הסמויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסמויה
The Wire
סוגה דרמה המשכית
יוצרים דייוויד סיימון
שחקנים דומיניק וסט, ג'ון דומן, אידריס אלבה, פרנקי פייסון, לארי ג'יליארד ג'וניור, ווד האריס, דיידרה לאבג'וי, וונדל פירס, לאנס רדיק, אנדרה רויו, סוניה סון, כריס באואר, פול בן ויקטור, קלארק פיטרס, איימי ריאן, איידן גילן, ג'ים טרו-פרוסט, רוברט ויזדום, רג'ינלד א. קאת'י, קלארק ג'ונסון, טום מקארתי, סת' גיליאם, דומיניק לומברדוזי, ג'יי די ויליאמס, מייקל קנת' ויליאמס, קורי פארקר רובינסון, צ'אד קולמן, ג'יימי הקטור, גלין טורמן, ניל האף, ג'רמיין קרופורד, טריסטן וילדס, מייקל קוסטרוף, מישל פרס, אייזה ויטלוק הבן וג'יימס רנסון.
פסקול And All the Pieces Matter, Beyond Hamsterdam עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 5
מספר פרקים 60
הפקה
מפיק ג'ורג' פלקאנוס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה HBO עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה האחים וורנר טלוויזיה, הולו, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים בולטימור עריכת הנתון בוויקינתונים
צלמים Uta Briesewitz עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דק' בקירוב
שידור
רשת שידור HBO
רשת שידור בישראל HOT Zone, yes Action
תקופת שידור מקורית יוני 2002מרץ 2008
קישורים חיצוניים
www.hbo.com/the-wire
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסמויהאנגלית: The Wire) היא סדרת דרמה המשכית אמריקאית שעלילתה מתרחשת בעיר בולטימור, מרילנד. הסדרה נוצרה על ידי הסופר והעיתונאי לשעבר דייוויד סיימון. הסדרה הופקה ושודרה באמריקה ברשת הכבלים HBO. בישראל הסדרה שודרה בערוץ אקסטרה הוט וב-VOD והחל ממרץ 2011 בערוץ yes Action. הסדרה עלתה לשידור בארצות הברית בחודש יוני 2002 וירדה בחודש מרץ 2008. סך הכל הופקו 60 פרקים ששודרו לאורך 5 עונות.

תיאור הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה נסובה סביב מספר מערכות מקבילות, המשטרה, ארגוני הפשיעה, הפוליטיקה המקומית, מערכת החינוך, הנמל המקומי והעיתונות הכתובה. בכל עונה היה הדגש על מערכת אחרת, כשמספר גיבורים מרכזיים מהווים חוט מקשר. העונה הראשונה מתארת את הקמתה ושיטות פעילותה של יחידת מודיעין במשטרת בולטימור, היחידה אוספת מודיעין ומנהלת מעקב סמוי בעיקר על ידי האזנת סתר לטלפונים ציבוריים ואיתוריות של סוחרי סמים (ומכאן שמה של הסדרה The Wire). בעונה השנייה תוארה בהרחבה התדרדרות כוחם של איגודי העובדים בנמל בולטימור ותופעת הברחת סמים ומהגרים בלתי חוקיים לארצות הברית. בעונה השלישית התמקדה הסדרה בארגוני הפשע, הלבנת הון וניסיון רשויות החוק לאפשר דה פקטו לגליזציה של סמים. בעונה הרביעית הדגש היה על הבירוקרטיה והסיאוב במערכת בתי הספר והפוליטיקה המקומית, ובעונה החמישית על העיתונות הכתובה ותופעת חסרי הבית.

לסדרה היה צוות שחקנים רחב, שהשחקנים המרכיבים אותו היו אלמוניים יחסית לפני תפקידם בסדרה. בעת שידורה הסדרה לא זכתה להצלחה מסחרית רחבה. היא הייתה מועמדת פעמיים לפרס אמי ב-2005 וב-2008 אך לא זכתה, וב-2003 זכתה בפרס פיבודי[1]. רבים ממבקרי הטלוויזיה מכתירים את הסדרה כסדרת הדרמה הטובה ביותר בכל הזמנים ומוזכרת בנשימה אחת עם תוכנית מופת נוספת של HBO "הסופרנוס".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1132 ביוני 20028 בספטמבר 2002
2121 ביוני 200324 באוגוסט 2003
31219 בספטמבר 200419 בדצמבר 2004
41310 בספטמבר 200610 בדצמבר 2006
5106 בינואר 20089 במרץ 2008

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנג'לו בארקסדייל, גנגסטר וסוחר סמים עומד למשפט על רצח. עד אחד בשם ויליאם גאנט מעיד שרצח את הקורבן ואילו העדה השנייה, נקישה ליילס, משנה את עדותה בשנייה האחרונה וגורמת לניצחון של בארקסדייל במשפט. השופט פיילן מזמן לחדרו את הבלש ג'ימי מקנולטי שמסביר לו שדיאנג'לו הוא חלק מארגון הפשע של משפחתו ששולט במערב בולטימור. מקנולטי זוכה לנזיפה מהדרגים הגבוהים במשטרה על עקיפת סמכות שהובילה לפתיחת יחידה חדשה במשטרת בולטימור - היחידה לפשעים חמורים, שחקירתה הראשונה תעסוק בארגון של בארקסדייל.

ליחידה, בפיקודו של הסגן סדריק דניאלס, מצטרפים שוטרים נוספים - אליס קארבר, רולנד פריזבלוסקי, תומאס הרק, הבלשית קימה גרגס והבלשים לסטר פרימון וליאנדר סידנור.

החקירה מתבצעת באיטיות ותחילה מסתמכת על עבודת שיטור ברחוב בעזרת מודיע משטרתי המכונה באבלס. באבלס, מכור להרואין שמתפרנס ממכירת דברים ברחוב, מחליט לסייע למשטרה אחרי שאנשי הארגון של בארקסדייל מכים את חברו.

דיאנג'לו שחוזר מהמשפט פוגש את סטרינגר בל, יד ימינו של ראש הארגון אייבון בארקסדייל, שמודיע לו שהוא יעבוד בבניינים הנמוכים מעכשיו ביחד עם 3 נערים - פרסטון בודי, וולאס ופוט. דיאנג'לו מלמד את הנערים על עולם הפשע, מספר להם על אישה שרצח, ומפתח הערכה מיוחדת לוולאס. בלילה אחד שודד מקומי בשם עומאר ליטל שודד את מחסני הסמים של הארגון. השוד התבצע בסיוע של בן זוגו בראנדון. אייבון, שמנהל את עסקיו ממועדון החשפניות בבעלות אדם בשם אורלנדו, מציע סכום כסף תמורת עומאר ובראנדון.

