פיטר מורגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר מורגן
Peter Morgan
מורגן במסיבת עיתונאים של הסרט מכאן והלאה, 2010
מורגן במסיבת עיתונאים של הסרט מכאן והלאה, 2010
לידה 10 באפריל 1963 (בן 61)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Peter Morgan עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת לידס, בית הספר דאונסייד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה, דרמה, סיפורת היסטורית
יצירות בולטות המלכה, Frost/Nixon, Rush עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר ג'וליאן רובין מורגן, (נולד ב-10 באפריל 1963) הוא תסריטאי ומחזאי בריטי. הוא המחזאי מאחורי ההצגה "הקהל" ו"Frost/Nixon" והתסריטאי של הסרטים "המלכה" (2006), "Frost/Nixon" (2008), "המאוחדת הארורה" (2009) ו-‏"Rush"‏ (2013). מורגן כתב את סרטי הטלוויזיה "העסקה" (2003), לונגפורד" (2006) ו"היחסים המיוחדים" (2010). הוא משמש כיוצר ומנהל המופעים של סדרת נטפליקס, "הכתר" (2016–2023).

בחודש פברואר 2017, הוענקה למורגן "מלגת המכון הבריטי לקולנוע" (BFI).[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורגן נולד בעיירה ווימבלדון, לונדון. אמו, אינגה לבית בוצ'ק, הייתה פולנייה קתולית שנמלטה מהסובייטים. אביו, ארתור מורגנטאו, היה יהודי גרמני שנמלט מהנאצים והגיע ללונדון ב-1933.[2][3] אביו מת כשמורגן היה בן תשע.[4] מורגן למד בבית הספר סנט פול בלונדון[5] ובפנימייה בבית הספר דאונסייד, סומרסט.

הוא קיבל תואר באמנות מאוניברסיטת לידס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורגן כתב תסריטי טלוויזיה במהלך שנות ה-90, כולל פרק של "ריק מייאל מציג..." והבכורה הקומית "החזה". הוא כתב את התסריט לקומדיה הרומנטית "מרתה, הכירו את פרנק, דניאל ולורנס" (1998).

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002, למורגן הייתה הצלחה עם סדרת הטלוויזיה "המושבעים" (2002). בשנת 2003, מורגן פרץ דרך עם "העסקה", דרמת טלוויזיה על "עסקת חלוקת הכוחות בין טוני בלייר וגורדון בראון" שנכרתה במסעדת גרניטה בלונדון ב-1994. בלייר הוצג על ידי מייקל שין.

שין יחזור לשחק את בלייר, ב"המלכה" וב"היחסים המיוחדים".

בשנת 2006 שוחרר הסרט "המלכה" שהראתה כיצד מותה של הנסיכה דיאנה השפיע על ראש הממשלה טוני בלייר ועל משפחת המלוכה. הסרט עלה לראשונה בפסטיבל ונציה, שם זכה לשבחי המבקרים. הסרט קיבל שש מועמדויות לפרסי אוסקר כולל הסרט הטוב ביותר. מורגן גם קיבל מועמדות לפרס לתסריט הטוב ביותר. מורגן קיבל את פרס גלובוס הזהב על התסריט שלו מהעיתונות הזרה של הוליווד, והשחקנית הלן מירן זכתה בפרסים רבים על משחק התפקיד הראשי כולל פרס האוסקר ופרס גלובוס הזהב. בשנת 2006 גם יצא לאקרנים "המלך האחרון של סקוטלנד", שאת התסריט שלו עיבד מורגן עם ג'רמי ברוק. בשנת 2007 הם זכו במשותף בפרס סרט BAFTA על עבודתם על הסרט. במאי 2007, פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-50 בסן פרנסיסקו כיבד את מורגן ב"פרס קנבר לשנה למצוינות בתסריטאות".

כמו כן, בשנת 2006, המחזה הראשון של מורגן, "פרוסט/ניקסון", הועלה בתיאטרון מחסן דונמר בלונדון. בכיכובם של מייקל שין בתור דייוויד פרוסט, ופרנק לנגלה בתפקיד ריצ'רד ניקסון, המחזה נוגע לסדרת הראיונות בטלוויזיה שהעניק הנשיא המושפל לפרוסט ב-1997. אלה הסתיימו בהודאה שבשתיקה באשמה בנוגע לתפקידו בשערוריית ווטרגייט. את המחזה ביים מייקל גרנדייג' ונפתחה לביקורות נלהבות. ההצגה הועברה לברודוויי ב-2007 בתיאטרון ברנרד ב. ג'ייקובס, שם הוצגה בין ה-21 באפריל ל-19 באוגוסט. המחזה קיבל שלושה פרסי טוני, כולל אחד למורגן, על המחזה הטוב ביותר. לנגלה זכה ב"פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה".

