אברהם מור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם מור
לידה 5 במאי 1935
תל אביב-יפו, פלשתינה (א"י)
פטירה 16 בדצמבר 2012 (בגיל 77)
כפר סבא, ישראל
מקום קבורה בית הקברות מנוחה נכונה כפר סבא עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה אברהם מרקוביץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19532012 (כ־59 שנים)
עיסוק מדבב
בן או בת זוג דליה מור (19782012) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברהם (אברמל'ה) מור (5 במאי 193516 בדצמבר 2012) היה שחקן ומדבב ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם אברהם מרקוביץ. גדל והתחנך בתל אביב וסיים את לימודיו התיכוניים בבית הספר מקס פיין. בנעוריו היה פעיל בתנועת השומר הצעיר והעלה שם הצגה עם אילי גורליצקי ואורי זוהר. הוא למד משחק במשך שנתיים בסטודיו לדרמה של "התיאטרון הקאמרי" עד לגיוסו.

בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מור הצטרף ללהקת "בצל ירוק" החל מ"כביסת הרש" (כשכיר, לא נמנה עם חברי הלהקה). מור שיחק בהצגות תיאטרון ובמחזות רבים. את דרכו בתיאטרון החל ב"האהל", בנוסף שיחק גם ב"תיאטרון חיפה", ב"התיאטרון הקאמרי", תיאטרון גיורא גודיק ובעיקר ב"תיאטרון הבימה". בין היתר שיחק במחזות "מעגל הגיר הקווקזי", "בוסתן ספרדי", "הצוענים", "קזבלן" ועוד רבים נוספים. ב-1976, שיחק במחזה "המגילה" של איציק מאענגר בתפקיד המלך אחשוורוש. ב-1996, שיחק מור בהצגת הילדים "עוץ לי גוץ לי", בתפקיד הטוחן שכתב אברהם שלונסקי, הפיק מנחם גולן, בבימויו של שלמה וישינסקי, ולצידם של שלמה וישינסקי, שרון חזיז, שרון צור, אלי ישראלי, נתן כוגן, ציפי מור, וצחי נוי. ב-1998 שיחק מור בהצגת הילדים "אלאדין", בתפקיד קיסר סין שכתבו אסף אשתר, וליאור כלפון, הפיקה מרים עציוני, ביים נתן דטנר, ולצידם של ליאור כלפון, נועה דורי, חנה לסלאו, רובי דואניאס, ויניב פולישוק.

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקולנוע שיחק בין היתר בסרטים "משפחת שמחון" (1964, קריין פתיח הסרט), "מוישה ונטילטור" (1966), "המניע לרצח" (1966), "פורטונה" (1966), "המטרה טיראן" (1968), "רק היום" (1976), "נישואין נוסח תל אביב" (1979, קריין פתיח הסרט), "קוני למל בקהיר" (1983), "אלכס חולה אהבה" (1986), "תלווה לי את אשתך" (1989), "המחצבה" (1990), "אהבתה האחרונה של לורה אדלר" (1990), "האיטלקים באים" (1996) ועוד רבים אחרים.

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מור היה מראשוני וותיקי תחום הדיבוב בישראל, ודיבב בסדרות ובסרטים רבים. הוא השתתף בהפקות הדיבוב העבריות של רבים מסרטי וולט דיסני, ובהם: "שלגיה ושבעת הגמדים", "סינדרלה", "היפהפייה והיחפן", "היפה והחיה" (בתפקיד מוריס), "צעצוע של סיפור 2", "טרזן" (בתפקיד ארכימדס ק. פורטר), טרילוגיית "אלאדין" (בתפקיד הסולטאן), "פינוקיו", "על כלבים וגנבים", "בן המלך והעני" ועוד. הוא גם תרם את קולו לסדרות "חתולי חצר", "אגדות אנדרסן", "נילוס איש החלומות", "וולאס וגרומיט והארנב הקטלני", "סוד כמוס", "אגדת פנג הלבן", "היה היה - החיים" (בתפקיד מאסטרו), "משפחת סימפסון - הסרט" ועוד.

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מור שיחק בין היתר בסדרות הטלוויזיה "קרוסלה", "פרפר נחמד", "רחוב סומסום", "שבט כהן" ו"ייסורי אפרים". שיחק בעיבוד הטלוויזיוני לבוסתן ספרדי ב-1971. כמו כן השתתף בתפקידי אורח בסדרות "קרובים קרובים", "החיים זה לא הכל" ו"סרוגים". ב-2005 השתתף בסרט הטלוויזיה "עכשיו או לעולם לא". ב-2012 שיחק בסדרה "שטיסל" שעלתה לשידור לאחר מותו.

בשנת 2011 שיחק בסדרת האקשן המשטרתית של ערוץ 10, "אחת אפס אפס", בתפקיד אביגדור אבא של אריק.

שיחק גם את סבא של יוני (איתי שגב) בתוכנית "בעקבות הסיפורים הקסומים" בערוץ הילדים.

כמו כן הנחה מופעים ששודרו בטלוויזיה, כגון חגיגת עשור לפסטיבל למנצח שיר מזמור בחנוכה תש"מ דצמבר 1979, "כשהיסמין פורח" (מופע שהתקיים בבנייני האומה לציון 25 שנה לתוכנית "כשהיסמין פורח" ולציון 100 שנה לעלייה הראשונה מתימן) יחד עם רויטל עמית בחנוכה תשמ"ג דצמבר 1982, ועוד.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1978 נישא לדליה מור ולהם שני בנים.

מור חי רוב שנותיו עם משפחתו בתל אביב.

בסוף 2012 נפטר בבית החולים מאיר מסרטן. הותיר אחריו אישה ושני בנים. הוא נטמן בבית העלמין האזרחי מנוחה נכונה כפר סבא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם מור בוויקישיתוף