באחד הלילות לאחר שהשתכר ביחד עם חברו למשטרה באנק מורלנד, ג'ימי מוצא זימונית על הרצפה באזור שבו מתנהל הסחר בסמים. הוא חוזר עם הרעיון להאזנה ומעקב אחרי זימוניות וטלפונים ליחידה שמצליחה להוציא צו האזנה מהשופט פיילן, ובעזרת פרימון הקוד בו משתמשים הסוחרים להעברת מסרים מפוצח. ערב אחד בזמן בילוי וולאס מזהה את בראנדון חברו של עומאר ומודיע על כך באמצעות טלפון ציבורי לסטרינגר בל. בראנדון נרצח באכזריות ווולאס שמבין שגרם לכך מספר למשטרה את כל הפרטים על המקרה. וולאס עובר לגור אצל סבתו רחוק מבולטימור, אך חוזר בסופו של דבר לבולטימור ולחבריו.

בינתיים החקירה מתקדמת בזכות מספר עדים נוספים - אורלנדו מנהל מועדון החשפניות, ושרדין - חשפנית שניהלה קשרים עם דיאנג'לו. במשימה מיוחדת יוצאת הבלשית קימה גרגס ביחד עם אורלנדו לעסקת סמים. המשימה משתבשת כשאחד הסוחרים מבין שהמשטרה עוקבת אחרי הנעשה. הוא הורג את אורלנדו ופוצע את קימה אנושות, אך היא מצליחה להשתקם. בזכות מצלמה שמושתלת במועדון של אורלנדו מצליחה היחידה לעצור משלוח של סמים מניו יורק אותו נשלח דיאנג'לו לאסוף. אייבון נעצר ביחד עם בן דודו ואילו סטרינגר בל נשאר חופשי עקב חוסר ראיות נגדו. כדי למנוע הרשעה שלו ולשפר את מצבם של דיאנג'לו ואייבון סטרינגר מורה על בודי להרוג את וולאס.

עומאר, נואש לנקום בארגון של בארקסדייל על מותו של בראנדון, הורג את אחד הסגנים בארגון בשם סטינקום ובסופו של דבר מחליט להעיד בבית המשפט נגד הרוצח האמיתי של חברו, חייל בארגון המכונה "בירד", במקרה הרצח של וויליאם גאנט (העד מהמשפט של דיאנג'לו שנרצח מאוחר יותר בהוראת סטרינגר). גם דיאנג'לו מתכוון להעיד אחרי שהוא מגלה על מותו של וולאס (זאת לאחר שביקש אישית מסטרינגר לעזוב את וולאס) - אך ביקור מאמו שמבקשת ממנו לשאת את גזר הדין שהוטל עליו בשביל המשפחה משנה את התמונה. אייבון נכנס לכלא ל-7 שנים, דיאנג'לו ל-20, ואילו ווי-ביי, חייל שאחראי על עשרות מקרי רצח נשפט למאסר עולם.

בסיום החקירה מקנולטי מועבר ליחידה הימית של משטרת בולטימור, כאשר גם הרק, קארבר ופריזבלוסקי עוברים ליחידות אחרות.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך פטרול שגרתי בים, מקנולטי מוצא גופה במים. המקרה מתקשר למקרה מוות נוסף בנמל בו נמצאו 13 גופות בתוך מכולה. תחילה המקרה נראה כמו התאבדות, אך אחרי שבדק את הנושא ביחד עם שוטרת מקומית בשם בידי ראסל, מקנולטי גורם למשטרה לסווג את המקרה כרצח. מקנולטי, פרימון ובאנק יוצאים לחגוג בבר על כך שהפילו 13 מקרי רצח על הבלש ריי קול אך יום לאחר מכן פרימון ובאנק מגלים ששניהם יאלצו לחקור את המקרה, במקום ריי קול.

בינתיים בכיר במשטרה בשם סטאן ואלצ'ק (חמיו של פרזבלוסקי) מסתכסך עם ראש ארגון העובדים בנמל, פרנק סובוטקה. ואלצ'ק מחליט להיעזר ביחידה לפשעים חמורים ומאלץ אותה לפתוח בחקירה נגד הארגון ונגד פרנק. במסגרת החקירה, מקנולטי חוזר ליחידה, ואילו באנק ופרימון מצליחים לשכנע את דניאלס לקחת על עצמו את מקרה הרצח במכולה.

בינתיים הארגון מתחיל לעסוק בפשע: בנו של פרנק, זיגי, ודודנו ניקי מתחילים להבריח כימיקלים מהם סמים מיוצרים לארצות הברית בשיתוף פעולה עם ארגון פשע יווני. הוא מסתבך עם סוחר סמים בשם צ'יז, בכיר בארגון הסמים של מזרח בולטימור בניהול "פרופוזישן" ג'ו. בזכות קשריו עם היוונים זיגי סוגר את הסכסוך עם צ'יז.

עניינים קודמים חוזרים לעלילה: ראשית, מקנולטי מחפש את עומאר כדי שיעיד במשפט של בירד. הוא שולח את באבלס למצוא אותו, ובסופו של דבר באבלס מצליח לאתר אותו. במשפט עומאר מפתיע את חבר המושבעים, עונה לשאלות בכנות, מתבדח ותוקף את עורך הדין של בירד, שמייצג את שאר אנשי הארגון של בארקסדייל, מוריס לוי: כשלוי מאשים אותו בכך שהוא שותה את הדם של אלו ששותים את הדם מהעיר, עומאר מטיח בו שהוא עושה את אותו הדבר - "לי יש את השוטגאן, לך יש את המזוודה". בירד מורשע בזכותו של עומאר, שנתן עדות שקר. שנית, משפחת בארקסדייל בכלא מנסה להתאקלם וכאשר סוהר עושה לאייבון ולווי-ביי בעיות אייבון רוקם תוכנית לפיה הוא יבריח לכלא סמים המהולים ברעל עכברים וכימיקלים אחרים, שיגרמו למספר מקרי מוות שיפעילו לחץ תקשורתי ופוליטי על הנהלת הכלא למצוא את מקור הברחת הסמים המקולקלים. בתמורה, אייבון יפליל את אותו סוהר בהפצת הסמים המקולקלים ובכך יגרום לשחרורו המוקדם. דיאנג'לו לא מעוניין לקחת חלק בתוכנית של אייבון, ומבין שהוא אחראי לכל מקרי המוות שאירעו לאחרונה בכלא, ביניהם של חלק מחבריו. התנהגותו זו של דיאנג'לו גורמת לסטרינגר לחשוד בו. אחרי שדיאנג'לו מחליט להתנער סופית מאייבון, סטרינגר שולח מתנקש שהורג אותו וגורם למותו להיראות כמו התאבדות. סטרינגר מנהל גם מערכת יחסים עם אשתו של דיאנג'לו, וכמנהל הארגון החדש, מחליט לאחד כוחות עם הארגון של מזרח בולטימור בהנהגת פרופוזישן ג'ו, דבר שמכעיס את אייבון שמחליט לשלוח רוצח מניו יורק המכונה "האח מוזון" כדי שיבריח את האנשים של ג'ו.

