DARPA

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "דרפ"א" מפנה לכאן. לערך העוסק בשנה עברית, ראו ד'רפ"א.
DARPA
Defense Advanced Research Projects Agency
סמליל DARPA
סמליל DARPA
המטה בבלסטון, מחוז ארלינגטון, וירג'יניה, 2022
המטה בבלסטון, מחוז ארלינגטון, וירג'יניה, 2022
מידע כללי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תחום שיפוט הממשלה הפדרלית של ארצות הברית
משרד אחראי מחלקת ההגנה של ארצות הברית
סוכנות אם Office of the Secretary of Defense עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 7 בפברואר 1958
מנכ"ל סטפני טומפקינס
מטה מרכזי ארלינגטון, וירג'יניה
עובדים 240
תקציב $3.427 מיליארד (2019)
אתר DARPA
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

DARPA (ראשי תיבות באנגלית: Defense Advanced Research Projects Agency - הסוכנות הצבאית לפרויקטים מחקריים מתקדמים) היא סוכנות ממשלתית תחת אחריות מחלקת ההגנה של ארצות הברית העוסקת בפיתוחים הטכנולוגיים של צבא ארצות הברית. דארפא אחראית גם על פיתוחים טכנולוגיים רבים המשמשים בצבאות העולם וכן פיתוחים לשימושים אזרחיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1958, אחרי שיגורו של ספוטניק 1, כאשר ארצות הברית חשה בנחיתות טכנולוגית, מינה נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר את נשיא אוניברסיטת MIT, ד"ר ג'יימס קיליאן, כראש צוות הקמה של סוכנות לפרויקטי מחקר מתקדמים (Advanced Research Projects Agency), בראשי תיבות "ארפא" (ARPA). סוכנות זו נועדה לקדם את ארצות הברית למקום הראשון בעולם במחקר הטכנולוגי. הפרויקט הראשון שהוטל על ARPA היה מציאת פתרון טכנולוגי שיוכל לשמור תקשורת פעילה בתוך ארצות הברית ובינה לשאר העולם בעת מטר טילים (אטומיים) הצפויים להגיע מעבר למסך הברזל. הפתרון שנמצא יצר את רשת האינטרנט. בשנת 1970 צרפו את המילה הגנה (Defense) לשמה של הסוכנות ושמה היום הוא "דארפא" (DARPA).

הישגים טכנולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דארפא פיתחה מגוון רב של טכנולוגיות ופתרונות טכנולוגיים. חלקם לא יצאו מגבולות המעבדה. חלקם פותחו לצורכי הצבא וחלקם דלפו לשוק האזרחי ותרמו לרווחת העולם. אחד הפרויקטים החשובים הראשונים (1963) היה "פרויקט ולה" (Vela) בו ציידו לוויינים באמצעי גילוי קרינה אטומית במטרה לעלות על ניסויים בנשק גרעיני, כולל ניסויים תת-ימיים.[1]

בין הפרויקטים שפותחו תחת מטריית דארפא:

מספר פרויקטים שפותחו בדארפא והשתייכו לחקר החלל הועברו לנאס"א.

במקביל לפרויקטים המוצלחים היו גם פרויקטים רבים שנכשלו, או שמראש היו בעלי היגיון שנוי במחלוקת, בהם הניסיון ליצור פיל מלאכותי שיוכל לשאת אנשים וציוד ביערות וייטנאם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael P. Belfiore, The Department of Mad Scientists: How DARPA Is Remaking Our World, from the Internet to Artificial Limbs, Smithsonian Books ; New York : Harper, 2009.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא DARPA בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]