Good Girl Gone Bad

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Good Girl Gone Bad
אלבום אולפן מאת ריהאנה
יצא לאור 31 במאי 2007
הוקלט 2007
סוגה דאנס-פופR&Bפופ
שפה אנגלית
אורך 46:02
חברת תקליטים דאף ג'אם • SRP
הפקה ג'יי זי, אוון רוג'רס, קרל סטרקן
כרונולוגיית אלבומים של ריהאנה
A Girl like Me
(2006)
Good Girl Gone Bad
(2007)
Good Girl Gone Bad: Reloaded
(2008)
עטיפה אלטרנטיבית
סינגלים מ-Good Girl Gone Bad
  1. "Umbrella"
    תאריך יציאה: 29 במרץ 2007
  2. "Shut Up and Drive"
    תאריך יציאה: 13 במאי 2007
  3. "Hate That I Love You"
    תאריך יציאה: 21 באוגוסט 2007
  4. "Don't Stop the Music"
    תאריך יציאה: 7 בספטמבר 2007
  5. "Rehab"
    תאריך יציאה: 7 באוקטובר 2008

Good Girl Gone Badעברית: ילדה טובה שהפכה לרעה) הוא אלבומה השלישי של זמרת הפופ ורית'ם אנד בלוז, ריהאנה. האלבום יצא לאור ב-31 במאי 2007 על ידי חברות התקליטים דאף ג'אם ו-SPR. ריהאנה עבדה על האלבום עם אמנים רבים ביניהם ני-יו, ג'יי-זי, ג'סטין טימברלייק וטימבלנד. האלבום הושפע מאלבומה הרביעי של הזמרת ברנדי נורווד, Afrodisiac. האלבום מכיל מוזיקת R&B ודאנס-פופ, בשילוב עם מוזיקת שנות ה-80. הוא מייצג צלילים של מערב הודו, כמו באלבומיה הקודמים של ריהאנה.

האלבום קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים, ששיבחו את ההרכב והכיוון המוזיקלי החדש של ריהאנה, אבל מתחו ביקורת על המילים ועל חוסר העקביות שלו. האלבום ושיריו היו מועמדים ל-7 פרסי גראמי, כאשר השיר "Umbrella" זכה בפרס "שיתוף הפעולה הטוב ביותר בראפ/שירה" ב-2008. האלבום הופיע לראשונה במקום ה-2 בבילבורד עם מכירות של 162,000 עותקים. האלבום הגיע למעמד פלטינה כפולה בארצות הברית עם מכירות של 2.8 מיליון עותקים, וניהיה לאלבום הכי נמכר של ריהאנה עד היום במדינה. בנוסף האלבום הגיע למקום הראשון בקנדה, שווייץ ובריטניה. בנובמבר 2009 מכירותיו הסתכמו ב-9.2 מיליון עותקים, מה שהופך לאותו לאלבום הנמכר ביותר של הזמרת עד היום.

מהאלבום יצאו 5 סינגלים וביניהם הלהיטים: "Umbrella" ו-"Don't Stop the Music". הרולינג סטון מיקם את "Umbrella" במקום ה-412 ברשימת "500 השירים המצליחים ביותר בכל הזמנים". בעקבות יציאת האלבום ריהאנה יצאה לסיבוב ההופעות הבינלאומי הראשון שלה "Good Girl Gone Bad Tour". ב-1 ביוני 2008, שנה לאחר יציאת האלבום יצאה גרסה מחודשת לאלבום בשם: Good Girl Gone Bad: Reloaded. מתוך האלבום יצאו הלהיטים: "Take a Bow" ו-"Disturbia", שהגיעו למקום ה-1 בבילבורד. אלבום הרמיקסים של האלבום יצא שנה נוספת לאחר מכן ביוני 2009 ושמו "Good Girl Gone Bad: The Remixes".

פיתוח וכותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריהאנה החלה להקליט את האלבום בתחילת 2007. בריאיון לחדשות MTV היא דיברה על האלבום ואמרה: "המוזיקה החדשה של האלבום הולכת בכיוון אחר. לא בכוונה, אבל אני רק רוצה להשמיע משהו טרי ובעיקר Uptempo. אני חושבת שעל זה אני רוצה ללכת. בכל אלבום המאזין מרגיש שונה, ובשלב זה אני מרגישה שאני רוצה לעשות הרבה שירי Uptempo." בריאיון ל-StarPhoenix ריהאנה אמרה:

"בעצם לקחתי את יחסה של הילדה רעה ואני באמת נהייתי מרדנית ופשוט עשיתי הכל כמו שרציתי לעשות את זה, אני לא רציתי להקשיב לאף אחד ואני לא רציתי להתייעץ עם אף אחד. אני רק רציתי להיות קצת יותר כיפית עם המוזיקה שלי ולהיות קצת יותר ניסיונית במונחים של התמונה שלי והקול שלי. אני רק המצאתי את עצמי מחדש."

