נטפליקס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
| כיתוב = מטה החברה בלוס גאטוס, [[קליפורניה]]
| כיתוב = מטה החברה בלוס גאטוס, [[קליפורניה]]
| סוג = [[חברה ציבורית]]
| סוג = [[חברה ציבורית]]
|שווי = מעל 230 מיליארד דולר (יולי 2020)
| משרד ראשי = {{דגל|ארצות הברית}} [[לוס גאטוס (קליפורניה)|לוס גאטוס]], [[קליפורניה]], [[ארצות הברית]]
| משרד ראשי = {{דגל|ארצות הברית}} [[לוס גאטוס (קליפורניה)|לוס גאטוס]], [[קליפורניה]], [[ארצות הברית]]
| ענפי תעשייה = תקשורת
| ענפי תעשייה = תקשורת

גרסה מ־07:55, 18 באוגוסט 2020

Netflix
מטה החברה בלוס גאטוס, קליפורניה
מטה החברה בלוס גאטוס, קליפורניה
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
תקופת הפעילות 29 באוגוסט 1997 – הווה (26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ארצות הבריתארצות הברית לוס גאטוס, קליפורניה, ארצות הברית
ענפי תעשייה תקשורת
מוצרים עיקריים הזרמת תוכני וידאו בסטרימינג
 
netflix.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נטפליקסאנגלית: Netflix) היא חברה אמריקאית שמושבה בלוס גאטוס, קליפורניה. הוקמה בשנת 1997 על ידי ריד הייסטינגס ומארק רנדולף בסקוטס ולי, קליפורניה. עיקר פעילות החברה הוא במתן שירותי צפייה ישירה בשיטת Over the Top של ספריית סרטים ותוכניות טלוויזיה, שחלק מהם תוכן מקורי, תמורת מינוי חודשי. נכון לאפריל 2020, לנטפליקס יש 182 מיליון מנויים, 69 מיליון מתוכם בארצות הברית. נטפליקס זמינה בכל העולם פרט לסין (לא כולל הונג קונג וטאיוואן), סוריה, קוריאה הצפונית וחצי האי קרים. בנוסף לארצות הברית, לחברה יש משרדים גם בהולנד, ברזיל, הודו, יפן וקוריאה הדרומית.

נטפליקס התחילה כחברה להשכרת תקליטורי DVD. לקוחות מזמינים תקליטור DVD להשכרה באתר האינטרנט, מקבלים אותו ומחזירים אותו בדואר. נטפליקס התחילה להזרים תכנים ב-2007, תוך שהמשיכה להפעיל את שירות השכרת התקליטורים. החברה התחילה להתרחב בין-לאומית בשנת 2010 לקנדה, אמריקה הלטינית והאיים הקריביים. נטפליקס התחילה להפיק תוכן מקורי שלה בשנת 2013, בה הושקה סדרתה הראשונה "בית הקלפים" ומאז הפכה לספק שירותי הזרמת מדיה הגדול בעולם.

בינואר 2016 נטפליקס הרחיבה את פעילותה ל-190 מדינות, ביניהן ישראל[1]. כיום פעילות זו בין השאר כוללת גם שירותי כתוביות ודיבוב, אף לחלק מהתכנים לקהל הבוגר, לשפות המקומיות (כולל בעברית).

פעילות החברה

הלוגו שהיה בשימוש בין 2000 ל-2014

החברה החלה את דרכה ב-1997, ונכון לאפריל 2020 יש לה למעלה מ-182 מיליון לקוחות ברחבי העולם.[2][3]

שירות השכרת DVD

מטה החברה נמצא בקליפורניה ויש לה כ-900 מוקדים ברחבי ארצות הברית בהם יש מאגרי דיסקים המקצרים את זמן ההמתנה לקבלת הסרטים.

לנטפליקס מסלולי מנויים שונים שבהם יכול מנוי להחזיק במספר סרטים, הנקבע לפי התעריף החודשי: תשלום קבוע גבוה יותר מאפשר למנוי להחזיק מספר סרטים גדול יותר. אין הגבלה על משך הזמן שבו מותר למנויים להחזיק בכל סרט, ומכאן שאין גם קנסות על "איחור" בהחזרת סרט. עיכוב בהחזרה גורר רק עיכוב במשלוח הסרט הבא ברשימה שהגדירו המנויים.

כל מנוי נטפליקס מגדיר בחשבונו באתר האינטרנט של החברה רשימת סרטים שהוא מעוניין לצפות בהם, והחברה שולחת אליו את הדיסקים דרך הדואר. בנוסף יכולים המנויים להמליץ על סרטים למנויים אחרים ולכתוב ביקורות על הסרטים. נטפליקס מאחדת את דירוגי הצופים יחדיו על מנת לחזות באופן מדויק מאילו סרטים וסדרות הצופים ייהנו ובכך בוחרת ומסננת את התכנים אותם היא מציגה.

