Disturbia (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Disturbia"
סינגל בביצוע ריהאנה
מתוך האלבום Good Girl Gone Bad: Reloaded
יצא לאור 17 ביוני 2008
פורמט תקליטורהורדה דיגיטלית
הוקלט 2007-08
סוגה דאנס-פופאלקטרופופ
שפה אנגלית
אורך 3:59
חברת תקליטים דאף ג'אם • SRP
כתיבה רוברט אלן, אנדרה מריט
הפקה בריאן קנדי
כרונולוגיית סינגלים של ריהאנה
"If I Never See Your Face Again"
(2008)
"Disturbia"
(2008)
"Live Your Life"
(2008)

Disturbiaעברית: הפרעה) הוא שיר של הזמרת ריהאנה. השיר יצא לאור ב-22 ביולי 2008 כסינגל השלישי מהגרסה המחודשת לאלבומה השלישי של ריהאנה, Good Girl Gone Bad: Reloaded. השיר נכתב על ידי אנדרה מריט, כריס בראון, בריאן קנדי ורוברט אלן והופק על ידי בריאן קנדי. ב-17 ביוני 2008 הוא נשלח לרדיו העכשווי האמריקאי ויצא לאור כעותק פיזי בבריטניה ב-22 ביולי 2008.

השיר הוא שיר אפ-טמפו, דאנס-פופ ואלקטרו-פופ שהמילים שלו מבוססות על סרט בעל אותו שם אשר יצא שנה אחת קודם לכן, מילות השיר באופן כליי מתארות תחושות של חרדה, אימה ובלבול. השיר זכה לביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה ששיבחו את הסגנון האפל של השיר, את המילים שלו והקצב שלו וצוין כי הוא דומה לשירה "Don't Stop the Music". השיר זכה בפרס השיר הבין לאומי הטוב ביותר בטקס NJR Music Awards ואף הועמד לפרס גראמי בקטגוריית הקלטת הדאנס הטובה יותר.

השיר זכה להצלחה מסחרית אדירה כאשר הגיע למקום הראשון בין היתר בפלנדריה, ארצות הברית וניו זילנד והגיע לעשירייה הפותחת ב-20 מדינות ביניהם אוסטרליה, קנדה ובריטניה. בארצות הברית הוא שהה שבועיים במקום הראשון ובכך הפך לשיר הרביעי שלה שמגיע למקום הראשון ולשיר השלישי מהאלבום לעשות זאת. הקליפ לשיר בוים על ידי אנתוני מנדלר ומראה את ריהאנה במקומות שונים כמו תא כלא ותא גזים. מאז שיצא ריהאנה הקפידה לבצע אותו בכל סיבובי ההופעות שלה עד שנת 2016.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי אנדרה מריט, כריס בראון, בריאן קנדי ורוברט אלן והופק על ידי בריאן קנדי. השיר במקור היה מיועד להיות לבראון עצמו ולהיכנס כחלק מהמדורה המחודשת של אלבומו Grafiti אך בראון החליט לוותר על השיר לטובת שיר אחר מכיוון שחשב כי השיר מתאים יותר לאישה ולכן העביר את השיר לריהאנה. בראון אמר שההשראה שלו לכתוב את השיר הייתה "ללכת לכיוון מוזר". כאשר בראון נשאל כיצד הרגיש על ההחלטה לתת את השיר לריהאנה הוא אמר: ""זה כיף להיות יצירתי ואפילו אם יש לך מושג בראש שלך מה לכתוב, אתה יכול לכתוב אותו ולתת אותו למישהו אחר כי זה אולי לא מתאים לך באופן אישי, אבל זה יכול להיות רעיון שיש לך."

השיר הוקלט במהלך 2008 באולפני "Rocky Mountain Recorders" בדנוור, קולורדו. כאשר ריהאנה דיברה על הקלטת השיר בריאיון ל-"Digital Spy" היא אמרה: "נכנסתי לאולפן ועשיתי את דרכי, מצאתי את עצמי בבת אחת". בריאיון שנערך ב-"This Morning" אמרה ריהאנה כי השיר אינו בהכרח ניסיון אישי ספציפי, אלא הרגשות הכלליים של כאב נפשי, חרדה ובלבול. ריהאנה הסבירה עוד כי היא רוצה להקליט את השיר כי היא הרגישה כי המאזינים יוכלו להתייחס לנושא. כאשר אלבומה השלישי יצא, פנה אליה המנכ"ל לשעבר של דאף ג'אם אל. איי ריד, והציע לה להוציא את השיר ביחד עם השיר "Take a Bow". בריאיון ל-MTV News, אמר ריד: "זו הייתה הפעם הראשונה שריהאנה באמת באה אליי ואמרה, 'הנה השיר שאני רוצה להוציא'. היא ניגנה לי את השיר, וזה השתלט עליה, היא מבינה מה זה להיטים, והיא יודעת מה היא רוצה להגיד, היא במקום שבו היא יכולה לעשות את זה."

הרכב מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה מוזיקלית השיר הוא שיר אפ-טמפו דאנס-פופ ואלקטרו-פופ אשר הושווה לשירה "Don't Stop the Music". השיר נפתח בצעקה בסגנון סרטי אימה ולאחר מכן השיר מתחיל בפתיחה אשר מזכירה את שירה "Umbrella". השיר מורכב ממפתח B מינור אשר משלב בתוכו טכנו-פופ בצורה מתונה. טווח קולה של ריהאנה משתרע בשיר מתווים נמוכים (D3) לתווים גבוהים (E5) והשיר עוקב אחרי ההתקדמות של האקורד Bm-D-A-G בבתים ובפזמון. בנוסף יש בשיר שימוש באפקטים קוליים שונים כמו אוטו-טיון ו-vocoder.

מיקומים במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הופיע לראשונה במקום ה-18 בארצות הברית ובכך הפך לשיר השישי של ריהאנה מהאלבום שמגיע לעשרים העליונים. לאחר חודשיים הוא הצליח להגיע למקום הראשון במצעד עם מכירות של 148 אלף עותקים ובכך הדיח את השיר "I Kissed a Girl" של קייטי פרי. מצמרת המצעד ובכך הפך לשיר הרביעי שלה שמגיע למקום הראשון במצעד מה שהפך אותה לזמרת הנשית השלישית שהצליחה להכניס הכי הרבה שירים למקום הראשון במצעד בעשור הראשון של המאה ה-21. בנוסף השיר הגיע גם למקום הראשון במצעד שירי הדאנס ובמצעד השמעות שירי דאנס של ארצות הברית. בנוסף הוא גם הגיע למקום הראשון במצעד שירי הפופ ובכך הפך לשיר השלישי שלה לעשות זאת. נכון ליוני 2015 השיר מכר 4.8 מיליון עותקים בארצות הברית ובכך הגיע למעמד פלטינה מרובעת במדינה. גם בקנדה השיר זכה להצלחה כאשר הצליח להגיע למקום השני ונשאר שם 5 שבועות.

בבריטניה השיר הגיע לראשונה למקום ה-47 עם שחרור המהדורה המחודשת של האלבום בעקבות מכירות דיגיטליות חזקות. לאחר שחרור הקליפ השיר שוב הגיע לאותו מקום ובסוף הגיע למקום השלישי. הוא נשאר בעשירייה הפותחת 11 שבועות ונהיה לשיר השמיני של ריהאנה להגיע לעשירייה הפותחת במדינה. בנוסף השיר הפך לשיר השלישי שלה ששהה הכי רהבה זמן במצעד הבריטי עם 36 שבועות. נכון לשנת 2010 השיר מכר 430 אלף עותקים במדינה.

בשאר אירופה השיר הצליח להגיע לעשירייה הפותחת ב-15 מדינות ובכך דורג במקום השני במצעד האירופאי. בצרפת השיר הגיע למקום הראשון ושהה בסך הכל במצעד הצרפתי 36 שבועות יותר מכל שיר אחר שלה. גם בפלנדריה השיר הגיע למקום הראשון ובולוניה למקום ה-4. בסופו של דבר הצליח להגיע השיר למעמד זהב בבלגיה עם מכירות של 10,000 עותקים. בספרד השיר הצליח להגיע למקום העשירי שם גם הגיע למעמד זהב. בנוסף הוא גם הצליח להגיע למקום השני בפינלנד, למקום השלישי בנורווגיה, למקום ה-4 באוסטריה, דנמרק, הונגריה, אירלנד, שוודיה, ושווייץ למקום ה-5 בגרמניה, למקום ה-7 בסלובקיה, ומקום ה-10 גם בצ'כיה והולנד. בנוסף הוא גם הגיע למקום הראשון בניו זילנד בכך הפך לשיר השלישי שלה לעשות זאת ובכך גם הגיע למעמד פלטינה במדינה על מכירות של 15 אלף עותקים. באוסטרליה הוא הצליח להגיע למקום ה-6 וגם הגיע למעמד זהב מהורדות דיגיטליות בלבד אך לאחר שחרורו בעותק פיזי הצליח להגיע למעמד פלטינה. נכון להיום השיר מכר 7.3 מיליון עותקים מה שהופך אותו לאחד מהשירים המצליחים ביותר בכל הזמנים.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ צולם ב-1 ביולי 2008 בלוס אנג'לס, קליפורניה. במקור פורסם כי הקליפ צולם ובוים על ידי הצלם והבמאי האמריקאי, דייוויד לה-צ'אפל, שביים בעבר את הקליפ לשיר Dirrty של כריסטינה אגילרה ואת הקליפ לשיר Rich Girl של גוון סטפאני, עם זאת, הקליפ בסופו של דבר בוים על ידי אנתוני מנדלר, שבעבר ביים את הקליפים לשיריה כמו "Shut Up and Drive", "Hate That I Love You" ו-"Take a Bow". הקליפ שוחרר ב-iTunes ב-22 ביולי 2008.

הרכב וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ מתחיל בתא עינויים סוריאליסטי, דמוי קרקס, שבו נראית, ריהאנה לבושה בשחור, עם איפור כהה, עם ציפורניים שחורות ארוכות, כשהיא לוחצת על המקשים של פסנתר כהה גדול ומסתכלת לתוך המצלמה. לאחר מכן השיר מתחיל וריהאנה נראית בתוך תא כלא ששני אנשים שומרים עליה ובמקביל היא נראית יושבת על כיסא מלכות ששתי נשים רוקדות לצידה. בפזמון של השיר נראית ריהאנה עם קבוצה של אנשים שמחזיקים אותה מול תא גזים ובמקביל נראית סצנה נוספת שלה לכודה במיטה שהיא לא יכולה לצאת ממנה. לאחר הפזמון נראית סצנה חדשה בה היא קשורה לעמוד שאש דולקת מולה. בבית שלפני הפזמון נראית ריהאנה שוכבת לצד בובה דמוית אדם מאחורי רשת מתכת. בפזמון השני היא נראית בתוך חדר צר וחשוך כשאר היא עוטה רשת עכביש על פניה ובמקביל נראה עכביש טרנטולה מהלך על הרצפה. בבית האחרון שלפני הפזמון החוזר נראית ריהאנה יושבת על כיסא אשר היא כבולה בשלשלאות בידיה ורגליה.

סיימון ווזיק-לוינסון מ-Entertainment Weekly אמר על הקליפ: "נראה שהיא נכנסה לקליפ "Closer" של Nine Inch Nails או לבית חולים פסיכיאטרי". בנוסף הוא כתב: כי "הווידאו הוא לא מה שהוא צפוי משיר דאנס-פופ, אבל זה גם מגניב ריהאנה מנסה משהו חדש." ג'יליאן מאפס מבילבורד כתב: "ריהאנה יצרה תמונה בלתי נשכחת ועצבנית הדומה יותר למרילין מנסון מאשר עמיתיה הנמצאים ב-Top 40 של המצעד [מצעד הבילבורד]." הקליפ דורג במקום ה-6 ברשימת הקליפים הטובים ביותר של שנות ה-2000 על פי הצבעה שנערכה. תמר אניטאי מ-MTV Buzzworthy כתבה: "האובססיה של ריהאנה שמתבטאת בטראנטולות מטושטשות, פאות, זאבים, ובחורים מפחידים, ומחוכים של S&M נראתה כל כך סקסית באופן טבעי!". מאוחר יותר הקליפ דורג במקום ה-5 ברשימת חמשת הקליפים הנפוצים ביותר של Buzzworthy.

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריהאנה מופיעה עם השיר במהלך סיבוב ההופעות Last Girl on Earth Tour.

ריהאנה הופיעה בפעם הראשונה עם השיר בטקס ה-VMA של 2008 הופעה שדורגה כההופעה העשירית הטובה ביותר אי פעם בתולדות הטקס על פי סקר שערך בילבורד ב-2011. בספטמבר אותה שנה ריהאנה טסה לצפרת בשביל לבצע את השיר בתוכנית סטאר אקדמי. ב-2009 היא חזרה לבצע את השיר שוב, הפעם במשחקי הסופרבול בפלורידה ביחד עם מספר שירים נוספים.

