ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:נקבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<:נקבה

  • תאריך תחילת ההצבעה: 00:00, 1 באוקטובר 2017
  • תאריך סיום ההצבעה: 23:59, 7 באוקטובר 2017
  • התעוררה מחלוקת: האם יש להשאיר או להסיר מהערך "נקבה" את המשפט הבא:

בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה.

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

  • למען הסר ספק והבהרה: הצבעת המחלוקת הנוכחית עוסקת אך ורק במשפט המצוטט לעיל, ואך ורק בערך "נקבה". תוצאות הצבעה זו אינן מהוות מדיניות כלשהי ולא ישליכו באופן מחייב על אף ערך אחר בויקיפדיה.

עמדת צד א' – להשאיר את המשפט[עריכת קוד מקור]

  • הצורך במשפט: כמקובל בערכים אחרים בויקיפדיה ובאינציקלופדיות אחרות, בערך העוסק בנושא מסוים יש עניין בהבאת דוגמאות מרכזיות רלוונטיות, ומקרים מעניינים (מנקודת מבט של רוב הקוראים). כך בערך גלקסיה מוזכרת באופן מיוחד שביל החלב, ובערך הפרדת רשויות מוזכרת באופן מיוחד הפרדת הרשויות במדינת ישראל. באופן דומה, הגיוני שבערך העוסק בנקבה, תמצא התייחסות לעובדה שנקבת בוגרת אנושית קרויה אישה. משה פרידמן - שיחה 04:32, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
  • אמיתות המשפט: העובדה שנקבת אדם בוגרת קרויה אישה מוכרת וידועה, וכך השימוש הפשוט בקרב כלל דוברי העברית. כנגד זה הועלתה טענה שהמילה "אישה" מתייחסת למגדר ולא למין הביולוגי. טענה זו אכן נכונה כשעוסקים במפורש בהבחנה האמורה, אבל מחוץ לכך השימוש הפשוט במילה אישה הוא כמילה נרדפת לנקבה אנושית בוגרת, וזו משמעותה הלשונית של המילה "אישה". כך, בחמישה מילונים שהובאו בדף השיחה מוגדרת "אישה" כנקבה אנושית בוגרת, וכך באופן רגיל במרחב הערכים של ויקיפדיה, השימוש במילה "אישה" איננו מובחן למשמעותה המגדרית. לדוגמא, הערך סרטן השד עוסק בשכיחות המחלה בקרב נשים, ולא בקרב נקבות אנושיות, על אף שברור שאין מדובר בעניין מגדרי, ויש לכך אינספור דוגמאות. משה פרידמן - שיחה 04:32, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
    המשפט נכון מבחינת תפיסת עולמה של רוב-רובה של האנושות, הן מבחינה חברתית, הן מבחינה משפטית, הן מבחינה בלשנית-דקדוקית והן מבחינה ביולוגית רפואית, ובכלל זה החלוקה המקצועית של הרופאים. אני לא רואה במשפט הכללי הזה פגיעה כלשהי, לא בנשים ולא בזכותו של כל אדם להגדיר את המגדר החברתי והלשוני שלו לפי תפיסתו את עצמו. נראה לי שמי שנפגע ממנו הוא מי שמחפש להיפגע ממנו או להביע מחאה כלשהי, שגם אם אני שותף לה, אני חושב שהמקום לבטא אותה הוא לא בערך הנדון. Amikamraz - שיחה 08:43, 6 בספטמבר 2017 (IDT)
    • קיומם של יוצאים מן הכלל מרמז על קיום כלל: זה נכון שקיימים homo sapiens נקבות שאינן נשים וקיימות נשים שאינן נקבות. אבל אין זה אומר שלא קיים כלל המקשר בין אישה לנקבה אנושית. גם הערכים טרנסג'נדר וגם סיסג'נדר מרמזים בצורה חד משמעית על קיום הלימה בין מין ביולוגי לזהות מגדרית. בדיוק על ההלימה הזאת מדבר המשפט: הערך נקבה מגדיר את הכלל. Corvus‏,(Nevermore)‏ 17:08, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
