גלאטסראיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גאלאטסריי)
מועדון הכדורגל גלאטסראיי
Galatasaray Spor Kulübü
מידע כללי
כינוי Aslanlar (האריות)
"ג'ימבום"
Avrupa Fatihi (כובשי אירופה)
תאריך ייסוד 14 באוקטובר 1905
אצטדיון אצטדיון טורק טלקום,
איסטנבול, טורקיה
(תכולה: 52,652)
בעלים גלאטסראיי עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא טורקיהטורקיה דורסון אוזבק
יו"ר Dursun Aydın Özbek עריכת הנתון בוויקינתונים
מאמן אוקאן בורוק
ליגה סופר ליג
www.galatasaray.org
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
תלבושת שלישית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אצטדיון טורק טלקום, אצטדיונה הביתי של הקבוצה

גלאטסראיי ספור קולובוטורקית: Galatasaray Spor Kulübü) הוא מועדון כדורגל המשחק בליגת העל הטורקית, וממוקם באיסטנבול. גלאטסראיי הוקמה בשנת 1905 על ידי עלי סמי ין ועד היום זכתה הקבוצה ב-23 אליפויות טורקיה, ב-18 גביעים ואף זכתה בגביע אופ"א בשנת 2000. משחקי הבית של הקבוצה נערכים באצטדיון טורק טלקום המכיל 52,647 מקומות ישיבה, אשר נחנך בשנת 2011 והחליף את אצטדיון עלי סמי ין.

גלאטסראיי זכתה בגביע אופ"א בשנת 2000 לאחר שגברה במשחק הגמר על ארסנל. היא הקבוצה היחידה שזכתה בגביע אופ"א בלי להפסיד משחק אחד והקבוצה הטורקית הראשונה שזכתה בתחרות זו. כמו כן, היא גם הקבוצה הראשונה שזוכה במפעל לאחר שהודחה מליגת האלופות. גלאטסראיי היא אחת משלוש הקבוצות היחידות בטורקיה (יחד עם פנרבחצ'ה ובשיקטש) שמעולם לא ירדו לליגה השנייה.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלאטה היא שכונה ברובע בייאואולו, בחלק האירופי של איסטנבול בה מצוי מגדל גלאטה - מצודה על החוף הצפוני של מפרץ קרן הזהב. ייחוס נוסף הוא לאימפריה קלטית (שבטים גאלים) ששלטו בשטח זה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלאטסראיי SK נוסדה באוקטובר 1905 כמועדון כדורגל. עלי סמי ין הפך לנשיא הראשון של המועדון.

המשחק הראשון של הקבוצה היה נגד Cadi-Keuy FC, עליה היא גברה בתוצאה 0–2. מכיוון שלא היו קבוצות טורקיות אחרות, גלאטסראיי הצטרפה לליגת איסטנבול שהורכבה מקבוצות אנגליות ויווניות בעונת 1905/1906. הם זכו בתואר האליפות הראשון שלהם ב-1909.

בזמן שהכדורגל בטורקיה החל להתפתח, גלאטסראיי זכתה בעשרה תארים נוספים בליגת איסטנבול עד 1952, כולל שלוש פעמים רצופות (1925, 1926, 1927). בשנת 1931 זכה המועדון בליגת הכדורגל של איסטנבול בפעם ה-11, זה היה התואר השישי של המועדון בעשר שנים.

לאחר מחלוקת האם להפוך את המועדון למקצועי או חובבני בין חברי גלאטסראי לחברי גונש, התפצלו המועדונים בשנת 1933. הודות לכוח פיננסי ופוליטי שהיה לגונס, המועדון החדש הצליח להחתים את השחקנים הטובים ביותר של גלאטסראיי, וגלאטסראיי הדרדרה ונכנסה לשנים רעות. בין 1932 ל-1949 המועדון לא הצליח לזכות בליגת איסטנבול. בין השנים 1930–1941 היו חמישה עשר נשיאים ועשרה מאמנים שהתחלפו. ב-1948, אחרי שמונה עשרה שנים ללא התואר, זכתה גלאטסראיי בליגת הכדורגל של איסטנבול בעונת 1948/1949.

