צ'ארלס דרנינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס דרנינג
Charles Durning
צ'ארלס דרנינג, 2008
צ'ארלס דרנינג, 2008
לידה 28 בפברואר 1923
היילנד פולס, ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 24 בדצמבר 2012 (בגיל 89)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הלאומי ארלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Charles Edward Durning עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1963
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב, פרס טוני
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס דרנינגאנגלית: Charles Durning; ‏28 בפברואר 192324 בדצמבר 2012) היה שחקן קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה אמריקאי, זוכה פרס גלובוס הזהב ופרס טוני. היה מועמד לשני פרסי אוסקר על הופעותיו בסרטים "בית הזונות הקטן הטוב ביותר בטקסס" ו"להיות או לא להיות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרנינג נולד בכפר היילנד פולס שבניו יורק ללואיס וג'יימס דרנינג. גדל במשפחה רחבה לצד ארבעת אחיו.

התגייס לצבא ארצות הברית ושירת במהלך מלחמת העולם השנייה. את שירותו הצבאי החל כלוחם ביחידת חיל הרגלים 386, לאחר מכן עבר להיות תומך לחימה בארמייה השלישית ושירת ביחידת נ"מ.

השתתף בפלישה לנורמנדי בשנת 1944 והיה מהחיילים הראשונים על חוף אומהה. הדעות לגבי שירותו הצבאי היו חלוקות, חלקן תיארו את דרנינג בתור לוחם מן המניין על החוף בעוד שאחרות טענו שהפעיל אש מרגמות ארטילרית.

בעת פעילותו בצרפת נפגע דרנינג בצורה קשה ממוקש-S גרמני ונאלץ לעבור טיפולים במספר בתי חולים באירופה, חזר לכשירות מלאה לאחר כחצי שנה ולקח חלק פעיל בקרב על הבליטה הקריטי שהתרחש על אדמת בלגיה. לאחר פציעתו השנייה בחזה נשלח דרנינג בחזרה לביתו והשתחרר בשנת 1946 בדרגת טוראי ראשון. על פציעותיו במהלך המלחמה קיבל דרנינג את עיטור כוכב הכסף ושלושה עיטורי לב הארגמן.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התגלה לראשונה בסרטיו של בריאן דה פלמה "מנהטן בכחול" שם כיכב לצידו של רוברט דה נירו ו"אחיות". פרץ בשנת 1973 בקומדיית הפשע הקלאסית "העוקץ" בדמותו של השוטר המושחת ויליאם סניידר. בהמשך שנות ה-70 שיחק בקומדיית העיתונות של בילי ויילדר "כותרת ראשית", במותחן האסונות של רוברט וייז "ההינדנבורג" בתור קפטן פרוס, קפטן ספינת הצפלין הגרמנית המפורסמת שנספתה בדרכה לארצות הברית, בקומדיה "להתחיל מחדש" ובגרסה הקולנועית המוצלחת לסדרת הבובות "חבובות" שם גילם את הנבל ד"ר הופר.

את הופעתו הטובה והמשכנעת ביותר באותו עשור עשה בדרמת הפשע של סידני לומט "אחר צהריים של פורענות". על תפקידו בתור קצין המשטרה יוג'ין מורטי המנהל את המשא ומתן עם שודד הבנק סוני וורטציק (אל פצ'ינו) קיבל דרנינג מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר. היה מועמד לשני פרסי אמי ופרס גלובוס הזהב על תפקידיו בהפקות הטלוויזיה "מלכת אבקת הכוכבים" ו"קפטנים ומלכים".

ב-1982 שיחק בדרמה המוזיקלית " בית הזונות הקטן הטוב ביותר בטקסס" והועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על הופעתו בתור מושל עיירה טקסנית קטנה המחליט לסגור את בית הנהנתנות הפרובוקטיבי. השתתף בנוסף בקומדיה של סידני פולאק "טוטסי" בתור לסלי ניקולס אביה האלמן של השחקנית ג'ולי (ג'סיקה לאנג) שמציע נישואים ל"דורותי מייקלס" (דסטין הופמן). בשנה שלאחר מכן הועמד לאותה הקטגוריה בטקס האוסקר וגם לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בתור הקולונל הנאצי ארהרדט בקומדיית המלחמה של מל ברוקס "להיות או לא להיות", את פרס האוסקר הפסיד הפעם לג'ק ניקולסון. ב-1985 הועמד לפרס אמי על תפקידו בעיבוד הטלוויזיוני למחזה של ארתור מילר "מותו של סוכן". ב-1987 שיחק בקומדיית הפשע של ג'ון ג. אבילדסן "שנה טובה חדשה".

זכה בפרס גלובוס הזהב ב-1990 על תפקידו במיני סדרה "הקנדים ממסצ'וסטס" ובפרס הטוני על הופעתו במחזה "חתולה על גג פח לוהט". התפרסם בתחילת שנות ה-90 בעיקר בתור ד"ר הלדרן אלדריג' בקומדיית המצבים "צל הערב", הועמד לשני פרסי האמי על תפקידו בסדרה. ב-1991 שיחק בסרט "חזרתו של אליוט נס". ב-1994 שיחק בסרטם של האחים כהן "הקפיצה הגדולה" בתור ווארינג האדסאקר מנהל החברה אשר קופץ מקומה 45 אל מותו. ב-1996 שיחק בפרודית המרגלים "המרגל מת מצחוק" את הבמאי ובקומדיה "יום בהיר אחד" בתור לו.

בשנת 2000 התפרסם בקומדיית הקאלט של האחים כהן "אחי, איפה אתה?" בדמותו של פאפי או'דניאל המושל המגושם של מדינת מיסיסיפי המתמודד לקדנציה נוספת ויעשה הכול כדי לזכות. כמו כן שיחק בקומדיה השחורה "סטייט פינת מיין" בתור ראש עריית עיירה קטנה שבורמונט ג'ורג' ביילי. שיחק ב-25 פרקים בסדרה " הצילו" בתור מייקל אביו של גיבור העלילה הכבאי המתוסבך טומי גאבין, קיבל על תפקידו מועמדות תשיעית במספר לפרס אמי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדרנינג היו שלושה ילדים מאשתו הראשונה קרול ושני ילדים חורגים מאשתו השנייה מרי אן אמליו. דרנינג נפטר ב-24 בדצמבר 2012, בביתו בניו יורק.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס דרנינג בוויקישיתוף