    "קיימות נקבות אנושיות שאינן נשים ונשים שאינן נקבות אנושיות" מה?! למיטב הבנתי המונחים שקולים. בן עדריאלשיחה • י' באלול ה'תשע"ז 10:49, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    זו בדיוק המחלוקת. האם העובדה שישנם מספר חריגים אכן מבטלת לחלוטין את הגדרה. Corvus‏,(Nevermore)‏ 14:22, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    איך יכולים להיות חריגים לשוויון לוגי? למיטב הבנתי שתי ההגדרות זהות. בן עדריאלשיחה • י"ט באלול ה'תשע"ז 23:06, 9 בספטמבר 2017 (IDT)
    בלי להיכנס לשאלה האם המונח "אשה" שקול או לא למונח "נקבה אנושית" - הצבעת המחלוקת הזו נוגעת לערך נקבה, ולערך זה בלבד, ולא לערך נקבה אנושית. לכל הפחות אתה יכול להסכים שלא כל נקבה היא אישה (למשל: לביאה היא נקבה ולא אישה, נאקה היא נקבה ולא אישה; והמונח "נקבה" איננו בלבדי לעולם החי - במונח "נקבה" נעשה שימוש גם בעולם הצומח). יוניון ג'ק - שיחה 11:40, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    יוניון ג'ק נכתב במפורש כי בקרב המין האנושי קרויה הנקבה אישה, מה הקשר ללביאה ונאקה? Doodoo Bo - שיחה 15:35, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    גם לביאות ונאקות הן נקבות. (ראה הערה של אופק למטה) יוניון ג'ק - שיחה 19:17, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
  • השלכה על מרחב הערכים: אינני מקבל את ההיסתיגות שהובאה למעלה, שתוצאות ההצבעה לא ישליכו על מרחב הערכים. שאלת הרלוונטיות של דוגמאות בולטות לערך אינציקלופדי היא במהותה שאלת מדיניות. במידה ויוחלט להסיר את המשפט משום ש"אשה" זהו מושג מגדרי ולא ביולוגי, אינני רואה כיצד ניתן לטעון ברצינות שאין לכך השלכה על כלל מרחב הערכים. אם מדובר על שימוש נכון בשפה, צריך להשתמש בה בכל מקום. לא יעלה על הדעת שהמשפט יוסר בערך זה כי "אישה" איננה "נקבה אנושית בוגרת", ובערך אחר ישתמשו בביטוי "אישה" כתיאור לנקבה אנושית בוגרת. משה פרידמן - שיחה 04:32, 31 באוגוסט 2017 (IDT)
  • מקורות:
מכיוון שעלו כאן טענות בדיון, מהם משתמע שיש חשיבות במקור המראה שהמשפט הנדון נכון גם בתחום הספציפי של הביולוגיה, אני מצרף כמה מקורות שמראים בפשטות שהמונח "אישה" משמש בספרות המדעית כמילה נרדפת ל"נקבה אנושית". הבאתי רק מקורות העוסקים בעניינים ביולוגיים פרופר, שפורסמו בספרות המקצועית המבוקרת, וניתן לראות מיד בכותרת ובתקציר (הנגישים ללא תשלום) שהמושגים מתחלפים ביניהם, והמושג "אישה" איננו מגדרי אלא ביולוגי: 1234567. משה פרידמן - שיחה 03:19, 15 בספטמבר 2017 (IDT)
ולטובת מי שמתעצל לקרוא, אני מעתיק לכאן את הכותרת של המאמר הזה, המדגים היטב את זהות המושגים: Antigen-Presenting Cells in the Human Female Reproductive Tract: Analysis of Antigen Presentation in Pre- and Post-Menopausal Women. משה פרידמן - שיחה 17:36, 15 בספטמבר 2017 (IDT)
בנוסף, אני רוצה להביא מקור שמדגים היטב שגם דיון מקצועי העוסק בהבדל בין "מגדר" ל"זוויג" יכול להשתמש במושגים "גבר" ו"אישה" לתיאור הזוויג ולא המגדר, מבלי לטעון שיש בשימוש הזה חוסר הכרה במגדר שאיננו מתלכד עם הזוויג. המקור כאן, ומתוכו ציטוטים נבחרים:
The biological differences between men and women result from two processes: sex determination and differentiation... There are a number of cultures, for example, in which greater gender diversity exists and sex and gender are not always neatly divided along binary lines such as male and female... משה פרידמן - שיחה 17:36, 15 בספטמבר 2017 (IDT)

עמדת צד ב' – להסיר את המשפט[עריכת קוד מקור]

