פיגוע הדריסה בקפיטול (2021)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיגוע הדריסה בקפיטול
נקודת הביקורת בשדרת החוקה, היכן שהתחולל פיגוע הדריסה (צולם בשנת 2009)
נקודת הביקורת בשדרת החוקה, היכן שהתחולל פיגוע הדריסה (צולם בשנת 2009)
נקודת הביקורת בשדרת החוקה, היכן שהתחולל פיגוע הדריסה (צולם בשנת 2009)
תאריך 2 באפריל 2021
מקום וושינגטון הבירה, ארצות הברית
קואורדינטות 38°53′30″N 77°00′30″W / 38.8916°N 77.0083°W / 38.8916; -77.0083
סוג פיגוע דריסה
נשק סכין, מכונית
הרוגים 2 (כולל המפגע)
פצועים 1
מבצע נואה גרין
מספר מפגעים 1
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ב-2 באפריל 2021, אדם ביצע פיגוע דריסה והתנגש במתרס הצפוני שמחוץ למשכן הקפיטול בוושינגטון הבירה, לאורך שדרת החוקה, וכתוצאה מכך הרג שוטר במשטרת הקפיטול של ארצות הברית ופצע שוטר נוסף[1]. בתגובה, עוצר הוטל על מתחם הקפיטול. הקונגרס של ארצות הברית היה בפגרת אביב, ולכן חברים אחדים בלבד בקונגרס נכחו במשכן הקונגרס במהלך התקרית[2]. הדורס, נואה גרין בן ה-25, מת בבית חולים לאחר שנורה על ידי כוחות המשטרה[3].

התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבת ארונו של אוונס ברוטונדה של הקפיטול, במעמד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 13 באפריל

המֶפָגֵע ריסק מכוניתוניסאן סנטרה כחולה[4] — לתוך נקודת ביקורת בשדרת החוקה המשמשת בדרך כלל את חברי הסנאט של ארצות הברית ואנשי הסגל שלהם בימי חול, כ-91 מטרים (כ-100 יארד) מהכניסה למשכן הקפיטול בו נמצאת מליאת הסנאט[5]. אחרי שהרכב דרס שני שוטרים והוביל למותו של השוטר ויליאם אוונס, המפגע יצא מהרכב והניף סכין[6]. הוא זינק לעבר השוטרים ומיאן לציית לאזהרות המילוליות של השוטרים בטרם נורה בידי קצין אחר. הוא נעצר ואושפז אך מאוחר יותר מת מפצעיו[7].

בעקבות זאת, קומפלקס הקפיטול של ארצות הברית הושבת וננעל וסגל הקונגרס צווה להתבצר במקומו, כשבמקביל חיילי המשמר הלאומי של ארצות הברית הוצבו בסמוך למתרס. הנעילה של המתחם הוסרה מאוחר יותר באותו יום[8].

באותן השעות הוקצו קרוב ל-2,300 חיילים מהמשמר הלאומי של ארצות הברית להגן על מתחם הקפיטול רבתי, במסגרת משימה שהחלה לאחר ההסתערות על הקפיטול בינואר 2021. מספר חיילי המשמר הגיע לשיא לקראת ההשבעה של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית, כאשר כ-26,000 חיילים הוצבו במחוז קולומביה על מנת לספק אבטחה לאירועי ההשבעה הנשיאותית[9]. לאחר ההשבעה הושאר כח קטן יותר של חיילים לשמור על המתחם.

המחבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

נואה ר. גרין, גבר אפרו-אמריקאי בן 25, ביצע את הפיגוע[10]. גרין נולד בפיירליאה (אנ') שבווירג'יניה המערבית וגדל במשפחה בת עשרה ילדים[11]. הוא התבגר בעיר קובינגטון השוכנת במדינת וירג'יניה, והשלים את לימודיו התיכוניים בבית הספר התיכון אלגני (Alleghany). בתיכון הוא שיחק פוטבול והשתתף במשחקי אַתְלֵטִיקָה קַלָּה[12]. גרין למד במכללת גלנוויל סטייט לפני שהועבר לאוניברסיטת כריסטופר ניופורט (CNU) שבניופורט ניוז, שם היה מגן אחורי בנבחרת הפוטבול של האוניברסיטה[12].

