מצלצלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצלצלים
סוגה שעשועון טלוויזיה
יוצרים 9Live עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים לבנת קראוס
גילי ברסלרמן
שירלי פרקש
כנרת אריאלי
משתתפים קהל הצופים
זוכים קהל הצופים
פרסים מאות עד אלפי שקלים
ארץ מקור הונגריה
שפות עברית
הפקה
חברת הפקה Telemedia InteracTV
עורכים אוהד שגב
אורך פרק 120 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 10
תקופת שידור מקורית יוני 2007 – דצמבר 2008
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מצלצלים היא תוכנית טלוויזיה מסוגת שעשועון רוויה בחידונים, ששודרה בערוץ 10 בין השנים 20072008 בשידור חי מבודפשט שבהונגריה. הפורמט שבו "מצלצלים" משודרת משודר באופן מקומי בכ-60 מדינות בעולם, בעיקר באירופה, כל מדינה בשפתה, ועם הצוות הלאומי שלה (מנחים ועורכי התוכנית). האולפנים, אנשי ההפקה והצלמים הם הונגרים.

הרעיון שמאחורי התוכנית היה להשתמש ב"שעות המתות" (לא פריים טיים) שבלוח השידורים, בהן כמות הצופים מועטה ומחירי הפרסום זולים, כמקור הכנסה הממומן ישירות על ידי הצופים. העיקרון הכלכלי שמאחורי התוכנית הסתמך על העובדה, שחלק מההוצאות התפעוליות של ערוץ הטלוויזיה כולל שידור בשעות בעלות מדרוג (רייטינג) נמוך, וכל הכנסה שניתן לייצר בשעות אלה, מהווה רווח נקי.

שְמה של התוכנית דו-משמעי:

  1. "מצלצלים" בהוראת צלצול טלפוןפועל "לצלצל", בזמן הווה, רבים). דהיינו:
    • מהתוכנית מצלצלים (בחזרה) אל הצופים, כדי להעלותם לשידור
    • הצופים מצלצלים ללא הרף אל התוכנית, בניסיון לעלות לשידור[1]
  2. "מצלצלים" במשמעות של (עשיית) מזומנים

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הפורמט הוא בשידורים של ערוץ חידונים ייעודי בשם 9Live בגרמניה, אשר התיימר להיות ערוץ החידונים הראשון בעולם. שידוריו החלו בספטמבר 2001. לאחר עלייתו של ערוץ זה, קמו ערוצים דומים נוספים ברחבי העולם, אשר שידרו אף הם תוכניות בפורמט זה. חלק מערוצים אלו שידרו באמצעות לוויין תקשורת באופן רציף לאורך כל שעות היממה, וחלקם הועברו בשעות שידור "מתות" על ידי ערוצי טלוויזיה שונים, בתמורה לחלק מהרווחים.

התוכנית הגיעה לערוץ 10 כשיתוף פעולה בין הערוץ לבין חברת Telemedia InteracTV, הרשומה בקפריסין, אשר הפורמט בבעלותה, ומפיקה את התוכנית בפועל ממרכז אולפנים אשר נמצא בבודפשט. ממרכז זה, משדרת החברה את התוכניות לכ-60 מדינות בעולם (כל מדינה והתוכנית המקומית שלה). בתחילת הדרך, שודרה התוכנית בימים ראשון עד חמישי בין השעות 13:00 ל-15:00. לאחר מכן, התוכנית שודרה בכל ימות השבוע בשעות הלילה, בסביבות השעות 00:30 עד 03:00.

התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית היא תוכנית חידונים לקהל הצופים בבית. התוכנית מוגשת על ידי מנחה צעירה ומצולמת באולפן צבעוני, כאשר המצלמה נעה ללא הרף ומשדרת דינמיות. התפאורה מצועצעת (קיטשית) ומורכבת מעצמים בגדלים שונים ובצורות גאומטריות שונות ומשונות, כאשר פעמים לא מועטות, צורתם אמביוולנטית או כלל לא מזוהה, וכוללת גם מסכי טלוויזיה שטוחים, המקרינים את אנימציית פתיח התוכנית ללא הרף. ברקע מושמעת מוזיקה קצבית, מְלֻוּוָה (מדי פעם) באפקטים קוליים, כגון קולות של רשרוש מטבעות, צלצולי טלפון ומחיאות כפיים. כל זאת, במטרה לעורר את הצופה (בשעות הלילה המאוחרות), ולתת לו הרגשה של כיף, דינמיות, עליצות כללית והרגשה שכדאי להשתתף.

מנחות מצלצלים הראשונות והוותיקות ביותר - לבנת קראוס (משמאל) וגילי ברסלרמן (מימין). המנחות נדרשו לדבר מדי לילה כשעתיים ללא הפסקה וללא טקסט כתוב מראש.