עם תחילתו של הכדורגל המקצועני בטורקיה ב-1952, הליגה המקצוענית אך הלא-לאומית הראשונה של טורקיה, ששוחקה בין השנים 1952 ל-1959, זכתה גלאטסראיי בשלושה מתוך שבעת התארים הללו. ליגת העל הטורקית הוקמה בשנת 1959, אליה הצטרפה גלאטסראיי.

ליגת העל הטורקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשתי העונות הראשונות של הליגה המקצוענית, המועדון לא הצליח לזכות בליגה, וסיים במקום השלישי ב-1960 וב-2 ב-1961. בעונה השלישית והרביעית זכתה פעמיים בתוארי האליפות הראשונים שלהם, כאשר בעונת 1962/1963 הקבוצה כבשה 105 שערים, שיא ליגה. באותה עונה החל לשוחק הגביע הטורקי, והקבוצה ניצחה את שתי משחקי הגמר בתוצאה 2–1 מול פנרבחצ'ה והפכך למועדון הראשון שזוכה בדאבל. בחמש השנים הבאות לא הצליחה הקבוצה לזכות באליפות, אבל זכתה 4 פעמים בגביע הטורקי. עוד בשנת 1966 החל לשוחק הסופר קאפ הטורקי, וגלאטסראיי זכתה בתואר הראשון כשניצחה 0–2 את האלופה בשיקטש.

לאחר 5 עונות ללא זכייה באליפות זכה המועדון בשלוש אליפויות רצופות, ב-1971, 1972 ו-1973. זו הייתה הפעם הראשונה שמועדון כלשהו זכה בליגה שלוש פעמים ברציפות.

השנים הגדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1984 הפתיע המאמן הגרמני יופ דרוואל, מגדולי המאמנים באותה התקופה כשחתם במועדון וויתר על הצעות אימון מהבונדסליגה. באותה תקופה, הכדורגל הטורקי לא היה מוערך באירופה, ומועדונים טורקיים מעולם לא עשו רושם אמיתי בזירה הבינלאומית. הגעתו של דרוואל, מאמן מכובד ומנוסה ברמה הבינלאומית, שינתה את התפיסה הזו, ולעיתים קרובות מיוחסת כהונתו בגלאטסראיי בכך שעזרה לעורר את הכדורגל הטורקי. בנוסף לזכייה באליפות אחת ובגביע טורקי אחד, התקופה של דרוואל באיסטנבול כללה גם הכנסת טכניקות אימון מערב אירופיות מודרניות ורעיונות טקטיים למשחק הטורקי, מה שהציב אותו כאיש שביצע מהפכה בכדורגל הטורקי.[1]

הישג נוסף בתקופה זו היה ההגעה לחצי גמר גביע אירופה בעונת 1988/1989, שם הודחה על ידי סטיאווה בוקרשט. מה שהפך את גלאטסראי לקבוצה הטורקית הראשונה והיחידה ששיחקה בחצי גמר בתחרות זו.

מלבד ההצלחה המקומית בשנות ה-90 בהן זכתה הקבוצה בשתי אליפויות, שני גביעי מדינה ושני סופר קאפים, רשמה הישג נוסף כשהדיחה את מנצ'סטר יונייטד בשלבי ההכרעה של ליגת האלופות של אופ"א ב-1993.

אלפ ילמן נבחר לנשיא המועדון ב-1990, תפקיד בו כיהן במשך שש שנים. Galatasaray SK זכתה בשתי אליפויות ליגה, שני גביעי מדינה ושני גביעי סופר קאפ, בעוד אלפ ילמן היה הנשיא. הוא עבד בדרך כלל עם מאמנים גרמנים, קרל היינץ פלדקאמפ, ריינר הולמן וריינהרד ספטיג. מלבד ההצלחה המקומית, גלאטסראיי משכה את תשומת לב המשקיפים לאחר שהדיחה את מנצ'סטר יונייטד בשלב הנוקאאוט של ליגת האלופות בעונת 1993/1994.

