פרשת השבוע (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרשת השבוע
שיר הנושא "תחת אש" מאת פורטיסחרוף
סוגה דרמה
יוצרים רני בלייר, ענת אסולין
כותבים רני בלייר, ארי פולמן
בימוי רני בלייר
שחקנים יובל סגל
קרן מור
מנשה נוי
רונית אלקבץ
קאיס נאשף
קלרה ח'ורי
דני גבע
אפרת בן צור
ארץ מקור ישראל
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3
מספר פרקים 35
הפקה
חברת הפקה ענת אסולין הפקות
עורכים דב שטויר
נילי פלר
צלמים בועז יהונתן יעקב
אורך פרק כ-50 דקות
שידור
רשת שידור הוט 3
תקופת שידור מקורית 28 בינואר 200628 במרץ 2009 (3 שנים ו־8 שבועות)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרשת השבוע היא סדרת דרמה ישראלית, זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה, שנוצרה על ידי רני בלייר וענת אסולין ושודרה במשך 3 עונות בין השנים 2006-2009 בערוץ הוט 3[1]. עונתה השלישית והאחרונה של הסדרה עלתה לשידור ב-17 בינואר 2009. כל אחד מפרקי הסדרה מבוסס באופן חופשי על אחת מפרשות התורה, כאשר כל עונה מוקדשת לחומש אחר[2].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחר שנה גורלית בחייהן של ארבע משפחות ישראליות ממעמדות כלכליים וחברתיים שונים, הנקשרות בין עצמן בסיפורי אהבה, בגידה, חברות, ומצבי התמודדות אל מול המציאות הישראלית הביטחונית והחברתית. עלילת כל פרק בסדרה מבוססת על אחת מפרשות השבוע. את הסדרה יצר וביים רני בלייר (שיצר גם את הסדרה "שבתות וחגים")[3]. את התסריט כתבו בלייר וארי פולמן (שגם כתב את התסריט לסדרה "בטיפול"). פרשות השבוע, המופיעות ב-12 פרקי העונה הראשונה של הסדרה, הן 12 הפרשות של ספר בראשית, לפי סדרן כפרשות. כל פרק עוסק ברעיון הפרשה על שמו נקרא, ואת עלילתו מדריכה דמותה של הגר נאווי.

פרשות השבוע, המופיעות ב-12 פרקי העונה השנייה של הסדרה, הן 11 הפרשות של ספר שמות, לפי סדרן כפרשות, כאשר פרשת שמות מיוחסת לשני הפרקים הראשונים.

פרשות השבוע, המופיעות ב-11 פרקי העונה השלישית של הסדרה, הן 10 הפרשות של ספר ויקרא, לפי סדרן כפרשות, כאשר פרשת בחוקותי מיוחסת לשני הפרקים האחרונים.

"פרשת השבוע" זכתה לרוב לביקורות אוהדות, וזכתה בפרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה בשנת 2006 עבור העריכה, העיצוב והתלבושות[4]. בשנת 2008 זכתה בפרס האקדמיה עבור סדרת הדררמה הטובה ביותר, ורני בלייר זכה בפרס עבור הבימוי הטוב ביותר בסדרת דרמה[5].

לאחר העונה השלישית החליטה חברת הוט שלא להפיק עונה רביעית.

שחקנים, דמויות ומשתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת נאווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת נאווי

שאול והגר נאווי, זוג בורגני ולהם שני בנים, מתגוררים בתל אביב.

  • שאול נאווי (מנשה נוי): בעל מועדון ג'אז תל אביבי. שאול הוא פציפיסט ובעל דעות פוליטיות שמאלניות. סובל מהתקפי חרדה כבדים עקב שירותו הצבאי של בנו, אסף. חייו של שאול משתנים כאשר אשתו, הגר, עוברת תאונת דרכים כאשר היא הצד הפוגע.
  • הגר נאווי (קרן מור): מורה של סדנאות חילוניות ליהדות מתקדמת אלטרנטיביות, בהן משתתף בין השאר אמיר אל-נאשף. הגר מנסה לשמור על משפחתה העומדת בפני סכסוך גדול המבוסס על הבדלי הדעות של בעלה, שאול, ובנה, אסף, בנוגע לפוליטיקה ולשירותו הצבאי של אסף. חיי השגרה של הגר משתנים כאשר היא דורסת במכוניתה ללא כוונה ילדה בשם שיר ברגר, ובורחת מזירת האירוע.
  • אסף נאווי (מיכאל מושונוב): הבן הבכור. חייל בשירות קרבי בשכם. כאשר הופך אסף להיות קצין מנהרות ברצועת עזה, הדבר מחריף את הריב המתמשך עם אביו על שירותו הצבאי. אסף הוא גם בן-זוגה של נעמה בן-דוד, תלמידת תיכון אשר נעלמת פתאום, באופן מסתורי מחייו.
  • גיל נאווי (דקל עדין): הבן הצעיר. תלמיד בית ספר. גיל הוא כדורגלן בנבחרת צעירה ביפו, אך אין הוא חושק בכך. משפחתו של גיל מלאת מתחים וקשיים, וכילד צעיר הוא צריך להתמודד עמם.