שירות הזרמת תוכן

תחילה פעלה נטפליקס רק בארצות הברית, אולם בשנת 2011 הרחיבה החברה את פעילותה גם לדרום אמריקה ולאיים הקריביים וב-2012 יצאה מגבולות יבשת אמריקה והחלה לפעול גם בממלכה המאוחדת ובאירלנד. בינואר 2016 הרחיבה נטפליקס את פעילותה ל-130 מדינות נוספות בכל רחבי העולם, לרבות ישראל[4].

את שירותיה של נטפליקס ניתן לצרוך באמצעות אתר האינטרנט שלה ובמכשירים נוספים הכוללים כונני Blu-ray, מחשבי לוח, טלפונים חכמים, טלוויזיות חכמות, קופסאות סטרימינג וקונסולות משחקים כגון: Xbox One, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360 ו-PlayStation 3. "הזרמה" ברזולוציית 4K דורשת מכשיר ומסך התומכים ברזולוציה עם HDCP.

בדצמבר 2018 דיווחה החברה כי במהלך שנת 2018 עלו מניות החברה ב-33% לעומת שוויה בשנת 2017.

שיתופי פעולה

נטפליקס רכשה זכויות יוצרים מששת האולפנים הגדולים בהוליווד ובכך הפכה לחברת הטלוויזיה בתשלום הגדולה ביותר. בשנת 2011 חתמה נטפליקס על שיתוף פעולה עם חברת דרימוורקס אנימציה, ענקית סרטי האנימציה שיצרה סרטים כגון "שרק" ו"מדגסקר". הסכם זה בין אולפן הוליוודי לבין שירות סטרימינג היה הראשון מסוגו. בפברואר 2012 חתמה נטפליקס חוזה נוסף עם Weinstein Company החתומה בין היתר על סרט זוכה האוסקר "הארטיסט" כמו על סרטי איכות אחרים וקיבלה בלעדיות על הקרנתם.

במסגרת שיתוף פעולה עם חטיבת הטלוויזיה של אולפני מארוול, חברת וולט דיסני (כל תכניה הוסרו במהלך 2019) ואולפני ABC, הפיקה נטפליקס סדרות מקור העוסקות בדמויותיהם של דרדוויל, ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג' ואיירון פיסט, שהסתכמו כולן במיני סדרה המפגישה את הדמויות הראשיות בסדרות הקודמות כקבוצת המגנים. נכון לאוגוסט 2018 הועלו לצפיית סטרימינג הסדרות "דרדוויל", "ג'סיקה ג'ונס", "לוק קייג'", "איירון פיסט", "דפנדרס", וסדרת טלוויזיה אודות דמותו של המעניש. נטפליקס קנתה את הסדרה החממה של גיורא חמיצר אשר צולמה מחדש באנגלית, עם שחקנים אמריקאים וישראלים בישראל. החממה האמריקאית עלתה בנטפליקס ב-8 בספטמבר 2017.

בנוסף נטפליקס קנתה את הסדרות הישראליות "פאודה", "בשבילה גיבורים עפים", "בני ערובה", "סרוגים", "סברי מרנן", "צומת מילר", "אבודים באפריקה", "להיות איתה", "המדרשה", "רמזור", "השוטר הטוב", "יום האם" ועוד.

הפקות מקור

החל מ-2011 מממנת החברה הפקות תוכן מקורי שישודרו דרכה. ההפקה הראשונה שמימנה הייתה הסדרה "בית הקלפים" שעלתה לשידור בפברואר 2013. סדרות מקוריות נוספות שהזמינה הן "סנס8", "המלוק גרוב", "כתום זה השחור החדש", "נרקוס" (המבוססת על פעולתו של ברון הסמים פבלו אסקובר), לא יכולה בלי זה על פי סרטו של ספייק לי באותו שם, וסדרת האנימציה "טורבו: צוות פגז" על בסיס הסרט "טורבו". בנוסף הזמינה החברה את העונה הרביעית של "משפחה בהפרעה" (ששידורה הופסק ב-2006) ועונה שישית של סדרת האנימציה בשיטת CGI "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים". ב-2016 העלתה לשידור את עונתה השלישית של הסדרה "מראה שחורה" בהפקתה, וב-29 בדצמבר 2017 עלתה העונה הרביעית.

בנטפליקס קיימים שני סוגים של כותרים המזוהים כ"תוכן מקורי"; סדרות וסרטים שלא הופקו על ידי החברה, אך משודרים באופן בלעדי (מלבד ממדינת המקור) בשירות הסטרימינג שלה, כגון ריברדייל. כאשר מדובר בסדרה, עליית פרקים לשירות כפופה ללוח השידורים של החברה המקורית שמשדרת את הסדרה. הסוג השני הוא תוכן מקורי לגמרי, המופק ומשודר בנטפליקס, כמו פה גדול.