  • אישה היא מגדר, נקבה היא מין ביולוגי. (כך גם נשים טרנסג'נדריות הן נשים, ולא גברים, למרות שעד הניתוח לשינוי מין הן זכר.)
  • קיימות עוד צורות חיים ביקום שלנו שהם לא בני אדם, נחשה היא נקבה ולא אישה, לביאה היא נקבה ולא אישה ואיילה היא נקבה ולא אישה. אם למישהו יש עוד נימוקים טובים שיוסיף. אני בעד העמדה הזו. אופק ~ דברו איתי ~ חברים של כולם בעולם 14:30, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    אבל לא הועלתה בשום צורה טענה כמו "כל נקבה בעולם היא אישה". אלא רק "נקבה אנושית בוגרת היא אישה". Corvus‏,(Nevermore)‏ 14:38, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    הערך מדבר על המין נקבה שקיים גם בעופות, זוחלים, דו חיים, דגים, חרקים, סרטנים וכיו"ב. אין מקום לדוגמה על המין האנושי בערך הזה לדעתי. אופק ~ דברו איתי ~ חברים של כולם בעולם 19:19, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    מעבר לכך שגם הטענה ש[כל] נקבה אנושית בוגרת היא אישה - היא טענה לא נכונה. יוניון ג'ק - שיחה 19:25, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    נכון בהחלט. יש נקבות שהם גברים ויש זכרים שהן נשים אופק ~ דברו איתי ~ חברים של כולם בעולם 19:39, 1 בספטמבר 2017 (IDT)
    לדעתי אתם מערבבים פה שני דברים, הדבר הראשון הוא שאתם אומרים שאסור לתת דוגמה על אישה, כי הערך מדבר על נקבה בכללי, ויש גם נקבות שהן לא אנושיות. אני לא מבין בכלל את ההגיון בטענה הזאת, זה כמו שאגיד שאוניברסיטת ניו יורק היא האוניברסיטה עם מספר המועסקים הגדול ביותר באמריקה, ובמקום השני אוניברסיטת הרווארד. אין שום סיבה שאמחק את המשפט הזה, למרות שמדובר בערך על אונ' ניו יורק ולא על הרווארד, מכיוון שאם אני קורא שמעוניין לדעת על אוניברסיטת ניו יורק, העובדה הזאת תעניין אותי ותהיה רלוונטית עבורי. זה חלק מהרעיון של אינציקלופדיה אינטרנטית ושל קישורים כחולים, העובדה שאני יכול לעבור מנושא לנושא לפי מה שמעניין אותי ולפי מה שקשור ורלוונטי. הנושא הזה שונה ונפרד מנושא המגדר/זוויג/מין ביולוגי, ולפי דעתי אין למחוק את השורה בגלל הטיעון הזה. כעת בעניין המגדר, ההדגשה של המילה כל ([כל] נקבה אנושית בוגרת היא אישה) תמוהה בעיני היות והמילה כל בכלל לא מופיעה במשפט "בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה", באותו אופן אפשר לטעון ש"לא כל נקבה אנושית מתנהגת כמו אישה" ולכן המשפט "בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה" לא צריך להיכתב... מוזר קצת למחוק משפט מערך כי משפט אחר ממנו לא נכון. אני לא יודע מי קבע שאישה זה אך ורק מגדר, ונקבה זה אך ורק מין ביולוגי, זה לא מתמטיקה, וגם באופן מילולי – הרי לטרנסגנדרים מדברים "בלשון נקבה", המילה 'נקבה' בביטוי "בלשון נקבה" לא מתפקדת בתור זוויג ואין לה קשר לאיבר מין. אני יכול לדבר על טרנסגנדריות בתור נשים, ובתור נקבות, ויש שיאמרו שהם בכלל גברים, וש"אישה זה מגדר ולא קשור למין" זה אגנדה ולא עובדה, לכן המשפט הנוכחי יכול להישאר, הוא לא מפר שום עקרון – לא את עקרון ה"אסור לקשר ערכים בויקיפדיה לערכים אחרים", ולא את עקרון ה"אישה ונקבה זה שני דברים שהקשר ביניהם לא ידוע/לא קיים ולכן אין לכתוב עליו". Doodoo Bo - שיחה 16:06, 2 בספטמבר 2017 (IDT)