ריהאנה הסבירה שהיא רצתה לשמור על הקהל רוקד ולהיות נשמתית באותו הזמן. היא ביקשה לעשות אלבום שאנשים יקשיבו לשירים בלי לדלג. היא אמרה שהאלבום הרביעי של הזמרת ברנדי נורווד Afrodisiac מ-2004, היווה השראה על האלבום. בחודש מאי 2007 ריהאנה חשפה כי היא קראה לאלבום Good Girl Gone Bad, משום שהיא מייצגת יותר את הנועזות שלה ותמונה עצמאית שלה: "אני לא ריהאנה התמימה יותר, אני לוקחת הרבה יותר סיכונים וסיכויים. הרגשתי את זה כשחתכתי לי את השיער, זה מראה לאנשים שאני לא מנסה להיראות או להיות מישהו אחר, האלבום הוא מאוד עצבני."

הקלטה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוקלט באולפני ההקלטה ווסטלייק ואולפני קונוויי בלוס אנג'לס, באולפני הסוללה ו־Roc ואולפני המיקרופון בניו יורק, האלבום הוקלט גם באולפני "לחץ" בשיקגו, באולפן "קבוצה אחת אודיו" בטורונטו, באולפנים "קטלניים" בברידג'טאון, בברבדוס, אולפני "ריגול" באוסלו ובאולפני רחוב בליברפול. ריהאנה בילתה את השבוע של פרסי גראמי 2007 בעבודה עם זמר ה-אר אנד בי ני-יו, שנתן לה שיעורי פיתוח קול, והם כתבו ושרו את "Hate That I Love You", שנכתב והופק במשותף על ידי הצמד הנורווגי סטארגייט. ני-יו אמר למגזין Vibe על השיר: "הדרך הטובה ביותר לבטא רגש כמו אהבה היא באמצעות סיפור. זה עושה את זה טוב יותר. אני יכול להתייחס אל הדמות הזאת בשיר הזה, כי אני כבר עברתי משהו דומה. אתה שומע סוג כזה של סיפורים בשיר שכתבתי לריהאנה בשם "Hate That I Love You"."

בתחילת 2007, המפיקים אמריקאים כריסטופר "טריקי" סטיוארט וטריוס דרים נאש (The-Dream) התכנסו באולפן כדי ליצור חומר חדש. הם כתבו את "Umbrella" עבור זמרת הפופ בריטני ספירס בהתחלה. בריטני דחתה את ההצעה לפני שהיא שמעה את השיר, כי לטענתה היו לה מספיק שירים להקליט. באותה העת, בריטני עבדה על Blackout אלבום האולפן החמישי שלה. המפיקים הציעו את השיר לאחר מכן למרי ג'יי בלייג', שלא היה לה זמן להחליט האם להכניס את השיר לאלבום הבא שלה. לבסוף המנכ"ל אנטוניו "LA" ריד של דאף ג'אם, קנה את השיר והעביר אותו לריהאנה. בתחילה, סטיוארט לא היה בטוח אם ריהאנה הייתה האמן הנכון לשיר את השיר, אבל אחרי שהם הקליטו את הפזמון לשיר, הוא הרגיש אופטימי. הראפר ג'יי זי הוסיף בית ראפ לשיר. סטיוארט גם הייתה שותף בכתיבת "Breakin' Dishes" ביחד עם נאש והשניים הפיקו אותו.

"Rehab" ,"Sell Me Candy" ו-"Lemme Get That" הולחנו והופקו על ידי טימבלנד כאשר היה בסיבוב הופעות עם ג'סטין טימברלייק ב-2006 כדי לקדם את אלבומו FutureSex/LoveSounds. לאחר סיבוב ההופעות הם הצטרפו לריהאנה לאולפן ועברו על מקצבים ומנגינות. שבועות לאחר מכן, השלושה נפגשו בעיר ניו יורק, שבו טימברלייק כתב שיר לריהאנה. טימבלנד שהלחין את השיר "Rehab" ניסה לייצר פעימות לשיר, בזמן שטימברלייק אילתר את המילים לשיר. חנון ליין גם השתתף בכתיבה וההפקה של השיר. טימברלייק סיפר ל-Entertainment Weekly כי הוא מאמין ש-"Rehab" יעזור לריהאנה להתקבל כאדם בוגר לתעשיית המוזיקה". ריהאנה אמרה שהיא נהנתה לעבוד עם טימברלייק, והיא למדה הרבה מהמפגשים.

הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוא אלבום דאנס-פופ אמריקאי ו-R&B שמושפע משנות ה-80.