לאחר שחרור אלבומה הרביעי ריהאנה קיימה מופע לקידום האלבום בחסות נוקיה, במהלכו ריהאנה ביצעה את השיר לצד שירים נוספים. בפברואר 2010 ריהאנה הופיעה שוב בסופרבול בחסות פפסי במיאמי, פלורידה עם השיר לצד שירים נוספים שלה. באותו חודש הופיעה גם ב-AOL Sessions עם השיר לצד שירים אחרים שלה. במאי 2012 הופיעה בפסטיבל Radio 1's Hackney Weekend שם שוב ביצעה את השיר לצד שירים נוספים. בנוסף ריהאנה ביצעה את השיר במהלך סיבובי ההופעות Last Girl on Earth Tour ו-Loud Tour ובחלק מהיעדים בסיבוב ההופעות Good Girl Gone Bad Tour.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הופעתה בטקס ה-VMA בריאן אורלוף מ-"People" אמר: "אחרי שבריטני [ספירס] עזבה את הבמה, הוא הועברה לריהאנה שהייתה בעלת מראה עתידני, ופתחה את הלהיט שלה "Disturbia" במופע בנושא גותי". בנוסף ההופעה הוכתרה כההופעה העשירית הטובה ביותר אי פעם בתולדות הטקס על פי סקר שערך בילבורד ב-2011. על הופעתה במהלך סיבוב ההופעות Last Girl on Earth Tour אמרה ליסה ווילטון מ-Calgary Sun: "הצד הגותי של ריהאנה יצא ובצד גותי אני מתכוונת שהיא שרה לצד רקדנים לבושים כעכבישים ענקיים ומרוחקים במהלך ההמנון האפלולי של הדאנס." על הופעתה במהלך סיבוב ההופעות Loud Tour אמר רוב ויליאמס מ-"Winnipeg Free": "ריהאנה שמטה את המעיל הכחול שלה וחשפה ביקיני מצופה יהלומים. את חוש האופנה שלה והרבה עור."

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 4[1]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 6
אירופה אירופה הוט 100 2
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 14[2]
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 4
ארצות הברית בילבורד הוט 100 1
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 3
גרמניה GfK – טופ 100 5[3]
דנמרק היטליסטן 4[4]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 10
הונגריה Rádiós Top 40 4
ולוניה אולטראטופ 40 4
ונצואלה רקורד ריפורט 1
ישראל מדיה פורסט ישראל 2
נורווגיה VG-lista 3[5]
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 1[6]
סלובקיה ČNS IFPI 7
ספרד PROMUSICAE 10[7]
פולין ZPAV 2
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 6[8]
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 2[9]
פלנדריה אולטראטופ 50 1
צ'כיה ČNS IFPI 10
צרפת SNEP 3[10]
קנדה קנדה הוט 100 2
שוודיה סוורייטופליסטן 4[11]
שווייץ המצעד השווייצרי 4

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2008 מיקום
אוסטרליה[12] 22
אוסטריה[13] 45
בלגיה (פלנדריה)[14] 23
בלגיה (ולוניה)[15] 71
קנדה[16] 8
הולנד[17] 38
אירופה[18] 17
צרפת[19] 49
גרמניה[20] 41
אירלנד[21] 18
ניו זילנד[22] 21
שוודיה[23] 36
שווייץ[24] 21
בריטניה[25] 18
ארצות הברית[26] 16
2009 מיקום
שווייץ[27] 74
ארצות הברית[28] 77

מצעדי סיכום עשור[עריכת קוד מקור | עריכה]

2000-09) מיקום
ארצות הברית[29] 64

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תואר עותקים
אוסטרליה פלטינה x3 210,000
בלגיה זהב 15,000
דנמרק פלטינה 15,000
ניו זילנד פלטינה 15,000
ספרד זהב 10,000
שוודיה זהב 10,000
בריטניה פלטינה 600,000
ארצות הברית פלטינה x4 4,800,000

היסטוריית יציאות לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תאריך פורמט חברת תקליטים
ארצות הברית[30] 17 ביוני 2008 רדיו עכשווי דאף ג'אם
24 ביוני 2008 רדיו קצבי
בריטניה[31] 22 ביולי 2008 דיסק Mercury Records
ארצות הברית[32] 5 באוגוסט 2008 רמיקסים להורדה דיגיטלית דאף ג'אם
בריטניה[33]
אוסטרליה[34] 26 בספטמבר 2008 הורדה דיגיטלית
דנמרק[35]
פינלנד[36]
צרפת[37]
צרפת[38] EP
גרמניה[39] הורדה דיגיטלית
איטליה[40]
יפן[41]
הולנד[42]
ניו זילנד[43]
נורווגיה[44]
פורטוגל[45]
ספרד[46]
שוודיה[47]
שווייץ[48]
גרמניה[49] 3 באוקטובר 2008 דיסק Universal Music

