מינרווה מקגונגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מינרווה מקגונגל
Minreva Mcgonagall
מגי סמית' בתפקיד מקגונגל
מגי סמית' בתפקיד מקגונגל
שם ספר הארי פוטר
שם סרט הארי פוטר
הופעה ראשונה הארי פוטר ואבן החכמים
הופעה אחרונה חיות הפלא: הסודות של דמבלדור
יוצרים ג'יי קיי רולינג
גילום הדמות מגי סמית', פיונה גלסקוט (חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד)
דיבוב בשפה העברית רבקה מיכאלי
מידע
סטטוס מכשפה חצויית דם
תאריך לידה 4 באוקטובר 1935
מין נקבה
מקצוע מורה לשינויי צורה
ראש בית גריפינדור
סגנית מנהל הוגוורטס
מנהלת הוגוורטס
שיוך עולם הקסמים של הארי פוטר
מומחיות שינויי צורה
קוסמות וכישופים
כוחות קסמים, שינוי צורה לחתול, קווידיץ' (בעבר)
צורה חתול הבית עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון לחימה קסמים
אזרחות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים אלבוס דמבלדור, הארי פוטר, רון ויזלי, הרמיוני גריינג'ר, מסדר עוף החול, מיילסטון אורקהארט (בעל, נהרג)
אויבים לורד וולדמורט ואוכלי המוות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופסור מינרווה מקגונגלאנגלית: Minerva McGonagall; נולדה ב-4 באוקטובר 1935) היא דמות בדיונית בסדרת הספרים "הארי פוטר" מאת הסופרת ג'יי קיי רולינג. בתחילת הסדרה היא מכהנת כסגנית המנהל, כראש בית גריפינדור, וכמורה לשינוי צורה בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, שם היא החלה ללמד בדצמבר 1956. מקגונגל מחשיבה את המקצוע שהיא מלמדת למורכב והמסוכן ביותר שנלמד בהוגוורטס. סיימה את הוגוורטס ב-1954 בהצטיינות ועבדה כשנתיים במחלקה לאכיפת חוקי הקסם. בהמשך התחתנה עם הבוס שלה אלפינסטון אורקהארט והתאלמנה ממנו ללא ילדים.

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקגונגל מתוארת כאישה גבוהה, בעלת סבר פנים חמור במיוחד. שיערה שחור ואסוף בפקעת הדוקה. היא מרכיבה משקפיים מרובעים. והיא האנימאגוס הראשון שמופיע בסדרה, ויכולה להפוך לחתולה מנומרת. גם בצורת האנימאגוס שלה, למקגונגל יש ריבועים שחורים סביב העיניים, המייצגים את משקפיה. כמו כן, יש לה חיבה לבדים משובצים, ככל הנראה כתוצאה ממורשת סקוטית. מקגונגל היא מהתומכות המרכזיות של אלבוס דמבלדור, והיא חברה במסדר עוף החול. ניתן לראות כי הפרופסור מקגונגל דואגת מאוד לתלמידי גריפינדור, ובמיוחד להארי פוטר וחבריו. למרות הקשיחות שהיא משדרת ורמת המשמעת הגבוהה שהיא דורשת מתלמידיה, היא מסייעת להארי וחבריו לבצע פעילויות מסוכנות ומתריסות נגד גורמים יותר בכירים ממנה.

תפקידה בספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר ואבן החכמים

הופעתה הראשונה של מקגונגל בסדרת הספרים נמצאת כבר בפרק הפתיחה של הספר הראשון, כאשר היא פוגשת את אלבוס דמבלדור בבית דודו ודודתו של הארי. כסגנית המנהל, מקגונגל היא חברת הצוות שמנהלת את טקס המיון בהוגוורטס. מקגונגל, בתפקידה כראש בית גריפינדור, מאוד מעוניינת בהצלחתה של קבוצת הקווידיץ' הביתית. בספר הראשון, לאחר שהיא מבחינה בכישורי התעופה של הארי, היא ממליצה שהוא ימלא את התפקיד של המחפש. מקגונגל ודמבלדור מחליטים לאשר להארי להחזיק מטאטא מרוץ, וזאת למרות שלתלמדי שנה ראשונה אסור בדרך כלל להביא מטאטא. בנוסף, הארי מוצא את הפרופסור מקונגל כמישהי שלא כדאי להסתבך איתה בצרות ברגע הראשון שהוא רואה אותה.

ספר שני עד ספר רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הארי פוטר וחדר הסודות, הארי פוטר והאסיר מאזקבאן, הארי פוטר וגביע האש

בספר השני תפקידה של מקגונגל קטן יותר, אך לקראת סוף הספר היא מתמנה למנהלת בפועל לאחר שדמבלדור מושעה מתפקידו. גם בספר השלישי יש למקגונגל תפקיד קטן יחסית. בספר הרביעי מקגונגל מודאגת מאוד מהשתתפותו של הארי בטורניר הקוסמים המשולש. בהמשך התירה לו להשתמש בכיתת שינויי הצורה כדי להתאמן לקראת המשימה השלישית.

