שפטיה בן אמיתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עץ המשפחה של שפטיה בן אמיתי וצאצאיו

רב שפטיה בן אמיתי (או רבנא שפטיה בן אמיתי) היה מחכמי היהודים בקהילת אוריהאיטלקית: Oria, בספרות הרבנית: אוֹיְרִי), במחוז פוליה שבדרום איטליה. חי ופעל במאה התשיעית ונפטר בתשרי שנת ד'תרמ"ז - ספטמבר 886. רב שפטיה פעל כפייטן וכרופא. מסופר עליו כי ריפא את בתו של בסיליוס הראשון (קיסר האימפריה הביזנטית), ובכך הצליח לבטל גזירתו על קהילות יהודיות שונות בתפוצות. בנו היה הפייטן הגדול רבי אמיתי בן שפטיה.

ידוע לנו על פיוט אחד שכתב, הסליחה "ישראל נושע בה' תשועת עולמים", הנאמרת בקרב האשכנזים במספר מועדים.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי שפטיה הוא חלק ממשפחת אחימעץ האיטלקית, שקורותיה מסופרים במגילת אחימעץ. על פי המגילה, אחיו היו ר' חננאל בן אמיתי וכן אלעזר בן אמיתי. בנו של רבי שפטיה הוא הפייטן האיטלקי אמיתי, מגדולי פייטני איטליה. בנוסף, הייתה לו בת בשם כסיאה שנישאה לחסדיה בן אחיו חננאל.

רפואת בתו של בסיליוס הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בסיליוס הראשון, קיסר האימפריה הביזנטית

במגילת אחימעץ מסופר כי המלך שלח לו איגרת שיבוא אל קונסטנטינופול לרפא את בתו החולה, וכן עשה. תמורת עבודתו ביקש מהקיסר לבטל גזירתו מעל יהודי איטליה, ועל כל פנים מאזור מגוריו אוריה שבדרום איטליה, הקיסר נענה לבקשתו, והגזרות בוטלו בחמש ערים במחוז אפוליה.

פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מגילת אחימעץ, רב שפטיה נפטר אחרי תקיעת שופר, זמן קצר אחרי בסיליוס הראשון, קיסר האימפריה הביזנטית, בשנת ד'תרמ"ז במניין השנים בלוח העברי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.