מתיידד עם וולפגר, הברברי האנושי משדות בקרח, ברונור מקבת-קרב, המלך החוקי של מכרות הגמדים - היכלי המיתריל (mithril halls), רג'יס "בטן הרעם" הזוטון ובת האנוש קאטי-ברי, בתו המאומצת של ברונור. דריזט רוכש גם אויבים רבים בדרכו כמו רודי הצייד והמתנקש ארטמיס אנטררי, אשף-לחימה שווה ערך לדריזט, אף שמהווה את ההפך המוחלט לערכיו המוסריים. במהלך מסעותיהם של החברים עוברות הרפתקאות רבות, אך כמעט אף אחד לא מצליח לעמוד בפני החמישייה הזאת, בשל אומץ לבם.

האלף האפל באיי הסערה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם המערכה איי הסערה מופיעה גרסה מתקדמת יותר של האלף האפל, שנוצרה בידי דניאל רוזנברג. בגרסה זו האלפים שוכנים מתחת לקרקע, אך הם אינם מרושעים בהכרח, אלא הדגש הוא על חברת האלפים המרושעת ולא בצורה קטגורית לפי צבע עורם.

ייצוג זה נותן חופש לשחקנים ולשליט המבוך להתוות את האלף האפל לפי ראות עיניהם, ומספק גמישות משחקית רבה לעלילות מעניינת. בניגוד לייצוג בעולמות מערכה, שם האלף האפל משמש ככלי סיפורי, בייצוג זה הדגש הוא על משחק התפקידים

האלף האפל ברומח הדרקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם רומח הדרקון שנוצר על ידי מרגרט וייס וטרייסי היקמן, האלף האפל אינו נבדל מהאלפים ה"רגילים" באופן פיזיולוגי אלא אידאולוגי. אלף אפל הוא אלף הבוחר לסור מן האור ולאמץ את דרכי האופל והרשע, בעיקר על ידי למידת קסמים אפלים או התנהגות בניגוד לנורמות הקבועות בחברה האלפית. על אותו האלף נגזר לצאת לגלות מאחת ממלכות האלפים, ולא לחזור אליה לעולם.

הדוגמה הנפוצה ביותר לאלף אפל בעולם רומח הדרקון הם פאל-תאס ודאלאמר האפל, לשעבר דלאמר ארג'נט, אשר בניגוד לאלפי סילבנסטי, בחרו ללמוד את הקסם האפל של האל נויטארי. לאחר שהתגלו, הם גורשו מסילבנסטי (בהפרש של 370 שנה זה מזה), אליה לא חזרו מעולם. דלאמר עלה לגדולה לאחר שהפך להיות השוליה הראשון של רייסטלין מאז'ר. בספר מתקדם יותר שלא תורגם לעברית, "wizards conclave" (בתרגום חופשי- "קונקלאווה הקוסמים") הוא ממונה לראש מסדר נויטארי. פאל תאס הפך לשר הדרקונים הלבנים בזכות כישופי הכפור הייחודיים שלו.

אלפים אפלים נוספים מופיעים בספרות, כדוגמת פורתיוס ואלהנה צפריר, המלכים לשעבר של ממלכות האלפים, שהוכרזו כאלפים אפלים בעקבות תככים פוליטיים שארגן הסנטור רשאס הקאלינסטי והנציב פלתינון הסילבנסטי על מנת למנוע מהם לאחד את ממלכות האלפים.

אלפים אפלים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר יצירות פנטזיה המונח אלפים אפלים אינו מתייחס לתת גזע כהה של השדונים, אלא לפרטים מתוך הגזע שנודו בגלל מעשיהם או שהוטלה עליהם קללה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ר. א. סלבטורה, טרילוגיית "האלף האפל" (מולדת, גלות, שהות) והמשכיה, הוצאת אופוס.
  • ננסי וריאן ברבריק, דאלאמר האפל, הוצאת אופוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלף אפל בוויקישיתוף