הידרדרות במצבו הנפשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים שהכירו את גרין תיארו אותו כתלמיד תיכון פופולרי ואתלט ידוע[12], אך סיפרו כי לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת כריסטופר ניופורט, הפך גרין לפרנואיד והתקרב לדת, והותיר את המשפחה והחברים מודאגים ממצבו הנפשי ההפכפך[13]. בני משפחה וחברים הוסיפו לדווח כי גרין האמין שאנשים סיממו אותו בקסנקס ב-2019, מה שהותיר אותו עם תסמונת נסיגה[11]. חבר לשעבר ששיחק עם גרין בנבחרות האתלטיקה אמר ל"וושינגטון פוסט" כי רוב האנשים ראו בטענתו של גרין בדבר סימומו בקסנקס כ"לא מחוברת למציאות". לאחר שעבר לדירה בניופורט ניוז, דיווח גרין על "הזיות, דפיקות לב מואצות, כאבי ראש ומחשבות אובדניות", ואחיו האמין כי תופעות אלה עשויות להיות קשורות לשימוש בסמים או להפרעה נפשית כלשהי[11]. יום אחד, נטש גרין לפתע את דירתו בניופורט ניוז ועבר לאינדיאנפוליס, ואמר כי "התרופות נתנו לו השראה ללכת לשם". כשהיה באינדיאנפוליס, אמר גרין לאחיו כי הוא מאמין שפורצים לדירתו. אחיו דיווח בנוסף כי גרין היה טרוד נפשית באופן שיטתי[11].

כעבור זמן מה נהפך גרין לחסיד אומת האסלאם, ארגון לאומיות שחורה בהנהגת לואיס פרחאן, הידוע בהצהרותיו מעוררות המחלוקת על גזע[14]. גרין רשם עצמו כ"חסידו של פרחאן", והביע ברשת החברתית "פייסבוק" תמיכה באומת האסלאם ובפרחאן[15]. הוא פרסם באינטרנט נאומים ומאמרים מאת פרחאן וקודמו אלייז'ה מוחמד. בדצמבר 2020 הוא אף הגיש בקשה לשינוי שמו ל"נואה זאם מוחמד", אך נעדר מהשימוע לשינוי השם באינדיאנפוליס ב-30 במרץ, ארבעה ימים טרם הפיגוע[16]. לאחר הפיגוע הסירה פייסבוק את הפוסטים שפרסם מהרשת החברתית ומאינסטגרם[17].

שבועיים לפני הפיגוע פרסם גרין צילום מסך של תרומה בסך 1,085 דולר אמריקני שתרם, בשם "נואה X" (על בסיס שמו של דובר אומת האסלאם לשעבר מלקולם X), עבור סניף אומות האסלאם בנורפוק שבווירג'יניה לכבוד יום המושיעים (אנ')[18]. פרסום התרומה בא לצד קישור לנאום של פרחאן בשם "ההרס האלוהי של אמריקה"[12]. בפוסטים נוספים שפרסם גרין זמן קצר לפני הפיגוע, כתב כי השנים הקודמות היו "קשות" וכי "מאז החלה מגפת הקורונה בארצות הברית הפך מצבו לקשה יותר" וחשף כי היה מובטל. דרך הרשתות החברתיות ביטא את עמדותיו הדתיות הקיצוניות, ופרסם פוסטים על אודות אחרית הימים ואנטיכריסט[11]. בפוסט שפרסם ב-15 במרץ, עודד גרין את עוקביו "ללמוד את חזון יוחנן, את סימני אחרית הימים, ללמוד מיהו הטוב ביותר ומיהו האנטיכריסט, ללמוד מיהו נביא השקר ואת המצב שנוצר באותם הימים"[19]. כעבור יומיים הוא העלה פוסט שייתכן כי התייחס לטענתו כי סומם על ידי חבריו, והאשים את הסמים שהסיטו אותו מ"דרך המלך". הוא גם פרסם סרטון של פרחאן בכותרת "צליבתו של מייקל ג'קסון" ב-21 במרץ[19]. בפוסטים אחרים שפרסם בשבוע שלפני הפיגוע כתב גרין כי הוא מאמין שפרחאן הושיע אותו, באומרו: ”אחרי הצרות האיומות מהן סבלתי כנראה על ידי ה-CIA וה-FBI, סוכנויות ממשלתיות של ארצות הברית של אמריקה [...] סבלתי רבות מפריצות לביתי, הרעלות מזון, תקיפות, ניתוחים לא-מורשים בבתי חולים, ומשטיפות מוח[20][21].”

