טמפו משקאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טמפו משקאות
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית (תל אביב)
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
מייסדים משה בורנשטיין
תקופת הפעילות 1953–הווה (כ־71 שנים)
מיקום המטה נתניה
משרד ראשי ישראלישראל אזור התעשייה, נתניה
ענפי תעשייה בירה, יין, משקאות חריפים, משקאות קלים
מוצרים עיקריים גולדסטאר, בירה מכבי, היינקן, XL, יינות ברקן, פפסי, מיצי ג'אמפ, אבסולוט וודקה, ג'יימסון, בלנטיינס
הכנסות 1.81 מיליארד ש"ח (2022)[1]
רווח תפעולי 162 מיליון ש"ח (2022)[1]
רווח 113 מיליון ש"ח (2022)[1]
הון עצמי 797 מיליון ש"ח (2022)[1]
סך המאזן 1.78 מיליארד ש"ח (2022)[1]
יו"ר ז'ק בר
מנכ"ל דניאל בר
עובדים 1,000[2]
 
https://www.tempo.co.il האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טמפו משקאות בע"מ היא אחת מחברות המשקאות הגדולות והוותיקות בישראל. החברה מייצרת ומשווקת בירה, משקאות חריפים, משקאות מוגזים, משקאות קלים, מים מינרליים, משקאות אנרגיה ויין. לטמפו מגוון רחב של עשרות מותגים מקומיים ובינלאומיים מובילים, בהם גולדסטאר, מכבי, נשר, היינקן, יקבי ברקן ויקבי סגל, פפסי, אבסולוט וודקה, ג'יימסון, בלנטיינ'ס, סיידר הגליל, סאן פלגרינו, סאן בנדטו, פאולנר ועוד. החברה בבעלות משותפת של חברת "טמפו תעשיות בירה" וחברת היינקן העולמית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל החברה הישן

חברת טמפו הוקמה על ידי משה בורנשטיין, יליד פולין שעלה לישראל משווייץ בשנת 1952, בשותפות עם יעקב תבורי (שהיה בעלי חברת יפאורה-תבורי). בארץ הולדתו ניהל בורנשטיין את טחנת הקמח השנייה בגודלה במדינה, עד לפלישת גרמניה הנאצית לפולין, אז איבד את מעמדו. בישראל, תוך שנה מעלייתו, זיהה בורנשטיין באקלים החם הזדמנות למכירת משקאות קרים. בשנת 1954 נפתח בפרדס חנה, במתחם מפעל תבורי, קו ייצור למשקה קר בטעם לימון ליים שנמכר תחת הסיסמה "המשקה הזך בבקבוק הצח", על פי ידע שנרכש מארצות הברית, מחברה בקליפורניה בעלת שם זהה[3]. כבר בתחילת דרכו דורג המשקה מספר רב של פעמים כמשקה הקל המעולה בישראל על ידי מכון דיכטר לחקר דעת הקהל בישראל. לצד משקה הליים הפופולרי, שנקרא בפשטות "טמפו", נמכרו גם משקאות אורנג'דה, טמפו קולה וג'ינג'ר אייל[4].

בשנת 1956 נפתח בחולון מפעל חדש לייצור משקאות – מפעל גדול בעל כושר ייצור של 24,000 בקבוקים בשעה ולצידו מחסני קירור[5]. יד ימינו של משה בורנשטיין בהקמת המפעל היה בנו, צבי בורנשטיין, שהיה מהנדס טכני. השותפות עם מפעל תבורי פורקה ופרץ סכסוך לגבי שיווק המשקה המתחרה קריסטל של תבורי[6].

ב-1962 מכרה טמפו 12 מיליון בקבוקי משקה. בתוך 3 שנים זינקו המכירות ל-60 מיליון בקבוקים.

ב-1968 הקימו משה וצבי בורנשטיין את תשלובת טמפו בירוחם, ובה ארבעה מפעלים: מפעל לבקבוקי זכוכית, מפעל למילוי בקבוקים, מפעל לארגזי פלסטיק ומפעל לפקקים בסכום של 3 מיליון דולר. מפעל ייצור בקבוקי הזכוכית שימש לא רק את השוק המקומי, אלא אף ייצא בקבוקים לחו"ל.

בין השנים 19751990 כיהן משה פודהורצר כמנכ"ל החברה.

ב-1985 עברה החברה לנתניה.

