עזרובעל (קאלבוס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עזרובעל, המכונה "הקירח" (Hasdrubal Calvus), היה מצביא קרתגי שנשלח בראש צבא אל סרדיניה, במהלך המלחמה הפונית השנייה, כדי לסייע ליושבי האי למרוד ברומא.

המרד שהצית ראש השבט הסרדיני המפסיקורה בשנת 215 לפנה"ס עורר תקווה בקרב מנהיגי הקרתגים כי יוכלו להשיב לעצמם את השליטה באי, שניטלה מהם בעקבות מפלתם במלחמה הפונית הראשונה. על כן, כשפנה אליהם המפסיקורה בבקשת סיוע, לא היססו, והעמידו את עזרובעל בראש צי וצבא השווים בגודלם לאלו אשר נשלחו אל מאגו הנלחם בהיספניה (ספרד). סערה עזה הסיטה את צי המשלוח מנתיבו, האוניות נטרדו אל חופי האיים הבלאריים, ושם התעכבו זמן רב לצורך תיקון הנזקים החמורים שנגרמו להן. בינתיים קיבלו האירועים בסרדיניה מפנה לרעה מבחינת עזרובעל, אך חרף כך הוא הנחית את כוחותיו באי וצירפם לאנשיו של המפסיקורה. השניים פשטו על אדמות השבטים האוהדים את הרומאים וכבר היו לוכדים את קאראליס (Caralis), בירת הפרובינקיה, אלמלא נתקלו בצבאו של מאנליוס. הקרב בין הצדדים הסתיים במפלה מוחצת של הקרתגים ובעלי בריתם. עזרובעל עצמו נפל בשבי והובל בתהלוכת ניצחון שערך מאנליוס ברומא.[1]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ערך זה כולל קטעים מתורגמים מהחיבור: Smith, W. (editor), Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, 1873, הנמצא כיום ברשות הציבור. העתק דיגיטלי בתוך: Perseus.
  • Livius. Translated by F.G. Moore. The Loeb Classical Library. Cambridge (MA) Harvard University Press, and London, William Heinemann, 1919-1959 .

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Livius, 23.33, 34, 40, 41 .