    (א) הפוסל במומו פוסל. עצם השארת המשפט - זו אג'נדה, ולא עובדה. (ב) המילה "כל" לא נכתבה בצורה מפורשת, אבל זוהי המשמעות של המשפט. (ג) הערך "נקבה" לא עוסק במילה "נקבה" בהקשר הדקדוקי, אלא בהקשר הביולוגי. יוניון ג'ק - שיחה 20:08, 2 בספטמבר 2017 (IDT)
  • אנציקלופדיה מקצועית ורצינית כותבים על סמך מקורות. וערך שעוסק בנושא בתחום מדע הביולוגיה - צריך להיות מבוסס על מקורות מתחום זה (ספרות מקצועית, מאמרים, מחקרים וכיוצ"ב). ועד כה לא הוצג אף מקור שכזה, שכתוב בו, או שממנו ניתן להסיק ש-"בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה". יוניון ג'ק - שיחה 20:13, 2 בספטמבר 2017 (IDT)
    אתייחס כאן לשני הדברים שכתבת, אין שום אג'נדה באמירה שנקבה בוגרת היא אישה, אף אחד לא התכוונן להתייחס לטרנסגנדריות, חלק מהקוראים בחרו במכוון להסתכל על האמירה כאילו היא מכלילה וטוענת טענה על טרנסגנדריות, ולא כך הדבר. הטענה שגברים שהחליטו שהם נשים הם אלו שקובעים את ההגדרה של מזה נקבה ומזה אישה נשמעת מוגזמת, אלפי שנים שיש נשים ונקבות והאמירה הזאת נמצאת בקונצנזוס. כמו כן, המשפט הוא "בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה", כלומר המשפט טוען שנקבה בוגרת היא אישה מבחינה מילולית, לא מבחינה ביולוגית, ולכן אם אתה טוען שיש לבסס באמצעות מקור מתאים, מילון הוא מקור מהימן מספיק. Doodoo Bo - שיחה 21:48, 2 בספטמבר 2017 (IDT)
    וכאמור, הערך הזה עוסק במילה "נקבה" בהקשר הביולוגי, ולכן אין שום צורך במשפט זה בערך זה. ולעניות דעתי, עבור ערך שעוסק בביולוגיה - מילון הוא לא מקור מהימן מספיק. וגם אם היה - במילון, בערך "נקבה", לא נכתב "בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה", אלא נכתב משהו אחר. יוניון ג'ק - שיחה 22:44, 2 בספטמבר 2017 (IDT)
    בחמישה מילונים שצוטטו נכתב שאשה זו נקבה אנושית בוגרת. זה מקור מספק, מקצועי ומהימן לטענה שנקבה אנושית בוגרת קרויה אישה. הדרישה להסתמכות על מקור בויקיפדיה איננה דרישה לצטט את המקור מילה במילה, אלא לבסס את הטענה על סמך המקור, וזה קיים במקרה דנן. משה פרידמן - שיחה 18:38, 3 בספטמבר 2017 (IDT)
  • הטיעונים הם בערך כך:
    הערך הוא על ביולוגיה, לא מדעי החברה. בין המילה אישה והמילה נקבה יש הבדל, על אף השימוש המתחלף בשפה המדוברת (שעליה גם מתבססים מילונים בין היתר). אישה זה מגדר, נקבה זה מין. המונח הראשון הוא מתחום מדעי החברה ורק השני הוא מתחום המדע.