שותפויות ורכישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפעל טמפו בנתניה
הכניסה למבנה הייצור (מימין) והמרכז הלוגיסטי החדש מאחור, 5/12

ב-1985 רכשה טמפו את חברת "מבשלת שיכר לאומית" והפכה לבעליו של מפעל המשקאות הגדול ביותר במזרח התיכון[7]. רכישה זו הפכה את טמפו ליצרנית היחידה של בירה בישראל, וליצרנית הגדולה של משקאות קלים. באותה שנה יצרה טמפו כ-150 מיליון ליטר של משקאות קלים ובירה. בשנת 1991 קיבלה חברת טמפו את הזיכיון לייצור פפסי, 7 Up ומירינדה מתאגיד פפסיקו[8].

ב-1992 קיבלה טמפו זיכיון בלעדי להפצת בירה היינקן בישראל. היינקן היא חברת הבירות השלישית בגודלה בעולם. ב-1999 הצטרפה חברת היינקן לקבוצת שליטה משותפת בטמפו. היינקן רכשה כ-18% מסך הון המניות המונפק של טמפו. בשנת 2005 הגדילה קבוצת היינקן את החזקותיה ל-40%[9]. במסגרת עסקה זו ביצעה טמפו שינוי מבני משמעותי, בו בין השאר עבר כל תחום המשקאות מחברת טמפו תעשיות בירה לחברת הבת החדשה "טמפו משקאות", בבעלות משותפת של היינקן העולמית וטמפו תעשיות בירה. השינוי כלל שלושה חלקים עיקריים: רכישה עצמית על ידי החברה של מניות טמפו מהבעלים בישראל ומהיינקן, ביצוע פיצול והעברה לחברה הבת "טמפו משקאות" של כל הנכסים וההתחייבויות של החברה, ולבסוף השקעה של היינקן בחברה הבת כנגד הקצאת מניות[10].

באפריל 2003 רכשה החברה את הפעילות העסקית של מפעל "סיידר הגליל" בקריית שמונה, העבירה את פעילותו לקבלן חיצוני ולמפעלי החברה, וסגרה את המפעל בקריית שמונה.

ב-2004 רכשה טמפו 39% מיקבי ברקן. ארבע שנים מאוחר יותר הגדילה טמפו את מניותיה ל-83%[11].

בשנת 2011 חיזקה טמפו משמעותית את חלקה בשוק המשקאות החריפים כאשר החלה לייצג בישראל את ענק המשקאות פרנו-ריקארד, שבין מותגיו אבסולוט וודקה, שיבאס, ג'יימסון ומותגים מובילים רבים נוספים[12].

טמפו כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפו היא מחברות המשקאות הגדולות בישראל. מתחרתה הישירה היא החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, המייצגת בישראל בין השאר את חברת קוקה-קולה והבירה טובורג.

במהלך 2012 נחנך מרכז לוגיסטי רב-תכליתי במפעל טמפו בנתניה. המרכז, שבו נעשה שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות, מנוהל באמצעות תוכנת מחשב מבית SAP, כאשר רבים מהתהליכים נעשים באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם.

בין בעלי התפקידים הבולטים בחברת טמפו עומדים כיום היו"ר ז'ק בר, הדירקטור אמיר בורנשטיין (בנו של צבי בורנשטיין) והמשנה למנכ"ל יואש בן אליעזר.

מוצרים ומותגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירה גולדסטאר על פס היצור במפעל טמפו

טמפו היא יצרנית ומשווקת הבירה הגדולה בישראל. החברה מציעה את גולדסטאר, הבירה הפופולרית ביותר בישראל, היינקן, מכבי, אביר, פאולנר, ניוקאסל, נשר ואחרות.

טמפו נכנסה לתחום הבירות ב-1985, עת רכשה את "מבשלת שיכר לאומית", שהייתה למעשה איחוד בין שתי מבשלות ותיקות - "תעשיית בירה א"י בע"מ" ו"מבשלה לאומית". לצד הבירות מציעה טמפו גם משקאות אלכוהוליים תחת המותגים שנדי ובקרדי בריזר.

משקאות חריפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפו משווקת נתח ניכר משוק המשקאות החריפים בישראל עם מותגים כמו דה גלנליווט, קגלביץ', אבסולוט וודקה, שיבאס, בלנטיינס, ג'יימסון, בלוגה ואחרים. חלק ניכר מן המותגים משווקים על ידי טמפו לאור הסכם היצוג עם ענק המשקאות העולמי פרנו-ריקארד.

יינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפו היא הבעלים של שניים מהיקבים המובילים בישראל: יקבי ברקן ויינות סגל.

