ברנדן גליסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנדן גליסון
Brendan Gleeson
לידה 29 במרץ 1955 (בן 68)
דבלין, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים דונל גליסון, בריאן גליסון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אמי (2009)
  • פרס האמי לשחקן ראשי במיני סדרה או סרט (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברנדן גליסוןאנגלית: Brendan Gleeson; נולד ב-29 במרץ 1955) הוא שחקן אירי, זוכה פרס אמי ומועמד 4 פרסי גלובוס הזהב, ידוע בעיקר בשל משחקו בסרטים "לב אמיץ", "כנופיות ניו יורק", "טרויה", "ברוז' ובסדרת הסרטים של "הארי פוטר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליסון נולד בדבלין שבאירלנד. לאחר שעזב את בית הספר, הוא עבד למשך שנתיים במשרד של ועדת הבריאות. מאוחר יותר, סיים את לימודיו באוניברסיטת דבלין, ולימד במשך כמה שנים דרמה ואנגלית באוניברסיטת בלקמפ שבמחוז הצפוני של דבלין.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליסון התחיל את קריירת המשחק שלו בגיל 34. תפקידו הראשון על המסך באירלנד, היה בסרט הטלוויזיה: "The Treaty", שם גילם את מייקל קולינס, וזכה עקב משחקו בפרס של ג'ייקוב (Jacob's Award) ב-1992.

בשנת 1995 זכה גליסון לפרסום כשגילם את היימיש, לוחם סקוטי ויד ימינו של ויליאם וולאס (בגילום מל גיבסון), בסרט "לב אמיץ".

בהמשך שיחק גליסון בלמעלה מ-60 סרטים, וידוע בהופעתו ב: "הארי פוטר וגביע האש" ו"הארי פוטר ומסדר עוף החול", בתפקיד אלאסטור מודי.

בשנת 2008 שיחק בסרטו של מרטין מקדונה "ברוז'" לצד השחקנים קולין פארל ורייף פיינס, ועקב משחקו בסרט היה מועמד לפרס גלובוס הזהב, לפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי ולפרס סטלייט.

בשנת 2009 שיחק בסרט הדרמה הטלוויזיוני של HBO "בעין הסערה", בה גילם את דמותו של וינסטון צ'רצ'יל בתקופת מלחמת העולם השנייה שכיהן אז כראש ממשלת הממלכה המאוחדת. על תפקידו זה זכה בפרס אמי לשחקן הטוב ביותר במיני-סדרה או סרט, וגבר על המועמדים קנת בראנה, קיפר סאת'רלנד, קווין בייקון, איאן מקלן וקווין קליין. קיבל גם מועמדות לפרס גלובוס הזהב אך לא זכה.

בשנת 2011 שיחק בסרט הקומדיה האירי "שומר חוק", את סמל המשטרה גארי בויל, לצד דון צ'ידל. על תפקידו זה קיבל מועמדות נוספת לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי, פרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה, פרס הקולנוע הבריטי העצמאי ופרס סטלייט.

בשנת 2016 שיחק בסרט הפעולה "אמונת המתנקש", אשר מבוסס על סדרת משחקי הווידאו Assassin's Creed. גליסון מגלם את ג'וסף, לצידם של מייקל פסבנדר, מריון קוטיאר ומייקל קנת' ויליאמס. באותה שנה שיחק בדרמת הפשע "חי את הלילה", לצד בן אפלק (שגם ביים), זואי סלדנה וסיינה מילר.

בשנת 2017 תרם את קולו לסרט "פדינגטון 2". החל משנה זו משחק גליסון את ביל הודג'ס, בלש בגמלאות בסדרת הדרמת פשע "מר מרצדס", אשר מבוססת על טרילוגיית הספרים של סטיבן קינג ומשודרת ברשת הטלוויזיה האמריקאית Audience.

בשנת 2018 שיחק במערבון של האחים כהן "הבלדה על באסטר סקראגס", שקיבל 3 מועמדויות לאוסקר. בשנת 2019 גילם את ג'ימי בסרט הצרפתי-אמריקאי "פרנקי", בכיכובה של איזבל הופר.

בשנת 2020 שיחק במיני-סדרת הטלוויזיה "חוק קומי" את נשיא ארצות הברית דאז - דונלד טראמפ. המיני-סדרה שודרה ברשת שואוטיים ומבוססת על הספר של ג'יימס קומי שיצא לאור ב-2018. על משחקו בסדרה, קיבל גליסון מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב היותר במיני-סדרה או סרט טלוויזיה.

בשנת 2022 יצא לאור הסרט "רוחות אינישרין" בו מככב גליסון בתפקיד קולם דוהרטי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליסון נשוי למארי וולדון מאז 1982, ולהם ארבעה בנים: דונאל, בריאן, שניהם שחקנים, פרגוס גליסון והסופר רורי גליסון.

גליסון דובר אירית שוטפת והוא תומך בקידום השפה האירית. הוא גם אוהד של מועדון הכדורגל האנגלי אסטון וילה, כמו גם בנו דונאל.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מר מרצדס (2019-2017) - בתפקיד: ביל הודג'ס
  • חוק קומי (2020) - בתפקיד: דונלד טראמפ
  • State of the Union‏ (2022) - בתפקיד: סרוט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנדן גליסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Grobar, Matt (October 20, 2022). ‘Joker: Folie à Deax’ Adds ‘Industry’s Harry Lawtey. Deadline Hollywood. Retrieved October 20, 2022


הקודם:
2022: קודי סמית-מקפיכוחו של הכלב
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – שחקן המשנה הטוב ביותר
2023: ברנדן גליסון – רוחות אינישרין
הבא: