אדית אוונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדית אוונס
Edith Evans
אדית אוונס, 1973
אדית אוונס, 1973
לידה 8 בפברואר 1888
לונדון, אנגליה
פטירה 14 באוקטובר 1976 (בגיל 88)
קנברוק, קנט, אנגליה
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1910–1976 (כ־66 שנים)
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב, פרס באפט"א
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיים אדית מרי אוונסאנגלית: Dame Edith Mary Evans; ‏8 בפברואר 1888 - 14 באוקטובר 1976) הייתה שחקנית קולנוע ותיאטרון אנגלייה זוכת פרס גלובוס הזהב ופרס באפט"א ומועמדת 3 פרסי אוסקר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוונס נולדה בלונדון, בתם של קרוליין אן פוסטר ואדוארד אוונס. בצעירותה עבדה בהכנת כובעים. הופיעה לראשונה על במה בגיל 12 במחזה של ויליאם שייקספיר "הלילה השנים עשר". התגלתה על ידי המפיק וליאם פול והופיעה בפעם הראשונה באופן מקצועי בהצגה "שאקונטלה". אוונס זכתה לתשבחות ואהדה רבה בתחילת דרכה על הופעתה במחזה השייקספירי "טרוילוס וקרסידה".

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוונס החלה את דרכה בקולנוע הבריטי בגיל 17 במספר סרטים שקטים. התגלתה כשחקנית בגיל מאוחר בעיבודים הקולנועיים למחזה "חשיבותה של רצינות" בו שיחקה בתפקיד ליידי אוגוסטה בראקנל הנוקשה (חשיבותה של רצינות) ולאופרה "פיק דאם" בתור הרוזנת רנווסקיה. ב-1959 הועמדה אוונס לפרס גלובוס הזהב על תפקידה בדרמה של פרד זינמן "סיפורה של נזירה" והופיעה בסרטו של טוני ריצ'רדסון "הבט אחורה בזעם".

אוונס הועמדה פעמיים לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בתחילת שנות ה-60 על הופעותייה בסרטים "טום ג'ונס" בתפקיד מיס וסטרן דודתה של סופי וסטרן (סוזנה יורק) ו"גן הגיר". בשנת 1963 קיבלה אוונס בטקס האוסקר את פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר בשמו של טוני ריצ'רדסון שלא נכח באירוע. ב-1965 זכתה לגלם את דמותה של המחזאית ליידי אוגוסטה גרגורי בדרמה "קאסידי הצעיר". בשנת 1967 זכתה אוונס בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר, בפרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי ובפרס השחקנית הטובה ביותר של פסטיבל ברלין על תפקידה בסרט "הלוחשים" בתור הגברת רוס. את פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר לו הייתה מועמדת הפסידה אוונס לקתרין הפבורן.

התפרסמה בשנותיה האחרונות בסרטים המוזיקליים המצליחים "סקרוג'" בתפקיד רוח חג המולד של העבר, "סנדל הזכוכית והורד" בתפקיד המלכה האלמנה ובעיבוד הקולנועי למחזה "בית בובות".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוונס הייתה נשואה במשך 10 שנים לג'ורג' בות' אותו הכירה במסגרת עבודתה עד למותו ממחלת סרטן.

בשנת 1946 זכתה לתואר ממסדר האימפריה הבריטית על תרומתה לתחום המשחק. קיבלה תוארי כבוד גם מהאוניברסיטאות המובילות ביותר באנגליה. אוונס המשיכה לשחק ולהופיע על במות עד לפטירתה ב-14 באוקטובר 1976 בגיל 88.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדית אוונס בוויקישיתוף