שיחה:שחמט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיוןתקציר הערך

ישנן מספר שיטות רישום. אבל לפחות באלו המוכרות לי + משמעו שח, ו! משמעו מט. האם מישהו יכול לאשר או להפריך את הכתוב בערך?

אני סומך עליך. בדוק וערוך, בבקשה :) האם זו ראשית ההמראה? --אלעד.

בנוסף: ":" מסמנות הכאה של כלי. כלומר: "ב2:ב3" משמעו שהרגלי ב2 היכה כלי שנמצא קודם לכן ב-ב3, וזה איננו מהלך אפשרי בשחמט. רגלי מכה באלכסון, ורגלי שחור נע כלפי מטה בלוח (כלומר מ-ב3 אל ב2, ולא להפך). את תנועת הרגלי אל ב3 נסמן פשוט "ב3". בכלל, הצירוף "רד3+ ב2:ב3" אינו הגיוני. רצוי להחליף את הדוגמה בדוגמה אחרת - אולי רד3+?? ג:ד3.


אני מסכים מבחינת הרישום ששח זה +, אבל ! אינו מבטא מט אלא מהלך טוב, בצורת הרישום המוכרת לי מט מסומן ע"י X ים

לפי מה שאני מכיר + זה באמת שח אבל הסימן של לא שווה (= עם פס אלכסוני) מסמל מט.אולי אני טועה אבל זה מה שאני מכיר.Tzirkel2 03:25, 9 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

עד כמה שאני יודע מט מסומן ב# 16:44, 14 בספטמבר 2006 (IDT)מתן 16:44, 14 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]


המאמר בנושא שחמט יפה מאוד אך גדול ומגושם למדי. אפילו אין נושא של "היסטורית השחמט" בערך. אני מציע שנוציא מהמאמר את כל הדברים הנוגעים לחוקי מחשק השחמט (הכלים, רישום התנועות, תיקו, מהלך המשחק) ונאגד אותם לערך חדש שיקרא חוקי משחק השחמט. במאמר שחמט נעשה נושא שיקרה חוקי משחק השחמט, ובו נסביר בקצרה את החוקים (הצרחה, מט, פט, תיקו...), ללא פירוט איך הולכים הכלים, וללא פירוט על רישום התנועות. מיד לאחר הכותרת של חוקי משחק השחמט נרשום בנושא זה מוסבר בקצרה על חוקי משחק השחמט, במידה ואתה מעונין לקבל פירוט רב יותר אנא גש לחוקי משחק השחמט




ישנה את השיטת רישום האנגלית גם, אך אין לי מושג איך לנסח את זה ז"א זה מתחיל בלבן 1 ו-2 ובשחור 1 ו-2 ערן 22:09, 9 ינו' 2004 (UTC)



אני חושב שיהיה יעיל יותר שלפני שתכתוב על צורת התזוזה של הכלים תכתוב על: מה הם הכלים במחשק ומיקומם על הלוח. מקווה שתקח זאת לתשומת לבך תודה. אורן מירון

תודה על הערתך. הפרק הזה ישוכתב גילגמש 05:14, 25 אוג' 2004 (UTC)

שיניתי מספר דברים. הניקוד, ע"פ גרישה בירנבוים. את הסימון ++ שיניתי כפי שידוע לי מספרים ישנים שהיו משתמשים בו פעם. אין סימון לאיום שח כפול והוא מסומן + כמו כל איום שח.
פיני

IN ENGLISH: International wiki chess aid[עריכת קוד מקור]

Hi everybody in the World interesting in chess and wikipedia.

This is an international chess aid new for making chess boards.

  1. English speakers wikipedist had been made a template for displaying chess boards easily at Template:Chess position. This template uses images from english wikipedia. They are using it in a lot of articles.
  2. The images used by this template had been copied to wikimedia.COMMONS and put it in an appropiated category: [1]
  3. Then, now the template can be used in a local new template without any change (only you meaby change the template`s name and obviosly you should change the template invocation) .
  4. Spanish speakers wikipedist already start to used it at Jaque mate an others articles.
  5. The template explanation is in its talk page.
  6. If you want to change the image(s) is not very difficult, you only should add them to commons and change their names in the template (with out changing the already existance images, of course).
  7. A large disccuss about the template, like flexibility, special applications (like board with arrows), choose board appearence, and much others questions are in the english talk (discussion) of the template.

We hope you enjoy this colaborative work an make more and more chess articles in every wikipedia(s) you work.

Thanks.

(If there are mistakes, I am sorry, my english is not my natural language)

14th June 2005 aprox. 22:00 hrs GMT User gengiskanhg from english and spanish wikipedias.

אני זוכר שראיתי את רשימת הדרגות אבל לא הצלחתי לאתר אותה עכשיו, צריך לחסל את הכפילות הזאת... טרול רפאים 18:11, 19 יולי 2005 (UTC)

העתקתי אותה לערך שחמטאי כי חשבתי שזה מתאים גם לשם... ערן 18:21, 19 יולי 2005 (UTC)

יופי. ערך מומלץ[עריכת קוד מקור]

יופי. הערך תפס כיוון טוב בימים האחרונים. במיוחד בקטע של אסטרטגיה וטקטיקה, והוא יכול לתת תמונה טובה על המשחק לכל מתעניין. נראה לי שהוא יכול להיות ערך מומלץ.--אפי ב.שיחה • 19:06, 19 יולי 2005 (UTC)

בהחלט נראה ראוי לכך! ברכות לבביות לכל התורמים! איזו נחת... :] אני זוכר שהוא היה ^כזה^ קטן... אלעד 12:56, 20 יולי 2005 (UTC)

מישהו יודע מדוע אתר FICS לא עובד בזמן האחרון ואי אפשר להתחבר כאורח? _MathKnight_ (שיחה) 09:36, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

העברה מדף הערך[עריכת קוד מקור]

העברתי את הפסקה הבאה מדף הערך מהסיבות הבאות:

  • היא צריכה ויקיזציה ועריכה מתאימה.
  • חוקי המשחק נראים לא עקביים ולא ברור אם אכן קיים משחק כזה בתפוצה עממית.
  • מה לעשות עם הקרדיט שמופיע בסוף המשחק?

להלן הפיסקה הבעייתית. 16:02, 11 אוגוסט 2005 (UTC)


ם[עריכת קוד מקור]

ם

משהו מוזר[עריכת קוד מקור]

אני קראתי כרגע את שיטת הרישום ומאד מוזר לי משהו: <BT> כתוב בערך ככה:

  1. במקרים בהם התיאור הנ"ל אינו חד-משמעי, יצויין הטור של משבצת המקור. למשל: אם ישנו פרש נוסף ב-ה6, נרשום את המסע הנ"ל כך: פ-בג5.

אם הטור אינו מוסיף מידע, תצויין במקומו השורה. למשל: אם ישנו פרש נוסף ב־ב7, נרשום את המסע כך: פ-3ג5.
א) אני מכיר את השיטה בה פשוט רושמים פב ג5
ולמה צריך - ? לא נראה לי שהרבה שחקנים רושמים את ה-
ב) פ-3ג5 מה זה?!!?!?!?!!?!? אני לא ראיתי דבר כזה פעם אחת(לא כולל פה)! אני אומר שמידע זה מוטל בספק רב מאד! Nir909 17:21, 30 ספטמבר 2005 (UTC)

באופן רשמי, עבור כל מסע יש לציין הן את משבצת המוצא והן את משבצת היעד: למשל: " פ ז2 - ו3 ". הרבה פעמים, משבצת המוצא ברורה מאליו ולכן שחקנים מתעצלים מלרשום אותה ומקצרים ל " פ-ו3 " או " פ ו3 ". ההפרדה בין שם הכלי למשבצת נועדה להקל את הקריאה ונעשית באמצעים גרפים שונים (רווח, קו מפריד, גודל שונה ואנגלית: על ידי שימוש באותיות גדולות לכלי וקטנות למשבצת). בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 17:49, 30 ספטמבר 2005 (UTC)
אני חושב שיותר מקובל במקרים כאלה פב-ג5 או פ3-ג5 (ולא פ-בג5 או פ-3ג5). עוזי ו. 18:34, 24 נובמבר 2005 (UTC)
אני מסכים עם עוזי. גילגמש שיחה 18:37, 24 נובמבר 2005 (UTC)
אני חושב שצריך לרשום "פ ב-ג3" כדי להפריד בין הכלי למשבצת. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 18:42, 24 נובמבר 2005 (UTC)
נראה לי ש"פ3-ג5" הרבה יותר מקובל מ"פ 3-ג5", ותיקנתי לצורה הראשונה. אם אתה משוכנע שהשניה היא הנכונה, תקן שוב. עוזי ו. 20:45, 24 נובמבר 2005 (UTC)

כתוב: "יש כמה גרסאות לגבי מוצאו של המשחק. אחת הגרסאות המקובלת יותר היא שמקורו של המשחק הוא בהודו באלף השני לפנה"ס ושם הוא נקרא צ'אטוראנגה."