יקבי ברקן מחזיקים בלמעלה מ-5,000 דונם של כרמים בישראל. כרם חולדה, הכרם הגדול בישראל, משתרע לבדו על פני למעלה מ-1,200 דונם. יקבי ברקן ישבו בעבר באזור התעשייה ברקן. פעילות החברה עברה בהדרגה לקיבוץ חולדה החל משנת 2004, מעבר שהושלם במלואו בשנת 2008.

יקבי ברקן זכו בפרסים רבים לאורך השנים, בישראל ובעולם[13]. לאחרונה, בתחרות 2011 Terra Vino, אחת משתי תחרויות היין החשובות בישראל, זכו יקבי ברקן להצלחה מרשימה: יינני ברקן זכו בפרס צוות הייננים הטוב ביותר בישראל (בפעם הרביעית בחמש השנים האחרונות). בנוסף, פינוטאז' סופריור 2007 זכה כיין הישראלי הטוב ביותר[14]. יין איתן מסדרת אסמבלאז' זכה לציון 90 ממבקר היין הבינלאומי רוברט פרקר, הישג יוצא דופן לקבוצת המחיר שלו[15].

יינות סגל נוסדו בשנת 1787 על ידי יעקב-הירש סגל בבוברויסק, רוסיה. בשנת 1925 נוסדה המזקקה הראשונה בישראל, ועם קום המדינה הקימה משפחת סגל יקב שהתמחה בייצור יינות. ראשוני הענבים הגיעו מאזור אשקלון, ועם השנים התווספו כרמים בעמק איילון ובאזורים נוספים במרכז ישראל. יינות סגל הם שהביאו להכרה בחשיבותו של הגליל העליון כאזור אידיאלי לגידול גפנים בישראל.

משקאות קלים ומוגזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפו היא המשווקת של חברת פפסיקו העולמית בישראל, ומפיצה את משקאותיה, בהם פפסי קולה, סבן אפ ומירינדה. טמפו מייצרת את משקאות ג'אמפ, סדרת מיצים ותה קר. עוד מציעה החברה שני מותגי מאלט (בירה שחורה): נשר מאלט ומאלט סטאר. נכון לשנת 2007, המשקה הקל הנמכר ביותר של טמפו הוא פפסי מקס, משקה הקולה דיאט של פפסי[16]. בשנת 2014 החזיקה טמפו ב-14.8% משוק המשקאות הקלים בישראל[17]

משקאות אנרגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2010 טמפו היא המשווקת והמפיצה של משקה האנרגיה XL, משקה האנרגיה המוביל בישראל[18].

מים מינרליים ומוגזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפו משווקת חמישה מותגי מים דוממים ומוגזים: מי סודה של טמפו, סאן בנדטו (מאז שנת 2000) אקווה נובה (מאז 2006) ושני מותגי היוקרה האיטלקיים סאן פלגרינו (מאז 1997) ואקווה פנה (החל מ-2006).

גבינות ומעדנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2021 רכשה החברה, באמצעות החברה הבת "טמפו מזון", 24% ממניותיה של חברת "א. סיימן סחר", העוסקת בייבוא, שיווק ומכירה של מוצרי מזון ובכללם גבינות, חמאה ומוצרי חלב נוספים, ממרחים, מעדני פרי ומוצרי מעדנייה. לטמפו מזון ניתנו אופציות לרכישת מניות נוספות של סיימן, עד לשיעור של 100% ממניותיה של סיימן. בנוסף הוסכם שהחברה תבצע הפצה בלעדית ותספק שירותי מכירה בלעדיים של מוצרי סיימן בישראל וברשות הפלסטינית[19].

פרסום וחסויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסומת ל"טמפו" משנת 1956

טמפו אחראית לכמה מהסלוגנים הזכורים ביותר בשוק הפרסום המקומי: הג'ינגל "דור הג'ינס שותה קווינס" משנת 77' שביצעה ריקי מנור, "יש מכבי יש חברים" של בירה מכבי, "אני צמא לשנדי שלך" (קמפיין לשנדי משנת 83' בכיכובו של רוד סטיוארט[20]) ורבים אחרים.

לאורך השנים השתתפו בפרסומות של טמפו מפורסמים רבים. בקמפיינים של גולדסטאר כיכבו בין השאר קלאודיה שיפר[21], פול ניומן, יאיר לפיד ומשה דץ[22]. דמויות בולטות נוספות הן אלי יצפאן שקידם את בירה מכבי ומירי בוהדנה שהשתתפה בפרסומת של פפסי מקס.

טמפו הייתה נותן החסות להופעות של מייקל ג'קסון בישראל בשנת 1993 במסגרת סיבוב הופעות של האלבום Dangerous בשיתוף עם חברת פפסי העולמית. פפסי נתנה חסות גם להופעות בישראל של הרד הוט צ'ילי פפרז[23] והפט שופ בויז[24], כמו גם ללהקות מקומיות כמו ג'ירפות ורד בנד.