רוב התוכנית מורכב ממונולוג ארוך ומאולתר של המנחה, שעיקרו שכנוע של הצופים להשתתף, וגם הסברים אודות החידות המוקרנות על המסך, אופן ההשתתפות וחוקי התוכנית. מדי מספר לא קבוע של דקות (לרוב, מדי כמה דקות, לעיתים, מדי כמה עשרות דקות (20, 30 ואפילו יותר, ולפעמים, מדי כמה שניות), נערכות שיחות טלפון קצרות של התוכנית והמנחה עם הצופים בבית, המנסים לפתור את החידות. סכומי הזכייה בתוכנית מוזכרים באופן תדיר ומופיעים באופן קבוע, גדול, ולעיתים מונפש, על המסך, על מנת לשדל את הצופים להשתתף. מספר שיחות הטלפון המועברות לאולפן מדוד מאוד, כאשר לפעמים ההפקה מנצלת פרקטיקה זו, ומנסה לשדר לצופים את ההרגשה שאין להם מתחרים בשעות הללו, ושהפרס עומד ומחכה רק להם. אפקט זה מועצם על ידי מונולוג מעודד של המנחה.

אופן ההשתתפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הדרך, שיטת ההשתתפות הייתה על ידי משלוח הודעת SMS בעלות של חצי שקל, וקבלת הודעת תשובה, הכוללת שאלת ידע כללי, שעליה יש לענות במסרון נוסף, מהר ככל האפשר, בעלות של 4.50 שקלים (סך הכול, 5 שקלים לכל ניסיון השתתפות). בעקבות ביקורת ציבורית (ראו להלן), שונתה שיטת ההשתתפות להתקשרות למספר טלפון בחו"ל, בעלות של חמישה שקלים, ומענה על שאלת ידע כללי, מהר ככל האפשר.

מנחות התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודשיה הראשונים, הוגשה התוכנית על ידי לבנת קראוס. בשלב זה, שודרה התוכנית ברצועת הצהריים וספגה ביקורות רבות. כשהתוכנית הועברה לשעות הלילה, על פי דרישת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, נוצר צורך להפוך אותה לדינמית ומשעשעת יותר. בשלב זה, התווספה לתוכנית מנחה נוספת - גילי ברסלרמן, אשר הנחתה את התוכנית עם לבנת, לסירוגין (בימים שונים). העברת התוכנית לרצועת הלילה פגעה ברייטינג התוכנית וחתכה אותו בחצי. בהמשך, צורפו מנחות נוספות: שירלי פרקש, שהנחתה את התוכנית לזמן קצר בלבד (כשבועיים-שלושה), וכנרת אריאלי, שהחליפה לבסוף את לבנת. גילי ברסלרמן שידרה את התוכנית במשך כשנה וחצי, ועזבה לטובת לימודים בישראל. כנרת אריאלי הנחתה במשך עוד כחודשיים, ולאחר מכן, הוחלט בערוץ 10 על סיום שידורי התוכנית.

ביולי 2013, כארבע וחצי שנים לאחר רדתה של התוכנית מהמסכים, חזרה התוכנית באותו פורמט, באותו ערוץ ובאותה רצועת שידור לילית תחת השם "Moon Time", אך עם מספר הבדלים: לוגו חדש, פסקול חדש, אולפן חדש, צוות הפקה חדש, מנחות חדשות, תמהיל (יחס סוּגֵי) חידות שונה ועלות השתתפות יקרה יותר עבור הצופים.

החידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החידות בתוכנית מתחלקות לשני סוגים עיקריים:

עם פתרון חידה, המנחה אינה מסבירה את הפתרון, אלא עוברת מייד לחידה הבאה. ככל שעובר הזמן, וחידה אינה נפתרת, סכומי הפרס מועלים. מדי פעם, מכניסה הפקת התוכנית אלמנט של הגבלת זמן לפתרון החידה, המוסיפה עניין ומתח. לעיתים, כאשר "נתקעים" על חידה מסוימת יותר מדי זמן,[2] הפקת התוכנית מחליטה לעבור לחידה אחרת. גם במקרה זה, מוצג רק הפתרון הסופי, והמנחה אינה מסבירה את הפתרון.

המודל הכלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית אינה מתיימרת להיות תוכנית איכות או להגיע למדרוג גבוה. מטרת התוכנית היא כלכלית – להגיע להכנסה מקסימלית ולהוצאה מינימלית.

ההכנסות מגיעות מהצופים, המבקשים להשתתף בתוכנית. כל צופה, המבקש להשתתף, משלם עלות השתתפות של 5 שקלים. הצופה מתקשר ונדרש לענות על שאלת ידע כללי, במהירות המקסימלית (ראו "אופן ההשתתפות", לעיל). הצופה שענה הכי מהר בכל תקופת זמן עולה לשידור.