בדצמבר 2018 פורסם כי בשנת 2018 הוציאה נטפליקס כ-8 מיליארד דולר על הפקות מקור.[5]

בהפקות המקור, נטפליקס נוהגת לשחרר את כל הפרקים באותו הזמן, בניגוד לשיטה המסורתית הנהוגה בטלוויזיה, בה משחררים פרקים באופן יומי או שבועי. תופעה זאת מעודדת את הצופים לבצע צפיית בינג'.

נטפליקס והזנב הארוך

נטפליקס פועלת על פי תאוריית הזנב הארוך של אנדרסון המבוססת על תאוריה מתחום הכלכלה הבוחנת תכונה של התפלגות סטטיסטית בהם ישנה אוכלוסייה מועטה עם הסתברות גבוהה ואוכלוסייה רבה עם הסתברות מועטה. חלק מהסרטים איתם עובדת נטפליקס הם סרטים שאינם נמצאים בספריות הרגילות בהם סרטי איכות וסרטים דוקומנטריים. פלח שוק עיקרי נוסף פונה לקהל ההודי ומציע שלל סרטים של תעשיית בוליווד. בכך, ניתן לראות את תאוריית הזנב הארוך, בזמן שרוב חנויות הסרטים הן בעלות מקום מדף מוגבל, לנטפליקס הפועלת על טכנולוגיית ענן יש אפשרות לאחסן אינספור כותרים וכל אדם יכול לצפות ולהתאים את התכנים המתאימים לו. בנוסף, באפשרות נטפליקס להגיע לקהל צרכנים מבוזר הרבה יותר מספריית הסרטים הציבורית ובכך עיקר הצלחתה הוא ממספר עצום של כותרים מז'אנרים נישתיים באופן מצטבר, בנוסף לרבי מכר.

כמו כן, בשל שירות ההמלצות של נטפליקס הצופים נהנים ממגוון רחב של סרטים הקרובים להיסטוריית הצפייה שלהם ובכך נחשפים לתכנים חדשים ומחדדים את טעמם האישי.

בשנת 2006 יזמה נטפליקס תחרות לשיפור מנגנון חיזוי העדפות הסרטים של המשתמשים, ובתום שלוש שנים של תחרות, ב-21 בספטמבר 2009, העניקה החברה פרס של מיליון דולר כפי שהבטיחה. הזוכים היו צוות של שבעה עובדים בחברות התקשורת האמריקאיות יאהו ו-AT&T.

בשנת 2011 תפסה נטפליקס את המקום הראשון בדירוג התעבורה באינטרנט בצפון אמריקה, ועברה את ביטורנט. הדבר נתפס כמשמעותי במאזן בין תכנים חוקיים בתשלום תוך שמירת זכויות יוצרים לבין שימושים חינמיים/פיראטיים.

בישראל

מפה עם המדינות בעולם שנטפליקס זמינה לצפייה בהן. נטפליקס לא זמינה לצפייה בסין (לא כולל הונג קונג וטאיוואן), חצי האי קרים, צפון קוריאה ובסוריה.

בינואר 2016 נטפליקס הרחיבה את פעילותה ל-190 מדינות, בין היתר ישראל[6], וב-26 ביוני באותה שנה החלה להציע כתוביות בעברית לחלק נרחב מהתכנים בשירות[7]. ביולי 2017 החלה נטפליקס להציע דיבוב לעברית לרבים מתכני הילדים ואף לחלק מהתכנים לקהל הבוגר. ב-26 ביולי 2017 הציגה נטפליקס ממשק מלא בעברית כולל פוסטרים בעברית לתכנים בשירות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נטפליקס בוויקישיתוף

תבנית:מידע בורסאי (ארה"ב)

הערות שוליים

  1. ^ וואלה! תרבות‏, מהפכה בהרגלי הצפייה: נטפליקס מגיעה לישראל, באתר וואלה‏, 6 בינואר 2016
  2. ^ מספר המנויים זינק: מניית נטפליקס טסה ב-14% במסחר המאוחר, באתר m.calcalist.co.il
  3. ^ "Netflix Third Quarter 2018 Earnings Letter to Shareholders" (PDF). Netflix Investor Relations. נבדק ב-18 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ וואלה! תרבות‏, מהפכה בהרגלי הצפייה: נטפליקס מגיעה לישראל, באתר וואלה‏, 06 בינואר 2016
  5. ^ נטפליקס מרוצה מהמנכ"ל: יקבל 31.5 מיליון דולר ב-2019, באתר m.calcalist.co.il
  6. ^ וואלה! תרבות‏, מהפכה בהרגלי הצפייה: נטפליקס מגיעה לישראל, באתר וואלה‏, 6 בינואר 2016
  7. ^ נטפליקס: "עד סוף השנה רוב התכנים שלנו בישראל יכללו כתוביות בעברית"