רוקסן דוסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוקסן דוסון
Roxann Dawson
רוקסן דוסון, מאי 2012.
רוקסן דוסון, מאי 2012.
לידה 11 בספטמבר 1958 (בת 65)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה רוקסן דוסון
שם לידה Roxann Caballero עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985
עיסוק שחקנית, מפיקה, במאית
מקום לימודים אוניברסיטת קליפורניה בברקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קייסי ביגס עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.roxanndawson.net/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוקסן דוסון (שמה המלא באנגלית: Roxann Dawson; נולדה ב-11 בספטמבר 1958[1]) היא שחקנית, מפיקה ובמאית אמריקאית, המוכרת בעיקר כב'לאנה טורס מסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980 קיבלה דוסון תואר שני מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי.[2] העבודה המקצועית הראשונה שלה כשחקנית הייתה בהפקה של "שורת המקהלה" בברודוויי.[3] היא המשיכה בקריירת במהלך שנות ה-80 ושנות ה-90, כאשר מדי פעם הופיעה בתפקיד קטן בקולנוע או בטלוויזיה.

בשנת 1994 דוסון החלה לגלם את דמותה של ב'לאנה טורס, המהנדסת החצי-אנושית חצי-קלינגונית בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", תפקיד אותו גילמה במשך כל שבע עונות התוכנית. עבור עבודתה בתוכנית הזאת, היא קיבלה מועמדויות לפרס אלמה שלוש שנים ברציפות (1998-2000),‏[4] ובשנת 2001 קיבלה פרס אלמה על הישג מיוחד.[5]

בין תפקידיה הטלוויזיוניים השונים כלולות הופעות בסדרות "Nightingales", "משמר המפרץ", "המפענחת", "Matlock",‏ "Jake and the Fatman",‏ "The Untouchables",‏ "Any Day Now", "ללא עקבות", "The Lyon's Den",‏ "The Division", הגרסה האמריקאית של "Coupling" וסדרת המדע הבדיוני "שבעה ימים". כמו כן היא העניקה את קולה לפרק של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז".

בימוי והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן עבודתה כשחקנית ב"מסע בין כוכבים: וויאג'ר", דוסון ביימה לראשונה את אחד מפרקי עונה 6 של הסדרה - "Riddles", ששודר בספטמבר 1999. מאוחר יותר, דוסון ביימה את החלק השני של הפרק הכפול "Workforce" בעונה 7 של סדרה זו, וכן מספר פרקים של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז".

כמו כן, היא ביימה פרקים של "מכושפות", "The O.C.",‏ "Close to Home" (בו היא ביימה את שחקן מסע בין כוכבים קונור טריניר), "אבודים", ,גיבורים", "הות'ורן", "המפענחת", "פשע מן העבר",‏ "Caprica" (בהפקת רונלד ד. מור, מפיק במסע בין כוכבים), "המנטליסט" ו-"טרמיי". בשנת 2010 היא ביימה את הפרק "Teacher and Pupils" של עונה 2 של הסדרה "שקר לי", ואת הפרק "On Tap" של עונה 2 של הסדרה "האישה הטובה". ב-2018 ביימה את הפרק השישי במספר של הסדרה "The Chi" ברשת שואוטיים.

דוסון שימשה כמפיקה בסדרות "Scandal",‏ "Crossing Jordan"‏ ו-"Cold Case".

בשנת 2019 ביימה את סרט הדרמה הנוצרי "Breakthrough" בבימוי בכורה לאחר שנים של בימוי סדרות טלוויזיה.

בשנת 2023 ביימה את פרק הבכורה של סדרת הקומדיה השחורה "סיפור האימה של דולורס רואץ'" מבית אמזון פריים וידאו.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה הראשון שכתבה דוסון, Passage Through the Heart, הועלה לראשונה בשנת 1997 באוניברסיטת מינסוטה. היא גם כתבה, ביחד עם דניאל גרהאם, טרילוגיה של רומני מדע בדיוני, Entering Tenebrea‏ (ISBN 0-671-03607-6),‏ Tenebrea's Hope‏ (ISBN 0-671-03609-2), ו-Tenebrea Rising‏ (ISBN 0-671 -03611-4).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוקסן דוסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Her birthdate is given as 1964 or 1958. According to the California Birth Index compiled by Center for Health Statistics and California Department of Health Services, the only Roxann Caballero born in California was on 11 September 1958. Dawson's university graduation year of 1980 suggests she was born in 1958. The IMDb also lists this year for her birth.
  2. ^ Famous Berkeley Alumni from the University of California, Berkeley website
  3. ^ Biography from her official website
  4. ^ Awards for Roxann Dawson from the Internet Movie Database
  5. ^ Features from her official website