בחזרה לנמל, היחידה מבצעת מעקב אחרי המכולות הנכנסות לנמל. פרנק מגלה שחשבון הטלפון שלו "סומן", הופך לפרנואידי וכדי לבדוק אם הוא תחת מעקב מכניס מכולה ריקה ומוצא שהמשטרה מעכבת גם אותה. זיגי ממשיך להסתבך, הפעם בעסקי הברחת מכוניות, ונשדד על ידי גליקאס - סוחר יווני, שמכנה אותו טיפש ולועג לו. זיגי מתמלא בכעס, נכנס לחנות של גליקאס והורג אותו ואת עוזרו. הוא לא מסוגל לעכל את מעשיו, ומסגיר את עצמו למשטרה. ניקי לומד על מעצרו ומודיע על כך לפרנק. אחרי פגישה עם היוונים ניקי מבין שקיימת דרך בה האישומים יימחקו, ומודיע גם על כך לפרנק, שבינתיים נעצר על הברחת נערות ליווי לארצות הברית - שהוברחו ביחד עם הנשים המתות במכולה.

פרנק מחליט להיכנס לתוכנית להגנת עדים, אך מנסה להגיע להבנות גם עם היוונים. כשהם מקבלים מידע משותף שלהם בFBI שפרנק מתכוון להעיד נגדם, הם קובעים איתו פגישה ובה הורגים אותו. ניקי נעצר גם הוא, ונכנס גם הוא לתוכנית להגנת עדים ביחד עם משפחתו. ניקי בניגוד לפרנק מצליח לשרוד.

סטרינגר רוצה להוציא את האח מוזון מהעסקים ולכן נפגש עם עומאר ומסית אותו נגד מוזון, בטענה שהוא רצח את בראנדון. עומאר יורה במוזון, אך מבין שהוא לא הרג את בראנדון ומתקשר לבית החולים. היוונים מצליחים להימלט בזמן ולהימנע ממעצר, עומאר נשבע לנקום בסטרינגר, ובאבלס נתפס עם סמים ונעצר. כדי להשתחרר באבלס נותן לקימה ומקנולטי מידע על היחסים בין סטרינגר בל לפרופוזישן ג'ו, מה שגורם לפתיחתה של חקירה נוספת. במשטרה מחליטים הרק וקארבר לעבור למחוז המערבי ולשרת תחת פיקודו של "באני" קולבין.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי תקופה ארוכה בה היחידה לפשעים חמורים עקבה אחרי סוחרי הסמים של פרופוזישן ג'ו בעזרת האזנת סתר, היא לא הצליחה להשיג שום מידע מפליל. זה משתנה כשאחד מסוחרי הסמים של ג'ו, צ'יז, מהמר על הכלב שלו בקרבות הכלבים ורואה אותו נפצע בצורה קשה. צ'יז נאלץ להרוג אותו, ולאחר מכן מספר על כך בטלפון לחבריו. הוא נעצר ונחקר על ידי באנק ומקנולטי שלא יודעים שצ'יז דיבר על הכלב שלו, וכשהם מבינים את זה הם נאלצים לבטל את ההאזנה שהתגלתה. בינתיים בעיר המגדלים בהם עבדו אנשיו של בארקסדייל נהרסים בפיצוץ מבוקר, ושחקנים חדשים מנסים להשתלט על פינות בעיר. סטרינגר ששומע על סוחר בשם מרלו שהשתלט על טריטוריה במערב העיר מבקש מבודי למצוא אותו.

במשטרה הניצב אירבין בורל וסגנו ביל רולס דורשים מהמפקדים ירידה משמעותית באחוזי הפשע, ובורל נפגש עם חבר מועצה שאפתני בשם טומי קרקטי ששואף להפוך לראש העיר, וגם הוא לוחץ עליו להוריד את אחוזי הפשיעה. כדי לשרוד בשנה האחרונה שלו בתפקיד מחליט קולבין על פתרון יצירתי: לגליזציה דה פקטו של סמים. סוחרים ומשתמשים יוכלו להמשיך בעיסוקם ללא הפרעה באזור נטוש במערב העיר בתנאי שיעזבו את הטריטוריה הנוכחית שלהם. מקנולטי חושד שדיאנג'לו לא התאבד אלא נרצח, ומצליח להוכיח את זה.

בכלא, אייבון מתכונן לשחרורו המוקדם ורואה את חברו דניס "קאטי" משתחרר אחרי 14 שנים. קאטי מתקשה להתאקלם בחיים שאחרי הכלא: הוא מקבל חבילת סמים במתנה מבארקסדייל כדי שיוכל למכור אותה ולעשות קצת כסף אך סוחר של מרלו בשם פרויט מרמה אותו. קאטי עובד תחילה כגנן אך מאוחר יותר מצטרף חזרה לארגון של בארקסדייל.

