The Best of Both Worlds

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף The Best of Both Worlds, Part I)
The Best of Both Worlds
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קפטן ז'אן-לוק פיקארד וצוות האנטרפרייז מתעמתים עם הבורג
קפטן ז'אן-לוק פיקארד וצוות האנטרפרייז מתעמתים עם הבורג
קפטן ז'אן-לוק פיקארד וצוות האנטרפרייז מתעמתים עם הבורג
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל פילר
הפקה ריק ברמן עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי קליף בולה
כוכבים אורחים אליזבת דנהי - לוטננט-קומנדר שלבי
ג'ורג' מרדוק - אדמירל ג'יי.פי. הנסון
קולם מיני - מיילס או'בריאן
וופי גולדברג - גאינן
טוד מריל - גליסון
ערך, tt0708785/ דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"The Best of Both Worlds" הוא קו עלילה בשני חלקים (המהווים את פרק סיום העונה השלישית ואת פרק פתיחת העונה הרביעית) של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא".[1][2] הסיפור מתרחש על פני תאריכי הכוכבים 43989.1 - 44002.3 (דצמבר 2366 - ינואר 2367).

הפרק זכה בשני פרסי אמי בקטגוריות סאונד. כמו כן, היה מועמד לעוד שלושה פרסי אמי, בקטגוריות עיצוב אמנותי ואפקטים מיוחדים ויזואליים.[3]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן ז'אן-לוק פיקארד נחטף על ידי הבורג, אשר מתחילים את פלישתם אל תוך מרחב החלל של הפדרציה, כאשר האנטרפרייז רודפת אחריהם על מנת להציל את כדור הארץ. מספר גדול של ספינות חלל של צי הכוכבים נהרסות על ידי ספינת בורג בודדת; עם זאת, צוות נחיתה מצליח לחלץ את פיקארד מתוך ספינה זו. לוטננט-קומנדר דאטה מתממשק עם פיקארד - שכעת הוא חצי-בורג בעצמו - ויחד הם מוצאים דרך לעצור את ספינת הבורג.

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק I[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Best of Both Worlds, Part I
The Best of Both Worlds
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
מספר פרק 26
מספר עונה 3
קוד הפקה 174
תאריך שידור מקורי 18 ביוני 1990
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל פילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ריק ברמן עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי קליף בול עריכת הנתון בוויקינתונים
ערך, tt0708785/ דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
The Best of Both Worlds, Part II
The Best of Both Worlds
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
מספר פרק 1
מספר עונה 4
קוד הפקה 175
תאריך שידור מקורי 24 בספטמבר 1990
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל פילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ריק ברמן עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי קליף בול עריכת הנתון בוויקינתונים
ערך, tt0708785/ דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האנטרפרייז מגיבה לקריאת מצוקה המגיעה ממושבה של הפדרציה, אולם כאשר היא מגיעה אל כוכב הלכת מתגלה כי המושבה נעלמה, ורק מכתש גדול נותר במקום בו הייתה. בהתבסס על ידיעת העבר על מה שקרה למושבות אחרות לאורך קו הגבול עם הרומולאנים ועל כוכב נידח במערכת הכוכבים J-25, הפדרציה חושדת בפעילות של הבורג.

אדמירל ג'יי.פי. הנסון מגיע אל האנטרפרייז, ביחד עם לוטננט-קומנדר שלבי, מומחית לבורג, שמסייעים לצוות בקביעת סיבת היעלמותה של המושבה. הנסון מעדכן את קפטן פיקארד כי קומנדר רייקר קיבל הצעה לפקד על ספינת חלל בפעם השלישית, ומייעץ כי רייקר ייקח את התפקיד. אף על פי שיש מתח בין רייקר לבין שלבי, שחושקת בתפקידו כקצין הראשון של האנטרפרייז, הם עובדים יחד ומאשרים כי המושבה הוטמעה על ידי הבורג. הנסון מעדכן את פיקארד כי ספינת חלל אחרת של הפדרציה נתקלה בספינת חלל בצורת קובייה, בטרם שלחה קריאת מצוקה שנקטעה בפתאומיות. האנטרפרייז יוצאת בדרכה ליירט ולהתעמת עם קוביית הבורג.