האלבום נפתח עם הסינגל "Umbrella", בלדת אר אנד בי ורוק כוחני (פאוור רוק), בשילוב של תופים וסינתיסייזר. דוריאן ינסקי מגרדיאן, השווה את קולה של ריהאנה בשיר לקולן של הזמרות סיארה וקאסי. השיר השני באלבום "Push Up On Me" הוא שיר טכנו-אלקטרו עם סינתיסייזרים. השיר הבא "Don't Stop the Music", הוא שיר דאנס-פופ וטכנו המכיל שימוש בקצב היפ-הופ. השיר מסמפל את השורה "Mama-say, mama-sa, ma-ma-ko-ssa", מתוך הסינגל "Wanna Be Startin' Somethin" של הזמר מייקל ג'קסון משנת 1983. השיר הרביעי באלבום "Breakin' Dishes", קיבל ביקורת חיובית על ידי מבקר המוזיקה פיטר רובינסון שכתב על השיר: "מכרה זהב של אישה, עמוס בפזמונים, והבזקים של גאונות לירית". השיר הבא באלבום "Shut Up and Drive", הוא שיר מסוג גל חדש ופופ-רוק שהושפע משנות ה-70 וה-80, ואף מכיל דגימות מתוך השיר"Blue Monday", של הזמר New Order משנת 1983. שיתוף הפעולה עם ני-יו: "Hate That I Love You", הוא שיר פולק ו-R&B, כאשר מבקר המוזיקה ניק לוין השווה אותם לשירים "Sexy Love" ו-"Because of You" של ני-יו.

השיר השביעי באלבום "Say It", מכיל דגימות של השיר "Flex" של הזמר Mad Cobra, ומכיל בתוכו מוזיקת גרוב סקילי הכוללת שילוב של מוזיקת האיים הקרביים. השיר "Sell Me Candy", הוא שיר קופצני ורועש עם פעימות מבולגנות. השיר התשיעי באלבום "Lemme Get That", הופק על ידי טימבלנד ויש בו פעימות של בום באפ. "Rehab" הוא בסגנון R&B ישן עם תוף מרים מטלטל, מערבולות גיטרה אקוסטית ותיפוף עדין ברקע. מבקר המוזיקה דאג רול ציין דמיון בין השיר לבין שירו של ג'סטין טימברלייק משנת 2002 "Cry Me a River". השיר "Question Exsiting", אותו כינה מבקר המוזיקה דאג רול: מפחיד, מעושן, חסר כל רגש וקול. מבקר המוזיקה Tom Breihan, השווה את מילות הפתיחה של השיר לשל השיר "puerile psuedoporn". האלבום נסגר בשיר הנושא של האלבום, בו יש גיסטרה אקוסטית.