זה, ככל הנראה, שגוי. צ'טורנגה הופיע במאה השביעית לספירה והטענה לגבי האלף השני לפנה"ס היא שגגת הקלדה, ככל הנראה. רלף פון שוונץ 07:29, 24 דצמבר 2005 (UTC)

מלכודות בפתיחות[עריכת קוד מקור]

ברצוני לקבל חוות דעתכם על הכנסת הנושא המעניין והמרתק "מלכודות בפתיחות". אם כן היכן? באיזה היקף? לדעתי המלכודת המפורסמת של לגאל ודאי תחסר בכל מקרה. באמתחתי מלכודת לכל פתיחה אך נראה שזה לא המקום להראותן. תודה לכל המשיבים. --אליהו יפרח 08:06, 16 פברואר 2006 (UTC)

למה לא לכתוב ערך חדש על מלכודות בפתיחה בשחמט? צביקה 08:20, 16 פברואר 2006 (UTC)
מסכים עם צביקה, במיוחד בשים לב לגודל הערך שחמט ולאפשרויות הרבות הגלומות ב"מלכודות בפתיחה". ליש 08:27, 16 פברואר 2006 (UTC)

תודה לכם. אני ניגש למלאכה. --אליהו יפרח 10:42, 16 פברואר 2006 (UTC)

העברה לויקיספר?[עריכת קוד מקור]

הערך הזה ממש לא מתאים לויקיפדיה, באינצקלופדיה אמור להיות ערך שמספר על ההיסטוריה של השחמט, ומידע כללי ולא איך לשחק, לפי דעתי אפשר להעביר את כל ההוראות איך לשחק לספר בויקיספר: שח-מט ואליו יהיה אפשר להעביר גם את כל הנושא של מלכודות בפתיחה ועוד נושאים רבים. חורחה

אני לא חושב שיש צורך להעביר - אין כל רע בערך כמו שהוא עכשיו. מה שכן, אפשר וכדאי לפתוח בויקיספר ספר ללימוד שחמט שיתבסס על הערך הזה, אבל כמובן ירחיב אותו (הרי נכתבים ספרים שלמים על שחמט, בהיקף שלא יכול להיכנס לערך בויקיפדיה, ולכן הספר יוכל להתפתח הרבה יותר מאשר גבולות הערך הזה). גדי אלכסנדרוביץ' 10:42, 24 פברואר 2006 (UTC)

שחמט זה לא ספורט, וגם בוויקיפדיה באנגלית חושבים כך. זה שיש אליפות עולם לא אומר שזה ספורט. יש גם אליפויות עולם בידע בתנ"ך, באיות ובסודוקו. לדעתי צריך לקטלג כ"ספורט" רק ספורט אולימפי. קקון 20:11, 26 פברואר 2006 (UTC)

ההבדל נובע מכך שהפורטל באנגלית נקרא "ספורט ומשחקים" ולכן זה נכלל בקטגוריה הזאת. כרגע באמת יש לדעתי בעייה עם ההכללה של זה בקטגוריית ופורטל הספורט, במיוחד כאשר זה המאמר המומלץ והראשי בפורטל הספורט (?!). לגבי הההגדרה שלך: הגדרה כספורט אולימפי בלבד היא צרה מדי לטעמי, כי יש תחרויות ספורט שהן לא חלק מהאולימפיאדה ועדיין מוגדרות כספורט. בברכה, אסף 20:16, 26 פברואר 2006 (UTC).
זו רק דעתי, תתפלא מה נחשב היום לספורט אולימפי (ברידג' למשל). הערך הזה הרבה יותר מתאים לפורטל תרבות. קקון 20:22, 26 פברואר 2006 (UTC)
תרשה לי לתקן אותך... ברידג' לא ספורט אולימפי--ניצן 22:00, 26 פברואר 2006 (UTC)
ברידג' איננו ספורט אולימפי, אך הוא ענף (ספורט?) במכביה. DGtal 22:05, 26 פברואר 2006 (UTC)
עכשיו ראיתי שגם שחמט הוא ענף שם. DGtal 22:06, 26 פברואר 2006 (UTC)
אז זה מעניק לו הכשר?--ניצן 00:17, 27 פברואר 2006 (UTC)
כן, הכשר למהדרין. ברגע שיש גוף משמעותי שחושב שזה כן ספורט, זה סימן שהתפיסה הזו רווחת בציבור, ואנשים יחפשו שחמט גם תחת ספורט, אז יש לתת להם נקודת גישה רלוונטית. הדיון הפילוסופי בהגדרת ספורט לא רלוונטי. אגב, למי ששאל, מצידי ששחמט יהיה גם תחת תרבות וגם תחת ספורט, כל עוד שניהם רלוונטיים. DGtal 20:34, 28 פברואר 2006 (UTC)
תשמעו הכל פה כמעט נכון,אני יתן לכם דוגמא,גולף מן הסתם נחשב לספורט גם למרות שאין בו הרבה מאמץ פיזי והוא גם בין היתר לא ספורט אולימפי,אז השאלה למה הוא ענף ספורט?אני יגיד לכם למה,בגלל שספורט הוא לא רק על מאמץ ולא רק על אולימפידה הוא גם על הנאה (אני מניח שלכולכם יש מילון בבית,אני הצצתי פעם בהגדרה של ספורט שלמרות שאני לא זוכר אותה הסקתי את מה שאני מסביר לכם כאן כרגע,אז אני מציע לכם בחום ללכת למילון ולבדוק בעצמכם) זה למה ברידג',שחמט,פוטבול,סנוקר,בייסבול,כדורסל וכדוררגל - כל אלה נחשבים לספורט למרות שהם אינם אולימפים וחלקם גם לא דורשים מאמץ אבל הם מפיקים הנאה לשחקנים שמשחקים את המשחק. Tzirkel2 03:44, 9 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

בעייה ברישום ל-FICS[עריכת קוד מקור]

אני ניסיתי להירשם לשרת FICS. הזנתי את הפרטים, אך לגבי כל חשבונות הדואר האלקטרוני שברשותי, האתר הציג שגיאה על כך שאין אפשרות להירשם עם אימייל חינמי, גם כאשר השתמשתי באימייל מהספק.

שירותי דואר אלקטרוני שבהם השתמשתי:בזק בינלאומי, ג'ימייל, יאהו, וואלה.

איך אוכל להירשם?

משחקים לפי ביקורות זמן[עריכת קוד מקור]

נראה לי שישנם אי דיוקים בנוגע למשחקים לפי ביקורות הזמן השונות.
משחקים בני 25 דקות (עם/בלי תוספת זמן) - מכונים משחקי שח מהיר, או שח אקטיבי.
משחקים בני 5 דקות (או פחות, עד 3 דקות) - מכונים משחקי משחקי-בזק (בליץ).

ערך מומלץ עם בעיה[עריכת קוד מקור]

הערתי על כך לפני מספר חודשים, אך דבר לא תוקן בערך: התיאור של היסטורית השחמט שגוי לחלוטין. כתוב בערך:

יש כמה גרסאות לגבי מוצאו של המשחק. אחת הגרסאות המקובלת יותר היא שמקורו של המשחק הוא בהודו באלף השני לפנה"ס ושם הוא נקרא צ'אטוראנגה. (ישנה גם גרסה למשחק זה המיועדת לארבעה משתתפים הנקראת "צ'אטוראג'י".) בימי הביניים, הגיע המשחק מפרס לאירופה (בצורת המשחק שאתראנג'). המשחק כפי שאנחנו מכירים אותו כיום הוא גרסה מהמאה ה־16 וככל הנראה מוצאו מאיטליה.