העידן המצליח ביותר של גלאטסראיי הגיע בסוף שנות ה-90 תחת המאמן פתיח טרים, כאשר המועדון הפך למועדון הכדורגל הטורקי הראשון והיחיד שזוכה בתחרות גדולה של אופ"א, לאחר שגברה הקבוצה על ארסנל בדו-קרב פנדלים במשחק הגמר של הטורניר. לאחר מכן גם זכתה הקבוצה בסופר קאפ האירופי כשגברה על ריאל מדריד 2-1. באותה העונה זכתה הקבוצה גם באליפות טורקיה וגם גביע הטורקי, 4 תארים סך הכל. בעונה שלאחר מכן הגיעה הקבוצה לרבע גמר ליגת האלופות תחת המאמן הרומני מירצ'ה לוצ'סקו, שם הודחה על ידי ריאל מדריד.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשור הראשון של שנות האלפיים זכתה גלאטסראיי בשלוש אליפויות, 2001/2002, 2005/2006, 2007/2008, גביע 1 ב-2005, ובסופר קאפ אחד ב-2008.

בעונת 2009/2010 מונה פרנק רייקארד לתפקיד המאמן, והקבוצה סיימה רק במקום החמישי בליגה. בעונת 2010/2011, גלאטסראיי פתחה רע את העונה בליגה, והפסידה בשני המשחקים הראשונים, חודשיים לאחר פתיחת העונה פוטר רייקארד מתפקידו, והוחלף על ידי גאורגה חאג'י, שפוטר גם הוא זמן קצר לאחר מכן בעקבות הדחה מוקדמת בגביע. לאחר שבולנט אונדר אייש את עמדת המאמן, גלאטסראיי ירדה למקום ה-14 במחזור ה-28. מאוחר יותר היא התאוששה במעט וסיימה את העונה במקום ב-8, 36 נקודות פחות מפנרבחצ'ה האלופה. הייתה זו העונה בגרועה ביותר של המועדון מאז עונת 1981/2982, ושברה את שיא המשחקים בהם הפסידה שעמד על 16 הפסדים, כמו גם ממוצע ספיגות גבוה מהרגיל כשספגו 46 שערים.

לאחר העונה הכושלת, מונה שוב מאמן העבר של הקבוצה פתיח טרים, והקבוצה זכתה באליפות נוספת. הייתה זו אליפות הליגה השמונה עשרה עבור המועדון ופתיח תרים קבע שיא חדש כשזכה בפעם החמישית בתואר. הייתה זו גם העונה הראשונה שהקבוצה משחקת באצטדיון הביתי החדש, אצטדיון טורק טלקום. הוא הצליח להרחיב את השיא הזה לשישה, כאשר גלאטסראיי זכתה באליפות נוספת בעונה שלאחר מכן. גלאטסראיי זכתה בטרבל בעונת 2014/2015, היה זה הדאבל השישי של המועדון, והראשון אחרי 15 שנה.

לאחר פיטורי איגור טודור בפברואר 2017 חזר לאמן פתיח טרים בקדנציה רביעית במועדון. על אף פתיחת עונה חלשה וחילופי המאמנים, הקבוצה הצליחה לזכות באליפות, ובעונה שלאחר מכן לזכות בטרבל, ולזכות בדאבל השביעי של המועדון.

עונת 2021/2022 הייתה עונה רעה לקבוצה. היא סיימה במקום ה-13 בליגה, וסיימה בפעם השנייה בתולדותיה עונה עם מאזן שערים שלילי. בעונה שלאחר מכן חזרה לקדמת הבמה וזכתה באליפות ה-23 בתולדותיה.

יריבויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למועדון יש יריבות ארוכת שנים עם קבוצות גדולות יותר באיסטנבול, בשיקטש ופנרבחצ'ה. הדרבי בין גלאטסראי לפנרבחצ'ה מכונה Kıtalar Arası Derbi (באנגלית: Intercontinental Derby) בשל מיקומם של המטה והאצטדיונים שלהם בצד האירופאי (Galatasaray) והאסיאתי (Fenerbahçe) של מיצר הבוספורוס באיסטנבול. למועדון יש יריבות מרה עם לידס יונייטד לאחר ששני אוהדי לידס נדקרו למוות על ידי אוהדי המועדון הטורקי לפני חצי גמר גביע אופ"א בשנת 2000 באיסטנבול.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזיתו של אצטדיון טורק טלקום, לצד חנות האוהדים

סגל הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-4 בספטמבר 2023
מס' עמדה שם
1 אורוגוואיאורוגוואי שוער פרננדו מוסלרה (קפטן)
5 טורקיהטורקיה מגן איופ איידין
6 קולומביהקולומביה מגן דווינסון סאנצ'ס
7 טורקיהטורקיה קשר כרם אקטורקוגלו
8 גרמניהגרמניה קשר קרם דמירביי
9 ארגנטינהארגנטינה חלוץ מאורו איקרדי
10 בלגיהבלגיה חלוץ דריס מרטנס
14 חוף השנהבחוף השנהב חלוץ וילפריד זאהה
17 גרמניהגרמניה מגן דריק קוהן
18 טורקיהטורקיה קשר ברקאן קוטלו
19 טורקיהטורקיה שוער גונאי גובאנג'
20 ברזילברזיל חלוץ טטה
22 מרוקומרוקו קשר חכים זיאש (בהשאלה מצ'לסי)
23 טורקיהטורקיה בלם קאן אייהאן
מס' עמדה שם
25 דנמרקדנמרק מגן ויקטור נלסון
27 פורטוגלפורטוגל קשר סרז'יו אוליביירה
34 אורוגוואיאורוגוואי קשר לוקאס טוריירה
42 טורקיהטורקיה בלם אבדילקרים ברדקס
50 טורקיהטורקיה שוער ז'אנקאט יילמאז
53 טורקיהטורקיה קשר באריש יילמאז
56 טורקיהטורקיה קשר באראן דמירוגלו
58 טורקיהטורקיה הגנה עלי יסיליורט
72 טורקיהטורקיה הגנה עלי בולבול
81 טורקיהטורקיה קשר האמזה אקמן
83 טורקיהטורקיה קשר אפה אקמן
91 צרפתצרפת קשר טדי אנדומבלה
92 חוף השנהבחוף השנהב מגן סרז' אורייה
95 ברזילברזיל חלוץ קרלוס ויניסיוס

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים מפורסמים בעבר ובהווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלאטסראיי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ana Sayfa, Milliyet (בטורקית)


ליגת האלופות 2023/24
בית א' בית ב' בית ג' בית ד' בית ה' בית ו' בית ז' בית ח'
גרמניהגרמניה באיירן מינכן ספרדספרד סביליה איטליהאיטליה נאפולי פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון הולנדהולנד פיינורד צרפתצרפת פריז סן-ז'רמן אנגליהאנגליה מנצ'סטר סיטי ספרדספרד ברצלונה
אנגליהאנגליה מנצ'סטר יונייטד אנגליהאנגליה ארסנל ספרדספרד ריאל מדריד איטליהאיטליה אינטר מילאנו ספרדספרד אתלטיקו מדריד גרמניהגרמניה בורוסיה דורטמונד גרמניהגרמניה ר.ב. לייפציג פורטוגלפורטוגל פורטו
דנמרקדנמרק פ.צ. קופנהגן הולנדהולנד פ.ס.וו. איינדהובן פורטוגלפורטוגל בראגה אוסטריהאוסטריה רד בול זלצבורג איטליהאיטליה לאציו איטליהאיטליה מילאן סרביהסרביה הכוכב האדום בלגרד אוקראינהאוקראינה שחטאר דונצק
טורקיהטורקיה גלאטסראיי צרפתצרפת לאנס גרמניהגרמניה אוניון ברלין ספרדספרד ריאל סוסיאדד סקוטלנדסקוטלנד סלטיק אנגליהאנגליה ניוקאסל יונייטד שווייץשווייץ יאנג בויז בלגיהבלגיה רויאל אנטוורפן