בשנת 2008 יצא לאקרנים העיבוד הקולנועי של "פרוסט/ניקסון" בבימויו של רון הווארד, כאשר שין ולנגלה שיחקו את התפקידים שהיו להם על הבמה. בסרט כיכבו גם קווין בייקון, רבקה הול, מת'ו מקפאדיאן, טובי ג'ונס, אוליבר פלאט וסם רוקוול. הסרט עלה לראשונה בפסטיבל הסרטים בלונדון וזכה לשבחי המבקרים. רוג'ר אברט העניק לסרט 4 כוכבים ושיבח את הכתיבה ואת הביצועים של המובילים באומרו, "פרנק לנגלה ומייקל שין לא מנסים לחקות את הדמויות שלהם, אלא לגלם אותן".[6] למרות שבחים מהמבקרים הסרט היה כישלון קופתי. הסרט קיבל 5 מועמדויות לפרסי אוסקר כולל התסריט המעובד הטוב ביותר למורגן.

ביולי 2009, החלו הצילומים ל-"הקשר המיוחד", הסרט השלישי ב"טרילוגיית בלייר" של מורגן. הסרט מתמקד ביחסים של בלייר (שוב מייקל שין) עם נשיא ארצות הברית ביל קלינטון, בגילומו של דניס קווייד, בין השנים 1997 ל-2000. מורגן היה אמור במקור לביים את הסרט (הבכורה שלו בבימוי) אבל פרש חודש לפני תחילת הצילומים. הוא הוחלף על ידי ריצ'רד לונקריין.[7] הסרט עלה לראשונה ב-HBO ב-29 במאי 2010. הסרט זכה לביקורות חיוביות כאשר הוא קיבל 83% ב-Rotten Tomatoes עם קריאת הקונצנזוס, "היחסים המיוחדים מלוהק היטב ומבוים בצורה משכנעת, מציע מבט אינטליגנטי לתוך הדינמיקה המורכבת בין שני מנהיגי עולם".[8] הסרט קיבל 5 מועמדויות לפרס אמי בפריים טיים, כולל אחת למורגן על כתיבה יוצאת דופן לסדרה מוגבלת או לסרט טלוויזיה.

בשנת 2008, מורגן הייתה אמורה בתחילה לעבד את הסרט "טינקר, חייט, חייל, מרגל" של ג'ון לה קארה לתסריט לסרטי עבודה, אך עזב את תפקידו ושימש כמפיק בפועל של הסרט.[9] ביוני 2009, הוכרז שהוא יהיה הכותב המשותף של "סקייפול", סרט ג'יימס בונד ה-23.[10] יומן מנדרייק ' ה"דיילי טלגרף" דיווח באפריל 2010 כי מורגן עזב את ההפקה לאחר שסם מנדס נשכר לביום, וכי פטריק מרבר יחליף אותו. ' דחתה את טענות "הטלגרף" כספקולציות.[11] בסופו של דבר מורגן לא קיבל קרדיט אלא היו אלה ניל פרוויס, רוברט ווייד וג'ון לוגאן שזוכו כתסריטאי הסרט. מאז הוא סיים את התסריט של "מכאן והלאה", מותחן על טבעי ברוח "החוש השישי". "דרימוורקס" רכשה את התסריט לפי מפרט במרץ 2008.[12] הפיתוח הועבר מאוחר יותר לאחים וורנר והצילומים החלו באוקטובר 2009 בניצוחו של קלינט איסטווד.

שנות ה-2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 יצא לאקרנים הסרט "Rush". הסרט הוא סרט ספורט ביוגרפי שבמרכזו היריבות האנט-לאודה בין שני נהגי פורמולה 1, ג'יימס האנט הבריטי וניקי לאודה האוסטרי במהלך עונת מרוצי הפורמולה 1 של 1976.[13] את הסרט ביים רון הווארד ונכתב על ידי מורגן ובכיכובם של כריס המסוורת', דניאל ברוהל ואוליביה ווילד. הסרט זכה להצלחה כלכלית וביקורתית, וקיבל ארבע מועמדויות לפרס האקדמיה הבריטית כולל הסרט הבריטי המצטיין.