לפי כל המקורות המוכרים לי, אין שום טענה שהמשחק הומצא בהודו באלף השני לפני הספירה. למעשה, האתרים העוסקים בכך (כאן, כאן וכאן, למשל) כולם גורסים שמדובר במשחק שנוצר בערך במאה השישית לספירה. כדאי לתקן את הטעות הדי מביכה הזו, לדעתי. תיאור קצר בעברית של ההיסטוריה של המשחק נמצא כאן. רלף פון שוונץ 05:04, 10 אפריל 2006 (UTC)

הרשיתי לעצמי להעתיק את פסקת הפתיחה מהאתר שלך, ונתתי קישור אליו.
אם יש למישהו אסמכתאות מבוססות לגרסה אחרת, נא לספקן. דוד שי 05:40, 10 אפריל 2006 (UTC)\
בכיף. רלף פון שוונץ 06:01, 10 אפריל 2006 (UTC)

מספר המצבים החוקיים[עריכת קוד מקור]

"ההערכות למספר המצבים החוקיים בשחמט ... ויש אף הטוענים כי מספרן מגיע ל-10120". מי שטוען כך טועה ובגדול. הנה חסם מלמעלה על מספר המצבים החוקיים - ישנם 32 כלים, שמונחים על 64 משבצות. בלי להגביל את עצמנו למצב חוקי, לכלי אחד במשבצת או לזהות בין הרגלים, נקבל חסם נמוך משמעותית של 6432 מצבים. שימו לב ששורה זו מופיע גם בעמוד הראשי. לא-יודע 07:55, 10 אפריל 2006 (UTC)

ואולי יבוא מתמטיקאי ויסביר איך עושים את החישוב נכונה? בחישוב שאני עשיתי, יצא לי בסביבות ה10 בחזקת 31בהשמטת האופצייה שחיילים יהפכו לחיילים אחרים, בהתעלמות מחיילים זהים, ובהתעלמות ממצבים לא חוקיים. --איש המרק 08:37, 10 אפריל 2006 (UTC)
זה לא פשוט כמו שזה נשמע בהתחלה הרי ייתכן מצב של שתי מלכות כשחייל מכתיר. הוא כמובן יכול להכתיר כלים אחרים בנוסף למלכה, וקיימים מצבים שמספר חיילים מוכתרים. ערן 08:44, 10 אפריל 2006 (UTC)
צודק, תכפיל את ההערכה שנתתי ב- 516, כלומר 5 צורות שונות שכל רגלי יכול "ללבוש", ועדיין תקבל מספר נמוך משמעותית מ- 10120. כמובן שההערכה היא גסה מאוד, אבל היא חסם פשוט מלמעלה. לא-יודע 08:57, 10 אפריל 2006 (UTC)
אם מתעלמים מכל המגבלות של כללי המשחק, יש בדיוק דרכים לסדר את 32 הכלים בתחילת המשחק (בהתחשב בזה שיש 4 כלים יחידאיים, 6 זוגות, שתי שמיניות זהות, ו- 32 משבצות ריקות). זה בערך . עוזי ו. 00:14, 11 אפריל 2006 (UTC)
אני לא הכי מבין את החשבון. כל מה שהראית כרגע הוא את מספר המצבים האפשריים כאשר כל הכלים על הלוח. הרגת רגלי אחד, וקיבלת כמעט את אותה כמות מצבים, לא? (החלף "רגלי" אחד ב"משבצת ריקה"). גם לא ברור לי מיהם ששת הכלים היחידאיים (מלך ומלכה בכל צבע, ו...?). [תיקנתי - צריך להיות 4; ע.ו.]
עכשיו, מה שנראה לי כמו חסם הוא -6413 - לכל אחת מהמשבצות אפשר לבחור כל אחד מהכלים האפשריים (בכל אחד מהצבעים האפשריים) או להותיר את המשבצת ריקה, בלי להטריד את עצמנו בכמות הפעמים שבהן צריך להופיע מלך, רגלי וכו'. המספר הזה קטן משמעותית מהמספר שאתה כתבת. איפה אני טועה? גדי אלכסנדרוביץ' 04:29, 11 אפריל 2006 (UTC)
זה לא צריך להיות... 1364? יש 13 אפשרויות לכל משבצת. לא 64 אפשרויות ל13 משבצות. וזה כבר שווה ל 1071. --איש המרק 15:06, 11 אפריל 2006 (UTC)
יש לכם טעות - המצבים בשחמט יכולים לחזור על עצמם. כלומר, המלכה יכול לנוע מערוגה מסוימת לערוגה אחרת ולחזור למקום שבו הייתה במסע הבא. כתוצאה מכך, יש למעשה אינספור אפשרויות. עד כמה שזכור לי קיימת כאן מגבלה - אם המצב חוזר על עצמו 3 פעמים מכריזים על תיקו. יחד עם זאת, יתכן שלא יהיה שיחזור מלא של המצב הקודם ויתכן שהחשקן יעשה מסעים נוספים לפני שיחזיר את המלכה. כך או כך, מספר האפשרויות צריך להתחשב באופציות האלה. גילגמש שיחה 15:10, 11 אפריל 2006 (UTC)
אני חושב שבמונח "מספר האפשרויות" הכוונה היא למספר הסידורים החוקיים של הכלים על הלוח. בלי קשר לסדרת האירועים שהובילה למצב הזה. --איש המרק 15:36, 11 אפריל 2006 (UTC)
אופס. אגב, יש משהו במה שגילגמש אומר - יותר שמעניין מצב הלוח מעניין עץ המשחק (בפרט, לכל מצב בלוח אפשר לחשוב על שתי אפשרויות - עכשיו תור השחקן הלבן, או עכשיו תור השחקן השחור). גדי אלכסנדרוביץ' 18:47, 11 אפריל 2006 (UTC)
צודק--איש המרק 19:25, 11 אפריל 2006 (UTC)
אם מרשים להוריד כלים, המספר הוא . כשמוציאים את הביטוי הגדול ביותר ( שהצעתי למעלה) מחוץ לסוגריים, נשאר , ובהערכה זהירה, זה בערך 2.71. אם כך, מספר המצבים החוקיים (ללא הכתרת כלים) אינו עולה על עוזי ו. 01:42, 14 אפריל 2006 (UTC)
חישבתי במדויק את מספר הדרכים שאפשר לסדר בהן את 32 כלי השחמט המונחים על הלוח בתחילת המשחק (כולם או מקצתם), כאשר מתעלמים מכללי המשחק, והתשובה היא 12569358937840891037876743520314811184310249 בדיוק - כ- (ההערכה שלי היתה די מדוייקת; היחס בין המספר הזה לבין מספר האפשרויות לסדר דווקא את כל הכלים הוא 2.712). אין להניח שכללי המשחק מקטינים את מספר האפשרויות במידה רבה; אולי נשארות אפשרויות. עוזי ו. 02:18, 14 אפריל 2006 (UTC)
@ אפשר אולי לסכם ש- 1043 מהווה חסם טוב למספר העמדות החוקיות האפשריות במשחק השחמט. ישנה סוגיה בלתי פתורה - שהיא שהולידה את המספר הקודם (שנמחק) 10120. המספר נבע ממחקר ישן (לא זוכר כרגע של מי, אולי De Groot הנודע?!) שקיבל אותו ע"י החישוב הבא: הוא ערך בדיקה סטטיסטית (של הרבה משחקים מכדי שניתן לומר שהתוצאות שלו מוטות) של מספר המהלכים החוקיים בכל עמדה ששחקן יכול לבצע (ply). הוא הגיע למספר 30 כמספר ממוצע. כלומר שבכל תור שבו הלבן משחק והשחור עונה ישנן: 30x30=900 אפשרויות. אח"כ בחן את הסטטיסטיקה ומצא שמשך ממוצע של משחק הוא 40 מהלכים. כך קיבל שמספר העמדות שצריך לבחון - בכדי לשחק משחק מושלם (של 40 מהלכים) הוא: , שזה בערך סדר הגודל של המספר שנמחק. הבעיה היא שכאשר מכניסים את החסם 1044 ("עיגלתי" עוד למעלה) ובהנחה (נתמכת סטטיסטית) שאכן משחק ממוצע מסתיים תוך 40 מסעים - מתקבל שמספר העמדות האפשריות בכל מהלך (ply) הוא כ- 3.5 וזה מספר שנמוך מאוד מכל הערכה סבירה. עד כמה שידוע לי, סתירה זו לא יושבה במלואה גם כיום.
1. במשחקים רציניים כמעט לעולם אין הכתרת רגלים, ולכן ההערכה שלי לגודל מרחב המצבים עומדת בעינה (צריך להודות שיש עוד כמה סיביות שצריך לזכור כדי להשלים את תאור המצב: תור מי, הצרחות, זכאות להכאה דרך הילוכו, אבל זה לא ישנה את גודל המרחב באופן משמעותי).
2. אין כאן שום סתירה. מספר הדרכים לשחק 40 מהלכים (שלמים) הוא (נניח) 10 בחזקת 120, אבל ברוב המכריע של המקרים (כאשר משחקים באקראי), יש הרבה סדרות שמובילות לאותו המצב (בדרך כלל, אין זה משנה אם אני מזיז קודם את הצריח או קודם את הרץ). עוזי ו. 04:57, 14 אפריל 2006 (UTC)

יש כאן טעות: ברבים מהמשחקים הרציניים יש הכתרת רגלים.וודאי שזהו אחוז קטן אך זהו אחוז משמעותי. כמו כן ברור שהכוונה לא להכתרת רגלי בסיום מלך ורגלי מול מלך אלא במצבים מסובכים הרבה יותר (ראה הכתרות דו צדדיות בסיומי רגליים). דוגמא עכשווית היא המשחק של Yu yangi נגד Le Quim Liam (מקווה שרשמתי נכון את השמות) בתחרות חזקה בסין שהסתיימה אתמול. אומנם לא הייתה הכתרה אך בסיום המשחק החמיץ ינגי הכתרת פרש! שהייתה מובילה לתיקו.YuvalKnoll - שיחה 20:45, 4 באוגוסט 2018 (IDT)[תגובה]