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Umbrella - יצא לאור כסינגל הראשון ונהיה ללהיט עולמי ענק. השיר יצא ב-24 באפריל 2007, וזכה לשבחים ממבקרי המוזיקה. בשיר ריהאנה משתפת פעולה עם ג'יי זי. השיר הגיע למקום הראשון בלמעלה מ-17 מדינות בעולם כולל בארצות הברית ובריטניה. בבריטניה השיר שהה במקום הראשון במשך 10 שבועות רצופים, ואילו בארצות הברית 7 שבועות. עד יוני 2013 מכר הסינגל 4,236,000 עותקים בארצות הברית. הווידאו קליפ לשיר בוים על ידי כריס אפלבאום, וכלל סצנה של ריהאנה בעירום מכוסה בצבע כסף. השיר זכה בפרס קליפ השנה בטקס פרסי אם טי וי.
  • Shut Up and Drive - הסינגל השני מהאלבום, יצא לאור ב-12 ביוני 2007, והיה ללהיט ברדיו ארצות הברית. השיר קיבל ביקורות מעורבות מהמבקרים: כאשר חלק מהם שיבחו את ההרכב המוזיקלי של השיר ואילו חלק מתחו ביקורת על המילים. השיר נהפך ללהיט והגיע לעשירייה הפותחת ביותר מ-12 מדינות, כולל בבריטניה, שם הגיע למקום ה-5, ולמקום ה-15 בארצות הברית. הקליפ לשיר בוים על ידי אנתוני מנדלר בפראג, צ'כיה.
  • Hate That I Love You - דואט עם ני-יו, יצא לאור ב-21 באוגוסט 2007 כסינגל השלישי מהאלבום. השיר הפך ללהיט נוסף מתוך האלבום, וכלל שיתוף פעולה עם ני-יו. המבקרים נתנו לשיר ביקורות חיוביות ושיבחו את שיתוף הפעולה בין הזמרים. הם השוו את השיר לשירים קודמים שני-יו כתב והפיק וביניהם ל-"Irreplaceable" של ביונסה. השיר הגיע למקום ה-7 בארצות הברית, ולמקום ה-15 בבריטניה. הקליפ לשיר בוים על ידי אנתוני מנלדר, ויצא ב-24 בספטמבר.
  • Don't Stop the Music - יצא לאור ב-7 בספטמבר 2007 כסינגל הרביעי מהאלבום כ-EP, באמצעות iTunes. השיר זכה לביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה, ששיבחו את הסמפול של השורה: Mama-say, mama-sa, ma-ma-ko-ssa" מתוך שירו של מייקל ג'קסון. השיר זכה בפרס "השיר הבינלאומי" בטקס פרסי המוזיקה NRJ 2008. השיר הגיע לעשירייה הפותחת בלמעלה מ-8 מדינות. בין היתר הגיע השיר למקום ה-3 בבילבורד ולמקום ה-4 בבריטניה. השיר היה לשיר הנמכר ביותר של ריהאנה בארצות הברית (עד ליציאת השיר Stay) כאשר מכר 3,521,000 עותקים. הקליפ צולם במועדון לילה בפראג, צ'כיה.
  • Take a Bow - יצא לאור כסינגל החמישי מהאלבום ב-15 באפריל 2008. השיר הוא הסינגל הראשון מהמהדורה המחודשת של האלבום. השיר נהיה ללהיט נוסף מהאלבום, שנכתב בין היתר על ידי ני-יו, והגיע גם הוא למקום הראשון בבילבורד.
  • If I Never See Your Face Again -הסינגל השני מהמהדורה המחודשת של האלבום. יצא לאור ב-8 במאי 2008. השיר הוא למעשה שייך ללהקת מארון 5, אך גרסת הסינגל של השיר שכוללת את שיתופה של ריהאנה, נכנסה למהדורה המחודשת, ויצאה כסינגל ממנו.
  • Disturbia - הסינגל השלישי מהמהדורה המחודשת של האלבום והשביעי מהאלבום עצמו. יצא לאור ב-22 ביולי 2008. השיר נהפך גם הוא ללהיט, כאשר הגיע למקום ה-1 במדינות רבות וביניהן בארצות הברית, והפך לאחד הסינגלים הנמכרים ביותר בכל הזמנים, כאשר מכר 5.26 מיליון עותקים.
  • Rehab - הסינגל השמיני והאחרון מהאלבום והחמישי מהגרסה הרגילה שיצא לאור ב-6 באוקטובר 2008 בשיתוף עם ג'סטין טימברלייק, ונהיה ללהיט רדיו בארצות הברית. מבקרי המוזיקה היו חלוקי דעות לגבי הייצור וההרכבה של השיר, והשוו אותו ל-"What Goes Around... Comes Around" של טימברלייק מ-2007. השיר הגיע למקום ה-18 בארצות הברית ולמקום ה-16 בבריטניה. הקליפ בוים על ידי אנתוני מנדלר, בפארק הסלעים ואסקז, ליד לוס אנג'לס וכלל את טימברלייק בקליפ.

שיווק ופרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום פורסם בהוצאת יוניברסל מיוזיק גרופ על גבי תקליטור בבלגיה ופורטוגל ב-31 במאי 2007. הוא יצא לאור בהולנד ופולין יום למחרת. האלבום הושק בפינלנד ובריטניה ב-4 ביוני, ובארצות הברית בפורמט CD ו-LP ביום למחרת. ב-8 ביוני האלבום הושק גם בגרמניה בפורמט CD. באוסטרליה האלבום הושק ב-12 ביוני בפורמט LP ועל גבי תקליטור בניו זילנד באותו תאריך. מהדורת הדלוקס של האלבום עם דיסק רמיקסים, הושקה ב-27 ביוני ביפן.

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריהאנה ביצעה את "Umbrella",‏ "Shut Up and Drive" ו-"Breakin' Dishes" ברדיו BBC של "1 ביג וויקנד" ב-27 במאי 2007. ריהאנה ביצעה את "Umbrella" ביחד עם ג'יי זי בטקס פרסי VMA. השיר גם בוצע בתוכנית של ג'יי לנו ב-5 ביוני וב-16 ביוני. ריהאנה ביצעה את "Shut Up and Drive" גם ב-VMA, כאשר היא הצטרפה לביצוע של להקת רוק פול אאוט בוי. בטקס פרסי הAMA, ריהאנה ביצעה מחרוזת של השירים "Umbrella" ו-"Hate That I Love You". בסוף דצמבר 2007, בתוכנית של דייוויד לטרמן, ריהאנה ביצעה את "Shut Up and Drive".

ריהאנה ביצעה את "Don't Stop the Music" בטקס פרסי NRJ, ב-26 בינואר 2008. היא גם ביצעה את השיר ב-10 בפברואר בטקס פרסי הגראמי במחרוזת עם "Umbrella", כאשר בזמן הביצוע הם הצטרפה ללהקת הפאנק האמריקאית "דה טיים". ב-20 ביוני הופיע בקונצרט של NBC עם "Don't Stop the Music", "Umbrella" ו-"Take a Bow". היא גם ביצעה את היא גם ביצעה את "Rehab" בטקס ה-AMA ב-23 בנובמבר 2008.

סיבוב הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לקדם את האלבום יצאה ריהאנה לסיבוב ההופעות העולמי הראשון שלה "Good Girl Gone Bad Tour". סיבוב ההופעות התחיל בספטמבר 2007 והסתיים בינואר 2009. במהלך סיבוב ההופעות ריהאנה הופיעה בצפון אמריקה, אוקיאניה, אסיה ואפריקה. במהלך ההופעות ריהאנה לבשה תלבושות: S&M-inspired, ומגפיים גבוהים. מייק יוזינגר מעיתון ג'ורג'יה כתב בביקורת על המופע אף על פי ששירה של ריהאנה השתפרה, הוא הרגיש שהיא עדיין נאבקה כדי לשמור את הקהל עסוק. ג'ייסון מקניל מקנדי אינטרנט אקספלורר נתן ביקורת חיובית על המופע כאשר רשם: "הזמרת עשתה רושם ולא מנקר עיניים, פתחה עם השיר "Pon de Replay", לבושה בלבוש סקסי כמו בסאדו מאזו." ההופעה שהייתה מתוכננת להיות ב-13 בפברואר 2008 במלזיה בוטלה, מכיוון שהמפלגה האסלמית השמרנית במדינה, אסרה על ריהאנה להופיע במדינה בגלל התלבושות של המופע. ה-DVD של המופע צולם ב-6 בדצמבר 2007 במנצ'סטר אנגליה, ויצא לאור ביוני 2008.

מכירות ומיקומים במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית האלבום הופיע לראשונה במקום ה-2, עם מכירות של 162,000 עותקים בשבוע הראשון ליציאתו. בשבוע שלאחר מכן האלבום ירד למקום ה-7 עם מכירות של 81,000 עותקים. הגרסה המחודשת של האלבום שיציאה ביוני 2008 ומכרה 63,000 עותקים בשבוע האשון, העלתה את המכירות של האלבום והעלתה אותו מהמקום ה-124 שוב אל המקום ה-7, בשבוע ה-55 ליציאתו. האלבום הגיע למעמד פלטינה כפולה בארצות הברית עם מכירות של 2.8 מיליון עותקים, ובכך האלבום נהיה לאלבום הנמכר ביותר של ריהאנה במדינה. בקנדה האלבום הגיע למקום הראשון, והגיע עד היום למעמד של פלטינה מחומשת (מכירות של 500,000 עותקים ומעלה).

בבריטניה, האלבום הגיע למקום הראשון בשבוע הראשון ליציאתו, ונשאר במצעד 128 שבועות. במצעדי אלבומי ה-R&B, ב-2011 האלבום הגיע למקום ה-16. האלבום הגיע לשש מעמדות פלטינה, כאשר מכר עד היום במדינה 1,850,000. במצעדי סוף שנה של בריטניה ב-2007 האלבום הגיע למקום ה-10 וב-2008 למקום ה-6. באירלנד האלבום הגיע לראשונה למקום ה-3 ולאחר 4 שבועות עלה למקום הראשון. גם בשווייץ האלבום הגיע למקום הראשון, ונשאר במצעד למשך 91 שבועות, וגם באוסטרליה האלבום זכה להצלחה כאשר הגיע למקום השני וזכה במעמד פלטינה משולשת (מכירות של 210,000 עותקים ומעלה). מכירות האלבום עומדות נכון להיום על 9.2 מיליון עותקים.

שבחים ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי הגראמי של 2008 האלבום היה מועמד בשבע קטגוריות וביניהם: אלבום השנה, "שיר השנה" (עבור "Umbrella"), "הקלטת הדאנס הטובה ביותר" (עבור "Don't Stop the Music"), "ביצוע ה-R&B הטוב ביותר בצמד או קבוצה" ו"שיר ה-R&B הטוב ביותר" (עבור "Hate That I Love You"). בסופו של דבר האלבום זכה בפרס גראמי: "שיתוף הפעולה הטוב ביותר ראפ/שירה", עבור "Umbrella". האלבום גם זכה בפרס "האלבום הבינלאומי הטוב ביותר", בטקס פרסי 2008 Juno.

לפני שחרורו הפיזי, "Umbrella" שבר שיא בכל הזמנים בכך שנהפך לסינגל הנמכר ביותר בשבוע הראשון ב-iTunes ארצות הברית, עם 227 אלף עותקים שנמכרו, ובכך שבר את השיא של השירים: "Hips Don't Lie" של הזמרת שאקירה משנת 2006 ו-"SexyBack" של הזמר ג'סטין טימברלייק משנת 2006, שמכר 250 אלף עותקים. מגזין "רולינג סטון" דירג את השיר במקום ה-412 ברשימת "500 השירים הכי מצליחים בכל הזמנים". האלבום נמנה כאחד מן האלבומים המושמעים ביותר שיצאו בעשור הראשון של המאה ה-21, עם 3.348 מיליארד האזנות.[1]

Good Girl Gone Bad: Reloaded ו-Good Girl Gone Bad: The Remixes[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת 2008 ריהאנה חשפה את השיר "Take a Bow", בתוכנית הרדיו KIIS-FM. בחדשות MTV דיווחו כי הסינגל ישמש כסינגל מוביל מתוך המהדורה המחודשת של האלבום: Good Girl Gone Bad: Reloaded, שיצאה שנה לאחר יציאת האלבום המקורי. ריהאנה הודיעה שהאלבום יכיל עוד שני שירים, שאחד מהם יכיל דואט עם להקת מארון 5.