לאחר שחרורו של אייבון מהכלא הוא מגלה על הרפורמה שערך סטרינגר בעסקים. סטרינגר מנסה להפוך ללגיטימי באמצעות הלבנת כספים והשקעה בהון, ולומד כלכלה. סטרינגר נהפך ל"בנק": למשטרה אין סיכוי לתפוס אותו משום שהוא הלבין את רוב כספו והתרחק מעסקי הסמים. כתוצאה מכך סטרינגר מנסה לפתור את הסכסוך עם מרלו באמצעות הסכם, ואילו אייבון מחליט לצאת למלחמה. גם עם עומאר המקרה זהה: אחרי שוד נוסף אייבון מחליט לתקוף את עומאר. הוא נורה בבוקר יום ראשון בדרך לכנסייה עם סבתא שלו, באישורו של סטרינגר, במה שהפר את "חוק יום ראשון" - קוד של סוחרי הסמים לפיו אסור לתקוף בבוקר יום ראשון. עומאר הזועם מחליט שאייבון וסטרינגר צריכים להיות מחוסלים.

קולבין מצליח למשוך לאזור הסחר שמכונה "האמסטרדם" סוחרי סמים מדרג בינוני, כאשר גם נרקומנים כמו באבלס וחברו הטוב ג'וני מגיעים לאזור. הלגיטימציה של הסחר מעודדת את סטרינגר לסגור את הסכסוך עם מרלו: הוא מקים קו-אופ לסוחרי הסמים של העיר, נפגש עם מרלו ובכל זאת לא מצליח למשוך אותו ולסכם איתו על הפסקת אש. לאחר סירובו של מרלו אייבון מגביר את הקצב וכאשר קאטי וחייל נוסף של אייבון, סלים צ'ארלס, תוקפים את סוחריו של מרלו קאטי מתכונן להרוג את פרויט. הוא לא מסוגל ללחוץ על ההדק, ולאחר מכן מודיע לאייבון שהוא לא מסוגל להישאר במשחק. אייבון מקבל את דבריו ומאחל לו בהצלחה. כשסלים צ'ארלס אומר לאייבון שקאטי "היה גבר בזמנו", אייבון משיב שקאטי הוא "גבר היום".

בפוליטיקה קרקטי מצליח לשכנע את חברו הטוב טוני גריי להיכנס למרוץ על ראשות העירייה כדי לחלק את הקולות השחורים. הוא לוחץ על ראש העיר הנוכחי רויס בנוגע לעדים שנרצחים שוב ושוב.

בחקירה, מקנולטי וגרגס נאלצים ללכת מאחורי גבו של דניאלס מפקדם כדי לעקוב אחרי סטרינגר. דניאלס מגלה על כך ומודיע למקנולטי שזו החקירה האחרונה שלו ביחד איתו. היחידה מגלה שאנשיו של בארקסדייל משתמשים בטלפונים חד פעמיים ומצליחים לצותת להם. בריאנה בארקסדייל, אמו של דיאנג'לו, נפגשת עם מקנולטי שמספר לה למה הוא לא מאמין שדיאנג'לו התאבד. בקרב יריות, אייבון נפצע ומחליט שוב להגביר את מאמצי המלחמה מול מרלו. קאטי מחליט להקים מכון כושר וחוג לאיגרוף, ומקבל מאייבון עזרה כספית. הוא נעזר בשוטר קארבר לגייס את ילדי מערב בולטימור כדי שיגיעו להתאמן ולמרות קשיים מצליח להפוך את המכון לרווחי.

לאחר שקולבין מכניס תוכניות להפחתת נזקים להאמסטרדם, השוטרים תחת פיקודו הופכים ליותר ויותר מאוכזבים. למרות שחברו הטוב קארבר מסייע לקולבין וגורר גופה מחוץ להאמסטרדם, הרק מגיע לנקודת שבירה ומתקשר לעיתונאי שנדהם מהסיפור. קולבין משכנע את העיתונאי שמדובר בטקטיקה למעצר המוני ומצליח להשיג דחייה של שבוע לפרסום הכתבה. אולם הסיפור יוצא החוצה ובורל מספר עליו לראש העיר רויס. הנטייה של רויס היא להשתיק את הפרשה, והוא מוצא בה צדדים חיוביים, דבר שנותן לקרקטי תחמושת נוספת נגדו במירוץ לראשות העיר.

האח מוזון חוזר לבולטימור כדי לנקום בעומאר, אך עומאר מספר לו שסטרינגר הסית אותו נגדו. מוזון מספר על כך לאייבון שמסרב להפסקת אש עם מרלו, ואייבון - לו סכסוכים רבים עם סטרינגר בנוגע לאופן ניהול הארגון ועל מותו של דיאנג'לו (עליו סטרינגר מתוודה) נאלץ לאפשר למוזון להרוג אותו. מן העבר השני סטרינגר ששילם כסף רב לפוליטיקאים ואנשי עסקים כדי שיקדמו את יוזמות הנדל"ן שלו מבין שהוא הונה על ידי הסנאטור המושחת קליי דייוויס, מחליט שהוא זקוק לעוד מספר שנים של שקט כדי לסדר את הארגון ואת העסקים שלו. הוא נפגש עם קולבין ונותן לו מידע על מקום בו אייבון מחביא נשקים כבדים. סטרינגר ואייבון נפגשים בפעם האחרונה, כששניהם נזכרים בחוויות ילדות ומביעים צער על המלחמה עם מרלו - אך מבינים שהיא בלתי נמנעת, כי "תמיד יהיה מישהו כמו מרלו". אייבון, בדירה היוקרתית שסטרינגר קנה לו, מבקש ממנו לחלום איתו. סטרינגר עונה לו שהם לא צריכים לחלום יותר. אייבון מצליח לברר את מיקומו של סטרינגר ביום למחרת, ו-2 החברים נפרדים כשכל אחד יודע שבגד בשני - אך אף אחד לא יודע שהשני בגד בו. כשסטרינגר מגיע לפגישה שקבע עם איש הנדל"ן אנדי קראוצ'ק הוא מוצא את עומאר שיורה בשומר הראש של קראוצ'ק. סטרינגר מבין שהוא עומד למות, בורח לגג אך שם מוצא את מוזון. סטרינגר מציע למוזון ועומאר כסף, אך עומאר מסרב ומספר לסטרינגר שאייבון הסגיר אותו. מוזון ועומאר הורגים את סטרינגר ובורחים. מקנולטי ובאנק מגיעים לזירה ומקנולטי מספר לבאנק שהצליח לתפוס את סטרינגר מדבר על עסקי הסמים בטלפון - הוא תפס אותו, אך סטרינגר לא יודע את זה. מקנולטי ובאנק עורכים חיפוש בדירתו של סטרינגר ומוצאים בה את הספר של אדם סמית', עושר העמים. מקנולטי נדהם מכך שרדף אחרי אדם כל כך הרבה זמן מבלי לדעת מי היה באמת - איש עסקים אינטליגנט ומחושב, ולא גנגסטר מהרחוב.