טמפו מרבה לשתף פעולה עם אמנים מקומיים ובינלאומיים. בשנת 2011 הובילה שיתוף פעולה בין האמן ניר הוד לוודקה אבסולוט במסגרת הקמפיין העולמי "אבסולוט בלנק", בו עיצב הוד ארבעה בקבוקי וודקה אבסולוט[25]. הצלם אלכס ליבק שיתף פעולה עם יינות ברקן ביצירת סדרת צילומים ייחודית להשקת סדרת היינות אסמבלאז'. לבירה מכבי יש שיתוף פעולה עונתי עם מוזיקאים במסגרת "מכבי הום טור" - הופעות של אמנים מובילים בבתים פרטיים של זוכים בתחרויות שונות של מכבי[26]. בפרויקט זה השתתפו שלומי שבן, אסף אבידן ואביב גפן. הדיג'יי והמפיק המוזיקלי ינון יהל יצר בעבור המשקה ג'אמפ אייס טי מוגז שיר מקורי בשם "ג'אמפ" שזכה לצפיות רבות ביוטיוב ולהשמעות ברדיו ובמסיבות[27].

משקה האנרגיה XL יזם ב-2011 את טקס פרסי הלילה המקומי, מעין אוסקר לבליינים ומקומות בילוי. הזוכים נבחרו על ידי הקהל הרחב בהצבעה בפייסבוק, כשמעל 100,000 איש השתתפו בהצבעה. הזוכים בקטגוריות הראשיות היו האומן 17 (מועדון השנה), עופר ניסים (יוצר השנה), שירזי (איש הלילה של השנה) ואחרים. את תחילת ההצבעה האיטרנטית ציינה מסיבה של המפיק המוזיקלי והדיג'יי מארק רונסון, שהגיע לישראל במיוחד[28].

במהלך 2011, על מנת לחזק את מיצובה של היינקן כבירת פרימיום, ערכה היינקן שיתוף פעולה מקיף עם מסעדות היוקרה המובילות בישראל. במסגרת שיתוף הפעולה, רקחו עשרה שפים מנות מקוריות חדשות ששולבו בתפריטי המסעדות, בהן שימשה בירה היינקן כמרכיב מרכזי. בין השפים והמסעדות שהשתתפו בפרויקט: רפי כהן (מסעדת רפאל), ג'ו מרסיאנו (מסעדת קנטינה), שאול אברון (יועזר בר יין), ארי ירזין (קפה איטליה), אורנה אגמון ואלה שיין (אורנה ואלה). את הפרויקט צילם צלם הפורטרטים האמריקאי הנודע בריאן סמית.

בשנת 2014, טמפו הפכה להיות הספונסר הראשית של מועדון הכדורסל ברק נתניה.

איסוף ומיחזור בקבוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי חוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999 מוטל פיקדון של 30 אגורות על מיכלי משקה המוחזרים לקונה בהחזרת מיכלי המשקה, ובהתאם לתיקון בחוק מפברואר 2010 מוטלת על יצרני המשקאות אחריות לאיסוף ומחזור הבקבוקים. בהתאם התקשרה טמפו החל מ-2010 עם תאגיד המיחזור אל"ה לטיפול באיסוף בקבוקים. ב-26 יולי 2017 אישר בית הדין להגבלים עסקיים מתווה של הממונה על הגבלים עסקיים עם תאגיד המיחזור אל"ה שעל פיו חויבה טמפו לפרוש מהתאגיד על מנת לפתוח את שוק איסוף ומיחזור הבקבוקים לתחרות[29][30]. ב-2018 נקנסה החברה בסכום של 6.7 מיליון שקל לאחר שלא עמדה ביעדי איסוף בשנת 2016[31].