    חיפוש קצר במאגרי המידע של הספרות המדעית המבוקרת יעלה אין ספור מאמרים מתחום מדעי הטבע (ביולוגיה ורפואה), שפורסמו לאחר ביקורת עמיתים, המדווחים על מחקרים שונים שנעשו ב"נשים" כמו ב"נקבות" כציון למין הביולוגי ולא למגדר. ההבדל בין "אישה" ל"נקבה" איננו קיים בשפה המדוברת, לא בקרב הציבור הרחב, לא בקרב דקדקנים (שהם אנשי מדע לא פחות) ואף לא בקרב אנשי מדעי הטבע. חוקרי מגדר חיפשו מילה כדי לבטא את ההבדל בין מגדר ומין ביולוגי ו"התלבשו" על מילה קיימת, והם היחידים, או כמעט היחידים, שמבינים אותה כך. ולכן, ממש כפי שמתמטיקאי מבין שמחוץ לתחום המחקרי שלו "חבורה" איננה צריכה לקיים את אקסיומות החבורה, כך חוקר מגדר לא צריך לצפות שמחוץ לתחום המחקרי שלו אנשים יאמצו את הטרמינולוגיה שהוא המציא. אין בדבר הזה שום אמירה כלפי נכונותה או אי נכונותה של התיאוריה המגדרית שלו. זה בסך הכל עניין של שפה. משה פרידמן - שיחה 06:06, 4 בספטמבר 2017 (IDT)
    הטענה היא לא שבשום פנים ואופן אי אפשר לתת דוגמאות לדברים. אבל יש כאן א. קצרמר, והדוגמה מאוד בולטת יחסית לגודל והעומק של החלק היותר רלוונטי שבכלל מתאר מה זה נקבה ומה - מבינה ביולוגית - המשמעות של הקונצפט. ב. הדוגמה שנויה במחלוקת. זה כבר אמור להיות טיעון נגד. כי זו דוגמה ולא המהות של הערך.
    בפועל, לא כל נקבה היא אישה ולא כל אישה היא נקבה. וזה חשוב לא רק כי קיימים אנשים טרנסג'נדרים ומגיע להם שהאנציקלופדיה לא תיקח חלק במחיקת קיומם, אלא כי המשפט המדובר הוא מבוסס על גישה מהותנית ובינרית נקבה==אישה/זכר==גבר. אבל אפילו בלי להיכנס לתחומי מדעי החברה (לשם המשפט בכל זאת מושך) - מדעית זה לא נכון. משהו כמו 2% מהאוכלוסיה הם אינטרסקס, שזה אומר שהם אינם באופן מובהק זכר או נקבה פיזיולוגית - ועדיין החברה מחלקת אותם לגברים/נשים. בנוסף, הרעיון הבינרי של זכר (XY) ונקבה (XX) מופרך על ידי קיום שילובים כרומוזומליים שונים נוספים, ועם כל זאת צריך לזכור שלא רק כרומוזומים קובעים זכר/נקבה. זה נושא סבוך. בנוסף לאנשים טרנסג'נדרים ואנשים אינטרסקס, ואנשים שלא הוגדרו כאף אחד מאלה אבל נופלים לא-בינריות מינית-פיזיולוגית - שזה אמנם מיעוט אבל מיעוט משמעותי - בפילוסופיית המדע היום באמת כופרים בנושא מעוד כל מיני כיוונים. מה שנראה לעין הלא-מושכלת כמשפט פשוט מסתבר כלא פשוט כלל.
    כל הטיעון הזה גם מיותר וגם לא נכון. הוא מיותר, משום שאם אין זהות בין "אישה" לבין "נקבה אנושית בוגרת" אז המשפט הזה שגוי גם אם 100% מהנשים הינן, במקרה או שלא במקרה, נקבות אנושיות בוגרות. זה לא עניין של סטטיסטיקה. הוא גם לא נכון, משום שהוא מעמיס על המשפט הזה טענות מגדריות שהוא לא טוען. את מעמיסה על המשפט הזה הרבה מעבר למה שהוא אומר, משום שאת מניחה שהוא מתייחס ל"אשה" כמגדר, וממילא הטענה שלו הופכת להיות ש"מגדרה של נקבה אנושית בוגרת הוא אישה". אבל המשפט לא אומר שנקבות אנושיות בוגרות משתייכות למגדר הנשי, משום שהוא לא מניח כל קשר בין המושג "אישה" למגדר באופן פרטיקולרי. הוא, למעשה, לא אומר דבר על מגדר - משום שהוא לא עוסק בכך. המשפט אומר ש"אישה" זה כינוי לנקבות אנושיות בוגרות. המשפט גם לא אומר כלום על השאלה האם כל בני האדם הם זכרים או נקבות, והאם זה נקבע על ידי הכרומוזומים או על ידי כל קריטריון אחר, ולכן לא ברור מה איך נכנס לכאן הדיון מה קובע זכרות\נקבות, והאם זה כל מה שיש. משה פרידמן - שיחה 06:06, 4 בספטמבר 2017 (IDT)