מקנולטי מקבל את המידע על אייבון מקולבין, ואייבון נעצר ביחד עם חלק גדול מאנשי הארגון שלו. קולבין מתוודה בפני רולס על האמסטרדם, מורד בדרגה ומפוטר. הארגון של סטנפילד חוגג את מותו של סטרינגר, כשמרלו מבין שכעת מערב בולטימור כולו בידיו. מקנולטי עוזב סופית את היחידה לפשעים חמורים ועובר לעבודות שיטור בנפה המערבית. בטעות זיהוי בלילה אחד פריזבלוסקי הורג שוטר אחר. הוא עוזב את המשטרה לטובת הוראה בחטיבת הביניים "טילמן". חברו של באבלס ג'וני נמצא מת ממנת יתר בהאמסטרדם, והאזור נסגר סופית.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתחילה עם הסגנים של מרלו, סנופ וכריס שמוצאים דרך חדשה להסתיר מקרי רצח: החבאת הגופות בבתים נטושים ונעילת הבתים בעזרת אקדח מסמרים. הרצח הראשון הוא של לקס, חברו של בודי שהורג את פרויט אחרי שהוא מסתובב עם חברה שלו. לקס מגיע לאזור בו הוא נרצח אחרי שילד בשם ראנדי ווגסטאף אומר לו ללכת לשם - ומקבל על כך כסף מחבר נוסף של בודי בשם ליטל קווין. ראנדי הוא חלק מחבורה של 4 ילדים - הוא, מייקל לי, ניימונד ברייס (בנו של ווי ביי) ודוקי ווימס. ארבעת הילדים מסתובבים ברחובות ומשתעממים מחופשת הקיץ. ביום הראשון ללימודים הם מגלים שהמורה שלהם הוא רולנד פריזבלוסקי.

אמו של ניימונד מכריחה אותו לעבוד עבור בודי שמחזיק פינה משל עצמו במערב בולטימור. בודי נתקל במרלו שמודיע לו שהפינה מהיום שייכת לו. הוא מעסיק את מייקל במקום ניימונד ומרלו מתרשם ממייקל, ושולח את כריס להציע לו לעבוד אצלו. קולבין מתחיל קריירה חדשה כחוקר התנהגויות אלימות ומתחיל את המחקר בבית הספר של הארבעה, שם הוא מקים כיתה מיוחדת לילדים בעייתיים אליה נכנס ניימונד.

בינתיים רולס ממנה מפקד חדש ליחידת הפשעים החמורים, והוא מכריז על מבצע שאפתני נגד אנשיו של מרלו. המבצע מסתיים בכישלון חרוץ והשרידים האחרונים של היחידה - קימה ופרימון עוברים למחלקת הרצח. מקנולטי בנוסף לתפקידו החדש במשטרה מנהל מערכת יחסים עם בידי ראסל שעבדה איתו בחקירת הנמל, ומקנולטי מצליח להיגמל מהרגלי השתייה הישנים שלו.

ראנדי מקבל כסף מחבר לשכבה כדי שישגיח שאף מורה לא מתקרב בזמן שהוא אונס ילדה מהשכבה. המקרה מתגלה וראנדי עומד בפני האשמות קשות. כדי להציל את עצמו הוא מספר למנהלת בית הספר שהוא יודע על מקרה רצח, והרק מתחקר את ראנדי. אולם במקום להעביר את ראנדי לבאנק, השמועה על כך שראנדי מדבר עם המשטרה יוצאת והוא מותקף בבית הספר. הרק מחליט לבצע מעקב אחרי סטנפילד באמצעות מצלמה אותה הוא גונב ממחסן הציוד של המשטרה.

ברחוב באבלס עובד עם נער צעיר בשם שרוד, שמתדרדר במהרה לשימוש בסמים. שרוד ובאבלס נשדדים על ידי נרקומן מהסביבה, שמכה את באבלס בכל פעם שהוא רואה אותו.

פרופוזישן ג'ו מנסה לשכנע את מרלו להצטרף לקו-אופ, אך לא מצליח. כדי לגרום לו להצטרף לארגון ג'ו מספר לעומאר על משחק פוקר בו מרלו ישתתף ביחד עם עוד שחקנים עשירים. לאחר שעומאר שודד את המשחק ג'ו מספר למרלו שידע שיישדד. בנוסף ג'ו נותן למרלו עצה להתמודדות עם המצלמה שהרק שתל - לגנוב אותה. אם לא יקרה שום דבר לאחר מכן מרלו בבעיה רצינית ותחת הכוונת של הFBI, שכן הFBI עשיר מדי מכדי לדאוג למצלמה אחת. אולם אם אנשים ינסו להחזיר את המצלמה מרלו ידע שמדובר במשטרת בולטימור. מרלו מחליט להצטרף לקו-אופ ולנקום בעומאר בדרך יצירתית: הוא מפליל אותו ברצח. עומאר נעזר בבאנק שגורם למתלונן לשנות את העדות שלו. עומאר משתחרר, אך המתלונן נרצח על ידי כריס.

כשאביו החורג של מייקל משתחרר מהכלא הוא מחליט להצטרף לארגון של מרלו כדי שיוכל להשיג הגנה נגדו. הוא מבקש מכריס להרוג אותו וכריס עושה זאת. ככל הנראה אביו החורג של מייקל התעלל בו מינית, דבר שנשמע הגיוני לאור היחס החשדני שלו כלפי מבוגרים (לדוגמה כלפי קאטי, ממנו מייקל מנסה להימנע למרות שהוא מתאמן במכון הכושר שלו).

בכיתה המיוחדת של קולבין מערכת יחסים מיוחדת נרקמת בינו לבין ניימונד. אחרי שהאחרון נעצר קולבין מתנדב לשמור עליו עד שיוחזר לאמו. טומי קרקטי נבחר לראש העיר של בולטימור.

דווקא לאחר הצלחתם של קולבין ופרזבלוסקי בכיתתם הם נאלצים לעצור הכל וללמד את התלמידים שלהם לקראת המבחן הגדול בסוף השנה. קולבין מתמודד עם הניסיונות של הפיקוח לסגור לו את הכיתה בטענה שהיא יוצרת מעמדות ומחלקת את התלמידים.

