משתמש:כותבערכים/שיטות של טרור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערך זה מציג שיטות טרור:

פצצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתוצאה מתהליכי הגלובליזציה, הקלות היחסית בהשגת כימיקלים המשמשים לייצור חומרי נפץ הפכה את השימוש במטעני חבלה לבולט יותר ויותר. הדבר גורם לאפקט הכפול של הגדלת כוח האש של המחבלים שחלשים בדרך כלל יותר מהמטרות שלהם, וגם משיכת אוהדים לבצע פעולות אלו.

מטעני החבלה עשויים להיות מושתלים במכוניות תופת, מונחים על שפת הכביש כדי לפגוע במכוניות, או אף להינשא על המחבל בעצמו כדי לבצע פיגוע התאבדות. מנקודת מבט טקטית, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה. מכונית תופת לדוגמה עשויה לשאת חומר נפץ במשקל רב של 450 קילוגרם, לעומת חגורת נפץ שלה תכולה קטנה בהרבה. לעומת זאת למחבל מתאבד יש גישה למרחבים ומקומות אליהם יהיה קשה להכניס מכונית תופת.

פיגועי התאבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פיגוע התאבדות

מספר פיגועי ההתאבדות גדל מכמה בודדות בשנות ה-80 של המאה ה-20 לכמה מאות ב-2015[1]. התקפות אלו כנגד מטרות צבאיות ואזרחיות אירעו בסרי לנקה, בישראל מאז 1993, בעיראק מאז הפלישה למדינה ב-2003, ובפקיסטן ואפגניסטן מאז 2005.

בין 1980 ל-2000 מספר פיגועי ההתאבדות הגדול ביותר בוצע על ידי ארגון הטרור טיגריסי השחרור של טאמיל אילם בסרי לנקה. מספר הפיגועים שביצע הארגון היה כמעט כפול משל תשעה ארגוני טרור אחרים.

פיגועי התאבדות בישראל בוצעו בדרך כלל על ידי ארגוני טרור אסלאמיסטים ומדי פעם גם על ידי ארגונים חילונים כמו החזית העממית לשחרור פלסטין.

פיגועי ירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פיגוע ירי

אף על פי שהשימוש במטעני חבלה בפיגועים יותר בולט, הן מבחינת מספרם הרב של הנפגעים והן בגלל האיזכורים בתקשורת, תפוצתם של פיגועי הירי נפוץ באותה מידה ואף יותר. לדוגמה, במהלך מתקפת הטרור בנורווגיה ב-2011 נרצחו 68 בני אדם על ידי איש הימין הקיצוני אנדרס ברינג בריוויק שהיה חמוש בשני אקדחים. חלק ממתקפת הטרור במומבאי ב-2008 היה משולב בפיגועי ירי. בפיגוע הירי בנמל התעופה של לוס אנג'לס ב-2002 נרצחו 2 בני אדם.

ירי רקטות ומרגמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש במתקפת רקטות ומרגמות נגד מטרות אזרחיות נוצל במידה רבה במזרח התיכון על ידי ארגונים כמו החזבאללה, החמאס, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, אל-קאעידה ועוד הרבה אחרים.

השימוש בטילים גדל לאחר שמספר פיגועי ההתאבדות ירד, כפי שמשתקף במספר התקפות הרקטות הפלסטיניות על ישראל מרצועת עזה. במהלך מלחמת לבנון השנייה פורסם שכשני מיליון אזרחים תחת איום של טילים מלבנון[2]. במהלך מבצע עמוד ענן התגאה חסן נסראללה שכמיליון וחצי אזרחים ישראלים נמצאים תחת איום של טילים מרצועת עזה[3].

פיגועי דריסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פיגוע דריסה

במהלך המאה ה-21 שומשו מכוניות או רכבי ציוד מכני הנדסי במספר פיגועי דריסה, בהם תקף מחבל עוברי אורח על ידי דריסתם, או פגע במכוניות אחרות. לדוגמה, ב-2008 שלושה בני אדם נרצחו ולפחות 30 נפצעו בפיגוע דריסה שבוצע על ידי בולדוזר בירושלים, וב-2006 פגע מחבל ב-18 עוברי אורח באזור מפרץ סן פרנסיסקו ואדם אחד נהרג.

בשונה מפיגוע התאבדות, ביצוע פיגוע דריסה אינו דורש תכנון רב ורכישת חומרי נפץ. בנוסף, השימוש ברכב בכנשק קל יותר לביצוע פיגוע מפני שנסיעה ברכב חוקית ואינה דבר האמור לעורר חשד. עם זאת, על אף יעילות השימוש בפיגוע דריסה, פיגוע התאבדות גורם בדרך כלל לתוצאה קטלנית יותר.

תקיפות וחטיפות מטוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חטיפת מטוס

במהלך הפיגועים בקניה ב-2002 שיגרו מחבלים שני טילי כתף קרקע-אוויר אל עבר מטוס נוסעים של ארקיע, אך הם החטיאו את המטוס ואיש לא נפגע.

גם חטיפת מטוס היא שיטת טרור נהוגה. במהלך פיגועי 11 בספטמבר חטפו 19 מחבלים של אל-קאעידה את מטוסי הנוסעים של טיסה 11 של אמריקן איירליינס, טיסה 175 של יונייטד איירליינס, טיסה 77 של אמריקן איירליינס וטיסה 93 של יונייטד איירליינס, וריסקו אותם אל תוך מגדלי התאומים במרכז הסחר העולמי, אל הצד הדרומי של בניין הפנטגון, ובשטח פתוח בפנסילבניה, במתקפת טרור שגבתה את חייהם של 2,977 בני אדם.

טרור כימי וביולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טרור ביולוגי

ב-1995 ביצעו חמישה מחברי הכת היפנית אום שינריקו פיגוע משולב ברכבת התחתית של טוקיו בו הם ניקבו שקיות פלסטיק ממולאות בסארין בתוך חמישה רכבות. 13 בני אדם מתו ו-54 נפגעו, רובם באורח קשה. בספטמבר ואוקטובר 2001, בוצעה מתקפת אנתרקס על ארצות הברית, במסגרתה נשלחו מספר מעטפות המכילות אנתרקס למשרדי תקשורת ולחברי קונגרס. כתוצאה מכך נהרגו 5 בני אדם.

ב-2004 חשף שירות הביטחון הכללי חוליית פת"ח שתכננה לבצע פיגוע ביולוגי בתל אביב. התוכנית כללה פיצוץ מטען חבלה המכיל דם נגוע באיידס, שהיה פוגע בפצועים ואנשי כוחות ההצלה והביטחון שהיו באים לטפל בנפגעים[4].

ב-2011 גילתה ממשלת ארצות הברית מידע על ארגוני טרור שמנסים להשיג כמויות גדולות של קיקיון מצוי להפקת ריצין[5].

ב-2013 התגלתה במרכז מיון הדואר של הבית הלבן מעטפה שהכילה ריצין ויועדה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה[6].

טרור גרעיני[עריכת קוד מקור | עריכה]