גאו ג'י-שנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאו ג'י-שנג
高智晟
לידה 20 באפריל 1964 (בן 59)
Jia County, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סין
פעילות בולטת עורך דין לזכויות אדם
השכלה אוניברסיטת רנמין בסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע עורך דין
מפלגה המפלגה הקומוניסטית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גאו ג'י-שנג (בסינית: 高智晟, נולד ב-20 באפריל 1964) הוא עורך דין ופעיל זכויות אדם סיני. הוא ידוע בכך שהגן משפטית על פעילים ועל בני מיעוטים דתיים ותיעד את הפרות זכויות האדם בסין. בעקבות פעילותו זאת, ובמיוחד לאחר שהגן על מתרגל פאלון גונג, נשלל רישיונו והוא נעצר על ידי המשטר הסיני מספר פעמים וספג עינויים.

גנג, אשתו של גאו נואמת במטרה לעזור לבעלה, 2011
גנג, אשתו של גאו נואמת במטרה לעזור לבעלה, 2011

גאו כתב ספר אוטוביוגרפי, A China More Just (2007),[1] המתעד את מאבקו כעו"ד למען זכויות האדם במדינה הקומוניסטית הגדולה בעולם. בפרסומים מאוחרים יותר הוא האשים את המשטר של המפלגה הקומוניסטית הסינית (המק"ס) כאחראית לעינויים,[2] ותיאר עינויים שעבר בעצמו על ידי המשטרה החשאית הסינית.

גאו נעלם בפברואר 2009, אך בשנת 2014 דווח כי שוחרר למעצר בית. הוא נעלם שוב בשנת 2017 וכנראה נלקח למאסר. מאז לא ידוע עליו דבר.[3]

רקע והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאו נולד וגדל במחוז שאנשי, הבכור מבין 6 אחים, בבית עם חינוך לנצרות.[4] אביו מת בגיל 40 וגאו התחיל לעבוד במכרה פחם כדי לפרנס את משפחתו. הוא לא למד בבית ספר יסודי כי משפחתו לא יכלה לממן זאת, אבל סיפר כי ישב מחוץ לחלון הכיתה והקשיב. אחד הדודים שלו מימן את לימודיו בבית ספר תיכון שהכשירו אותו להתגייס לצבא. הוא הצטרף ליחידה ששירתה בקאשגאר, באזור שינג'יאנג, ונרשם כחבר במפלגה הקומוניסטית הסינית (מק"ס).

לאחר שהשתחרר מהצבא עבד כמוכר מזון. בעקבות הודעה בעיתון שפרסמה את רצונו של מנהיג סין באותו זמן, דנג שיאו-פינג, להכשיר 150 אלף עורכי דין, גאו נרשם ללמוד משפטים ב-1991 ואחרי שהצטיין בלימודים, ועבר את בחינת ההסמכה ב-1995, הוא קיבל תעודת עורך דין.

ראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989 התקבל, בפעם הראשונה בסין, חוק מנהלי שאפשר לאזרחים סינים להגיש תלונה למוסדות השלטון. המקרה הראשון שגאו טיפל בו היה של נער שנכנס לתרדמת לאחר שרופא הזריק לו בטעות אתנול לווריד. במקרה אחר של רשלנות רפואית זכה גאו בפיצויים של 100,000$ עבור נער שאיבד את שמיעתו.

משרד פרטי לעריכת דין[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאו ייסד וניהל משרד פרטי לעריכת דין בבייג'ינג בשנת 2000. הוא הגן על לקוחות במשפטי רשלנות רפואית, הגן על אנשים שנושלו מאדמתם ובמקרים נוספים בהם טענו אזרחים סיניים ליחס לא הוגן מהמשטר.[5]

ב-2001 הוא הוכר על ידי משרד המשפטים הסיני כ"אחד מעשרת עורכי הדין הטובים ביותר במדינה" וזאת בזכות עבודתו בהגנה על קורבנות של רשלנות רפואית ומאבקו לקבל פיצויים עבור אנשים שנושלו מאדמתם.

גאו סיפר שחלק מהסיבות שדחפו אותו להתערב ולסייע כאשר הוא מזהה אי צדק, קשורות לערכי המוסר הנוצרי בהם האמין.[4]

תיקים שגאו טיפל בהם כללו בין היתר:

  • אחד המקרים המשמעותיים[דרושה הבהרה] שטיפל בהם היה לקבל פיצויים עבור לקוח שביתו הוחרם בשביל בניית פרויקט הקשור לאולימפיאדת בייג'ינג 2008.
  • גאו חשף מסמך ממשלתי פנימי, שאסר על בתי המשפט לדון במקרים של סכסוך על בתים וקרקעות ובתי המשפט צייתו להנחיה הבלתי חוקית הזאת.[6]
  • סכסוך קרקעות נגד פקידים בכפר טאי-שי.
  • תובענה ייצוגית נגד השלטונות המקומיים בקשר ליישום מדיניות תכנון המשפחה בסין.
  • גאו זכה במשפט בתיק של 6 עובדי מפעל בפרובינציית גואנגדונג, שנעצרו מאחר שמחו על ניצולם בידי המעביד.[7]
  • ערעור במשפטו של ג'נג יי-צ'ון, עיתונאי ופרופסור לשעבר שנשפט ל-7 שנים בגלל דברים שכתב באופן מקוון.
  • גאו נתן ייעוץ משפטי למתרגלי פאלון גונג, כולל להואנג ווי שנשפט באופן בלתי חוקי לכאורה ל-3 שנים במחנה לחינוך מחדש על ידי עבודת כפייה בשי-ג'יאנג-הואנג.[8]
  • גאו נתן ייעוץ משפטי לקאי ג'ו-הואה, כומר בכנסייה ביתית, שנשפט ל-3 שנים בכלא לאחר שהפיץ עותקים של כתבי הקודש הנוצרים.[9]
  • ב-2005 הגן גאו על ג'ו ג'יאו-הו, עורך דין ואקטיביסט, שנאשם ב"הפרת הסדר הציבורי" בעת שהגן על משקיעים פרטיים בבארות נפט שהוחרמו על ידי המשטר בשאנשי. גאו הצליח לשחרר את עמיתו על ידי מסע תקשורתי רחב, אבל נאסר על ג'ו להמשיך לעסוק בעריכת דין.