כאשר המהדורה המחודשת לאלבום יצאה, האלבום המקורי זכה להעלה של 930% במכירות בארצות הברית, יותר מכל אלבום אחר בהיסטוריה. מתוך המהדורה המחודשת יצאו הסיגנלים: "Take A Bow" ו-"Disturbia". עד יולי 2010 האלבום היה לאלבום השלישי שמכר הכי הרבה שירים בודדים בכל הזמנים, כאשר מכר 17,081,000 רצועות לא כולל סינגלים. מי שהצליחו לעקוף את ריהאנה היו הזמרת ליידי גאגא עם אלבומה The Fame Monster (2009) ולהקת בלאק אייד פיז עם אלבומם The E.N.D. (2009).

גרסת הרמיקסים של האלבום: Good Girl Gone Bad: The Remixes, יצאה ב-27 בינואר 2009, והוא מכיל רמיקסים של שירים מהאלבום הרגיל והמהדורה המחודשת. הרמיקסים הופקו על ידי די תקליטנים כמו מוטו בלנקו ווטוני מורן. האלבום הגיע למקום ה-106 בארצות הברית, ולמקום ה-4 במצעד: US Dance/Electronic Albums. האלבום דורג כהאלבום ה-22 הטוב ביותר של שנת 2009, ונמכר ב-49,000 עותקים בארצות הברית.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום קיבל ביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה. אתר Metacritic, אשר מקצה דירוג לאלבומים על פי ביקורות ממבקרי מוזיקה נתן לאלבום ציון של 72 מתוך 100, בהתבסס על 16 ביקורות.[2] עיתון Uncut קרא לאלבום "תערובת מבריקה, טרנס אטלנטי של אירופופ, ו-R&B מקפיץ". אנדי קלמן מ-Allmusic קראה לאלבום "מוזיקת פופ מובהקת שכל השירים שלה הם להיטים פוטנציאלים."[3] קוונטין בי. הוף השווה את האלבום לחומרים המוזיקליים של האלבום לשל הזמרות: ביונסה, פינק וקליס.[4] Kelefa Sanneh ממגזין "ניו יורק טיימס" כתב "שהאלבום נשמע כאילו הוא מהונדס באופן מדעי לייצר להיטים". פיטר רובינסון מאובזרוור, שיבח את שיתופי הפעולה באלבום ורשם שהם "מסווים את החסרונות שלה" ואף הוסיף: "ריהאנה אמנם חסרת כריזמה אבל היא כלי נהדר עבור זרם הפופ המרכזי. טום בריאן מקלשון מדיה מצא את האלבום מגוון ומספק. נייל דראמינג מ-Entertainment Weekly הרגיש "שאף ריהאנה נהפכת לרעה היא מנסה את מזלה בבלדות דביקות והסנטימנט עגום. לעיתים האלבום הוא נסיגה מרגשת לפני יותר מעשור, כאשר מפיקים שעלו לגדולה באקראי בז'אנרים של R&B, פופ והיפ-הופ כדי ליצור המנונים מסורבלים כמו 'Real Love' של מרי ג'יי בלייג'."[5]

בביקורות המעורבות רודני דוג' מ-Village Voice, הרגיש שהאלבום "לא מתיישב על קול טוב" וציין ששלושת השירים שהופקו על ידי טימבלנד היו השיא באלבום, אף על פי שהוא מצא שיפורים מאז האלבומים הקודמים של ריהאנה.[6] ממגזין "סלנט", מתח ביקורת על המילים, במיוחד אלה שנרשמו על ידי ג'סטין טימברלייק, כאשר כינה אותם כ"עקב אכילס גבוהה לריהאנה".[7] אלכס מקפירסון מגרדיאן כינה את השירים באבלום כ"פעימות חלשות לשירי דאנס-פופ" ואף ציין: "דגימות הגימיק לא הולמים את האלבום וקוברים את האישיות שלה, והרגאיי הקיצי של שני האלבומים הראשונים שלה הוא חסר מאוד."[8] מאתר MSN Music נכתב כי "Umbrella" היה שיר שצריך לחתוך אותו מהאלבום מכיוון "ששיר אחד טוב באלבום לא שווה את הזמן והכסף".[8]

סמפולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Good Girl Gone Bad
מס' שםכותב(ים) משך
1. Umbrella (בהשתתפות ג'יי-זי) סי "טריקי" סטיוארט, The-Dream, טהדיס הארל, ג'יי זי 4:35
2. Push Up on Me יונתן "ג'יי. אר." רותם, מקבה רידיקי, ליאונל ריצ'י, סינתיה וייל 3:15
3. Don't Stop the Music טור אריק הרמנסן, מיקל ס. הרמנסן, טאוונה דאבני, מייקל ג'קסון 4:27
4. Breakin' Dishes סי "טריקי" סטיוארט, The-Dream 3:20
5. Shut Up and Drive אוון רוג'רס, קרל סטרקן, סטפן מוריס, פטר הוק, ברנרד סאמנר, גילן גילברט 3:33
6. Hate That I Love You (בהשתתפות ני-יו) ני-יו, הרמנסן, אריסן 3:39
7. Say It רידיקי, קוואדיר אטקינסון, יוארט בראון, קליפטון דילון, בריאן תומפסון, סליי דנבר 4:10
8. Sell Me Candy The-Dream, רידיקי, טימותי מוסלי 2:45
9. Lemme Get That The-Dream, רידיקי, ג'יי זי 3:41
10. Rehab (בהשתתפות ג'סטין טימברלייק) ג'סטין טימברלייק, מוסלי, האנון ליין 4:54
11. Question Existing ני-יו, שיאה טיילור, ג'יי זי 4:06
12. Good Girl Gone Bad ני-יו, הרמנסן, אריקסן, לנה מרלין 3:35
משך כולל:
46:00
רצועת בונוס בצרפת
מס' שםכותב(ים) משך
13. Umbrella (The Lindbergh Palace Remix) סטיוארט, נאש, הארל, ג'יי זי 3:53
רצועת בונוס בבריטניה ואוסטרליה
מס' שםכותב(ים) משך
13. Cry הרמנסן, אריקסן, דבני 3:55
רצועות בונוס ביפן
מס' שםכותב(ים) משך
13. Haunted רוג'רס, סטרקן 4:09
רצועת בונוס בבריטניה (בהורדה דיגיטלית בלבד)
מס' שםכותב(ים) משך
13. Umbrella (Acoustic) הרמנסן, אריקסן, דבני 4:36
רמיקסים ומיקסים
מס' שםכותב(ים) משך
1. Umbrella (בשיתוף ג'יי זי) (Seamus Haji & Paul Emanuel Remix) סטיוארט, נאש, הארל, ג'יי זי 6:27
2. Breakin' Dishes (Soul Seekerz Remix) סטיוארט, נאש 6:36
3. Don't Stop the Music (The Wideboys Club Mix) הרמנסן, אריקסן, דבני, מייקל ג'קסון 6:04
4. Question Existing (The Wideboys Club Mix) ני-יו, טיילור, ג'יי זי 6:37
5. Hate That I Love You (בשיתוף ני-יו) (K-Klassic Remix) ני-יו, הרמנסן, אריקסן 6:12
6. Push Up on Me (Moto Blanco Club Mix) רותם, רידיק, ריצ'י, וייל 7:41
7. Good Girl Gone Bad (Soul Seekerz Remix) ני-יו, הרמנסן, אריקסן, מרלין 6:37
8. Haunted (Steve Mac Classic Mix) רוג'רס, סטרקן 6:35
9. Say It (Soul Seekerz Remix) רידיק, אטקינסון, בראון, דילון, דונבר, תומפסון 6:25
10. Cry (Steve Mac Classic Mix) הרמנסן, אריקסן, דבני 5:48
11. SOS (Digital Dog Remix) יונתן ג'יי. אר. רותם, אי קיד בוגראט, אד קוב 7:23
DVD: ביצועים בלעדיים+ ראיון
מס' שם משך
1. Shut Up and Drive 3:42
2. Umbrella 4:39
3. Hate That I Love You 3:45
4. Unfaithful 4:44
5. Let Me 3:57
6. ראיון 5:05
מהדורת DVD מוגבלת בקנדה
מס' שם משך
1. Umbrella (ביצוע חי מ-AOL Sessions) 3:35
2. Shut Up and Drive (ביצוע חי מ-AOL Sessions) 3:40
3. Unfaithful (ביצוע חי מ-AOL Sessions) 4:38
4. מאחורי הקלעים (AOL Sessions) 3:26
5. ראיון 2:09
6. Q&A (מ-Clear Channel Stripped) 3:11
7. Don't Stop the Music (קליפ) 3:59
מהדורה מחודשת
מס' שםכותב(ים) משך
13. Cry הרמנסן, אריקסן, דבני 3:55
14. Disturbia בריאן סילס, כריס בראון, רוברט אלן, אנדרה מריט 3:59
15. Take a Bow ני-יו, אריקסן, הרמנסן 3:49
16. If I Never See Your Face Again אדם לוין,ג'יימס ולנטיין 3:18

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 20
אוסטרליה מצעד האלבומים האוסטרלי 6
איטליה מצעד האלבומים האיטלקי 21
אירלנד מצעד האלבומים האירי 1
ארצות הברית בילבורד 200 2
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 1
גרמניה GfK – טופ 100 4
דנמרק היטליסטן 2
הולנד מצעד 100 האלבומים ההולנדיים 20
הונגריה Mahasz 4
יפן אוריקון 8
מקסיקו טופ 100 – מקסיקו 1
נורווגיה VG-lista 3
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 4
ספרד PROMUSICAE 9
פולין ZPAV 8
פורטוגל מצעד האלבומים הפורטוגזי (AFP) 8
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 7
צרפת SNEP 8
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 5
קרואטיה טופ ליסטה 9
שוודיה סוורייטופליסטן 18
שווייץ המצעד השווייצרי 3

היסטוריית יציאות לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תאריך פורמט גרסה חברת תקליטים
בלגיה[9] 31 במאי 2007 CD מוגבלת Universal Music Group
פורטוגל[10] רגילה
הולנד[11] 1 ביוני 2007
פולין[12]
פינלנד[13] 4 ביוני 2007
בריטניה[14] Mercury Records
ארצות הברית[15] 5 ביוני 2007 Def Jam Recordings
ארצות הברית[16] LP
גרמניה[17] 8 ביוני 2007 CD Universal Music Group
אוסטרליה[18] 12 ביוני 2007 LP
ניו זילנד[19] CD
צרפת[20] 13 ביוני 2007 הורדה דיגיטלית
יפן[21] 27 ביוני 2007 CD מורחבת
הונג קונג[22] 30 ביולי 2007 מוגבלת
קנדה[23] 4 בדצמבר 2007

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה תואר עותקים
אוסטרליה פלטינה 3× 210,000
אוסטריה פלטינה 2× 40,000
בלגיה פלטינה 3× 60,000
ברזיל פלטינה 2× 120,000
קנדה פלטינה 5× 500,000
דנמרק פלטינה 2× 60,000
פינלנד פלטינה 16,002
צרפת פלטינה 200,000
גרמניה פלטינה 3× 600,000
הונגריה פלטינה 6,000
אירלנד פלטינה 5× 75,000
איטליה פלטינה 80,000
יפן פלטינה 250,000
מקסיקו זהב 50,000
ניו זילנד פלטינה 3× 45,000
פולין פלטינה 2× 40,000
פורטוגל זהב 10,000
רוסיה פלטינה 4× 80,000
ספרד פלטינה 2× 160,000
שווייץ פלטינה 3× 90,000
בריטניה פלטינה 6× 1,850,000
ארצות הברית פלטינה 2× 2,800,000

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Most streamed female albums on Spotify from the 2000s:, Twitter
  2. ^ ביקורות על האלבום באתר metacritic
  3. ^ אנדי קלמן, ביקורת על האלבום באתר Allmusic
  4. ^ http://www.popmatters.com/music/reviews/42732/rihanna-good-girl-gone-bad/
  5. ^ נייל דראמינג, ביקורת על האלבום באתר Entertainment Weekly
  6. ^ http://www.villagevoice.com/2007-05-29/music/mediocre-girl-gone-good/ Sal Cinquemani
  7. ^ Sal Cinquemani, Review: Rihanna, Good Girl Gone Bad (באנגלית)
  8. ^ 1 2 http://www.theguardian.com/music/2007/jun/01/popandrock.shopping3 Robert Christgau
  9. ^ "Good Girl Gone Bad (LTD)" (בהולנדית). freerecordshop.be. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Rihanna — Good Girl Gone Bad" (בפורטוגזית). Cdgo.pt. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Good Girl Gone Bad" (בהולנדית). bol.com. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Good Girl Gone Bad" (בפולנית). empik.com. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Good Girl Gone Bad (Jewel Box Version)" (בפינית). cmstore.fi. אורכב מ-המקור ב-2015-07-01. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Good Girl Gone Bad". Amazon.com (UK). נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Good Girl Gone Bad". Amazon.com. נבדק ב-10 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "Good Girl Gone Bad". Amazon.com. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Good Girl Gone Bad" (בגרמנית). Amazon.com (DE). נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Good Girl Gone Bad". WOW HD Australia. אורכב מ-המקור ב-2013-09-10. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Good Girl Gone Bad". WOW HD New Zealand. אורכב מ-המקור ב-2013-09-10. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Good Girl Gone Bad" (בצרפתית). Amazon.com (FR). נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Good Girl Gone Bad (Deluxe Edition Featuring Dance Remixes)" (ביפנית). cdjapan.co.jp. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "Rihanna – Good Girl Gone Bad (LED)". HMV. אורכב מ-המקור ב-2015-09-24. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Good Girl Gone Bad (Ltd Ed), פורסם באתר אמזון ב-15 בספטמבר 2013