אברהם סלקטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם סלקטר
לידה 3 במאי 1945 (בן 78)
בולגריה בולגריהבולגריה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1969
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים מיכה סלקטר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברהם סלקטר (נולד ב-3 במאי 1945 בבולגריה) הוא שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ומדבב ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למד משחק אצל פיטר פריי ועדנה שביט וגם בבית הספר למשחק H.B. studio בניו יורק. הוא אביו של השחקן מיכה סלקטר.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחק 5 שנים ב"תיאטרון ילדים ונוער של אורנה פורת", 11 שנים בתיאטרון ביממ"א של בילהה מס ומישא אשרוב.

בתיאטרון הבימה שיחק בהצגות שונות: ב-1969 גילם שחקן במחזה "שש נפשות מחפשות מחבר" מאת לואיג'י פיראנדלו בבימויו של יוסי יזרעאלי. ב-1970 גילם ירקן גנגסטר וקהל במחזה "ארתורו אוי" מאת ברטולט ברכט; גילם את סטיבן שו במחזה "החגיגה" בבימויו של מייקל מיצ'ם; גילם סנדלר במחזה "חג הסנדלרים" והשתתף במחזה "עקידת יוסף" מאת ובבימוי יורם קניוק. ב-1971 השתתף במחזה "פר גינט" מאת הנריק איבסן בבימויו של יוסי יזרעאלי. ב-1998 גילם את מחשבה תחת במחזה מאת ובבימוי חנוך לוין "ההולכים בחושך". ב-1999 גילם את קסקא ואת וולומניוס במחזה "יוליוס קיסר" של שייקספיר בבימויו של עודד קוטלר; וגילם את ג'ילס קורי בהצגה ציד המכשפות מאת ארתור מילר בבימויו של שמואל הספרי. ההצגה הייתה הפקה משותפת להבימה ותיאטרון חיפה. ב-2006 גילם (לצד כלתו אולה שור סלקטר) את אחד מזקני העיר תבאי במחזה שביים חנן שניר "אנטיגונה" מאת סופוקלס. ההצגה הייתה הפקה משותפת לתיאטרון הבימה והקאמרי.

בתיאטרון הקאמרי שיחק בהצגות "תיקון חצות", "אבא של החתן", "אדון וולף", "הגולם" ועוד.

בתיאטרון חיפה שיחק בהצגות "מרד המתים", "משפטי נירנברג", "החתונה האחרונה" ו"זיכרונות חוף ברייטון".

בתיאטרון בית ליסין: ב-2001 השתתף במחזה "עשו עליך פעם סרט?" מאת אייל דורון ובבימויו. ב-2003 במחזה "מירל'ה אפרת" לצד יונה אליאן בבימויו של מיכה לבינסון. ב-2005 במחזה שיצר מיכה לבינסון "פלדה" לצד יונה אליאן. ב-2006 במחזה "פילומנה" לצד ששון גבאי ויונה אליאן, ושיחק לצד בנו מיכה במחזה "אנדה" מאת הלל מיטלפונקט ובבימויו. ב-2007 במחזה "איש הגשם" בבימויו של רוני ניניו לצד ששון גבאי וליאור אשכנזי. ב-2009 השתתף במחזה "פרינסס מרי". ב-2010 השתתף בהצגה "רוחלה מתחתנת" מאת סביון ליברכט בבימויה של ציפי פינס. ב-2016 שיחק ב"אלה גרוסמן" מאת דפנה אנגל-מחרז ובבימוי ציפי פינס.

בנוסף שיחק בתיאטרון באר שבע, המרכז התיאטרוני בנווה צדק ותיאטראות נוספים, בהצגות "אנה פרנק", "הנציב", "ברנר", "הרופא בעל כורחו", "יאנוש קורצ'ק", "אחרי הנשף השנתי", "נעורי ורדה'לה", "ויהי אור" ועוד.

ב-2013 שיחק במחזמר "שומר הסיפורים" שכתב שולי רנד וביימה שירה קצנלנבוגן בהפקת איילת ריפס.

שיחק בהצגה "מסע ארוך אל תוך הלילה" של יוג'ין או'ניל לצד עירית שלג שביים מאיר בן סימון.