הנכון יהיה לחשב את מספר המיקומים של מלכה, למשל, לפי בסיס של 65 ולא 64- אי קיומה של המלכה על הלוח מהווה אופציה בדיוק כמו מיקומה על ערוגה כלשהי. 84.110.232.156 16:00, 5 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

רק 5950 מהלכים ![עריכת קוד מקור]

באמת יש המון עמדות אפשריות (כולל/לא כולל את הלא חוקיות)
אבל לא צוינה מגבלה נוספת והיא מספר המהלכים:
מספר המהלכים האפשריים למשחק (כאשר שני השחקנים מנסים להאריכו כמה שאפשר חוקית ללא התחשבות בתוצאתו הסופית)
הינו מספר סופי !
בגלל חוק 50 המהלכים (נתעלם מסיומים מיוחדים בהם המספר גדל/קטן [כמו:מלך,צריח ורץ נגד מלך וצריח או מלך נגד מלך]),
ע"פ החוק: יתקיים תיקו בכל ספירת 50 מהלכים ("כפולים"=לכל צד), כאשר הספירה מתאפסת מחדש בכל הכאת כלי, ובכל התקדמות רגלי.
לפיכך מספר המהלכים המקסימלי יהיה:

50 כפול 30 (מספר הכלים הניתנים להכאה) ועוד
50 כפול 16 (מספר הרגלים) כפול 6 (מספר הצעדים המקסימלי לרגלי עד להכתרתו) ועוד
50 המהלכים הראשונים למשחק פחות
50 כפול 8 מהלכים (היות ולא ניתן להכתיר את רגלים נגדיים מבלי שלפחות אחד מהם
יכה כלי יריב כדי שלא יחסם ע"י הרגלי הנגדי לו דבר שגורם לאובדן 50 מהלכים פוטנציאלים {התקדמות רגלי והכאת כלי באותו תור})

תוך ספירת עמדות "גמורות" (עמדה עם 3 כלים וכו)
נשארנו עם:
5950 מהלכים ("כפולים"=לכל צד) לכל היותר ! (לפיכך: משחק שנמשך 5950 מהלכים נגמר בתיקו (עם זוג מלכים))

איני מאמין שקיים מישהו שיודע אייך להשתמש בעובדה זו כדי לשכלל את מספר העמדות ו/או המשחקים האפשריים (החוקיים).

למרות שאשמח לגלות שאני טועה...

השאלה היא כמה מהלכים נדרשים כדי להביא לוח לעמדה חוקית כלשהי. אני נוטה להאמין שדי ב-6,300 המהלכים שלך כדי להביא את הלוח לכל עמדה שניתן להגיע אליה תוך כדי משחק (גם אם מתעלמים מכלל ה-50), ולכן התוצאה הנאה שלך אינה משפיעה על שאלת מספר האפשרויות. גדי אלכסנדרוביץ' 17:21, 11 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]
אפשר להפחית עוד יותר. 8 הכאות מתלכדות עם הזזות רגלי, לא אחת.עשהאל 14:39, 15 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

הפרופלור[עריכת קוד מקור]

מישהו יודע מה זה "הפרופלור"?

אני אשמח להסביר לך אם תוכל לכתוב את שמות השחקנים.

זו עמדה מאוד מפורסמת: אם אני לא טועה הלבן יכול לכפות מט בעשרים ומשהו מהלכים.

סיום משחק (end game)[עריכת קוד מקור]

רציתי להתחיל לכתוב את העקרונות והדגשים של הסיום משחק, אבל אני לא יודע איך להשתמש בתכנה של הדיאגרמות שאיתה אפשר לצייר את המצב ולדון בו בקלות.

אשמח לעזרה ותודה מראש.

ראה הסבר פשוט בשיחת תבנית:שחמט. לעזרה נוספת תוכל לפנות לכל ויקיפד. דודסשיחה 01:18, 31 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

לגבי 6300 המהלכים[עריכת קוד מקור]

לשני המגיבים:

שניכם לא הבנתם את הרעיון של הערה זו.

הראשון: אתה ממשיך להתעקש על מספר המהלכים המינימלי להגיע לכל עמדה אפשרית, גם אחרי שהדגשתי על כך ש 6300 באים לידי ביטוי ע"י כלל 50 המהלכים ושמטרת הערה זו היא להראות שמעבר לנושא מספר העמדות החוקיות, קיים חסם עליון לגבי מספר המשחקים האפשריים חוקית !!!!!!

אני חושש שאתה הוא זה שאינו מבין. אתה הבאת את מספר המהלכים בתור "מגבלה נוספת ומשמעותית למספר העמדות". אני טוען שהמגבלה אינה משמעותית, שכן ניתן להגיע לכל עמדה במסגרת 6,300 המהלכים שאתה מקציב למשחק. לכן כל העמודת ה"חוקיות" הן ברות השגה במשחק חוקי, ומספרן לא קטן בגלל המגבלה הנוספת שאתה מציג. העובדה שקיים חסם עליון למספר המשחקים נובעת מיידית מהעובדה שאין משחק אינסופי. גדי אלכסנדרוביץ' 19:10, 8 בנובמבר 2006 (IST)[תגובה]

השני: אתה צודק. חשבתי שפינוי אחד מוביל לפינוי כולם בתגובת שרשרת תודה על התיקון.

הפרופלור[עריכת קוד מקור]

מישהו יכול לפרט את המהלכים של "הפרופלור"


השחמט בעולם היהודי ובישראל[עריכת קוד מקור]

מצויין כי בוריס ספסקי ובובי פישר יהודים בעוד ששניהם אומרים כי הם לא יהודים. לכן אני חושב שצריך להוריד אותם מהרשימה.

אולי יש לשנות זאת ל"ממוצא יהודי". קרני שיחהזה הזמן ל... 04:00, 29 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]
כבר שיניתי ליהודים למחצה (הורה אחד יהודי). בברכה. ליש 06:20, 29 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

שלום לכולם. הוספתי בערך את הדעה כי וסילי סמיסלוב היה יהודי. רב אמן יודאסין טען כך בראיון לביטאון האיגוד הישראלי לשחמט בשנת 94 על בסיס ידע אישי. מן הסתם שהוא צודק. יש לציין שע"פ דעת מומחים (יחסית) בוריס ספסקי הוא ממוצא רוסי טהור ללא יהדות בעורקין, ואילו פישר שמעולם לא הכיר את אביו, ואין מידע מוחלט בעניין, כפי הנראה גם בן לאב יהודי. כמו כן ניתן לציין את ויקטור קורצנוי (השחקן החזק ביותר שלא היה אלוף עולם) כאחד מהיהודים המובילים והמשפיעים בתחום השחמט. כיום מובילים בתחום בוריס גלפנד, שכבר 20 שנה בצמרת העולמית ולבון ארוניאן וטיימור רדג'אבוב, שניהם שחקני צמרת עולמית, שניהם בנים לאב יהודי. יהודה ארנטרוי

יש לציין, כי מאז הפעם האחרונה שדף זה נערך ישראל זכתה בעוד מספר השגים בינלאומיים גדול ומכובד מהקודמים. לתשומת לב. יהודה.א.

דרך הילוכו[עריכת קוד מקור]

אם ישנו ויקפד עם ידע בשמחט יכול להסביר ולהרחיב את התיאור איך חייל מכה "דרך הילוכו", ואף לתת הדגמה. תודה שיחה 02:46, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

ראה ההסבר המורחב עם הדוגמה בגוף הערך. בברכה. ליש 06:26, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

מה היתה העריכה הזו שלך בערך שחמט אני לא ראיתי שום בעיה עם התמונות בגרסה הקודמת Nir90908:15, 14 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

ב-IE7 התמונה האמצעית הוזחה למרכז העמוד ויצרה רבוע לבן מכוער משמאל. כנראה לא הצליחה להכנס בין שתי התמונות מתחת ומעל. הוספתי כמה שורות רווח, כדי שתוכל להדחף, ואכן עתה היא צמודה לשמאל. מעביר לדף שיחת הערך. חגי אדלר 08:20, 14 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
לי בIE7 הכל נראה בסדר לפני עריכתך (וגם אחריה) Nir90908:27, 14 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
טוב לא נדון כאן לנצח על ארבע שורות רווח... בגרסת IE 7.0.5730.11 יש בעייה, וזה פותר אותה. חגי אדלר 09:04, 14 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
ערן הקוסם סידר את זה... אם אתה מטפל בערך, שים את דיאגרמות ההצרחה זו לצד זו שלא יגרמו לחלל ריק. בכלל, בגלל ריבוי דיאגרמות יש כל מיני חורים לבנים. חגי אדלר 11:12, 14 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

דברים שחסרים[עריכת קוד מקור]

יפה שיש פסקה "השחמט בעולם היהודי ובישראל" אבל חסרה פסקה על התפתחות השחמט בעולם הכללי, וכל הנושא של התמסדות התחרויות הבינלאומיות. דבר נוסף שחסר הוא גרסאות שונות של השחמט. ראו בערך האנגלי שם יש גם תמונה. --אפי ב.שיחה08:17, 28 במרץ 2007 (IST)[תגובה]

חסרה גם פסקה על השחמט בתרבות הכוללת את התמונה הבלתי נשכחת של משחק שחמט על החיים נגד מלאך המוות (מתוך החותם השביעי של אינגמר ברגמן). בברכה, MathKnight הגותי |Δ| (שיחה) 13:21, 3 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

הצרחה קטנה/קצרה, גדולה/ארוכה[עריכת קוד מקור]

למדתי בחוג שחמט והלכתי גם למספר מועט של תחרויות, המונחים היחידים ששמעתי עליהם ואותם לימדו אותי הם "הצרחה קצרה" ו"הצרחה ארוכה", בחיים לא שמעתי על "הצרחה קטנה" או "גדולה". בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 15:16, 15 במאי 2007 (IDT)[תגובה]

למדתי שחמט מסבי ודודי שהיו אלופי הארץ בשחמט. מעולם לא שמעתי על המושג הצרחה ארוכה וקצרה. דניאל ב. 15:21, 15 במאי 2007 (IDT)[תגובה]
(התנגשות עריכה) יכול להיות שכך לימדו אותך, אבל גוגל מכריע בצורה ברורה לטובת "גדולה\קטנה", ראה: [2] לעומת [3], משתמש:Ron feldman טוען שארוך\קצר זה תרגום ישיר מרוסית ואולי משם נובע הבלבול. אני בכל אופן הכרתי את המושג הצרחה גדולה\קטנה אבל אני לא שחמטאי דגול... בברכה, --איש המרק 15:24, 15 במאי 2007 (IDT)[תגובה]
בזמנו שיחקתי מעט בתחרויות ואז היה מקובל להגיד "הצרחה קטנה" ו"הצרחה גדולה". לדעתי משתמש:Yoavd מעודכן יותר, צריך לשאול לדעתו. בברכה. ליש 16:18, 15 במאי 2007 (IDT)[תגובה]
הגיוני, המורה שלי היה רוסי.. ‏Almighty ~ שיחה 16:49, 15 במאי 2007 (IDT)[תגובה]
אני קראתי על שני השמות באותו ספר (שחמט למתחיל) זה לא משנה איציק - שיחה 12:39, 31 במרץ 2017 (IDT)[תגובה]

הצגה מחודשת בעמוד הראשי[עריכת קוד מקור]

מהטובים שבערכים על המשחקים, אם לא הטוב בהם. הוצג ב-10 באפריל 2006. תומר 02:31, 30 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]

אשמח אם תורחב הפסקה על השחמט בתרבות הפפולארית, היא זועקת להשלמה. נוי 12:57, 3 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
הערך יוצג בעמוד הראשי ב-4 בספטמבר. אלו שעוקבים אחרי הערך מתבקשים לעבור עליו על מנת לוודא שהוא במצב מיטבי. יהיה נחמד עם הפרק על שחמט בתרבות יורחב בהתאם לבקשתו של נוי. א&ג מלמד כץשיחה 23:20, 8 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
חוץ מזה, פה יש שורות בודדות על ההיסטוריה של השחמט ובערך האנגלי יש המון. האנגלית שלי רחוקה מלהיות מספקת לזה, אז מישהו מתנדב לתרגם? נוי 16:50, 10 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
ומברור חוזר עולה שיש אפילו ערך שלם על זה שם. בקיצור, יש עוד הרבה מקום לשיפור. נוי 16:57, 10 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
זה לא מידע נחוץ עד כדי כך. לדעתי, הערך סביר. גילגמש שיחה 17:17, 10 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
סביר לא מספיקץ ערך מומלץ שחוזר לעמוד הראשי חייב להיות טוב יותר אף מערך מומלץ רגיל- וזה לא פשוט. נוי 20:28, 10 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
אני מסכים עם נוי, נדרשת תוספת/הרחבה בנושא ההיסטוריה. גם את פרק רישום התנועות כדאי לשפר ולהזכיר (גם אם לא לפרט) שיטות רישום שונות. הפרק שעון שחמט נראה לא מתאים כפרק עצמאי (סך הכל פיסקה בודדת) ועדיף להעבירו למקום מתאים כשמזכירים את הגבלות הזמן במשחק. גם מסע מעטפה נראה כפרק שלא עומד בפני עצמו ומכיל פיסקה בודדת, ויש לשלבו בפרק כללי יותר. בעדיפות משנית כדאי היה להוסיף פרק על משחק תחרותי בדומה לפרק באנגלית ואת תארים ודרגות להכניס כפרק משנה שלו. ערן 01:18, 11 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]

מינימום המהלכים האפשריים על מנת להנחית מט[עריכת קוד מקור]

מישהו יודע מהו מספר המהלכים המינימלי על מנת להנחית מט

שניים. חגי אדלר 13:21, 23 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
איך 2? אני מכיר רק 4. גילגמש שיחה
אפשר גם בשניים, תיכף אגיד לך איך. חגי אדלר 13:24, 23 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]
  1. ז4; ה5
  2. ו3; מה-ח4 X חגי אדלר 13:31, 23 באוגוסט 2007 (IDT)[תגובה]

בקשר ליהודית פולגר - למעשה בהונגרית יודית פולגר . השם יודית הוא בשימוש לא רק אצל יהודים אלא גם אצל נוצרים בהונגריה ובאירופה .בכלל.יתכן שדוקא שם המשפחה פולגר הוא נפוץ בין יהודי הונגריה ואוסטריה212.117.151.70 20:03, 7 במרץ 2008 (IST)[תגובה]

מט בשני מהלכים בדרך שהוצגה הוא שיתוף פעולה של שני היריבים איציק - שיחה 10:49, 29 במרץ 2017 (IDT)[תגובה]

משהו לא מובן לי[עריכת קוד מקור]

בתחילת הערך כתוב שההערכות למספר המצבים החוקיים נעות בין 1043 ל-1050 כשהמספרים 43 ו-50 כתובים קטן יותר וכלפי מעלה (תסתכלו). מה הכוונה ולמה זה כתוב כך? תודה מראש.

ראה\י חזקה. הכוונה היא לעשר בחזקת 43 עד עשר בחזקת 50, כלומר 10000000000000000000000000000000000000000000 עד 100000000000000000000000000000000000000000000000000 מצבים חוקיים. חי ◣ 13.05.2008, 16:11 (שיחה)

הערך מסורבל מדי...מי בעד פיצול?[עריכת קוד מקור]

הערך מסורבל מדי, קשה עד מאוד להבין איך לשחק. אני בעד לפצל אותו...

ערך זה לא נועד ללמד את הקורא את המשחק. את אופן השימוש בכלים ואת הטקטיקה ניתן ללמוד בספרי לימוד יעודיים לנושא זה. הערך לא דורש פיצול. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 08:24, 22 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

זה כל הרעיון של המשחק. זה כמו ללמוד אנגלית בלי ללמוד אוצר מילים..

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא מדריך. אתר זה לא מתיימר ללמד את הקורא לשחק שמחט, אלא מטרתו לספר על משחק השחמט. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 16:41, 22 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]
למעשה הערך כבר מפוצל במידה לא מבוטלת, בהפניות לערכים מורחבים היוצאים ממנו. אינני רואה צורך בפיצול נוסף. הערך מכיל גם את חוקי המשחק, אך כדי ללמוד לשחק נחוץ ספר לימוד. דוד שי - שיחה 00:21, 6 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

שחמט במתמטיקה[עריכת קוד מקור]

חסרה התייחסות לשחמט מזווית מתמטית. לדוגמה העובדה ששחמט הוא משחק פתיר. דניאל ב. 11:52, 18 ביולי 2009 (IDT) אפשר להוסיף שיש ספר שנכתב ע"י האמן ומהתמתיקאי יבגני גיק שהפסיד לקרפוב משחק מרתק ואח"כ כתב עימו מס' ספרים, שדן בנושא. בין השאר הספר דן בסימטריות שיש במספר רב של עמדות ובנסיון לבצע הערכה מתמטית (קומבינטורית בעיקרה) של שווי הכלים. יש לי עותק של הספר רק בגרמנית אז זה כל מה שהבנתי ממנו נכון לרגע זה. YuvalKnoll - שיחה 20:50, 4 באוגוסט 2018 (IDT)[תגובה]

אולי תחליטו[עריכת קוד מקור]

בעמוד הראשי כתוב ככה:

"מקור השם בפרסית: "שאח מת", כלומר, המלך מת."