    זה שמשהו הוא דעת רוב או כביכול "ידוע לכל" - לא אומר שהוא נטול אג'נדה. האג'נדה היא פשוט שקופה כי אין למחזיקים בה צורך לקדם אותה או לגונן עליה בדרך כלל. אין כזה דבר "ללא אג'נדה". יש עורכים בעלי אג'נדה לשמר גישה רווחת לגבי מין/מגדר באנציקלופדיה, ויש עורכים בעלי אג'נדה לשנות את האופן שמין/מגדר מתוארים באנציקלופדיה. אין לתייג עורכים כ"בעלי אג'נדה" בכדי לעשות לעמדותיהם דה לגיטימציה, או מאידך, להתכחש לאג'נדות שבבירור קיימות בדיון. ‏TMagen‏ • שיחהמיזם ויקי נשים 21:42, 3 בספטמבר 2017 (IDT)
    ועוד הערה כללית על עמדתך: אם את סוברת שהלשון "אישה" מציין מגדר, לא מובן למה את מוכנה לקבל את ההסתייגות שבהקדמה, כאילו אין לדיון הזה השלכה על ערכים אחרים. בויקיפדיה יש אינספור מקומות בהם משתמשים ב"אישה" כציון למין ביולוגי. באופן כללי, בויקיפדיה המושגים "אישה" ו"נקבה" מתחלפים חופשי. כך, לדוגמא, בערך אסטרוגן תחת הכותרת אסטרוגן בגוף האישה מופיע המשפט: "האסטרוגנים הם הורמוני המין העיקריים בגוף הנקבה, ויש להם תפקיד מכריע בהתבגרות המינית של האישה". שימי לב לא רק לשימוש במושג "אישה" בערך ביולוגי מובהק כביטוי למין ביולוגי, אלא גם להחלפה הטבעית בין המושגים בתוך משפט אחד. וזו רק דוגמא אחת מני רבות. אם המשפט בדיון איננו נכון, יש לבצע שכתוב מסיבי של כל הערכים בויקיפדיה הנוגעים לנשים או לנקבות או לזכרים או לגברים. משה פרידמן - שיחה 06:20, 4 בספטמבר 2017 (IDT)
    כל הטיעונים שלך כמעט - לא אענה בנפרד על כל אחד - מבוססים על אי הבנה בסיסית לגבי מה זה מגדר. אין טענה שאין שום קשר בין מגדר למין, רק שהמונחים לא מקבילים. אי הקבלה זה לא כמו חוסר חפיפה ביניהם. שנית, הטענה היא לא שאין שימוש מקובל במילה אישה במתכונת הזו, אלא שהשימוש שגוי, ועם הזמן השגיאה הזו יותר ויותר מובנת, ופחות מקובלת. ואל לנו להנציח אותה בכל מחיר. או בכל מקרה, כל עוד היא שנויה במחלוקת או לא ברורה - לא לבחור בה כדוגמה (איך דוגמה שהנכונות שלה לא מובנת מסייעת לקורא?). במיוחד כאשר אף אחד עדיין לא הסביר למה הדוגמה הזו, במילים האלה, חשובה כל כך, בערך הזה, ובמקום הנתון בו (כמובן ללא אג'נדה, כי גם הייתם פותחים מלחמה על האם תפוח או עגבניה הם הדוגמה הראויה לפרי, או משהו כזה). TMagen (שיחה | תרומות | מונה) לא חתמה 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
  • מסכים עם יוניון ג'ק ומחזק את דבריו לגבי המילה כל לפי חוקי הלוגיקה המילה נמצאת שם למרות שאנחנו לא אומרים אותה בפועל בעברית. זה נלמד במתמטיקה בדידה. – אסף (Sokuya)שיחה 00:42, 3 באוקטובר 2017 (IDT)