טלוויזיה וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלקטר גילם תפקידי משנה שונים בטלוויזיה ובקולנוע הישראלי. ב-1971 גילם את קקטוס בסרטו של אפרים קישון "השוטר אזולאי". ב-1978 השתתף בסרטו האחרון של אפרים קישון "השועל בלול התרנגולות". ב-1979 שיחק תפקיד של מילואימניק בסרטו של יואל זילברג "אמי הגנרלית". ב-1981 גילם את זולטאק פרקש בסרטו של אלי שגיא "שגעון של אבא" המבוסס על שניים ממחזותיו של שגיא. ב-1982 גילם את אלברט ואלברטו בסדרת הטלוויזיה של נסים דיין "מישל עזרא ספרא ובניו". בסוף שנות השמונים שיחק בפרק הראשון של הסדרה שכנים בתור סטארסקי אחד משני הפורצים לדירת משפחת חרוב. ב-1995 גילם את הרב שמואל בסרטו של שבי גביזון "חולה אהבה בשיכון ג'", וגילם שופט בסדרת הטלוויזיה שביים אורי ברבש "סיטון". ב-1996 גילם את אמציה סבר בסדרת הטלוויזיה "ג'ינג'י" המבוססת על סדרת הספרים המצליחה מאת גלילה רון פדר עמית וכן שיחק בסרט "האיטלקים באים" של אייל חלפון.

בין השנים 19971999 גילם מספר דמויות בסיטקום המצליח "שמש". ב-1998 שיחק לצד יעקב כהן בסרט הגמר של שרון עמרני "ל"ג בעומר" בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. הסרט הוקרן בכ-30 פסטיבלים בינלאומיים, זכה בשלושה פרסים בעולם ובצל"ש פסטיבל הקולנוע ירושלים, ונכלל במארז עשרת הסרטים הנבחרים של סם שפיגל בכל הזמנים. בין השנים 1998–2001 גילם את אבא של גוליבר בסדרת הטלוויזיה "טירונות". ב-1999 גילם אלוף-משנה במיל' בשם דן וקס, אביו של נועם וקס (מיכה סלקטר) בסרטו של ענר פרמינגר "הגרעין הקשה" ושיחק בסרט הטלוויזיה של ריקי שלח, "גופה בחולות".

בשנים 20002003 השתתף בסדרה "שבתות וחגים" (עונות 1, 3 ו-4) בתפקיד שאול לזרוב, אביו של יואל (דרור קרן). ב-2001 השתתף ב"החיים זה לא הכל". ב-2001 גילם את יגאל בסרטו של צחי גראד "ג'ירפות". ב-2002 גילם את שלמה צחייק בסדרת הטלוויזיה "הילדים מגבעת נפוליאון", והשתתף בסרט הטלוויזיה "סוחרי גומי" של זאב רווח המבוסס על מחזה בעל אותו השם מאת חנוך לוין. ב-2003 גילם קבלן בסרטו של דרור שאול "סימה וקנין מכשפה"; גילם את אברשה בסרטו של דובר קוסיאשווילי "מתנה משמיים", וגילם את הרב נחום בטלנובלה החסידית הראשונה "החצר". ב-2004 גילם את אלכס פלג בטלנובלה "השיר שלנו"; גילם מנכ"ל חברת מגבות בסדרת הטלוויזיה "ראש גדול"; גילם את הרב מלול בסרטו של דן תורג'מן "משהו מתוק". ב-2005 גילם פקיד בסרטו של ראדו מיכאיליאנו "תחיה ותהייה" ואת משה שפירא בסרט הטלוויזיה "עכשיו או לעולם לא".

ב-2006 גילם קבצן בסדרת הטלוויזיה "החברים של נאור"; גילם שופט בסדרת הטלוויזיה "השמינייה"; גילם רופא בסדרת הטלוויזיה "הפיג'מות", בפרק "עכבר"; גילם את שמחה בסרטו של צחי גראד "תנועה מגונה"; את מנהל המתנ"ס בסרטו של איתן ענר "סיפור חצי רוסי" והחל לגלם את יצחק ברגר בסדרת הטלוויזיה "פרשת השבוע". ב-2008 גילם את אבא של סמדר (טלי אורן) בסדרת הטלוויזיה "חשופים". ב-2010 גילם את ברוך גולדווין בסרטו של איתן צור "התפרצות X". ב-2012 גילם את אליהו בסרטו של שמי זרחין "העולם מצחיק". בשנת 2013 גילם את אביו של יקי בסדרת הדרמה "פצועים בראש", וכן גילם את דמותו של "גד" בסדרת הדרמה "שולחן לשישה".כמו כן שיחק בסדרה ״אחת אפס אפס ״בתור אביגדור ארבל.

ב-2014 שיחק את סבא פינטו שנפטר בפרק הראשון בסדרת הטלוויזיה "זגורי אימפריה". באותה שנה השתתף בסדרה "שכונה" בתור הלמוט. בשנת 2015 שיחק בסדרה המדרשה בתור ניסים סימן טוב עובד במזנון של השב"כ המשמש מטרה בתחרות בין המוסד והשב"כ. בשנת 2016, החל להופיע בסדרה "צומת מילר" כשהוא משחק את האבא של אדיר מילר באותה שנה הופיע בסרט "אבינו" של מני יעיש.