משרד המשפטים בבייג'ינג אסר על גאו לפעול בתיקים מסוימים, כולל פאלון גונג והסכסוך בבארות הנפט בשאנשי. גאו סירב והמשיך לפעול בתיקים אלה בטענה שלמשרד המשפטים אין זכות לקבוע באילו תיקים יטפל.

בשנת 2005 ביטל גאו את חברותו במפלגה הקומוניסטית הסינית ובמכתב פתוח להנהגת סין כתב שהמשטר מנהל תעמולה, רדיפה ושטיפת מוח נגד מתרגלי הפאלון גונג.

באותה שנה, זמן קצר לאחר שביטל את חברותו במפלגה הקומוניסטית הסינית, החל מעקב משטרתי על משפחתו. אחרי שגאו כתב מכתב נוסף ובו תיעוד של הרדיפה והעינויים של המשטר הסיני נגד מתרגלי הפאלון גונג, רישיון עריכת הדין שלו הושעה לשנה.

איומים על חייו ומאסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על חייו של גאו היו איומים רבים ונעשה גם ניסיון התנקשות בדריסה. בשנת 2006 נעצר גאו ונדון לשלוש שנות מאסר בפועל וחמש שנים על תנאי.

בשנת 2007, ה-American Board of Trial Advocates בחרה בגאו לקבל את "פרס הסניגוריה האמיצה" וגאו הוזמן לקבל את הפרס באופן אישי בסנטה ברברה שבקליפורניה.[10]

בסתיו של אותה שנה, פרסם גאו באנגלית את האוטוביוגרפיה שלו: A China More Just. באוטוביוגרפיה שלו, תיאר גאו את העינויים שעבר בעודו בכלא.

באותה שנה הוא גם כתב מכתבים פתוחים לסגן נשיא האיחוד האירופי, אדוארד מקמילן-סקוט ולקונגרס האמריקני בקריאה להחרים את האולימפיאדה, שהתקיימה בסין ב-2008.

בפברואר 2009, אשתו וילדיו של גאו קיבלו מקלט מדיני בארצות הברית. מיד לאחר מכן, גאו נעלם.[11] בתחילת שנת 2010 התקבלו מסרים מהממשל הסיני לפיהם גאו נמצא "במקום בו הוא אמור להיות". בדיעבד אמר בהמשך שבשנים אלו נכלא ועונה בדרכים גרועות יותר מבעבר.

גאו שוחרר ממעצר באוגוסט 2014 והיה במעצר בית. הוא קיבל מעט מזון, ובריאותו התרופפה,[12] אך הוא לא קיבל טיפול רפואי. גאו נעלם שוב בשנת 2017 וגורלו לא נודע.

נכון לאפריל 2024 אין כל מידע על מקום הימצאו מאז 2017.[13][14]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

A China More Just: My Fight As a Rights Lawyer in the World's Largest Communist State

הספר יצא לאור ב-2007 בהוצאת Broad Press, והופץ באופן מקוון, להורדה חופשית לקהל הרחב.[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גאו ג'י-שנג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Zhisheng, Gao, A China More Just: My fight as a rights lawyer in the world's largest communist state
  2. ^ Edward, Wong, Missing Chinese Lawyer Said to Be in Remote Prison, The New York Times, 2012
  3. ^ AP, Human rights in China under Xi Jinping ‘worst since Tiananmen crackdown’: Amnesty, South China Morning Post, 2017
  4. ^ 1 2 Finney, Richard and Ding Xiao, China's Urban Christians an Unknown Quantity For Beijing, Radio Free Asia 2007
  5. ^ Jacobs, Andrew, China’s Defiance Stirs Fears for Missing Dissident, The New York Times, 2010
  6. ^ Kahn, Joseph, Legal Gadfly Bites Hard, and Beijing Slaps Him, The New York Times, 2005
  7. ^ https://clb.org.hk/content/stella-shoe-workers-protest, The Stella Shoe Workers’ Protest" Archived 5 December 2008 at the Wayback Machine. ., China Labor Bulletin, 2008
  8. ^ Zhisheng, Gao., A China More Just: My Fight As a Rights Lawyer in the World's Largest Communist State
  9. ^ Jacobs, Andrew., China's Defiance Stirs Fears for Missing Dissident, The New York Times, 2010
  10. ^ American Board of Trial Advocates, American Board Of Trial Advocates Presents Courageous Advocacy Award To Chinese Human Rights Activist Gao Zhisheng, ‏2007
  11. ^ https://organharvestinvestigation.net/media/afp_031209.htm, Chinese rights leader's family 'defects to US, 2009 ,Agence France-Presse
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Free Gao Zhisheng, 2014 ,The Wall Street Journal
  13. ^ World Watch Monitor, China’s Nobel nominee lawyer released after three years, World Watch Monitor, ‏2014
  14. ^ Yun Wang, "We Are Still Married, And I am Still Waiting For Him", Radio Free Asia, August 19 2021
  15. ^ Zhisheng Gao, A China More Just, CitaLivres