החוק להסדרת הטיפול באריזות התשע"א-2011 ("חוק האריזות") מטיל, בין היתר, על יצרנים ויבואנים של מוצרים ארוזים או אריזות שירות, למחזר פסולת אריזות של המוצרים הארוזים או אריזות השירות שייצרו או ייבאו בהתאם ליעדי מיחזור הקבועים בחוק האריזות (יעדים שונים לחומרי אריזות שונים). טמפו מחזיקה בחלק מהבעלות על ת.מ.י.ר - תאגיד מחזור יצרנים בישראל (5.1% משיעור זכויות ההצבעה באספה הכללית[30]) ומקבלת ממנה שירותים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טמפו משקאות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 טמפו משקאות: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
  2. ^ על פי אתר החברה
  3. ^ משקה חדש יוצא לשוק, זמנים, 22 ביולי 1954
    "טמפו"-משקה אמריקאי מתוצרת הארץ, חרות, 22 ביולי 1954
  4. ^ טמפו המשקה האהוב והנפוץ ביותר בארץ, למרחב, 10 במאי 1956
  5. ^ בית החרושת "טמפו" מרחיב יצורו, חרות, 28 ביולי 1961
  6. ^ הושג הסכם "טמפו"—"קריסטל", חרות, 30 במאי 1958
  7. ^ דני בר, משהו קורה בעולם הבירה הישראלי, אתר מגפון, ינואר 2012
  8. ^ שמרית סלע, לאחר 50 שנה: פפסיקו בוחנת מחדש את שיתוף הפעולה הפרסומי עם BBDO, באתר TheMarker‏, 22 באוקטובר 2008
  9. ^ Heineken invests in partnership with Tempo Beer Industries, אתר חברת היינקן העולמית
  10. ^ עכשיו זה רשמי: טמפו הפכה לחלק מקבוצת הייניקן, באתר ynet, 15 ביוני 2005
  11. ^ אורנה יפת, טמפו מגדילה את אחזקתה ביקבי ברקן, באתר כלכליסט, 25 בדצמבר 2008
  12. ^ ניר קיפניס, ‏הכרם נפרדת מוודקה אבסולוט: מותגי פרנו ריקארד יעברו לטמפו, באתר גלובס, 7 ביולי 2010
  13. ^ אתר החברה, פרסים
  14. ^ אתר התחרות, Special Awards
  15. ^ אבי אפרתי‏, העולם טועם את יינות ישראל, באתר וואלה!‏, 4 בינואר 2012
  16. ^ יהודית בן ארי, פפסי MAX ישראל משקיעה במהלך מיתוג מחדש, אתר צופר, פברואר 2007
  17. ^ דו"ח תקופתי לשנת 2014 מתוך אתר הבורסה לניירות ערך
  18. ^ עדי דברת, טמפו תפיץ את XL במקום סידס, באתר TheMarker‏, 6 בספטמבר 2009
  19. ^ נורית קדוש, שבועות לפני הטלת מס על משקאות ממותקים: טמפו נכנסת לשוק החלב, באתר כלכליסט, 29 בנובמבר 2021
  20. ^ חנו לאשה גולדסטאר, כותרת ראשית, 20 במאי 1987
  21. ^ נורית שר, קלאודיה שיפר בקמפיין חדש לגולדסטאר; קיבלה 100 אלף דולר ליום צילומים, באתר TheMarker‏, 4 ביולי 2001
  22. ^ גיל רונן, ליאור רז כבר יודע: גולדסטאר שותים עם החבר'ה, באתר ynet, 20 בנובמבר 2018
  23. ^ ענת ביין, פפסי ישראל משקיעה 250 אלף דולר בהופעת להקת רד הוט צ'ילי פפרס, באתר TheMarker‏, 8 באוגוסט 2001
  24. ^ גיא חג'ג', עכבר העיר, פט שופ בויז יופיעו בישראל ביולי, באתר הארץ, 25 במאי 2009
  25. ^ חגית פלג-רותם, ‏אבסולוט ניר הוד, באתר גלובס, 30 באוגוסט 2011
  26. ^ אורי זר אביב, אביב גפן יופיע בבתי מעריצים, כחלק מקמפיין בירה מכבי, באתר הארץ, 27 בדצמבר 2011
    ליה פן, אסף אבידן והמוג'וז יצטרפו להופעות הביתיות של "מכבי הום טור", באתר הארץ, 25 באוקטובר 2010
  27. ^ עכבר העיר אונליין, שיחת סלון: ישראל ברייט מדבר עם דיג'יי ינון יהל, באתר הארץ, 28 באוגוסט 2011
  28. ^ אלעד בילו, עכבר העיר אונליין, הזוכים בתחרות פרסי הלילה: מועדון השנה - האומן 17, דיג'יי השנה - עופר ניסים, באתר הארץ, 18 במאי 2011
  29. ^ נורית קדוש, טמפו עוזבת את תאגיד המיחזור אל"ה, באתר כלכליסט, 30 ביולי 2017
  30. ^ 1 2 טמפו משקעות בע"מ - דוח תקופתי לשנת 2017
  31. ^ נורית קדוש, קנס של 6.7 מיליון שקל לטמפו בשל אי עמידה ביעדי המיחזור, באתר כלכליסט, 21 ביוני 2018