בשנת 2015 שיחק ב"שנות ה-80" בתור מרדוש, אחיה של לילאן ובסרט "קאפו בירושלים" בבימויו של אורי ברבש. ב-2017 חזר לתפקיד אורח באחד הפרקים בסדרה. באותה שנה גילם סלקטר מוכר בשוק מחנה יהודה בסרט הקולנוע "מכתוב".

בשנת 2016 שיחק את הרב מנשה בסרט "ישמח חתני".

בשנת 2019 סלקטר גילם אב שכול בסרט הקצר "בשם הבת" של הבמאי לירן שטרית.

בשנת 2021 שיחק בסדרה "ישמח חתני". כמו כן שיחק בסרטו הקצר של הבמאי יואב גוטמן, "סבא בורוד".[1]

בשנת 2022 שיחק את התפקיד של מאיר מימון בסדרה "אספמיא" מבית רצים למשנה.

קריירה בקולנוע החרדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלקטר היה מכוכבי הקולנוע החרדי שהתחיל בסוף שנות ה-90, בעיקר בסרטים של האחים גרובייס: "דמעה של שבת", "נשמה של ילד", "אין לאן לברוח: יוסף מוקיר שבת", "הדב המרקד", "בלתי צפוי". וכן בסרטים נוספים, כגון "הנקמה היהודית 2: חטיפת אייכמן" (יהודה גרובייס, 2004), "כח זיקית 4: לחשוף את קודקוד צל" (האחים כהן וחצי ומעוף הפקות, 2010), "חבל"ש 2: תעלומת הגביע מברדיטשב", "השב תשיבם" (אולפני דינור), "נחום איש גם-זו והתיבה המופלאה" (ציפי רוזנבלום, 1998) ועוד.

כמו כן תרם את קולו לסדרת האנימציה המצליחה "שימעל'ה".

קריירת דיבוב בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלקטר עסק גם בדיבוב לעברית של תפקידים משניים במספר סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה. עד שנת 2008 דיבב באולפני וידאופילם אינטרנשיונל, והחל מ-2009 עבר לדבב באולפני אלרום.

ב-2003 דיבב את המלך קולד (אביו של פריזה) בכמה מפרקי סדרת הטלוויזיה דרגון בול Z, והשתתף בדיבוב הסרט "לוני טונס: חוזרים לאקשן". ב-2004 דיבב את דון אירה פיינברג בסרט "תפוס ת'כריש" ואת הדוד אהרון בסדרת הטלוויזיה "המסע המופלא בכדור פורח" ששודרה בערוץ הופ!. ב-2006 דיבב את מר מרמיטה בסדרת הטלוויזיה "פרנקלין"; דיבב קולות רקע ב"וואלאס וגרומיט והארנב הקטלני"; דיבב את מייקי בסרט "קנגורו ג'ק – בוקר טוב, אמריקה!" ודיבב את וינסטון בסרט "גארפילד 2". ב-2008 דיבב את יודה ב"מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים".

ב-2009 דיבב קולות רקע בסרט "מפלצות נגד חייזרים"; השתתף בדיבוב הסרט "עיר הגחלת"; דיבב את אל דיאבלו בסרט "הצ'יוואווה מבוורלי הילס"; דיבב את הוראס סלגהורן בסרט הקולנוע "הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם"; השתתף בדיבוב הסרטים "הקרב על הכוכב" ו"כוח ג'י"; השתתף בדיבוב הסרט "ארתור - נקמתו של מלתזר" ודיבב את בוטצ'ילי בסרט "המסע של דספרו".

ב-2010 השתתף בדיבוב הסרט "הנסיכה והצפרדע"; דיבב את דוקטור אלפון בסרט "אסטרו בוי"; השתתף בדיבוב הסרט "מסביב לעולם בחמישים שנה"; דיבב את מר פרקינס בסרט "גנוב על הירח"; דיבב את מר דוקטרי בסרט "נני מקפי 2 – הקסם חוזר"; דיבב את טוני בסרט "אלפא ואומגה" והשתתף בדיבוב הסרט "ארתור – מלחמת שני העולמות".

ב-2011 דיבב את בלתזר בסרט "רנגו"; דיבב את מר קפולט בסרט "נומיאו ויוליה"; דיבב את דוד טופולינו בסרט מכוניות 2; את ברון בסרט "מראה מראה: הסיפור האמיתי"; את מר ליטוואק ואת פאפא בסרט "ראלף ההורס" ואת סנטה קלאוס בסרט "שומרי האגדות". ב-2018 חזר לדובב את מר קפולט בסרט "עולמם הסודי של גמדי הגינה". באותה שנה דיבב את דמותו של מר ליטוואק בסרט "ראלף שובר את האינטרנט". ב-2022 דיבב את אבא דוב בהחתול של שרק: משאלה אחת ודי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם סלקטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סבא בורוד., נבדק ב-2021-05-04