הבורג דורשים מקפטן פיקארד שיסגיר את עצמו, אך הוא מסרב. על אף שבתחילה אפנון מערכת ההגנה של האנטרפרייז הצליח לבלבל אותם, הבורג נועלים עליה קרן גרירה ומתחילים לחתוך את גוף הספינה. שלבי מציעה לבצע שינויים אקראיים בתדירות של הפייזרים של הספינה, על מנת למנוע מהבורג זמן הסתגלות להתקפה, אשר גורמת לשחרור הספינה. האנטרפרייז בורחת אל תוך ערפילית סמוכה, בעוד ג'ורדי לה פורג' ווסלי קראשר מתאימים את הטכניקה שהוצעה על ידי שלבי להתאים את צלחת הדפלקטור לירות מטח אנרגיה מסיבי המסוגל להשמיד את קוביית הבורג. הבורג מצליחים לגרום לאנטרפרייז לצאת מתוך הערפילית, על ידי ירי מטחים מגנטומטריים, ולאחר מכן פולשים אל הספינה וחוטפים את פיקארד. קוביית הבורג משנה את מסלולה, ונעה במהירות עיוות גבוהה אל כדור הארץ, כאשר האנטרפרייז רודפת אחריה.

רייקר, עכשיו בפיקוד על האנטרפרייז, מתכונן להצטרף לצוות נחיתה אשר ישוגר אל קוביית הבורג על מנת להציל את קפטן פיקארד, אולם היועצת טרוי מזכירה לו כי מקומו כעת הוא על גשר הפיקוד. שלבי מוביל את הצוות אל תוך קוביית הבורג, בה הם מגלים כי הבורג מתעלמים מהם. הצוות מאתר את המדים ומכשיר הקשר של פיקארד, ואז יורים בצומת חשמל בקוביה, על מנת לאלץ אותה להאט ממהירות עיוות. בעוד הצוות מתכונן לחזור בחזרה אל האנטרפרייז, הם רואים את פיקארד - לאחר שהוטמע על ידי הבורג. הבורג יוצרים קשר עם האנטרפרייז, כאשר פיקארד מצהיר בפניהם כי מעתה הוא "לוקוטוס של הבורג, ולהתכונן להיטמאותם. רייקר מורה לצוות להפעיל את מטח הירי של צלחת הדפלקטור.

חלק II[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בצלחת ההטייה לא הניב כל השפעה, ולוקוטוס חושף כי מאחר שברשותו כל הידע של פיקארד, הבורג היו מוכנים לסוג כזה של התקפה. קובית הבורג ממשיכה במהירות עיוות לכיוון כדור הארץ, עם האנטרפרייז הניזוקה מאחוריה. הם מדווחים על כישלונם לאדמירל הנסון, רייקר מקודם לדרגת קפטן ומתבקש להצטרף אל צי ספינות חלל של הפדרציה, אשר מתרכז בוולף 359 על מנת לעצור את הבורג. האנטרפרייז לומדת, באמצעות תקשורת תת-חלל, כי הקרב איננו מתנהל בהצלחה מבחינתו של צי הכוכבים, וכאשר היא מגיע בסופו של דבר לוולף 359 - מתגלה כי הצי כולו הושמד (לרבות ספינת החלל "מלבורן", עליה הוצע לרייקר לפקד).

האנטרפרייז עוקבת אחרי קובית הבורג, ומציע ללוקוטוס כניסה למשא-ומתן. הבקשה נדחת, אבל התקשורת חושף את מיקומו המדויק של לוקוטוס בתוך הקוביה. האנטרפרייז מאתרת את קובית הבורג, ועל פי תוכנית ששלבי הציעה לפיקארד, חלק הצלחת של האנטרפרייז מתפצל מחלק מנוע העיוות. בעוד שלבי מציע לתקוף עם חלק המנוע, רייקר עושה הפוך, ופוקד על חלק הצלחת לירות מטח של אנטי-חומר אל עבר הקוביה, ובכך לשבש את החיישנים שלה ולאפשר למעבורת קטנה, ובה דאטה ווורף, לחדור דרך מערכות ההגנה של הקוביה ולשגר את עצמם פנימה. השניים מאתרים את לוקוטוס וחוטפים אותו, בעוד הבורג מתעלמים מהם וממשיכים בדרכם אל כדור הארץ, משמידים כל התנגדות שבדרך.