ואילו בערך עצמו כתוב:

"מקור השם בפרסית: "שאה מט", בתרגום חופשי, "מארב למלך" או "המלך חסר אונים" (בניגוד לטעות הנפוצה באטימולוגיה העממית, "המלך מת")."


אנונימי.

לפי המאמר המקביל באנגלית, שח נצחי (כבר) אינו תנאי לתיקו לפי החוקים הרשמיים. וליתר דיוק, ניתן לטעון ששח נצחי נופל לאחת מן הקטגוריות: עמדה המופיעה בפעם השלישית, חוק 50 המהלכים, או תיקו עפ"י הסכם.

אשמח לשלב זאת במאמר אם אין התנגדות או שינוי נוסח. Gil mo - שיחה 12:07, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]

זה כבר קיים במאמר, מצוין ששח נצחי הוא מקרה פרטי של סעיף 3 (סוגי התיקו). בברכה. ליש - שיחה 12:15, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
המאמר באנגלית מציין עוד שני מקרים כפי שכתבתי. ולפיכך שח נצחי אינו אמור להכלל באחד ממקרי התיקו. Gil mo - שיחה 12:17, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
המאמר באנגלית אינו אורים ותומים עבורינו ושח נצחי הוא סוג של תיקו. בברכה. ליש - שיחה 12:20, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
אבל החוקים לפי FIDE הם כן האורים והתומים עבורינו, והדברים לקוחים משם. Gil mo - שיחה 14:29, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
אם תביא סימוכין (לא המאמר האנגלי, הוא לא סימוכין לשום דבר) שיש חוק של FIDE הנוגד את מה שכתוב אצלינו, נשנה בהתאם. בברכה. ליש - שיחה 15:16, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
הסימוכין הוא סעיף 5.2 בחוקים עפ"י פיד"א. שם יש 5 סעיפים, ואין בלתם, המדברים על תיקו. ברכה, Gil mo - שיחה 15:33, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]
בסדר. אתה הבאת את הסימוכין, אז תתכבד בביצוע השינוי. בהצלחה! ליש - שיחה 15:41, 6 בדצמבר 2010 (IST)[תגובה]

"ההערכות למספר המצבים החוקיים בשחמט..."[עריכת קוד מקור]

בפתיח הערך כתוב "ההערכות למספר המצבים החוקיים בשחמט נעות בין לבין ". אני לא מבין מדוע צריכים הערכות, זו הרי בעיה קומבינטורית בעלת פתרון יחיד (אולי קשה למציאה). תומר - שיחה 23:23, 20 במרץ 2011 (IST)[תגובה]

חשבתי לפנות למי שהוסיף את התוספת, אבל מסתבר שהניסוח היה קיים כבר בגרסה הראשונה של הערך, אותה כתב אלעד (שכבר מזמן אינו פעיל) אי שם ב-2003. תומר - שיחה 10:37, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]
ראה #מספר המצבים החוקיים במעלה הדף. עוזי ו. - שיחה 10:56, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]
תודה עוזי. הבעיה שלי היא עם המילה "ההערכות", מכיוון שמדובר בבעיה עם פתרון יחיד. האם ניתן להחליף ל"מספר המצבים החוקיים בשחמט הוא מספר בין..."? תומר - שיחה 11:22, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]
אני לא רואה את הבעיה. איננו יודעים את הערך המדויק אז אנחנו מעריכים אותו. דניאל ב. 11:26, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]
אם הגבול העליון והתחתון מוכחים, אין סיבה לרשום שזו הערכה. תומר - שיחה 11:45, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]
הנה מאמר בנושא, מקווה שיסייע לכל הסקרנים: [4] --Yoavd - שיחה 11:41, 21 במרץ 2011 (IST)[תגובה]

האם אכן צריך להביא בפסקת "ראו גם" ערכים שיש בתבנית "ערכי שחמט" כמה שורות למטה? שדדשכשיחה • ט"ז באדר ב' ה'תשע"א • 17:57, 22 במרץ 2011 (IST)[תגובה]

לא קיבלתי תשובה, אז הנחתי שאפשר להוריד. שדדשכשיחה • ז' באייר ה'תשע"א • 18:24, 11 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

הקלטה של תחילת הערך[עריכת קוד מקור]

, צריך לסדר את הרישיון בקומונז. ואם מישהו רוצה לערוך / להמשיך אז שישאר, אם לא אין צורך זו הייתה איזושהי בדיקה כך שאם אין שימוש בקובץ אבקש למחוק אותו. שמוליק - שיחה 00:20, 25 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

המונח "מהלך" או "מסע"[עריכת קוד מקור]

אם אני מבין נכון, "מהלך" בעגה השחמטית פירושו שני מהלכים בשפת היומיום (כלומר זוג מהלכים: מהלך של הלבן ומהלך של השחור). כלומר, למשל, ש-"50 מסעים ללא הכאה וללא קידום רגלי" פירושו 50 מסעים לכל צד, כלומר 100 מסעים (בפי ההדיוטות). אם זה אכן המצב, כדאי להסביר זאת בערך - גם את המינוח הכללי, וגם ספציפית בנוגע ל"חוק 50 המסעים". (למהלך של צד אחד קוראים באנגלית ply. יש לזה תרגום לעברית? אם כן, כדאי להוסיף גם את זה לערך.) 188.169.229.30 16:36, 11 במאי 2012 (IDT)[תגובה]

תיקון קטן בקשר ליהודה הלוי ואברהם אבן עזרא[עריכת קוד מקור]

בערך כתוב "חתנו אברהם אבן עזרא כתב שיר וכו'". אברהם אבן עזרא לא היה חתנו של יהודה הלוי, בחלק מהמקורות מצויין שבנו של אבן עזרא התחתן עם בתו של יהודה הלוי. כמו כן, אין לי את הידע הטכני לעשות זאת, אבל לדעתי יפה יותר יהיה לעדכן את השיר (או אולי לשים אותו במלואו או לקשר אליו) 'אשורר שיר' שחלקים ממנו מובאים בערך. כאן ניתן למצוא את השיר מנוקד ובשלמותו: http://benyehuda.org/ibnezra_a/sxok_haishkaki.html

לדעתי אין תיאור יותר טוב לתנועת הפרש מאשר התיאור הבא: וְהַסּוּס בַּקְּרָב רַגְלוֹ מְאֹד קַל וְיִתְהַלֵּךְ עֲלֵי דֶרֶךְ מְעֻקָּל, עֲקַלְקַלּוֹת דְּרָכָיו לֹא סְלוּלוֹת, בְּתוֹךְ בָּתִּים שְׁלֹשָׁה לוֹ גְבוּלוֹת

זה פירט לי במיוחד את המהלכים והכלים וכו' 93.173.138.31 18:12, 1 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

  • http://www.chessisrael.com
    • In שחמט on 2013-06-21 10:38:11, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-06-24 01:06:31, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-07-09 00:31:56, Socket Error: 'Name or service not known'

--Matanyabot - שיחה 03:32, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

הוסר. ‏Guycn2 - שיחה 17:49, 18 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

  • http://www.k-chess.com
    • In שחמט on 2013-06-21 10:38:02, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-06-24 01:06:31, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-07-09 00:32:05, Socket Error: 'Name or service not known'

--Matanyabot - שיחה 03:32, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

הוסר. ‏Guycn2 - שיחה 17:49, 18 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

  • http://chess.atar1.net
    • In שחמט on 2013-09-13 06:13:44, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-09-16 01:26:16, Socket Error: 'Name or service not known'
    • In שחמט on 2013-09-25 20:17:17, Socket Error: 'Name or service not known'

--Matanyabot - שיחה 23:17, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

הוסר. ‏Guycn2 - שיחה 17:49, 18 בינואר 2014 (IST)[תגובה]

הצעת הסרה מהמומלצים[עריכת קוד מקור]

ערך זה מועמד להמלצה או להסרת המלצה. מומלץ להיעזר בקריטריונים כדי לבחון את הערך. הנכם מוזמנים להעיר ולהגיב בדיון זה ולבקר מועמדים נוספים.

דיון[עריכת קוד מקור]

ערך טוב שחסרות לו הערות שוליים. אין אפשרות להשאיר ערך בלי הערות שוליים ברשימת ההמלצה. גילגמש שיחה 21:07, 16 בדצמבר 2015 (IST)[תגובה]

הערה טובה, אבל חסר לה מקור. לדעתי לא חסרות הערות שוליים בערך - יש להביא הערות שוליים כאשר מציינים מידע לא טריביאלי. הבאת הערות שוליים מיותרות רק תזיק לערך. ערן - שיחה 18:13, 1 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
אף אחד לא דיבר על הערות שוליים מיותרות. הטענה שמספיקות הערות שוליים ספורות לערך מומלץ הועלתה בעבר ונדחתה. גם ערך זה יגיע להצבעה כמו כל הערכים האחרים שיש בהם מעט הערות שוליים. לא ישארו ערכים מומלצים עם הערות שוליים מעטות. אפרט בהמשך לגבי מקומות שבהם חסרים הערות שוליים. גילגמש שיחה 20:31, 1 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
הוספתי עכשיו חמש הערות שוליים ובעתיד אוסיף עוד. אני מתנגד לביטול מעמד המומלץ, הערך כתוב היטב. בברכה. ליש - שיחה 11:14, 2 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
אם אתה מתחייב לטפל בערך זה, אסיר אותו מרשימת ההמתנה. גילגמש שיחה 15:13, 2 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
אכן. בברכה. ליש - שיחה 15:44, 2 בינואר 2016 (IST)[תגובה]


מלך מול מלך[עריכת קוד מקור]

איך נקרא מצב שבו נותרים רק המלכים והאם הוא חוקי? מה עושים במצב כזה? אנונימי

המצב נקרא תיק"ו. בברכה. ליש - שיחה 19:40, 24 בדצמבר 2015 (IST)[תגובה]
זה נקרא תיקו בלי ראשי תיבות איציק - שיחה 10:50, 29 במרץ 2017 (IDT)[תגובה]
תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות סטש - שיחה 17:31, 24 באוגוסט 2022 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

תחת הכותרת "השחמט בעולם היהודי" מצויין שבמקורות היהודיים מוזכר השחמט לראשונה בפירושו של רש"י על מסכת כתובות בדף סא עמוד א, אך רש"י מסביר את דברי הגמרא: "דמיטללא בגורייתא קיטנייתא ונדרשיר" במילים הבאות: "משחקת בכלבים דקים ושחוק שקורין אישקקיש...", ואם כן לפני זה רש"י אומר שפירוש המילה "ונדרשיר" המובא בגמרא הוא משחק ה"אישקקיש", כלומר- השחמט. ביטוי דומה מופיע בהמשך הערך בדברי ר' יהודה הלוי בכוזרי: ""ועל כן לא ייתכן שינצח החלש את החזק בשחוק האשקוקי הנקראת שטרנג' בערבי, ולא יאמר 'הצלחה' ו'רע מזל ארדשיר' במלחמת האשקוקי, כאשר יאמר במלחמת שני מלכים נלחמים, כי סיבות הארדשיר ומלחמת השטרנג' נמצאות כולן...". הארדשיר שבדברי ר' יהודה הלוי הוא הנדרשיר המובא בגמרא והוא משחק השחמט. [כך כתוב בויקימילון בערך נרדשיר]. ואם כן כבר בתלמוד שנכתב כ1000 שנים לפני רש"י, מופיע השחמט תחת השם נרדשיר. דווח על ידי: יאיר 213.151.40.199 21:46, 15 בפברואר 2017 (IST)[תגובה]

כיוון שדברי התלמוד אינם מפורשים, שהרי פרשן אחר יכול לבאר שהכוונה היא אחרת. קשה לקבוע בוודאות והחלטיות כי דברי התלמוד מתכוון לשחמט. מה שכן, כיוון שרש"י הוא הפרשן המרכזי של התלמוד, ובמקרה זה עוד פרשנים מסכימים עמו, אפשר לנסח זאת בצורה שעונה פחות או יותר על שני הצדדים. ראה את הניסוח כעת. תודה. קובץ על ידשיחה הצטרפו לבעלי הידע - עשרות כבר משובצים! 21:56, 15 בפברואר 2017 (IST)[תגובה]


כיון שלא ידוע על מחלוקת בין המפרשים ודאי הכוונה לדבר אחד. עם זאת ידוע שהמשחק התפתח במשך השנים ונראה יותר שהמשחק המקורי היה דומה דווקא לדמקה. איציק - שיחה 10:55, 29 במרץ 2017 (IDT)[תגובה]


הסימון האלגברי הבין לאומי[עריכת קוד מקור]

כך כתוב שחייבים לרשום בתחרויות. מה הכוונה? ראיתי שיטת רישום הכותבת תמיד רק את משבצות המוצא והיעד. (למשל הצרחה קצרה של הלבן נרשמת E1-G1) האם הכוונה לזה? איציק - שיחה 12:44, 31 במרץ 2017 (IDT)[תגובה]

הכוונה לכתוב את האות הראשונה של שם הכלי באנגלית, חוץ מחייל שלא כותבים, ולאן היא זזה. הכתרה- גם =, וכותבים ליד זה את האות הראשונה של מה שהחייל נהפך אליו. שח-+, הצרחה קטנה- 0-0, הצרחה גדולה- 0-0-0, אכילת כלי- איקס, מט-סולמית, תיקו- 1/2-1/2. סטש - שיחה 18:01, 24 באוגוסט 2022 (IDT)[תגובה]

השחמט בעולם היהודי[עריכת קוד מקור]

תחת הכותרת "השחמט בעולם היהודי" נכתב: "התייחסות ראשונה לשחמט במקורות היהודיים מוצאים בפירוש רש"י לתלמוד הנסובים על דברי התלמוד הבבלי במסכת כתובות". בעבר היה כתוב בערך שהמקור הוא בדברי רש"י, לאחר שהערתי לפני כשנה שהמקור הוא לא ברש"י אלא בדברי התלמוד עצמם אותם מסביר רש"י, הוסיפו שהמקור הוא בדברי רש"י על דברי התלמוד, אך עדיין הניסוח לא מדוייק מכיוון שהמקור הוא בדברי התלמוד עצמו, המדבר על ה"נדרשיר" ורש"י רק מסביר שהכונה לשחמט. ואם כן המקור קדום הרבה יותר מרש"י שרק מסביר את דברי התלמוד שמתייחס לעצמו לשחמט תחת השם "נדרשיר". 199.203.227.29 12:47, 11 במרץ 2018 (IST)[תגובה]

זה נראה לי קצת מוקדם ולא מסתדר עם שאר הערך. יש מקור לדבריך? גילגמש שיחה 06:04, 12 במרץ 2018 (IST)[תגובה]

מספר אפשרויות בשחמט[עריכת קוד מקור]

ייתכן שכדאי להפנות לערך https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon_number או לערך חסר (אני מתכוון ערך שעוד לא נכתב) בנושא מספר שנון. Kyky870 - שיחה 17:03, 7 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

חסרה בערך פסקה בנושא זה. (במבוא יש התייחסות קצרה למספר המצבים החוקיים, ומספר שאנון הוא חסם על מספר המשחקים החוקיים). עוזי ו. - שיחה 21:03, 7 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]

תוספת לרישום מסעים[עריכת קוד מקור]

הוספתי שיטה נוספת לרישום מסעים שמופיעה במספר עצום של ספרים חשובים בשחמט. לא עשיתי רשימה של אלו עדיין אך לטעמי רק הספר "חשוב כמו רב אמן" של ר"א אלקסנדר קוטוב מצדיק הוספה זו. בעניין ניסוח, אשמח אם מישהו עם יכולות התבטאות רבה משלי ישפר את הניסוח הקלוקל שלי.

מיהו דייוויד לי ?[עריכת קוד מקור]

בפסקה על ההסטוריה של השחמט מוזכר שמו של דייוויד לי, אך אין קישור. מחיפוש קצר בגוגל הבנתי שיש שני דייוויד לי :דייוויד לי אחד הוא פיזיקאי והשני כדורסלן. לשניהם אין קשר לשחמט. מיהו הדייוויד לי הזה?אריאךכ ב - שיחה 17:45, 1 באוקטובר 2019 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

בתת הערך "היהודים והשחמט" מובאים דברי ריה"ל על השחמט ובהמשך נאמר: "חתנו, הפרשן והמשורר ר' אברהם אבן עזרא" ראב"ע לא היה חתנו של ריה"ל, אלא לדעות מסויימות מחותנו.

מקור: ויקיפדיה ערך ריה"ל.

דווח על ידי: אוהד 2A01:6500:A048:DD64:33F8:A748:BA2C:78B 01:48, 23 באוקטובר 2020 (IDT)[תגובה]


אשמח לקבל את עזרתכם[עריכת קוד מקור]

אשמח להתייחסותכם להצעת קטע "הידעת?" על אנקדוטה, שקשורה לערך זה. ראו: ויקיפדיה:הידעת?/המתנה#שחמט בצינוק. תודה. אומרים ישנה - שיחה 12:05, 24 בספטמבר 2021 (IDT)[תגובה]

אסטרטגיה וטקטיקה[עריכת קוד מקור]

הפרק אסטרטגיה וטקטיקה מועתק אחד לאחד מהדף על שחמט באתר FXP ויש שם ניסוח לא מתאים לויקיפדיה כגון "אנו" תומר123456789 - שיחה 22:40, 2 בדצמבר 2021 (IST)[תגובה]

טעות בידך. ההיפך. האשכול בFXP הועתק מהערך הויקיפדי (כן, כשמנסים להשיג "משקיען השבוע" ולעלות לניהול בפורום, אז כל האמצעים כשרים). אם תשווה גרסא ישנה יותר, נניח מספטמבר 2008, תיווכח בכך שההעתקה אכן היתה הפוכה. ואני לא אזכיר את העובדה שאפילו אחד המשתמשים שהגיב באשכול זיהה את ההעתקה מויקיפדיה. TheStriker - שיחה 22:46, 2 בדצמבר 2021 (IST)[תגובה]

מאפייני הכלים[עריכת קוד מקור]

מלך - הכלי החשוב ביותר על הלוח. ביכולתו לנוע לכל כיוון (ישר או אלכסון) משבצת אחת בכל כיוון למעט "הצרחה" (ראו בהמשך).

כאשר המלך נמצא במצב של "שח", כלומר במצב שבו היריב יוכל "להכותו" בתורו הבא, השחקן המאוים חייב לשנות מצב זה על ידי הזזת המלך, חסימת קו ההתקפה של הכלי המאיים, או על ידי הכאה של הכלי המאיים. על מנת לנצח במשחק, על השחקן להגיע למצב שבו יריבו לא יוכל למלט את מלכו מהשח, להכות את הכלי המאיים או לחסום את האיום על ידי כלי משלו. מצב זה נקרא "מט". למרות ערכו ככלי החשוב ביותר תנועת המלך מוגבלת יחסית. להבדיל מהכלים האחרים, לא ניתן להעריך את המלך בנקודות לשם החלפת כלים, משום שהמלך אינו כלי שאפשר לוותר עליו, אולם מבחינת ערכו במובן יחסי הכוחות ויכולותיו הטקטיות במשחק מעריכים אותו בכ־2.5 נקודות. שכן למלך יכולת התקפית (בעלת טווח מוגבל, משבצת אחת בכל כיוון) יכולת זו באה לידי ביטוי בעיקר בשלבים מתקדמים של המשחק, כאשר לא נותרו כלים רבים על הלוח. על אותה "סקאלה" מוערך הצריח ב-5 נקודות, הפרש בשלוש נקודות וכך גם הרץ. הערכת כוחו של המלך משמשת לניתוחים טקטיים, להערכת עמדות עם מלך חופשי או מלך סגור וכדומה.

מלכה - הכלי החזק ביותר על הלוח. יתרונה הוא בגמישות התנועה שלה, שכן היא יכולה לנוע בכל קו ישר (טור, שורה או אלכסון) ולכמה מספר משבצות שהיא רוצה באותה שורה או אלכסון. נהוג להעריכה בכ-9 נקודות.
צריח - הצריח יכול לנוע רק לאורך הטורים או השורות. הצריחים בדרך כלל יעילים יותר, כאשר הם תומכים אחד בשני ופועלים כזוג. תפקיד מיוחד נועד לצריח בהגנת המלך במהלך המכונה הצרחה. נהוג להעריכו בכ-5 נקודות (נקרא גם: 'טורה').
רץ - הרץ יכול לנוע רק באלכסונים. יעיל במיוחד במצבים פתוחים. הרץ הוא הכלי היחיד שמוגבל לצבע משבצת אחד, ואינו יכול לעבור לצבע השני. שני הרצים הקיימים, מכסים ביחד את שני הצבעים של הלוח, ולכן במקרה שאבד רץ אחד, חלק מהשליטה על הלוח אבדה. נהוג להעריכו בכ-3 נקודות.
פרש - לפרש תנועה מיוחדת שמשלבת תנועה ישר ובאלכסון. לחלופין ניתן לתאר את תנועתו כאות 'ך' המסובבת בכיוונים שונים (ראו דיאגרמה). יתרונו הוא בכך שכלים אינם חוסמים את תנועתו, והוא יכול לדלג מעליהם. הפרש יעיל במיוחד במצבים סגורים ובביצוע "מזלג" (כלומר איום על מספר כלים בו זמנית). בכל מהלך הפרש יעבור לצבע משבצת שונה. נהוג להעריכו בכ-3 נקודות ובמעט פחות מהרץ [1].
רגלי - האחרון בהיררכיה והמוגבל ביותר בתנועתו. יכול לנוע רק משבצת אחת בכל פעם ורק לכיוון אחד ("קדימה", ז"א, הכיוון הנגדי לצד הלוח בו הוא מתחיל), מה שמביא לכך שהוא צפוי להיתקע כאשר את המשבצת לפניו תופס כלי אחר. במהלכו הראשון של הרגלי, ורק במהלך זה, הוא יכול לנוע שתי משבצות קדימה או משבצת אחת בהתאם לרצון השחקן. אופן ההכאה של הרגלי מתבצע באופן שונה מאופן תנועתו הרגיל, על ידי מעבר משבצת אחת באלכסון, אך ורק בכיוון התקדמותו. למרות היותו כלי חלש (בשל תנועתו המוגבלת), לרגלי יש יתרון אחד על פני שאר הכלים: אם הוא מגיע לשורה האחרונה של הלוח הוא הופך לכל כלי אחר, פרט למלך, באותו הצבע, על-פי בחירת השחקן (גם אם הכלי הנבחר טרם יצא מהמשחק). - מצב זה קרוי

אלו התווי עריכה המקוריים, משום מה לא מוצג סמלי הכלים בתוצאה. אשמח שמישהו יותר מומחה יסדר את זה(וסליחה על הבלגן) תודה! הזקן והים - שיחה 00:18, 18 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]

ההערה לא ברורה. זה מה שמוצג בערך (כולל הסמלים). Dovno - שיחה 23:43, 28 בפברואר 2022 (IST)[תגובה]

תיקו לא מוגדר[עריכת קוד מקור]

מישהו יודע למה במצב שבו יש לכל צד רק מלך וארבע חיילים, והם נמצאים בשני השורות האמצעיות, הלבנים בשורה 4, כשיש רווח של משבצת בין אחד לשני, והשחורים בשורה 5 כנ''ל, והם נמצאים אחד מול השני, כך שהם לא יכולים להתקדם או לאכול, שכן יש רווח, והמלך של הלבן נמצא במקום כלשהוא בין שורה 1 ל-3, ושל השחור בין 6-8, כך שהמלכים לא יכולים להתקדם, שכן שורת החיילים שלהם חוסמת אותם, וגם לא בין החיילים, שאז החיילים של הצד השני יאכלו אותם, ובעצם אי אפשר לבצע מט, אף תוכנת שחמט לא מגדירה זאת כתיקו? סטש - שיחה 16:54, 24 באוגוסט 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בשחמט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:17, 18 ביוני 2023 (IDT)[תגובה]

תיקו לא מוגדר[עריכת קוד מקור]

תיקו לא מוגדר

במצב זה אין אפשרות לאף אחד מהצדדים לבצע מט, וזה לא נמנה בין סוגי התיקו סטש - שיחה 17:03, 26 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

זה תיקו לפי הכלל האמור בערך תיקו (שחמט) שהעתקתי לערך זה: "חוסר יכולת לבצע מט- במצב בו לשום שחקן לא ניתנת אפשרות חוקית לבצע מט, המשחק מוכרע כתיקו באופן אוטומטי. הדבר קורה כאשר אין מספיק כלים שנשארו על הלוח, למשל כאשר נשאר רק המלך או בתוספת פרש או רץ לשני השחקנים, או כשלכל אחד מהשחקנים מלבד המלך נשארו רק רגלים ואי אפשר להזיז את הרגלים או להכות אותם". אגסי - שיחההאם הצלבתם מידע2? 18:07, 26 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

עדיף להסביר באופן פשוט מה זה "הכאה" מיד לאחר ההסבר על הלוח וכלי השחמט. חשוב שגם מי שלא יודע לשחק שחמט יבין שהכאה היא מהלך שבו כלי מאחד הצבעים נע לעמדתו של כלי יריב (בלבד) מהצבע השני, תופס את מקומו ושל הכלי השני על לוח המשחק ומוציא את כלי היריב מלוח המשחק כך שהכלי המוכה איננו יכול להמשיך ולשחק. מאיר15שיחה 23:52, 26 במרץ 2024 (IST)[תגובה]

הסבר חסר בערך[עריכת קוד מקור]

הייתי שמח לו היה בערך הסבר מדוע שחמט נחשב ספורט. עמית - שיחה 22:20, 30 במרץ 2024 (IDT)[תגובה]

הוספתי הסבר. בברכה. ליששיחה 23:28, 30 במרץ 2024 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בשחמט שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 15:06, 20 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]

Done טופל Asaf M - שיחה - הצטרפו למיזם האבולוציה 10:08, 21 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]