על מנת לחסוך בהוצאות, וגם בהתאם לדרישות החברה המפעילה, התוכנית משודרת מאולפנים בהונגריה, אשר עלות השימוש בהם לשעה זולה ביחס לאולפנים בישראל.[3]

ביקורת על התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית דרכה, עלתה התוכנית לשידור ברצועה יומית בשעות אחר הצהריים. הקהל הישראלי, ובעיקר בני נוער, אשר לא הכיר עד כה את הפורמט הזה, הגיב בהיענות רבה. סיפורים רבים פורסמו בתקשורת על צופים, ובהם בני נוער רבים, אשר השקיעו מאות שקלים בניסיונות להשתתף בתוכנית. זאת, על אף האזהרות וההסברים כי ההשתתפות בתוכנית מוגבלת לבני 18 ומעלה.

ביקורת ציבורית רבה הושמעה באמצעי התקשורת השונים, ובאתרי הבלוגים וקטעי סאטירה שונים נוצרו בנושא זה.[4] הביקורת הייתה על רדידות התוכנית, המניפולציות המתבצעות בה כדי להשפיע על הצופה, חוסר ההגינות בשיטת ההשתתפות, ועל תקלות טכניות.[5] בין השאר, הוגשה תובענה ייצוגית כנגד ערוץ 10, בטענה כי נתונים טכניים מקריים משפיעים על מהירות קבלת התשובה באמצעות מסרון, ובכך הופך המשחק למשחק הגרלה, האסור על פי חוק העונשין (ת.א. 1135/07, בשא 17771/07),[6] אך זו נמחקה מאוחר יותר.[7]

בעקבות הביקורת, החליטה מועצת הרשות השנייה להגביל את שידור התוכנית לשעות הלילה, החל מהשעה 22:00,[8] ובכך, למנוע, במידה מסוימת, מבני נוער לצפות ולהשתתף בתוכנית. הביקורת גרמה גם לשינוי שיטת ההשתתפות, מהסתמכות על מסרונים, למספר טלפון קווי רגיל (בחו"ל).

על אף הביקורת, התוכנית השיגה את מטרותיה, והפכה את שעות השידור המתות למקור הכנסה. בעקבות זאת, זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, החלו בשידור תוכניות מתחרות בפורמט דומה בשם "צלצול הכסף" (בהנחיה, לסירוגין, של שי-לי שינדלר, שרון חיימי וקרין פוזיילוב) ו"לילה לבן" (בהנחיית ירון ברובינסקי ושני שחקני משנה). זאת, חרף ניסיונותיו של ערוץ 10 למנוע מהלך שכזה.[9][10]

לאחר ירידת ה"באז" סביב התוכנית, ועלייתו של ערוץ 20, אשר שידר את "האח הגדול", ההכנסות מהתוכנית פחתו. אבי אלקלעי, עורך התוכנית "מצלצלים", טען אז כי אין צידוק כלכלי להמשך שידורה של התוכנית.[11]

פרודיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על התוכנית נעשו מספר פרודיות, בהן הפרודיה של הצמד שוגר זאזא, "מצלצלים עובדים עליכם בעיניים"[12]. הסרטון הפרודי יצא בשנת 2008 וזכה למאות אלפי צפיות. צפיות הסרטון צוחק גם על נשיא ארה"ב באותה תקופה "ג'ורג' בוש הבן" ואף גם על המדינה "הונגריה" שהיא הייתה בעלת התוכנית

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Moon Time - תוכנית דומה, אף היא מהונגריה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זאת למרות, שבתחילת דרכה של התוכנית, הצופים לא התבקשו לצלצל אל התוכנית, אלא לשלוח הודעות SMS.
  2. ^ יותר מדי זמן יכול להיות גם מעל לשעה וחצי - כמעט כל משך שידור התוכנית!
  3. ^ לי-אור אברבך, סופרים את המצלצלים, באתר nrg‏, 24 בדצמבר 2007
  4. ^ פארודיות:
  5. ^ מירב קריסטל, למה אתם לא עונים?, באתר ynet, 10 ביולי 2007
  6. ^ ליטל דוברוביצקי ומירב קריסטל, תביעה: "מצלצלים" מטעה את הצופים, באתר ynet, 1 באוקטובר 2008
  7. ^ אורלי פלג-מזרחי, ‏נמחקה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ערוץ 10 והתוכנית "מצלצלים", באתר גלובס, 1 במאי 2008
  8. ^ החלטות מועצת הרשות - פרוטוקול ישיבת ועדת טלוויזיה, מתאריך 4 בדצמבר 2007
  9. ^ ענת קם‏, SMS לא רק בכוכב נולד, באתר וואלה‏, 17 באפריל 2008
  10. ^ יעל גאוני, ‏ערוץ 10 מנסה למנוע מזכיינית ערוץ 2 קשת לעלות תוכנית מתחרה ל"מצלצלים", באתר גלובס, 14 במאי 2008
  11. ^ איתי גודר, הודעת ניתוק: "מצלצלים" ו"צלצול הכסף" יורדות מהמסך, באתר nrg‏, 18 בדצמבר 2008
  12. ^ "מצלצלים" עובדים עליכם בעיניים, סרטון בערוץ "Sugar Zaza", באתר יוטיוב (אורך: 09:48)