דניאלס ממונה מחדש למפקד היחידה לפשעים חמורים ומצליח לשכנע את פרימון וגרגס לחזור ליחידה. בינתיים מתקפה על הבית של ראנדי פוצעת קשות את אמו. קארבר לא מצליח למצוא לו אפוטרופוס ונאלץ לשלוח אותו לפנימייה. מייקל מתאמן עם כריס וסנופ והופך לאקדוחן מיומן. באבלס מחליט לנקום בנרקומן שמכה אותו ומכין לו זריקה מורעלת של הרואין. אולם שרוד מזריק אותה מבלי לדעת מה היא הייתה ומת. באבלס מסגיר את עצמו ומנסה להתאבד, אך נכשל ונשלח למחלקה הפסיכיאטרית. ניימונד נכשל בעבודתו אצל בודי לאחר שילד קטן בשם קנארד גונב את הסמים. מייקל מכה את קנארד בטענה שניימונד צריך להיות תקיף יותר במקרים כאלה. ניימונד מתגרה במייקל לאחר מכן, כשהוא מזועזע מכך שהכה את קנארד. מייקל מרביץ גם לניימונד במכון הכושר של קאטי ובורח. קאטי מוצא אותו לאחר מכן ומנסה לגרום לו לעזוב את הרחוב, אך חבר של מייקל יורה בו ברגל. מייקל מרגיש אשם ומתנדב להישאר עם קאטי עד שיגיע אמבולנס אך קאטי אומר למייקל ללכת, כשהוא מבין שהוא מקרה אבוד.

עומאר שודד את אנשי הקו-אופ של ג'ו, ומתבדח עם חברו בוצ'י על כך שימכור את הסמים בחזרה לג'ו במחיר גבוה יותר. אולם עומאר מבין שזו אפשרות הגיונית ועושה את זה, למרות כעסו של צ'יז.

הרק מפוטר על גנבת המצלמה, ואילו מפקדו לשעבר קולבין מקבל אישור מווי-ביי לאמץ את ניימונד כדי שיוכל להצליח בעתיד ולא להיגרר לפשע ברחוב. גורלם של דוקי ומייקל לעומת זאת שונה לחלוטין: דוקי מצטרף לארגון של מרלו ומייקל מבצע את הרצח הראשון שלו. היחידה לפשעים חמורים מתחילה לעבוד על החקירה כשלסטר מגלה שגופות מוחבאות בבתים הנטושים - ובודי שומע שגם ליטל קווין נרצח, ומשוחח על כך עם מקנולטי. הפגישה ביניהם מתגלית וכריס וסנופ מגיעים להרוג את בודי. בודי נלחם על הפינה שלו ומסרב לעזוב אותה, והוא כמעט מצליח להרוג את סנופ וכריס. מאחוריו מגיע או-דוג, טירון בארגון של מרלו, ויורה בו פעמיים. מקנולטי שומע על מותו של בודי ומחליט לחזור ליחידה לפשעים חמורים. מרלו נפגש עם היוונים שהבריחו סמים בעבר דרך הנמל, ומתכנן להשתלט על עסקי הסמים ולגנוב לג'ו את האספקה למרות השותפות ביניהם.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יותר משנה של מעקב אחרי מרלו, ליחידה עדיין אין אפשרות לתביעה. קיצוצים בתקציב המשטרה מאלצים את היחידה להיסגר, מקנולטי נשלח למחלקת הרצח וחוזר להרגלי השתייה הישנים שלו. קיצוצים דומים בעיתון הבולטימור סאן גורמים לגל פיטורים ומפריעים לעורך העיתון גאס היינס לעשות את עבודתו. הוא נתקל בכתב צעיר בשם סקוט טמפלטון שמפרסם כתבות מופרכות, אולם הבכירים ממנו בעיתון מכריחים אותו להכניס אותן לעיתון כדי שיוכל לזכות בפרס פוליצר. מרלו נפגש עם היוונים אך לא מודע לכך שלסטר פרימון עדיין עוקב אחריו למרות שנשלח למצוא מידע מפליל על קליי דייוויס, שיעמוד בפני משפט על שחיתות.

כשבאנק ומקנולטי חוקרים מקרה רצח, מקנולטי השיכור מחליט לקחת צעדים קיצוניים והופך את מקרה המוות של המנוח לרצח. הוא מסביר לבאנק את התוכנית: לגרום לעירייה לחשוב שרוצח סדרתי תוקף בבולטימור, וכך להשיג כסף שישומש למימון חקירה נגד מרלו. לסטר פרימון שומע על התוכנית אך במקום להתנגד אליה כמו שציפה באנק, מסביר למקנולטי שהיא יכולה לעבוד אך עליו להפוך את מקרי הרצח לסנסציוניים יותר. על מנת לקשר בין מקרי הרצח מקנולטי קושר סרט אדום לידי ה"קורבנות".

בינתיים מרלו נעזר בצ'יז כדי למצוא את עומאר, שפרש מעסקי הפשע. צ'יז נותן למרלו את מיקומו של בוצ'י חברו של עומאר. כריס וסנופ מענים את בוצ'י והורגים אותו כדי לגרום לעומאר לחזור לבולטימור. ראש העיר קרקטי מפטר את בורל, והכתב סקוט טמפלטון מפברק ציטוט של סדריק דניאלס שמוציא אותו חתרן.

כשעומאר חוזר העירה, הוא מתחיל במסע הרג בו הוא הורג כמעט כל מקורב למרלו ולקו-אופ שהוא רואה. כשעומאר מתכוון להרוג את סלים צ'ארלס הוא מצליח לשכנע אותו שג'ו לא קשור למותו של בוצ'י. אולם ג'ו עדיין חושש מעומאר, ומתכונן לעזוב את העיר. כאן צ'יז בוגד בג'ו, מוסר את מיקומו למרלו שצופה בכריס הורג אותו. מרלו משלים את ההשתלטות על סחר הסמים בבולטימור וסוגר עסקה עם היוונים אחרי שאייבון בארקסדייל נפגש איתו בכלא ומבטיח לערוב עבורו. היוונים נותנים למרלו מספר טלפון דרכו יצור איתם קשר, מרלו מעביר את המספר למוריס לוי עורך הדין והרק שמונה לעוזרו אחרי שפוטר מהמשטרה גונב את המספר ומעביר אותו אליה. כשמקנולטי מפיץ את סיפור הרוצח הסדרתי לתקשורת טמפלטון מפברק שיחת טלפון עם "הרוצח", ומקנולטי משתמש בשיחה כעילה להשגת ציוד האזנה. פרימון מחבר את הציוד לטלפון של מרלו כשבמשטרה מאמינים שהציתות הוא ל"רוצח".