עמדת צד ג' - להחליף את המשפט במשפט אחר כלהלן[עריכת קוד מקור]

במקום המשפט הזה:

בקרב המין האנושי קרויה הנקבה הבוגרת אישה.

יבוא המשפט הזה:

בשפה העברית, בדומה לשפות אחרות, קיימת צורת נקבה המשמשת לתיאור נקבות של מינים טקסונומיים שונים. כך לדוגמה תקרא נקבת האדם "אישה", נקבת בקר הבית "פרה", נקבת האריה "לביאה", נקבת הגמל "נאקה", נקבת הכלב "כלבה" ועוד.

(ייכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו. במידה ולא יהיו תומכים באופציה זו - היא לא תועלה להצבעה)

Danielololol, אם אתה תומך בהצעה זו - אנא פרט כאן את נימוקיך. תודה, יוניון ג'ק - שיחה 19:39, 13 בספטמבר 2017 (IDT)
אפשרות זו מועדפת עליי יותר מאשר אפשרות א'. יוניון ג'ק - שיחה 20:58, 13 בספטמבר 2017 (IDT)

נימקום בעד:

  • הגרסה הזו משקפת את המושג נקבה הביולוגי גם מבחינה תודעתית-תרבותית, שכן קיים קשר בין לשון נקבה לבין נקבה ביולוגית וקיימת הבחנה תודעתית בין זכר לנקבה של בעלי חיים שונים (אנו מתייחסים שונה לפר ולפרה). מין ה"אדם" כמו יונקים אחרים מתחלק לזכר ונקבה וההתייחסות שלנו (נכון ל-2017) היא בהתאם.
  • נכון שקיימים בני אדם שאינם גבר או אישה באופן חד משמעי, אך משפט זה לא מדבר עליהם בכלל, אלא רק על נשים שהן נקבות (כמו שקל להבין מהמשפט). Corvus‏,(Nevermore)‏ 18:05, 14 בספטמבר 2017 (IDT)

הודעות שאינן קשורות בצורה ישירה לתוכן ההצבעה (דהיינו: הצגת טיעונים בעד/נגד אפשרויות הצבעה ותגובות אליהן לגופו של עניין) הועברו לדף השיחה הזה. יוניון ג'ק - שיחה 19:21, 17 בספטמבר 2017 (IDT)

קראתי בהשתוממות את הדיון המלומד מעלה: הנה מה שכתוב במילון אבן שושן בנושא:
  • 1. נְקֵבָה בִּבְנֵי אָדָם: "אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל-חַטֹּאת הָאָדָם" (במדבר ה ו). "הִיא (תָּמָר) הָיְתָה אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה" (שמואל ב יד כז).
  • 2. בַּת זוּג לְאִישׁ, נְשׂוּאָה לְאִישׁ, רַעֲיָה: "אֶת-בִּתִּי נָתַתִּי לָאִישׁ הַזֶּה לְאִשָּׁה" (דברים כב טז). "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה" (בראשית ג כ).
  • 3. נְקֵבָה בַּחַיּוֹת: "וּמִן-הַבְּהֵמָה... שְׁנַיִם אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ" (בראשית ז ב).

כך שאפילו הדיון לגבי השימוש במילה אִשָּׁה לגבי חיות (לא ידעתי אבל למדתי) מיותר. --‏Yoavd‏ • שיחה 13:42, 25 בספטמבר 2017 (IDT)

זכות הצבעה ישנה למשתמשים שנרשמו לפחות 30 ימים לפני פתיחת ההצבעה, ביצעו לפחות 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ואינם עורכים בתשלום.

אין להצביע לפני פתיחת ההצבעה ואין לפתוח את ההצבעה עד אשר חלפו 72 שעות מהצגת טיעוני הצדדים. בהתאם לוויקיפדיה:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

שיטת ההצבעה[עריכת קוד מקור]

שימו לב: באפשרותכם לבחור את סדר ההעדפה שלכם באופן הבא (המחרוזת מתפרשת מימין לשמאל):

  • לדוגמה "גד(אב)" – העדפת אפשרות ג' על פני אפשרות ד' על פני אפשרות "ב או א" ואותן על פני כל אפשרות אחרת.
  • לדוגמה "ד" – העדפת אפשרות ד' על פני כל אפשרות אחרת.
  • לדוגמה "(דה)(אבג)" – העדפת אפשרויות ד' או ה' על פני אפשרויות א', ב' או ג' ואותן על פני כל אפשרות אחרת.
  • אין חובה שהמחרוזת תתייחס לכל האפשרויות. אפשרויות שאינן מופיעות במחרוזת כאילו דורגו בעדיפות נמוכה יותר מכל אלה שכן הופיעו, וללא העדפה כלשהי ביניהן.
  • ואם אתם כמו רבים מאיתנו – לא מבינים ולא רוצים להבין מה פירוש המחרוזות לעיל, הוסיפו את דעתכם במילים: "אפשרות א', ואם לא אז ג' ואם לא אז ב'" וכדומה, ומישהו אחר יוסיף עבורכם מחרוזת מתאימה.

הקולות ישוקללו לפי שיטת שולצה למציאת זוכה יחיד.

אפשרויות ההצבעה[עריכת קוד מקור]

  • אפשרות א' - להשאיר את המשפט
  • אפשרות ב' - להסיר את המשפט
  • אפשרות ג' - להחליף את המשפט במשפט הבא:

בשפה העברית, בדומה לשפות אחרות, קיימת צורת נקבה המשמשת לתיאור נקבות של מינים טקסונומיים שונים. כך לדוגמה תקרא נקבת האדם "אישה", נקבת בקר הבית "פרה", נקבת האריה "לביאה", נקבת הגמל "נאקה", נקבת הכלב "כלבה" ועוד.