משפחת בן-דוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת בן-דוד

אלישע ואליה בן-דוד, בני-זוג מאז מגיל 16, מתגוררים עם שני ילדיהם באזור השרון. משפחה ממעמד כלכלי גבוה.

  • אלישע בן-דוד (יובל סגל): עורך דין מצליח. אלישע, המנסה להגשים את חלומה של אשתו, בית על שפת הים, מואשם במתן שוחד. למרות זאת, ניתנת לאלישע האפשרות לשמש כעד מדינה, והוא בוחר לשתף פעולה. אלישע מסתתר עם משפחתו, ראשית בבסיס משטרה נידח ולאחר מכן בצפת, שם צריכה המשפחה להתחזות למשפחה חרדית.
  • אליה בן-דוד (רונית אלקבץ): מקצועה אינו ידוע. אליה, שחיה כל חייה חיים נוחים, וברמת חיים גבוהה, צריכה להתמודד עם השינוי שהתרחש מרגע שבעלה הפך לעד מדינה. אליה צריכה להחליט אם לנטוש את בעלה ולחיות עם ילדיה בחוץ לארץ.
  • נעמה בן-דוד (מור פולנוהר): הבת הבכורה. תלמידת תיכון. גם היא מתמודדת עם המצב החדש, ונסה עם משפחתה לאזורים שונים בארץ בחוסר חשק. כמו כן, צריכה נעמה להתמודד עם התרחקותה מבן-זוגה, אסף נאווי.
  • אביב בן-דוד (אופיר כהן): הבן הצעיר. תלמיד בית ספר יסודי.

משפחת ברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת ברגר

יונתן וגליה ברגר מתגוררים במושב גבעת עדה בצפון הארץ, וחיים חיי הסתפקות במועט נוחים יחד עם בתם, למרות היחסים העכורים ביניהם.

  • יונתן ברגר (דני גבע): בעל משתלה. איבד את האהבה והתשוקה לאשתו, גליה, ואת יחסי האבהות לבתו. יונתן מנהל מערכות יחסים מהצד. חייו משתנים כאשר הוא מתחיל לנהל סיפור אהבה אסור עם שכנתו, אנה, וכשבתו נדרסת ומובהלת לבית חולים, שם היא נמצאת בתרדמת. יונתן עומד בפני דילמות רבות במהלך הסדרה.
  • גליה ברגר (אפרת בן צור): גליה היא פעילה פוליטית ואידאולוגית לאיכות הסביבה ולזכויות בעלי חיים, וזאת למרות דעותיהם השונות של בני משפחתה. גליה לא מצליחה לנהל מערכת יחסים יציבה עם בעלה, ולא מודעת לרומנים שלו. היא מאוד מחוברת לבתה, ורוצה להביא ילד נוסף לעולם. לאחר תקופה ארוכה וכושלת של ניסיונות להתעבר מצליחה לבסוף גליה להיכנס להריון, אולם אז נדרסת בתה ומתברר לה שבעלה מנהל רומן ממושך.
  • שיר ברגר (ליר כץ): תלמידת חטיבת ביניים ובתם של גליה ויונתן ברגר. שיר, שלא מסתדרת עם הוריה, סובלת מחיי בדידות, במיוחד כבת יחידה. אחד הוויכוחים בינה לבין אביה הופיע כשזאת רצתה לקיים טקס בר מצווה. ויכוח זה רק העמיק את הניתוק בינה לבין אביה, אשר מנהל מערכות יחסים מהצד. בפרק השלישי של הסדרה שיר נדרסת ונכנסת לתקופה ממושכת לבית חולים.
  • יצחק ברגר (אברהם סלקטר): אביו של יונתן, המתגורר עם משפחתו. יצחק גרוש מאשתו, בקי, לאחר שזו בגדה בו לפני שנים רבות. הוא מנסה לשמור על משפחתו של בנו, ובעיקר על מערכת היחסים של זה עם אשתו, גליה, כדי לכפר על זוגיותו הכושלת.