לדברי אחיו של גרין, חודשים אחדים טרם הפיגוע נטש גרין את ביתו באינדיאנפוליס ועבר לבוטסואנה, שם גרין סיפר לו על כוונתו להתאבד. הוא זינק אל עבר מכונית נוסעת ופצע עצמו אנושות, ולאחר מכן שב לארצות הברית והתגורר עם אחיו[11]. בלילה שלפני הפיגוע, מצבו של גרין התדרדר עוד יותר, ובמסרונים ששלח לאחיו אמר כי הוא בדרכו להיות חסר בית[22]. גרין לא היה מוכר למשטרה טרם הפיגוע[23].

נפגעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם אוונס, השוטר שנהרג במהלך פיגוע הדריסה

בפיגוע הדריסה נהרג שוטר ונפצע שוטר נוסף.

השוטר שנהרג היה "ויליאם פ. 'בילי' אוונס" (באנגלית: William F. "Billy" Evans). אוונס נולד בשנת 1980 בנורת' אדמס שבמסצ'וסטס להווארד וג'ניס אוונס, ולמד בבית הספר התיכון דרארי. ב-7 במרץ 2003 הצטרף לכוחות משטרת הקפיטול של ארצות הברית[24]. הוא שירת במשך 18 שנה במשטרת הקפיטול והיה חבר ביחידת המגיבים הראשונים של המשטרה[25]. לאחר שגרין תקף את אוונס ועמיתו למשטרה, אוונס מת מפצעיו בבית החולים של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון[26]. אוונס הוא השוטר השישי במשטרת הקפיטול שנפל בעת מילוי תפקידו מאז נוסדה המשטרה בשנת 1828, והשני ב-2021[27]. גופתו של אוונס שונעה מבית החולים בליווי משטרתי[28].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדת משטרת הקפיטול בפועל יוגאנאדה פיטמן (אנ') אמרה כי "הפיגוע היה זמן קשה במיוחד" עבור כוחותיה, במיוחד בעקבות ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר אותה השנה[29].

