משתמש:Arielp77/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונה של עמי גלוסקא

עמנואל (עמי) גלוסקא ד"ר ואל"מ (מיל.) ‏, יליד ה-28 במרץ 1943 הוא חוקר ומרצה ישראלי בתחום ההיסטוריה הצבאית/מדינית של ישראל . לשעבר קצין קבע בצה"ל, בתפקידו האחרון בצה"ל כיהן כשלישם הצבאי, עוזרם ודוברם של הנשיא החמישי יצחק נבון ושל הנשיא השישי חיים הרצוג.

ד"ר עמי גלוסקא מילא שורה של תפקידים בשרות המדינה לרבות שליחויות דיפלומטיות בחו"ל מטעם צה"ל ומטעם משרד החוץ, ובין השאר היה חבר בצוותי המשא-ומתן עם הפלשתינאים בועידת טאבה ובמו"מ בנושא "המעבר הבטוח"; שימש יועץ לשלושה שרי ממשלה; מזכיר ועדת ההיגוי לענייני ירושלים ויו"ר וועדה בין-משרדית לנושא הר-הבית. כמו כן הועסק כמרצה ב אוניברסיטה העברית בירושלים, במכללות הצבאיות ובמכללה האקדמית אשקלון, בתחומי ההיסטוריה הביטחונית והמדינית של ישראל. במקביל עסק לאורך שנים ארוכות בכתיבת נאומים לראשי המדינה (נשיאים, ראשי ממשלות ושרים בכירים). זכה בפרס ברלב לעבודת דוקטורט מצטיינת (2001), וספרו "אשכול תן פקודה!", הדן ביחסים בין צה"ל וממשלת ישראל בדרך למלחמת ששת הימים, זיכה אותו בפרס יצחק שדה לספרות צבאית (2005).

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמי גלוסקא נולד בשכונת מחנה יהודה שבפתח תקווה (28.3.1943), בן למשפחה חקלאית שמוצאה מצפון תימן. בכור להוריו שולמית ז"ל ושמואל יבל"א, ואח ליורם, נאווה, דליה ואלון. גדל בשכונת שעריה שבפתח-תקווה ולמד בבתי הספר היסודיים "ילדי עובדים" ו"נצח ישראל" ובבית-הספר התיכון "ישורון" שבעיר.

שירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1961 התגייס לעתודה האקדמאית בצה"ל ולמד באוניברסיטת בר-אילן פסיכולוגיה וספרות אנגלית. בתום שירות החובה המשיך בשירות קבע בצה"ל עד שנת 1988, ושירת במגוון תפקידי מטה, הדרכה ודוברות. בין תפקידיו שימש עוזר לענייני מנהלה לנספח צה"ל בלונדון (בשנים 1975-1976), ראש ענף ארגון והדרכה ביחידת דובר צה"ל (בשנים 1976-1978), וראש נציגות דובר צה"ל בירושלים (1978-1980).

לשכת הנשיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980 הושאל מצה"ל ללשכת נשיא המדינה לתפקיד מזכירו האישי, עוזרו ודוברו של נשיא המדינה החמישי יצחק נבון. ב-1983 הוחזר לשירות צבאי כדי לשמש, בנוסף לתפקידיו הנ"ל, גם כשליש צבאי לנשיא המדינה. המשיך בתפקידיו אלה עם הנשיא השישי חיים הרצוג (עד 1988), ושימש בה בעת גם ככותב נאומיו של הנשיא.

אקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את התואר הראשון רכש עמי גלוסקא באוניברסיטת תל אביב בתחומי ההיסטוריה של המזרח התיכון ותולדות עם ישראל. את לימודי הדוקטורט עשה באוניברסיטה העברית בירושלים, במסלול ישיר, בחוג ליהדות זמננו. נושא עבודת הדוקטורט שלו היה "הפיקוד הצבאי וההנהגה המדינית של ישראל לנוכח בעיות הביטחון 1967-1963". הדיסרטציה עסקה במערכת היחסים הדרג הצבאי והדרג המדיני והשפעתם על כישלון מדיניות הביטחון של ישראל וההידרדרות למלחמת ששת הימים בניגוד למגמת קברניטי המדינה. העבודה זיכתה את גלוסקא בפרס קרן חיים ברלב לעבודה דוקטורט מצטיינת (2001). על בסיס המחקר לדוקטורט פרסם עמי גלוסקא בשנת את ספרו "אשכול, תן פקודה!" (הוצאת מערכות, משרד הביטחון, תל אביב 2004). ספר זה זיכה אותו בפרס יצחק שדה לספרות צבאית בשנת 2005. הספר ראה אור גם בגרסה אנגלית בהוצאת Routledge (London & New York) 2007 תחת הכותרת: "The Israeli Military and the Origins of the 1967 War – Government, armed forces and defence policy 1963-1967". מחקר נוסף של גלוסקא, על התהוות מוסד הנשיאות במדינת ישראל וקביעת סמכויות הנשיא (1949-1947) על רקע יחסי דוד בן-גוריוןחיים ויצמן, זיכה אותו ב-1996 בפרס נשיא המדינה. עמי גלוסקא כיהן כמרצה מן החוץ בנושאי ביטחון לאומי, היסטוריה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים , במכללות הצבאיות (פו"מ "ברק", פו"מ אוויר, והמכללה לפיקוד טקטי) וכמרצה מן המניין במכללה האקדמית אשקלון.

שירות ציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים כיהן עמי גלוסקא במגוון תפקידים בשירות הציבורי, ובהם: 1991-1998 שליחות דיפלומטית מטעם משרד החוץ בשגרירות ישראל בלונדון (תחום מרכזי: היחסים עם תנועת העבודה הבריטית – מפלגת הלייבור והאיגודים המקצועיים). 1991-1992 סגן הנשיא בפועל לקשרי חוץ של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 1994-1993 חבר משלחת המשא ומתן עם הפלשתינאים ליישום הסכם אוסלו א' ודובר המשלחת. 1996-1995 יועץ במשרד ראש הממשלה לשר ד"ר יוסי ביילין וכותב נאומים לראש הממשלה שמעון פרס. 1999-1996 יועץ מדיני לשר לביטחון פנים אביגדור קהלני, מזכיר ועדת ההיגוי לענייני ירושלים וחבר בצוות המו"מ עם הפלשתינאים בנושא "המעבר הבטוח". 2001-1999 המשיך באותם תפקידים עם השר לביטחון פנים (ובהמשך גם שר החוץ) פרופ' שלמה בן-עמי, ובה בעת שימש ככותב הנאומים לראש הממשלה אהוד ברק. מונה ע"י רה"מ ברק ליו"ר ועדה בין-משרדית מייעצת בענייני הר-הבית. 2001 – 2011 כותב נאומים לראשי הממשלות אריאל שרון ואהוד אולמרט (וזמן מה גם לבנימין נתניהו), וכן לשרי הביטחון בנימין בן-אליעזר, שאול מופז ואהוד ברק ובאופן ספוראדי גם לשרים ולאישים נוספים. 2007 – כותב נאומים לנשיא המדינה שמעון פרס.

פרטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנעוריו היה עמי גלוסקא אצן מצטיין, והוא וזכה במקום הראשון בתחרות בתי הספר התיכוניים בריצת 1500 מ'. בתחרות זמר לכישרונות צעירים של "קול ישראל" זכה גלוסקא במקום השני. כמו כן, הוא היה תקופה מסוימת שחקן כדורגל בקבוצת בית"ר שעריה, ובעת שירות החובה שלו בצה"ל הוא שימש כתב בעיתון "חדשות הספורט" (תחת השם "עמי גל"). גלוסקא כתב גם כמה שירי זמר (ביצוע: אבי טולדנו ולהקת ]]חיל השריון]], להקת גולני, עופרה חזה). בשנת 1970 הוא היה חתן התנ"ך של פיקוד ההדרכה וסגן ראשון לחתן התנ"ך של צה"ל. ד"ר עמי גלוסקא מרצה בפורומים שונים (בין השאר: בימי עיון במוסדות ההשכלה הגבוהה, בקורסי "אסכולות" של האוניברסיטה הפתוחה , יד בן-צבי וכו').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]