משפחת אל-נאשף[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת אל-נאשף

אמיר ומנאר המאורסים, מתגוררים בתל אביב. שניהם ערבים ישראלים המנהלים מערכת יחסים ממושכת, ומנסים לנהל חיי זוגיות, למרות עבר משפחתם המסובך.

  • אמיר אל-נאשף (קאיס נאשף): סטודנט צעיר לתאולוגיה, ובן-זוגה של מנאר. משתתף בסדנאותיה של הגר נאווי לשם עבודת המחקר שלו. אמיר רוצה להתחתן עם מנאר ולהקים עמה משפחה, אך הוא מגלה לפתע שאביו, אותו מעולם לא הכיר, בגד והלשין על אביה של מנאר ועל חבריו הנוספים למשטרה. עקב כך, אביה של מנאר לא מוכן לאפשר את הנישואים הללו.
  • מנאר אל-נאשף (קלרה ח'ורי): רופאה מתמחה. מנאר, המנהלת מערכת יחסים ארוכת ימים עם אמיר, רוצה להתחתן עמו ולהקים משפחה, וזאת בניגוד לרצון אביה. מנאר מקבלת הצעות עבודה במדינות שונות בעולם, ומנסה לשכנע את בן-זוגה להצטרף אליה, וזאת בניגוד לרצונו.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנה (שרה אדלר): אלמנה צעירה שהגיעה למושב בו מתגוררת משפחת ברגר מפריז. אנה היא טבחית מחוננת שעסקה בבישול כבר בצרפת, שם חייה עם בעלה המנוח, במסגרת חיים נוחים ובמעמד גבוה. אנה מנהלת מערכת יחסים עם יונתן ברגר, גבר נשוי.
  • נח אפשטיין (אסי דיין): איש משטרה אשר דואג למשפחת בן-דוד בתקופה שאלישע במעמד של עד מדינה. נח חשף את פרשת השוחד של אלישע, והודיע לו על האפשרות העומדת בפניו להפוך לעד מדינה. אפשטיין הוא חולה סרטן.
  • כץ (לירון לבו): שוטר לשעבר אשר מסייע תחילה לאלישע.
  • מרינה (מלאני פרס): ברמנית אשר נכנסת לחייה של אליה.
  • אלכס צ'רנוי (ישראל דמידוב): אוליגרך אשר הופך לבן זוגה של גליה.
  • סופי (נטע גרטי): מוכרת פרחים הנכנסת לחייו של אלישע.
  • נמרוד (אוהד קנולר): מנהל תחנת רדיו המעסיק את מנאר כשדרנית.
  • ציפי (ענת עצמון): המורה של אסף לפסנתר.

בנוסף, השתתפו במהלך הסדרה שחקנים אורחים רבים, בהם תומר שרון, דורית בר-אור, דביר בנדק, שי אביבי, אורי גבריאל, שלמה בראבא, סווטלנה דמידוב, מולי שולמן, טלי אורן, ברוך דרור ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יעל ולצר, לביים תוכנית ולנוח, באתר הארץ, 27 בדצמבר 2007
  2. ^ רותה קופפר, פרשת השבוע: כל עונה והמלחמה שלה, באתר הארץ, 15 בינואר 2009
  3. ^ יעל ולצר, לביים תוכנית ולנוח, באתר הארץ, 27 בדצמבר 2007
  4. ^ עכבר העיר, פרשת השבוע, באתר הארץ, 21 באוקטובר 2006
  5. ^ דפנה יודוביץ', ‏שינויים ברשימת הקטגוריות בטקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה, באתר גלובס, 14 בפברואר 2010
הקודם:
2007 - מרחק נגיעה
פרס האקדמיה לטלוויזיה - סדרת הדרמה המקורית הטובה ביותר
2008 - פרשת השבוע
הבא:
2009 - סרוגים