הספר החמישי והספר השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הארי פוטר ומסדר עוף החול, הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם

בספר החמישי, פרופסור מקגונגל מזהירה את הארי לא להתגרות בדולורס אמברידג', שעובדת בשביל משרד הקסמים. מאוחר יותר מתברר שמקגונגל ואמברידג' מתעבות אחת את השנייה, ובכך הן מייצגות את המחלוקת העזה השוררת בין משרד הקסמים ובין מסדר עוף החול והעומד בראשו, אלבוס דמבלדור. כאשר אמברידג' ומספר הילאים ממשרד הקסמים ניסו לעצור את רובאוס האגריד ולקחת אותו לאזקבאן, מקגונגל ניסתה לעצור אותם, אך הותקפה על ידם כאשר נשלחו לעברה ארבעה כישופים משתקים במקביל. היא נלקחה מבית הספר אל בית החולים על שם הקדוש מנגו, וחזרה להוגוורטס זמן מה לאחר הקרב במשרד הקסמים, ואף הביעה צער שלא יכלה לרוץ אחרי אמברידג' כאשר זו נמלטה מהוגוורטס ומפיבס שרדף אחריה. מאדאם פומפרי, אחות בית הספר הוגוורטס, מעידה על כוחה המרשים ועל כישוריה כמכשפה, ומציינת כי "כאילו שמישהו מהם [דולורס אמברידג' וההילאים] היה יכול לשתק את מינרווה מקגונגל בקרב פנים מול פנים לאור היום! פחדנות, זה מה שזה... פחדנות מתועבת".

בספר השישי היא מופיעה פחות, אך כשדמבלדור מת היא הופכת למחליפה שלו ואף מנסה להשיג מידע מהארי על הניסיון שלו ושל דמבלדור למצוא הורקרוקסים, אך ללא הועיל.

הספר השביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר ואוצרות המוות

בספר השביעי מתברר כי הפרופסור מקגונגל איננה המנהלת של הוגוורטס, והיא חוזרת לתפקיד המורה לשינויי צורה (לאחר שבמשך תקופה קצרה בסוף הספר השישי הייתה המנהלת בפועל). המנהל החדש של הוגוורטס הוא סוורוס סנייפ, שמונה על ידי משרד הקסמים הפועל לפי הוראותיו של וולדמורט.

לקראת סוף הספר, הארי, רון והרמיוני מגיעים להוגוורטס כדי לחפש את אחד ההורקרוקסים האבודים. לאחר שכמעט ונתפס על ידי אמיקוס קארו, אוכל המוות שמלמד את מקצוע אומנויות האופל, מקגונגל מסייעת להם להתגבר עליו. במהלך האירועים הללו קארו יורק בפניה והארי מטיל עליו את קללת הקרושיאטוס. לאחר מכן מקגונגל נלחמת בסוורוס סנייפ וגורמת לו לברוח מבית הספר, בסיועו של פרופסור פליטיק וצוות המורים. בשעות שלאחר מכן היא מארגנת את כוחות ההגנה על הוגוורטס ואף נלחמת בעצמה בוולדמורט.

הארי פוטר והילד המקולל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר היא פעילה כמנהלת בית הספר בו מתחנך הדור הצעיר בעולם הקוסמים, עוזרת למשפחות פוטר, ומאלפוי לאתר את ילדיהם שנודדים בזמן, בספר הארי פוטר מקניט אותה שאין לה ילדים.

בספר "מעשיות בידל הפייטן" נכתב שמינרווה מקגונגל היא מנהלת בית הספר הוגוורטס לאחר אירועי הספר השביעי, כצפוי לאור תפקידה כממלאת מקומו של אלבוס דמבלדור.

שמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקור של שמה הפרטי הוא ממינרווה, אלת החוכמה הרומית. בדומה אליה, פרופסור מקגונגל גם אמיצה וגם חכמה. תכונות אלה גרמו בילדותה למצנפת המיון כמעט לשייך את מקגונגל לבית רייבנקלו. המקור של שם משפחתה הוא בשמו של המשורר הסקוטי בן המאה ה-19, ויליאם טופז מקגונגל[1], ששמו היה למשל ולשנינה כמשורר גרוע.

בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הסרטים המבוססת על ספרי הארי פוטר, מקגונגל מגולמת על ידי השחקנית מגי סמית' ומדבבת אותה בגרסה העברית השחקנית רבקה מיכאלי. במהלך צילומי הסרט השישי חלתה סמית' בסרטן השד, ונאלצה לחבוש פאה במשך כל הצילומים. לאחר מכן הודיעה כי החלימה מהמחלה[2]. בסרט הפריקוול - חיות הפלא: פשעיו של גרינדלוולד, השחקנית פיונה גלסקוט מגלמת את מקגונגל הצעירה, למרות שעל פי ספרי הארי פוטר פרופסור מקגונגל נולדה בשנת 1935, זאת בניגוד לעובדה שעלילת הסרט מתרחשת בשנת 1927.

הדמות תגולם על ידי שחקנית חדשה עבור העיבוד הטלוויזיוני לספרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מינרווה מקגונגל בוויקישיתוף
  • מידע בוויקי הארי פוטר
  • מידע בלקסיקון הארי פוטר

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תמליל של ריאיון עם ג'יי. קיי רולינג
  2. ^ אתר למנויים בלבד Dame Maggie Smith reveals Harry Potter breast cancer treatment struggle, The Telegraph, 5 October 2009