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  2. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד האיטלקי, ארכיון
  3. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הגרמני
  4. ^ מידע על Disturbia, באתר מצעד דנמרק
  5. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הנורווגי
  6. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד של ניו זילנד
  7. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הספרדי
  8. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הפורטוגזי, ארכיון
  9. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הפיני
  10. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  11. ^ מידע על Disturbia, באתר המצעד השוודי
  12. ^ "ARIA Charts – End Of Year Charts – Top 100 Singles 2008". ARIA Charts. Australian Recording Industry Association. אורכב מ-המקור ב-13 באפריל 2010. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Jahreshitparade 2008 – austriancharts.at". Austrian Singles Chart (בגרמנית). Hung Medien. אורכב מ-המקור ב-8 בנובמבר 2010. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Jaaroverzichten 2008 (Flanders)". Ultratop 50 (בהולנדית). Hung Medien. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Rapports Annuels 2008 (Wallonia)". Ultratop 40 (בצרפתית). Hung Medien. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "Billboard Canadian Hot 100 Songs – 2008 Year-End Chart". Billboard. נבדק ב-6 בפברואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Dutch Top 40 Year End". Netherlands Singles Chart. Dutch Top 40. נבדק ב-6 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "European Hot 100 Singles – 2008 Year-End Chart". Billboard. נבדק ב-20 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  19. ^ "Classement Singles – année 2008". Disque en France (בצרפתית). Syndicat National de l'Édition Phonographique. אורכב מ-המקור ב-22 במרץ 2012. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Top 100 Album-Jahrescharts". GfK Entertainment (בגרמנית). offiziellecharts.de. נבדק ב-25 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Irish Charts – Best of 2008". Irish Recorded Music Association. אורכב מ-המקור ב-23 בנובמבר 2010. נבדק ב-20 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "RIANZ Annual Top 50 Singles Chart 2008". Recording Industry of New Zealand. אורכב מ-המקור ב-15 בספטמבר 2008. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "Årslista Singlar – År 2008" (בשוודית). Swedish Recording Industry Association. אורכב מ-המקור ב-19 ביולי 2011. נבדק ב-5 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ "Swiss Year-End Charts 2008". Swiss Singles Chart. Hung Medien. אורכב מ-המקור ב-13 באוקטובר 2013. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "UK Year-End Charts 2008" (PDF). ChartsPlus. The Official Charts Company. נבדק ב-19 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Year End Charts – Year End Songs of 2008 - The Billboard Hot 100". Billboard. נבדק ב-7 בנובמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "2009 Year End Swiss Singles Chart". Swiss Music Chart. Hung Medien. 2009. אורכב מ-המקור ב-2 באוקטובר 2011. נבדק ב-16 ביולי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ "Year End Charts – Year End Songs of 2009 - The Billboard Hot 100". Billboard. נבדק ב-7 בנובמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ "Best of the 2000s: Hot 100 Songs". Billboard. נבדק ב-23 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  30. ^ "FMQB: Available for airplay". FMQB. אורכב מ-המקור ב-1 בנובמבר 2009. נבדק ב-30 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ "CD Single: Rihanna – 'Disturbia'". Amazon.com. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ "'Disturbia' (Remixes) – Rihanna". iTunes Store. 5 באוגוסט 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ "'Disturbia' (Remixes) – Rihanna". iTunes Store. 5 באוגוסט 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  35. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בדנית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  36. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בצרפתית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  38. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בצרפתית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  39. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בגרמנית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  40. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (באיטלקית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  41. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (ביפנית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בהולנדית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  43. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  44. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  45. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  46. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בספרדית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  47. ^ "'Disturbia' – Rihanna". iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  48. ^ "'Disturbia' – Rihanna" (בגרמנית). iTunes Store. 26 בספטמבר 2008. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  49. ^ "CD Single: Rihanna – 'Disturbia'" (בגרמנית). Amazon.com. נבדק ב-29 באוגוסט 2011. {{cite web}}: (עזרה)