בשנת 2013 הופיע לראשונה מחזהו של מורגן "הקהל". ההצגה סובבת סביב הפגישות השבועיות, הנקראות קהל, בין המלכה אליזבת השנייה לראשי הממשלה שלה לאורך תקופת שלטונה. גברת הלן מירן שיחזרה את תפקידה כמלכה. ההצגה עלתה בבכורה בווסט אנד בתיאטרון גילגוד, שם זכתה בסופו של דבר בפרס אוליבייה לשחקנית הטובה ביותר. הפקה בברודוויי נפתחה ב-2015 בתיאטרון ג'רלד שוינפלד שהתנהלה בין 8 במרץ ל-15 ביוני. מירן קיבלה גם את פרס הטוני לשחקנית הטובה ביותר במחזה.

הסרט העלילתי הבא של מורגן יהיה "Bohemian Rhapsody"‏ (2018), סרט ביוגרפי על מוזיקאי הרוק פרדי מרקיורי (בגילומו של ראמי מאלק), הסולן הראשי של להקת הרוק קווין. מורגן החל לכתוב את התסריט ב-2010. הסרט זכה להצלחה קופתית אדירה והרוויח 903.7 מיליון דולר. עם זאת, הסרט זכה לתגובה ביקורתית מעורבת כאשר המבקרים שיבחו את הביצועים המרכזיים של מאלק אך מתחו ביקורת על העריכה, הבימוי והקצב שלו. מבקרת הקולנוע של "טיים מגזין", סטפני זכרק, כתבה, "במונחים קפדניים של יצירת סרטים, "רפסודיה בוהמית" היא קצת בלגן. חלק מהסצנות שלו מתחברות בצורה מביכה, והיא פוגעת בכל פעימת אסון ומנצחת בצורה ישרה, כמו גונג."[14] למרות הביקורת שלו, הסרט קיבל פרסים שונים כולל ארבעה פרסי אוסקר לשחקן הטוב ביותר, עריכת הסאונד הטובה ביותר, מיקס הסאונד הטוב ביותר ועריכת הסרט הטוב ביותר.

מורגן הוא היוצר והכותב של סדרת הדרמה ההיסטורית הבדיונית של נטפליקס "הכתר", סיפור ביוגרפי על שלטונה של המלכה אליזבת השנייה. בעונה הראשונה כיכבו קלייר פוי, מאט סמית', ונסה קירבי, בתור המלכה אליזבת השנייה, הנסיך פיליפ והנסיכה מרגרט. ג'ארד האריס וג'ון ליתגו עשו תורות תמיכה בתור המלך ג'ורג' השישי, ווינסטון צ'רצ'יל. הסדרה זכתה לשבחי ביקורת נרחבים וזכתה למספר מועמדויות לפרס אמי, כולל זכיות ל-פוי לשחקנית הראשית המצטיינת בסדרת דרמה, ול-ליתגו לשחקן המשנה המצטיין בסדרת דרמה. הקאסטים ראו שינויים לעונות 3 ו-4 כאשר אוליביה קולמן, טוביאס מנזיס והלנה בונהם קרטר החליפו את פוי, סמית' וקירבי. מורגן קיבלה 3 מועמדויות לפרס אמי על כתיבת הפרקים, "Asssins", "Mystery Man", ו"Aberfan".

שנות ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בנובמבר 2020, הסדרה הרביעית של "הכתר" שוחררה לשבחי המבקרים. לפי צובר הביקורות Rotten Tomatoes, הסדרה מחזיקה בקונצנזוס של תשעים וששה אחוזים מהמבקרים, מה שהופך אותה לסדרה עם הדירוג הגבוה ביותר מבין הארבע עד כה.[15]

העונה מציינת את הצגתה של אמה קורין בתור הנסיכה דיאנה וחברתה של מורגן דאז, ג'יליאן אנדרסון, כראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר, כאשר אוליביה קולמן, טוביאס מנזיס, הלנה בונהם קרטר וג'וש אוקונור חוזרים על תפקידם כמלכה אליזבת השנייה, הנסיך פיליפ, הנסיכה מרגרט והנסיך צ'ארלס בהתאמה.