ההצבעה[עריכת קוד מקור]

  1. בגא. יוניון ג'ק - שיחה 00:46, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  2. אג. אגלי טל - שיחה 00:51, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  3. אג Doodoo Bo - שיחה 01:20, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  4. א Eladti - שיחה 01:25, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  5. א הָאֶלְקֹשִׁישיחה • י"א בתשרי ה'תשע"ח 01:32, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  6. בג BAswim - שיחה 02:52, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  7. אב yechiel - שיחה 03:43, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  8. א Tshuva - שיחה 04:39, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  9. בג אופק ~ הכל טוב? ~ חברים של כולם בעולם ~ בורח 07:30, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  10. גאב ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 07:58, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  11. גבא גילגמש שיחה 08:02, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  12. א אבי84 - שיחה 08:20, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  13. אגב ניתאי גלילי - שיחה 08:57, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  14. ב ‏TMagen‏ • שיחהמיזם ויקי נשים 12:00, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  15. (אג)ב בברכה ובתודה, דג ירוק (שיחה) • 12:59, יום ראשון בשבת, י"א בתשרי ה'תשע"ח (IDT).
  16. גא. Corvus‏,(Nevermore)‏ 13:04, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  17. גבא • צִבְיָהשיחה • י"א בתשרי ה'תשע"ח 14:50, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  18. אג. נרו יאירשיחה • י"א בתשרי ה'תשע"ח • 16:29, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
  19. א' ואם לא א' אז ג'. ב' לא בכל מקרה. אז אני מניח שזה "אג", ומי זה השולצה הזה? חזרתי (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
    "אג" או "אגב" (זה אותו הדבר). יוניון ג'ק - שיחה 21:38, 1 באוקטובר 2017 (IDT)
    חזרתי, חשבתי שאתה ותיק מספיק אצלנו כדי להכיר את שיטת שולצה... קריצה בכל מקרה, זה מרקוס שולצה שהביא אותנו לכל זה. Ldorfmanשיחה 22:28, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
    מכיר היטב, אך לא מחבב (בלשון המעטה)... מרוב שלא מחבב – אני חושב שזו הפעם הראשונה ששכחתי לחתום... חזרתישיחה 23:31, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
  20. אבג נתנאל - שיחה - מומלצים 01:45, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
  21. בג FeministWriter - שיחה 12:49, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
  22. א --‏Yoavd‏ • שיחה 14:38, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
  23. אבג. כובש המלפפוניםשיחה 18:58, 2 באוקטובר 2017 (IDT) נמנע כובש המלפפוניםשיחה 16:49, 4 באוקטובר 2017 (IDT)
  24. אג Ldorfmanשיחה 22:23, 2 באוקטובר 2017 (IDT)
  25. גב – אסף (Sokuya)שיחה 00:35, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  26. בגא בן ג. (שיחה) תרומת כוח-חישוב 04:26, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  27. אג. קובץ על ידשיחה הצטרפו לבעלי הידע בתחומכם - מכפילים את המאה 09:35, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  28. ב. בלבד. Danalif - שיחה 14:45, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  29. אג ניב - שיחה 14:58, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  30. אג ירח אפל - שיחה 20:59, 3 באוקטובר 2017 (IDT)
  31. אג בן עדריאלשיחה • י"ד בתשרי ה'תשע"ח 10:39, 4 באוקטובר 2017 (IDT)
  32. בג שושושושון - שיחה 17:02, 4 באוקטובר 2017 (IDT)
  33. אב Noon - שיחה 19:09, 5 באוקטובר 2017 (IDT)
  34. אג Shannen - שיחה 21:37, 5 באוקטובר 2017 (IDT)
  35. אבג - ALPR - שיחה 06:17, 6 באוקטובר 2017 (IDT)
  36. אג Tmima5 - שיחה 07:47, 6 באוקטובר 2017 (IDT)

דעתם של מי שאינם בעלי זכות הצבעה[עריכת קוד מקור]

  1. בג Daniel A. | Danielololol - שיחה 07:17, 5 באוקטובר 2017 (IDT)
  2. בג Irasmus - שיחה 10:04, 5 באוקטובר 2017 (IDT)

תוצאות ההצבעה[עריכת קוד מקור]

א' היא האפשרות המועדפת. יוניון ג'ק - שיחה 00:11, 8 באוקטובר 2017 (IDT)