בארגונו של סטנפילד, כריס וסנופ מארגנים מארב לעומאר שמצליח להתחמק ממנו בשנייה האחרונה כשהוא קופץ מהמרפסת של דירה בקומה הרביעית. רגלו של עומאר נפגעת קשות אך הוא שורד. דוקי מוכה על ידי ילד ומחליט למצוא עבודה חדשה. הוא נתקל בפוט בחנות נעליים אך מבין שלא יוכל לעבוד בה כי הוא צעיר מדי. במקום זאת הוא עובד אצל סוחר זקן ומסייע לו להרים את הסחורות לעגלה. עומאר מתאושש וממשיך במסע הטרור שלו - כשהוא הורג ושודד את סוחריו של מרלו ואז נפטר מהכסף וקורא למרלו להתמודד מולו ברחוב. מרלו משתלט סופית על הקו-אופ, מקדם את צ'יז, מעלה את מחירי הסמים, מאשים את עומאר במותו של ג'ו ומודיע שלא יתקיימו מפגשים נוספים.

בינתיים בעיתון טמפלטון ממשיך לזייף סיפורים במטרה לזכות בפרס פוליצר. באבלס, שעבר לגור אצל אחותו במרתף ועובד בבית תמחוי כשהוא נקי מסמים כבר יותר משנה מגלה שהוא לא נשא HIV. באנק מחליט לחקור מחדש את מותו של לקס, מבקר את ראנדי בפנימייה ובו מגלה את שינויו המוחלט של ראנדי שהפך לבריון אלים. כך חששותיו של קארבר, שהמערכת "תלעס" את ראנדי, התממשו והתמימות שליוותה אותו נעלמה. ראנדי למעשה מצטייר כבודי החדש. באנק מצליח לגלות שכריס פארטלו הוא הרוצח ומקשר את המקרה למותו של האב החורג של מייקל.

פרימון מגלה שמרלו מתקשר עם סוחריו בעזרת תמונות בהודעות טקסט, ומפצח את הקוד שלו. כל זאת בזמן שעומאר ממשיך להרוג את אנשיו של מרלו, כולל את סאבינו - לשעבר חייל בכיר בארגון של בארקסדייל. כשעומאר נכנס לחנות לקנות סיגריות, הוא לא שם לב לסביבתו ונרצח על ידי אותו ילד צעיר שמייקל הכה - קנארד. פרימון מצליח לאתר פגישה בין מרלו לסוחריו, ועם צו מעצר נגד מרלו וכריס שניהם נעצרים. מרלו מנסה לפענח מהיכן המשטרה גילתה וחושד במייקל. הוא שולח את סנופ שנשארה חופשייה להרוג את מייקל. אולם מייקל מבין שסנופ רוצה להרוג אותו, והורג אותה לפני כן. הוא אוסף את אחיו הקטן ומוריד אותו בבית דודתו, ואחר כך אוסף את דוקי ומסיע אותו לבית של הסוחר אצלו דוקי עובד. דוקי מהסס להיפרד ממייקל אחרי שהוא רואה את הסוחר משתמש בהרואין, אולם מבין שהוא חייב ללכת.

לאחר שקימה שומעת ממקנולטי על סיפור הרוצח הסדרתי היא מספרת לדניאלס על השקר. דניאלס, בתור ניצב המשטרה החדש, מודיע לקרקטי שמחליט להשתיק את הפרשה כדי שלא תפגע בסיכויו להיבחר למושל. כשעוזרו של קרקטי מבקש מדניאלס לשקר בנתוני הפשיעה כדי שיעזור לקרקטי להיבחר למשרת המושל של מרילנד, דניאלס מתאכזב ומחליט לפרוש מהעשייה הציבורית בתוך זמן קצר. עד אז, רולס ודניאלס מודיעים למקנולטי שימצא שם שיוכל להאשים בחקירת הרוצח הסדרתי ולאחר מכן יעזוב את המשטרה. פרימון מחליט לפרוש כשהוא מבין שיאלץ לעבוד ביחידה פחות אטרקטיבית כעונש.

לוי מגלה שהמידע על מרלו הושג באמצעות האזנה לא חוקית שלא אושרה על ידי בית המשפט. הוא מתכוון להשתמש במידע הזה כדי לבטל את כל האישומים אך התובעת הכללית רונדה פרלמן חושפת בפניו קלטת בה הוא מדבר על שיחוד חבר המושבעים. פרלמן ולוי קובעים שמרלו יוכל להשתחרר אם יפרוש מכל פעילות לא חוקית שבה הוא עוסק, ואם ייתפס מחדש ייעשה בראיות שימוש בבית המשפט למרות הנזק שהן יכולות לגרום למשטרה. מרלו מקבל את העסקה, מסיים את הקשר עם היוונים ומחליט להפוך לאיש עסקים - כשהוא למעשה הופך לסטרינגר בל החדש. מייקל הופך לשודד של סוחרי סמים, ושודד את מי שהחזיק בכסף של מרלו. כך מייקל הופך לעומאר החדש. בקו-אופ, צ'יז מתכנן לשלם את הכסף הנדרש לסגירת עסקה עם היוונים - אך סלים צ'ארלס שיודע שצ'יז בגד בג'ו הורג אותו.

ליאנדר סידנור, אחד הבלשים שעבדו עם היחידה לפשעים חמורים, נאלץ לחקור מקרה רצח ומבין שקיימת קנוניה מאחוריו וקשר שתיקה מסוים. כמו מקנולטי בעונה הראשונה הוא עוקף את הסמכויות שלו ופונה ישירות לשופט בבקשה לצו האזנת סתר. כך סידנור מסתמן כמקנולטי החדש.

מרלו פוגש אנשי עסקים עם מוריס לוי, אך יוצא מהפגישה במהלכה ומשוטט ברחוב. הוא נתקל ב-2 נערים שמשוחחים על איך עומאר מת. הם מאיימים על מרלו ולא יודעים מי הוא. מרלו מכה אותם, מגלה שנדקר ומתאכזב מכך ששמו לא זכור בעיר כמו שמו של עומאר.