העונה הרביעית זכתה בתוכנית הטלוויזיה של השנה של AFI בפעם הרביעית ברציפות, ארבעה גלובוס הזהב, כולל סדרת הטלוויזיה הטובה ביותר, פרס בחירת המבקרים לדרמה הטובה ביותר, ו-10 מועמדויות ל-BAFTA כולל הדרמה הטובה ביותר. בספטמבר 2021, העונה הרביעית זכתה בכל 7 קטגוריות הדרמה של אמי[16] וזיכתה את נטפליקס בזכייה הגדולה הראשונה בהיסטוריה של ענקית הסטרימינג (הדרמה הטובה ביותר),[17] כאשר מורגן קיבל את הפרס על כתיבה יוצאת דופן. לפני כן, הוא קיבל את פרס WGA לדרמה הטובה ביותר ואת פרס PGA למפיק מצטיין של טלוויזיה אפיזודית, דרמה לעונה הרביעית.

העונה חמישית של "הכתר" שוחררה בנובמבר 2022 עם עונה שישית שהוצעה ל-2023. העונה השישית תהיה האחרונה לפי פיטר מורגן.[18] אימלדה סטונטון, ג'ונתן פריס ולסלי מנוויל מגלמים את התפקידים המתאימים של המלכה אליזבת השנייה, הנסיך פיליפ והנסיכה מרגרט. את הנסיכה דיאנה מגלמת אליזבת דביקי ו[19] את הנסיך צ'ארלס מגלם דומיניק ווסט.

במאי 2022 הוכרז ש"פטריוטים", מחזהו הראשון של מורגן מאז "הקהל" יוצג בתיאטרון אלמיידה בלונדון מ-2 ביולי עם ערב פתיחה ב-12 וההופעות עד 20 באוגוסט. מתרחש במהלך נפילת ברית המועצות ב-1991, "פטריוטים" ילכו בעקבות דור של אוליגרכים בניסיון להשתלט על עולם חדש. טום הולנדר יוביל את הקאסט בתור איש העסקים בוריס ברזובסקי. צוות השחקנים כולל גם את וויל קין בתור ולדימיר פוטין, יולנדה קטל ולוק ת'לון.

ב-19 באוגוסט 2022, לאחר ריצה מוצלחת בתיאטרון אלמיידה, הוכרז כי "פטריוטים" יעברו לתיאטרון נואל קווארד בווסט אנד ממאי 2023 להרצה של 12 שבועות. רוב צוות השחקנים המקורי יחזרו על תפקידם.[20]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורגן מונה למפקד מסדר האימפריה הבריטית (CBE) לכבוד השנה החדשה 2016 עבור שירותים לדרמה. בפברואר 2017 הוענק לו מלגת המכון הבריטי לקולנוע (BFI).[1] בנובמבר 2019, מורגן זכה לכבוד על ידי מכון הסרטים האמריקאי במחווה לקריירה שלו ב-AFI FEST 2019.[21] ביולי 2016 הוענק למורגן תואר כבוד במכתבים מאוניברסיטת לידס, העלמה שלו.[22]

רשימת יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה כותרת הערות
1988 מאדאם סוזצקה חומר נוסף שנכתב על ידי
1990 רוזי היקרה קצר; שותף לכתיבה
1991 המלך ראלף משכתב
1992 המגע השקט שותף לכתיבה
1998 מרתה, הכירו את פרנק, דניאל ולורנס
2006 המלכה
2006 המלך האחרון של סקוטלנד שותף לכתיבה
2008 נערת בולין האחרת
2008 פרוסט/ניקסון תסריט, מפיק בפועל
2009 המאוחדת הארורה תסריט, מפיק בפועל
2009 מצב המשחק משכתב
2010 להלן נכתב על ידו, מפיק בפועל
2011 360
2011 מרגל חייל טינקר חייט מפיק בפועל
2013 Rush נכתב על ידו, מפיק
2018 רפסודיה בוהמית סיפור על ידו
2022 Mein Vater, der Fürst (אבי, הנסיך) מפיק בפועל
TBC מתח במנילה כותרת עבודה; הסרט הקרוב של אנג לי

