אלי אברמוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי אברמוב
אברמוב בהופעה של להקה הקליק, 2011
אברמוב בהופעה של להקה הקליק, 2011
לידה 25 ביולי 1954
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בנובמבר 2015 (בגיל 61)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19792015 (כ־36 שנים)
עיסוק מלחין, גיטריסט, מפיק מוזיקלי
סוגה רוקרוק אלטרנטיביגל חדש
כלי נגינה גיטרה, סינתיסייזר עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים הקליק, ערן צור, דנה אינטרנשיונל, רונה קינן, קורין אלאל, היונים, Pitchbend
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי אברמוב (25 ביולי 195424 בנובמבר 2015) היה מוזיקאי, מלחין, ומפיק מוזיקלי ישראלי, ממייסדי להקת "הקליק", ששיתף פעולה עם מוזיקאים ישראלים רבים, בהם ערן צור, קורין אלאל, דנה אינטרנשיונל, טל גורדון ואחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברמוב בהופעה של להקת הקליק, 2011

אברמוב נולד בירושלים לנתן ואסתר אברמוב. למד בגימנסיה רחביה ושם הכיר את חברו ושותפו ליצירה, דני דותן. הם הקימו בתיכון את להקת "פולחן דיוניסוס". ב-1979 הוציאו לרדיו תקליטון עם שני שירים – "צא אל העולם" ו"אחד עם ניסיון".

להקת הקליק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקליק

ב-1980 גיבשו את הכיוון המוזיקלי שלהם והקימו את להקת הקליק, להקת גל חדש ופוסט פאנק. חברי ההרכב היו דני דותן (מילים ושירה), אלי אברמוב (לחנים וגיטרה), עובד אפרת (בס) וז'אן ז'אק גולדברג (תופים).

הלהקה הוציאה שלושה אלבומים:

הלהקה הפסיקה את פעילותה לתקופה ממושכת עם המעבר של אברמוב לארצות הברית.

ב-1988 התקיימה במועדון "זמן אמיתי" הופעה איחוד ללהקה, היא הוקלטה ויצאה מאוחד יותר כאלבום.

דותן ואברמוב המשיכו בשיתוף הפעולה ביניהם במשך השנים. ב-1995 הלחין אברמוב שירים שכתב דותן ויצאו באלבום הסולו שלו "כל האהבות האסורות". במקביל, הם עבדו על שירים חדשים של להקת הקליק.

ב-2004 התאחדה הלהקה להקלטת שירים חדשים ולהופעות עם ז'אן ז'אק גולדברג, שהגיע מבלגיה.

ב-28 במרץ 2005 יצא מיני-אלבום עם השירים החדשים.

גולדברג נפטר ב-2006 וחמש שנים לאחר מכן חזרה הלהקה להופיע וליצור שירים חדשים (2011–2012) עם הצטרפותו של המתופף עודד פרח ללהקה.

ב-2015, חצי שנה לפני מותו של אברמוב, יצא האלבום האחרון "אני לא בפסקול". האלבום הוקלט בארצות הברית ב-Key Club Stusdio (אנ'), בבנטון הרבור, מישיגן. העבודה על האלבום הונצחה בסרט תיעודי שביימו דליה מבורך ודני דותן, "הקליק האחרון" (הוט, 2012).

שהות בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-1985 ועד 1995 התגורר בארצות הברית. כאשר שהה בניו יורק וסן פרנסיסקו היה חבר כמלחין וגיטריסט בלהקת האינדי The Pop on Trial. הלהקה הוציאה אלבום אחד בשנת 1989.

בתחילת שנות ה-90 התגורר בלוס אנג'לס (בה גם הכיר את בת זוגו יעל בדרשי ב-1993), התמקד בהפקת מוזיקה אלקטרונית בשילוב סמפלרים, ועבד עם אמני ראפ והיפ הופ מקומיים.

חזרה לארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 חזר לישראל והשתלב בתעשיית המוזיקה המקומית, כשהפיק אלבומים לזמרים מובילים והיה מחלוצי שילוב המוזיקה האלקטרונית בישראל.

ב-1997 הפיק מוזיקלית ועיבד, יחד עם ערן צור, את המופע והאלבום "אתה חברה שלי" – משירי יונה וולך. הלחין באלבום את השירים "בעיות זהות" ו"מילים רעות".

באותה שנה השתתף בעיבודים ובנגינה (סינתיסייזר, מוג, תכנותים ודגימות) באלבום של קורין אלאל, "כשזה עמוק". באלבום השתתפו גם ענבל פרלמוטר (גיטרות ושירה), רן עפרון (קלידים), רונן תורג'מן (תופים).

עבודה עם דנה אינטרנשיונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברמוב היה זה שהציע להזמין את דנה אינטרנשיונל להשתתף במופע "אתה חברה שלי". היא ביצעה שם את השירים "שיר קדמשנתי (סקס אחר)" ו-"100% גבר".

בעקבות הצלחת שיתוף הפעולה ביניהם, הם המשיכו לעבוד ביחד עד השנה האחרונה לחייו. הוא הפיק והלחין שניים מאלבומיה, וכן סינגלים ופרויקטים מיוחדים.

ב-2001 הפיק מוזיקלית את האלבום של דנה אינטרנשיונל יותר ויותר והלחין את רוב השירים באלבום (כדוגמת "למה כתבת לי שיר" ו"תן לחיות"), יחד עם דני דותן, שכתב את רוב המילים לשירים באלבום (מלבד השיר "ואחרי הכל" שכתב יואב גינאי והלחין יהודה פוליקר ו"עד סוף הזמן" שכתב איתן נחמיאס-גלס). על ההקלטה והמיקס היה אחראי הקלטה יואב שדמה. אברמוב ודותן כתבו את הלהיט "ניצחתי", שאיתו הופיעה דנה בהופעת בכורה במצעד הגאווה בתל אביב בשנת 2001.

ב-2002 הפיק ועיבד שני שירים מתוך האלבום של דנה אינטרנשיונל החלום האפשרי, "Superman" ו-"Gotta Move On".

בשנת 2007, הפיק את השיר "סרט הודי", של דנה אינטרנשיונל עם עידן יניב. באותה שנה הפיק מוזיקלית והלחין עבורה את אלבומה השמיני הכל זה לטובה, בשיתוף עם המלחין והמפיק המוזיקלי זיו גולנד. האלבום הגיע למעמד של אלבום זהב ומכר של 20,000 עותקים. באלבום השירים "את מוכנה" ו-"Love Boy" שהגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים של גלי צה"ל.

ב-2008 הפיק ועיבד עבורה את השיר "במקום הכי נמוך בתל אביב" (מילים ולחן: אסתר שמיר), במסגרת פרויקט "עבודה עברית".

עד 2015 המשיך להלחין ולהפיק מוזיקלית שירים עבורה, חלקם לא יצאו באלבומים אלא רק כסינגלים, ביניהם: "מה לעשות?" 2013 (מילים: יעל בדרשי, לחן: דנה אינטרנשיונל) "ילדים זה שמחה" 2014 (מילים: יהושע סובול, לחן: שלמה בר).

עבודה עם נתן סלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיק מוזיקלית ועיבד, יחד עם יסמין אבן, שני אלבומים של נתן סלור: 25 שעות (2006) ו"לא זוכר את אתמול" (2011)

פרויקט "היונים – אז היה אז"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2005 בעקבות התבטאות של הזמרת יפה ירקוני וקריאה להחרמתה, יזמו גיא אסיף ואברמוב ביצוע מחודש שלה לשיר "כל היונים" (מילים: זרובבלה ששונקין, לחן: דרורה חבקין). שיתוף הפעולה הוליד את פרויקט "היונים – אז היה אז", לו היו שותפים גיא אסיף, אברמוב ויואב שדמה (טכנאי סאונד שעבד עם אלי בקביעות, מאז ימי להקת הקליק). האלבום יצא במסגרת "פלסטלינה 2" של אן. אם.סי. הזמרות והזמרים ששרו את שירי העבר הוזמנו לשיר מחדש את השירים בעיבודים מחודשים. באלבום נכללו שירים בביצוע יפה ירקוני, עדנה גורן, ששי קשת, אילנית, עפרה פוקס, יהורם גאון, רבקה זהר, עליזה עזיקרי, רן אלירן, רבקה מיכאלי, ואריק לביא, ששירו "קוטפי הקפה" היה השיר האחרון שהקליט.

פרויקט Mock Stereo עם איגי וקסמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 2007 ל-2011 כתב והלחין שירים באנגלית, אותם ביצעה איגי וקסמן, במסגרת פרויקט שנקרא מוק סטראו. הרעיון בבסיס הפרויקט היה לקחת ריפים של גיבורי גיטרה משנות השישים והשבעים, ולבסס עליהם שירי אלקטרו-פופ חדשים. האלבום יצא בשנת 2012.

Pitchbend[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 וב-2003 הוציא אברמוב שני אלבומי סולו תחת השם "Pitchbend"[1]. באלבומים מתארחת הזמרת טל גורדון.

היה חבר בדירקטוריון אקו"ם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברמוב הלך לעולמו ב-24 בנובמבר 2015, בתל אביב, בעקבות מחלת הסרטן. נקבר בבית הקברות "מנוחת עולם" בנתניה.

השאיר אחריו את אשתו, יעל בדרשי, ואת שני ילדיהם נעמי ואסף[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלי אברמוב בוויקישיתוף
  • אלי אברמוב, באתר "הבמה"
  • צא אל העולם - השיר הראשון שהוציאו אברמוב ודותן לרדיו (1979). הקליפ מורכב מצילומים של השניים

בעקבות מותו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פיצ'בנד, באתר MOOMA
  2. ^ עמי פרידמן, אלי אברמוב הובא למנוחות: "גאון מוזיקלי", באתר ynet, 26 בנובמבר 2015