דאטה וד"ר קראשר יוצרים קישור עצבי עם לוקוטוס כדי לקבל גישה לתודעה הקולקטיבית של הבורג. דאטה מנסה להשתמש בקישור כדי לנטרל את מערכות הנשק וההגנה של הבורג, אבל מגלה שהן מוגנות מפני השפעה חיצונית. עם הבורג על סף פלישה לכדור הארץ, רייקר מורה לאנטרפרייז לקבוע מסלול התנגשות עם הקוביה, אולם דאטה מבקש ממנו לחכות. פיקארד משתחרר משליטת הבורג, ואומר לדאטה: "לישון". דאטה מנפיק לבורג פקודה ברמת אבטחה נמוכה, ומורה לכולם להיכנס למצב של "טעינה מחדש", וכך למעשה שולח את כולם לישון, וגורם להם לכבות את מערכות הנשק וההגנה שלהם. לולאת-משוב גורמת עומס יתר בתוך הקוביה, אשר בסופו של דבר מתפוצצת. שינה, גורמים הנשק ומגניהם לכבות אותו. לולאת משוב הבונה בקוביית הבורג שהורסת את הכלי. ד"ר קראשר ודאטה יכולים כעת להסיר בהצלחה את כל שתלי הבורג מגופו של פיקארד.

תיקונים נרחבים מתחילים להתבצע באנטרפרייז. קומנדר רייקר, אף על פי שהוצע לו לפקד על ספינה משלו, מתעקש להישאר הקצין הראשון של האנטרפרייז. שלבי מוצבת לפקד על כוח משימה מיוחד, שייעודו - לשקם את צי ספינות החלל של צי הכוכבים בתוך שנה. פיקארד מתאושש באיטיות, אך עדיין מוטרד מהסבל ומהחוויות שלו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות
פטריק סטיוארט קפטן ז'אן-לוק פיקארד
ג'ונתן פרייקס קומנדר ויליאם רייקר
לאוור ברטון לוטננט-קומנדר ג'ורדי לה פורג'
מייקל דורן לוטננט וורף
גייטס מק'פאדן ד"ר בוורלי קראשר
מרינה סירטיס היועצת דיאנה טרוי
ברנט ספיינר לוטננט-קומנדר דאטה
ויל ויטון סג"ם וסלי קראשר
אליזבת דנהי לוטננט-קומנדר שלבי
ג'ורג' מרדוק אדמירל ג'יי.פי. הנסון
קולם מיני מיילס או'בריאן
וופי גולדברג גאינן
טוד מריל גליסון

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק זכה בשני פרסי אמי בקטגוריות סאונד. כמו כן, היה מועמד לעוד שלושה פרסי אמי, בקטגוריות עיצוב אמנותי ואפקטים מיוחדים ויזואליים.[3]

קו העלילה הופיעה ברשימת TV Guide של "מאה הרגעים הזכורים ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה" (1 ביולי 1996), במקום ה-50. כמו כן, הפרק דורג במקום ה-70 מתוך רשימת "מאה פרקי הטלוויזיה הגדולים ביותר של כל הזמנים".[4]

בשנת 2008, המגזין אמפייר דירג את "מסע בין כוכבים: הדור הבא" במקום ה-37 ברשימת "50 סדרות הטלוויזיה הגדולות ביותר בכל הזמנים", וציין את "The Best of Both Worlds, Part II" כפרק הטוב ביותר של הסדרה.[5] הפרק דורג במקום 36 ברשימת TV Guide של "מאה הפרקים הטובים ביותר של סדרות טלוויזיה בכל הזמנים".[6] המגזין אנטרטיינמנט ויקלי דירג את הפרק הכפול במקום השני ברשימת "עשרת הפרקים הטובים ביותר של מסע בין כוכבים: הדור הבא".[7]

בסקירה של מגזין ורייאטי של 57 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון (מתוך כ-900 פרקים נכון ל-2023) קיבל הפרק את המקום ה-12.[8]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקת הרקע הולחנה על ידי רון ג'ונס, עם מקהלה סינתטית המשמשת כלייטמוטיב של הבורג. המוזיקה, בסופו של דבר, הוצאה לאור כאלבום.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ STARTREK.COM : Best of Both Worlds part 1
  2. ^ STARTREK.COM : Best of Both Worlds part 2
  3. ^ 1 2 Emmy's search
  4. ^ The 100 Greatest TV episodes of all time
  5. ^ "The 50 Greatest TV Shows of All Time". Empire. נבדק ב-2008-03-29.
  6. ^ "TV's Top 100 Episodes of All Time" TV Guide; June 15, 2009; Pages 34-49
  7. ^ "'Star Trek: The Next Generation': The Top 10 Episodes". EW.com. 2007-09-20. נבדק ב-2012-07-10.
  8. ^ Adam B. Vary, Joe Otters on, The Top 57 Episodes of ‘Star Trek,’ Ranked From Great to Perfect, September 7, 2023, Variety
  9. ^ STTNG Vol. 2: The Best Of Both Worlds by Ron Jones