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה כותרת הערות
1989 4 שחק סופר, פרק 1 "שלום ג'ואן קולינס"
1992 תופת
1993 מיקי לאב נכתב על ו
1997 החזה תסריט
2000 מטרופולין
2002 חבר המושבעים נכתב על ידו, מפיק בפועל – 6 פרקים
2003 העסקה נכתב על ידו, מפיק שותף
2003 הנרי השמיני נכתב על ידו, מפיק בפועל
2005 קולדיץ נכתב על ידו
2006 לונגפורד נכתב על ידו, מפיק בפועל
2010 הקשר המיוחד נכתב על ידו, מפיק בפועל
2013 התיאטרון הלאומי בשידור חי: הקהל
2014 הכבוד האבוד של כריסטופר ג'פריס נכתב על ידו, מפיק בפועל
2016–2023 הכתר נוצר על ידו, נכתב על ידו, מפיק בפועל – 60 פרקים

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה כותרת הערות תיאטרון
1986 פאקס בריטניקה שותף לכתיבה
2006 פרוסט/ניקסון מחזאי מחסן דונמר, לונדון



תיאטרון גילגוד, ווסט אנד
2007 תיאטרון ברנרד בי ג'ייקובס, ברודוויי
2013 הקהל מחזאי תיאטרון גילגוד, ווסט אנד
2015 תיאטרון ג'רלד שוינפלד, ברודוויי



תיאטרון אפולו, ווסט אנד (תחייה)
2022 פטריוטים[23] מחזאי תיאטרון אלמיידה, לונדון
2023 תיאטרון נואל קווארד, לונדון ווסט אנד


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר מורגן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "The Crown writer Peter Morgan CBE to be awarded BFI Fellowship". British Film Institute. 2 בפברואר 2017. נבדק ב-9 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "The Impersonator.(Peter Morgan) – HighBeam Business: Arrive Prepared". אורכב מ-המקור ב-14 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Pacheco, Patrick (22 באפריל 2007). "No sides, no prisoners". Los Angeles Times. אורכב מ-המקור ב-14 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Hanks, Robert (24 February 2007) "Peter Morgan: Drama king", The Independent. Retrieved on 14 January 2009.
  5. ^ "The man who rewrites history". Evening Standard. 10 באפריל 2012. נבדק ב-7 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "At the start, they both thought it would be Nixon/Frost". rogerebert.com. נבדק ב-1 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Andreeva, Nellie (23 June 2009). "Peter Morgan leaves 'Relationship'". The Hollywood Reporter (Nielsen Business Media).
  8. ^ "The Special Relationship". Rotten Tomatoes. נבדק ב-1 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Martin, Francesca (4 ביוני 2008). "Tinker, tailor, soldier, film star". The Guardian. London. נבדק ב-4 ביוני 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ The Queen writer to pen new Bond, BBC News, 13 June 2009
  11. ^ אתר למנויים בלבד Richard Eden, ‏Sam Mendes in James Bond mystery, The Telegraph, 10 April 2010
  12. ^ Siegel, Tatiana (13 בנובמבר 2008). "Eastwood, Spielberg talking thriller". Variety. Reed Business Information. נבדק ב-18 בנובמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ אתר למנויים בלבד Chrissy Iley, ‏Niki Lauda on Rush, the real James Hunt, and the crash that changed his life, The Telegraph, 21 May 2019
  14. ^ "Rami Malek Rises Above Bohemian Rhapsody's Messy Excess". Time Magazine. נבדק ב-1 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "The Crown: Season 4". Rotten Tomatoes. נבדק ב-8 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "'The Crown' Makes Emmys History By Winning All 7 Drama Categories". Decider. 20 בספטמבר 2021. נבדק ב-20 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Koblin, John (20 בספטמבר 2021). "With 'The Crown,' Netflix Finally Takes the Emmys Throne". The New York Times. נבדק ב-21 בספטמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ "The Crown will get a sixth season after all". Variety. 9 ביולי 2020. נבדק ב-8 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Dominic West Set to Play Prince Charles in Seasons 5 and 6 of 'The Crown'". Variety. 20 באוקטובר 2020. נבדק ב-8 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Patriots to transfer to the West End". whatsonstage.com. 19 באוגוסט 2022. נבדק ב-19 באוגוסט 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Gala Premiere of THE CROWN Season Three at AFI FEST 2019". American Film Institute. 17 באוקטובר 2019. נבדק ב-23 באפריל 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "University announces honorary degrees 2016". University of Leeds. 8 ביולי 2016. נבדק ב-11 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "The Crown's Peter Morgan to premiere play about Russian oligarchs". The Guardian. 6 במאי 2022. נבדק ב-17 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)