במונטאז' האחרון של הסדרה, מקנולטי משקיף על העיר בולטימור; לסטר פרימון נהנה מחיי הגמלאות עם שרדין שעבדה במועדון החשפנות; כריס טמפלטון זוכה בפרס פוליצר; סלים צ'ארלס הופך לברון הסמים החדש בעיר וסוגר עסקה עם היוונים; קרקטי נבחר למושל; סטאן ואלצ'ק ממונה למפכ"ל המשטרה החדש במקום דניאלס שנאלץ להתפטר; דוקי הופך למכור להרואין, כשהמעשים שלו מקבילים לאלה של באבלס; ביל רולס ממונה למפקח הכללי של משטרת מרילנד, בתור פרס מקרקטי על כך שסייע לו כשוטר; רונדה פרלמן ממונה לשופטת; כריס מרצה את מאסר העולם שלו ומתחבר לווי-ביי בכלא; באבלס, נקי לחלוטין, סועד עם המשפחה שלו שקיבלה אותו מחדש, וקנארד נעצר.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות שיוך תפקיד
אידריס אלבה ראסל "סטרינגר" בל עבריינים
איידן גילן תומאס "טומי" קרקטי פוליטיקאים ראש עיריית בולטימור הנכנס
אייזה ויטלוק הבן קלייטון "קליי" דייוויס פוליטיקאים סנטור מדינת מרילנד
איימי ריאן ביאטריס "בידי" ראסל שוטרים משטרת הנמלים, קצינת משטרה
אנדרה רויו באבלס עבריינים נרקומן חסר-בית, מודיע משטרתי
ג'ון דומן ויליאם א. רולז שוטרים משטרת בולטימור, סגן המפכ"ל וראש אגף מבצעים
ג'יי די ויליאמס פרסטון "בודי" ברואדוס עבריינים
ג'יימי הקטור מרלו סטנפילד עבריינים
ג'יימס רנסון זיגי אנשי הנמל
ג'ים טרו-פרוסט רולנד "פרז" פריזבילסקי שוטרים
ג'רמיין קרופורד דוקוואן "דוקי" ווימס תלמידים
גלין טורמן קלרנס ו. רויס פוליטיקאים ראש עיריית בולטימור היוצא
דומיניק וסט ג'יימס "ג'ימי" מק'נולטי שוטרים משטרת בולטימור, בלש במחלק רצח
דומיניק לומברדוזי תומאס "הרק" הוק שוטרים משטרת בולטימור, שוטר במחלק סמים
דיידרה לאבג'וי רונדה פרלמן משפטנים עוזרת לתובע המדינה
ווד האריס אייבון ברקסדייל עבריינים
וונדל פירס ויליאם "באנק" מורלנד שוטרים משטרת בולטימור, בלש במחלק רצח
טום מקארתי סקוט טמפלטון עיתונאים כתב בעיתון "בולטימור סאן"
טריסטן וילדס מייקל לי תלמידים
לאנס רדיק סדריק דניאלס שוטרים משטרת בולטימור, ראש מחלק פשעים חמורים
לארי ג'יליארד ג'וניור דיאנג'לו ברקסדייל עבריינים
מייקל קוסטרוף מוריס "מורי" לוי משפטנים סניגור פלילי
מייקל קנת' ויליאמס עומר ליטל עבריינים
מישל פרס אלמה גוטירז עיתונאים כתבת בעיתון "בולטימור סאן"
ניל האף מייקל סטיינטורף פוליטיקאים
סוניה סון שקימה "קימה" גרגס שוטרים משטרת בולטימור, בלשית במחלק רצח
סת' גיליאם אליס קרבר שוטרים משטרת בולטימור, בלש במחלק רצח
פול בן ויקטור ספירוס "וונדס" וונדופאולוס עבריינים
פרנקי פייסון ארווין ה. בורל שוטרים משטרת בולטימור, מפכ"ל המשטרה
צ'אד קולמן דניס "קאטי" ווייס עבריינים אסיר לשעבר, מאמן איגרוף
קורי פארקר רובינסון לינדר סידנור שוטרים משטרת בולטימור, בלש במחלק פשעים חמורים
קלארק ג'ונסון אוגוסטוס "גאס" היינס עיתונאים עורך מוסף העיר בעיתון "בולטימור סאן"
קלארק פיטרס לסטר פרימון שוטרים משטרת בולטימור, בלש במחלק פשעים חמורים
רג'ינלד א. קאת'י נורמן וילסון פוליטיקאים
רוברט ויזדום הווארד "באני" קולווין שוטרים
ריס באואר פרנק סובוטקה אנשי הנמל

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותבי הסדרה העיקריים, דייוויד סיימון, שהיה כתב לענייני משטרה בעיתון בולטימור סאן, ואד ברנס, בלש משטרה לשעבר ומורה במערכת החינוך הציבורית בבולטימור, שאפו ליצור מציאות טלוויזיונית של חיים עירוניים, אמיתית ככל שניתן, ולשם כך השתמשו בניסיון החיים שלהם. סיימון אמר שחלק מהדמויות מבוססות על אנשים אמיתיים מבולטימור. כך למשל שם דמותו של סטרינגר בל (Stringer bell) מבוססת על שמות שני פושעים אמיתיים מבולטימור, סטרינגר ריד ורולנד בל. הסדרה מציגה תיאור מציאותי של עבודת המשטרה ועולמם של הפושעים. קיימים דיווחים על כך שפשעים אמיתיים נעשו בהתבסס על טכניקות פשיעה שנלמדו תוך כדי צפייה בסדרה וכן נעשה שימוש בטכניקות לעמידה בחקירה שנלמדו מהסדרה.

פריקוולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העונה החמישית שודרו בHBO שלושה פריקוולים קצרים, כשתי דקות בקירוב כל אחד, המתארים התרחשויות שקדמו לפתיחת הסדרה. האחד מציג את דמות הגאנגסטר "פרופוזישן ג'ו" כילד צעיר בשנת 1962, השני את דמותו של עומאר בשנת 1985 והשלישי את פגישתם הראשונה של באנק ומק'נולטי בשנת 2000. לקטעים אלה רלוונטיות תמאטית בלבד, הנראטיב של הסדרה מוצג בשלמותו בחמש העונות הרשמיות. הפריקוולים נכללים באריזת הDVD השלמה של הסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסמויה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הסמויה באתר פרס פיבודי