חברי קונגרס רבים שיבחו את תפקוד משטרת הקפיטול, המשמר הלאומי ומגיבים ראשונים (אנ') אחרים, והביעו תנחומים בפני המשטרה ומשפחתו של השוטר ההרוג[30][31]. יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי כינתה את אוונס כ"קדוש מעונה לדמוקרטיה", והורתה להוריד את דגלי ארצות הברית המתנוססים בקפיטול לחצי התורן[32]. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה גם הוא להוריד את הדגלים בבית הלבן ובכל מבני הציבור הפדרליים לחצי התורן, כאות כבוד לשירותם והקרבתם של שוטרי משטרת הקפיטול[33].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מישל בלסמו וקולין לונג, Man rams car into 2 Capitol police; 1 officer, driver killed, באתר AP‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  2. ^ US Capitol: Police officer dies after car rams security barrier, באתר BBC News‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  3. ^ כתבי כאן חדשות, הנהג התוקף בקפיטול: בן 25 מווירג'יניה שתמך בארגון הקיצוני "אומת האסלאם", באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 02 באפריל 2021
  4. ^ דניס רומרו, Police Officer William Evans, killed in Capitol car attack, was an 18-year veteran, באתר NBC News‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  5. ^ סוכנויות הידיעות, תקרית בוושינגטון: פרץ מחסום, ניסה לדקור שוטרים בקפיטול ונורה, באתר ynet, 3 באפריל 2021
  6. ^ נהג שפרץ מחסום בגבעת הקפיטול נורה למוות, שוטר נהרג, באתר וואלה!‏, 2 באפריל 2021
  7. ^ זכארי כהן, לורן פוקס, ג'סיקה דין ודייוויד שורטל, Capitol Police officer killed, another injured after suspect rams car into police barrier outside building, באתר CNN‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  8. ^ US Capitol Police Officer Dies After Attack Outside Capitol; Suspect Also Dead, באתר NBC New York‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  9. ^ ג'ון אייזמי, National Guard deploys ‘immediate reaction force’ in response to Capitol attack., באתר הניו יורק טיימס, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  10. ^ הארץ ואי-פי, החשוד בדריסת השוטר בגבעת הקפיטול הוא בן 25 שתומך ב"אומת האיסלאם", באתר הארץ, 2 באפריל 2021
  11. ^ 1 2 3 4 5 6 אמילי דייוויס ומייקל מילר, Family and friends concerned Noah Green was unraveling before Capitol attack, באתר וושינגטון פוסט, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  12. ^ 1 2 3 4 ג'ף ויליאמסון, Noah Green, the man who killed a Capitol Police officer Friday, played football at Alleghany High School, באתר WSLS‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  13. ^ קריסטל הייז, Suspect in attack at U.S. Capitol described as average jock whose mental health appeared to quickly unravel, באתר USA Today‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  14. ^ ynet והסוכנויות, התוקף מהקפיטול: תומך המנהיג האנטישמי של "אומת האיסלאם", באתר ynet, 3 באפריל 2021
  15. ^ הנהג הדורס בקפיטול: תומך ארגון "אומת האסלאם", באתר וואלה!‏, 3 באפריל 2021
  16. ^ רויטרס, Capitol car ramming: One officer dead, one injured, attacker dead, באתר ג'רוזלם פוסט, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  17. ^ רויטרס, ‏החשוד בתקיפה בקפיטול: תומך של מנהיג "אומת האיסלאם", באתר מעריב אונליין, 3 באפריל 2021
  18. ^ ניקולס פנדוס ואחרים, Capitol Suspect Struggled Before Attack, but Motive Remains Unclear, באתר הניו יורק טיימס, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  19. ^ 1 2 ג'ינה היב ורייצ'ל סנדלר, 25-Year-Old Indiana Man Reportedly Suspect In Deadly Attack At U.S. Capitol, באתר פורבס, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  20. ^ Capitol suspect posted about fearing CIA and FBI, סרטון באתר CNN‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  21. ^ פול מרפי, קייסי טולאן ואחרים, Suspect in Capitol car attack posted about fears of FBI and CIA week before ramming officer, באתר CNN‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  22. ^ ג'יימס קרולי, Brendan Green Recalls Getting Text From Brother Noah Before Capitol Attack: 'I'm Going to Be Homeless', באתר ניוזוויק, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  23. ^ אידריס עלי ופרטישה זנגרי, Police officer killed in vehicle attack on U.S. Capitol, באתר רויטרס, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  24. ^ בוב דיאנג'לו, Who was William Evans, the police officer killed in US Capitol incident?, באתר KIRO-TV‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  25. ^ הצהרה לעיתונות, Loss of USCP Officer William F. Evans, באתר משטרת הקפיטול של ארצות הברית, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  26. ^ טום גילספי, US Capitol: Suspect shot dead and officer killed after car rams into police barricade, באתר סקיי ניוז, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  27. ^ מייקל ברייס-סאדלר, U.S. Capitol Police Officer William 'Billy' Evans killed in the line of duty, באתר וושינגטון פוסט, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  28. ^ ג'קי בנסן, Police Procession for Capitol Police Officer William ‘Billy' Evans Killed in Attack, באתר NBC4 Washington‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  29. ^ טיילר אולסון, Capitol police officer dead, another wounded after car rams into barrier; suspect killed, באתר פוקס ניוז, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  30. ^ מריסה שולץ, Lawmakers react to killing of one officer and injury of another at Capitol, באתר פוקס ניוז, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  31. ^ ניית'ן פלייס, ‘Heartbroken’ President Biden offers condolences after deadly Capitol car attack, באתר The Independent‏, 2 באפריל 2021 (באנגלית)
  32. ^ אלכס רוג'רס, Pelosi orders US Capitol flags to be flown at half-staff to honor fallen officer, באתר CNN‏, 3 באפריל 2021 (באנגלית)
  33. ^ משרד דובר הבית הלבן, A Proclamation on Honoring United States Capitol Police Officers, באתר הבית הלבן, 2 באפריל 2021 (באנגלית)