בובספוג מכנסמרובע – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MerlIwBot (שיחה | תרומות)
HiW-Bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: zea:SpongeBob SquarePants
שורה 216: שורה 216:
[[uk:Губка Боб Квадратні Штани]]
[[uk:Губка Боб Квадратні Штани]]
[[vi:SpongeBob SquarePants]]
[[vi:SpongeBob SquarePants]]
[[zea:SpongeBob SquarePants]]
[[zh:海綿寶寶]]
[[zh:海綿寶寶]]
[[zh-min-nan:SpongeBob SquarePants]]
[[zh-min-nan:SpongeBob SquarePants]]

גרסה מ־23:06, 17 באוקטובר 2012

תבנית:סדרת טלוויזיה

קובץ:2005918194455 spongebob.jpg
בובספוג - גיבור הסדרה "בובספוג מכנסמרובע"

בובספוג מכנסמרובעאנגלית: SpongeBob SquarePants) היא סדרת אנימציה אמריקאית הומוריסטית אשר נוצרה על ידי הביולוג הימי והאנימטור סטיבן הילנבורג עבור רשת ניקלודיאון האמריקאית ושודרה לראשונה בארצות הברית בערוץ ניקלודאון ב־1 במאי 1999. עלילת הסדרה מתרחשת בעיר התת-מימית הבדיונית "ביקיני בוטום" ומתמקדת בהרפתקאותיהם של ספוג ים בשם בובספוג מכנסמרובע וחבריו.

הסדרה ביססה את מעמדה כסדרת האנימציה הנצפית ביותר של ערוץ ניקולודיאון. בעקבות ההצלחה הרבה לה זכתה הסדרה, הושק זיכיון וב־19 בנובמבר 2004 יצא לאקרנים ברחבי העולם סרט קולנוע מצויר באורך מלא בשם "בובספוג מכנסמרובע - הסרט". נוסף על כך, הסדרה נבחרה על ידי מגזין טיים כאחת מ-100 הסדרות הטובות ביותר בכל הזמנים.[1]

בישראל הסדרה משודרת בערוץ ניקלודאון.

רקע עלילתי

עלילת הסדרה מתמקדת בספוג ים מלבני וצהוב בשם בובספוג מכנסמרובע, שלעתים נקלע לצרות באופן לא מכוון. בובספוג מתגורר בעיר תת-מימית בשם "ביקיני בוטום" ובאחד הפרקים נאמר כי הוא גר ברחוב הקונכייה 3 . הוא שוכן בתוך בית עשוי אננס, יחד עם חיית המחמד שלו, גארי החילזון. בובספוג עובד כטבח במסעדת המזון המהיר "הסרטן הפריך". הוא נוטה להרגיז את שכנו בעל האופי הממורמר, הדיונון סקווידוויד טנטקלס, ולהיקלע לתסבוכות והרפתקאות שונות יחד עם שני חבריו הטובים: כוכב ים ורוד בשם פטריק סטאר וסנאית חכמה בשם סנדי צ'יקס. מר קראב הוא בעל מסעדת "הסרטן הפריך" ומעסיקו של בובספוג. פלנקטון הוא אויביו המושבע של מר קראב, ומטרתו היא לגנוב את המתכון הסודי לקציצת הסרטן של המקום.

דמותו של בובספוג

ערך מורחב – בובספוג מכנסמרובע (דמות)

בובספוג מאופיין באופי אופטימי, ונאיבי, ונוטה להיות חייכן ואוהב להשמיע את צחוקו. הוא אוהב את עבודתו במסעדת "הסרטן הפריך", למרות המשכורת הנמוכה שמרוויח, בגלל קמצנותו של מר קראב, בעל המקום. לרוב הוא עוזר לחבריו, ובין תחביביו ניתן למנות ציד מדוזות והפרחת בועות סבון.

העולם של בובספוג מכנסמרובע

בובספוג וחבריו חיים בעיר התת-מימית "ביקיני בוטום" אשר שוכנת בתחתית האוקיינוס השקט מתחת לאי המציאותי ביקיני, ובה מתרחשת מרבית עלילת הסדרה. ביקיני בוטום בנויה כעיר מודרנית ומכילה מרכז מסחרי, פרוורים, חופים, שדה תעופה, מערכת אוטובוסים, ויריד. סטיבן הילנבורג ציין בעבר כי ביקיני בוטום מבוססת בצורה רופפת על העיר סיאטל. העיר מכילה בתי עסק שונים, לרבות מסעדות, חנויות ומפעלים. העיר בעלת כלכלה יציבה, מערכות חינוך ובריאות, מוסדות ממשלתיים ומערכת אכיפת חוק. העיר מכילה גם אצטדיונים, פארקי שעשועים, מתקני נופש ועוד. אמצעי התחבורה העיקרי של תושבי ביקיני בוטום הוא סירות. ביקיני בוטום והאזור הסמוך לעיר מכילים הרים, יערות, אגמים, לגונות, מערות, ערבות, שוניות, נהרות, ואזורים מדבריים שוממים אשר מוצגים לאורך פרקי הסדרה. באופן אירוני, בפרקים רבים בסדרה העלילה מתרחשת בחוף ים, דבר שאיננו הגיוני שכן העיר שוכנת מתחת למים.

האוכלוסייה של ביקיני בוטום מורכבת מחיות דמויי-אדם שונות בהם דגים, לווייתנים, סרטנים, ספוגיים, דגי קלמארי, תמנונים, כוכבי ים, דגי אנשובי, לובסטרים, כרישים, וחיות ימיות בדיוניות כגון מפלצות ים. בנוסף, מוצגות בסדרה חיות ים כגון מדוזות, סוסוני ים, חילזונות, תחשי נהרות, ותולעים. אלו אינם דמויי אדם והם בדרך כלל מוצגים כחיות מחמד או חיות בר. לדוגמה, הצדפות מייצגות בסדרה עטלפים וציפורים, החילזונות מייצגים בסדרה חתולים, והתולעים מייצגים בסדרה כלבים. לאורך הסדרה כמעט ולא מופיעים יצורים יבשתיים כגון בני אדם, חרקים וציפורים, חוץ מסנדי הסנאית, פאצ'י הפיראט, (המנהל את מועדון המעריצים של בובספוג המופיע בחלק מהפרקים ומלווה את העלילה) ואיש הים ונער הקסם, שני קשישים המגלמים בסדרה גיבורי על נערצים בעלי תוכנית טלוויזיה משלהם.

בובספוג מכנסמרובע - הסרט

ערך מורחב – בובספוג מכנסמרובע - הסרט

בובספוג מכנסמרובע - הסרט, הוא סרט אנימציה שיצא בשנת 2004. הסרט עוסק בניסיונם של פטריק ובובספוג לסכל את מזימתו של פלנקטון להשתלט על העולם, בעזרת הכתר של המלך נפטון שאבד ביבשה. בשנת 2011 הוכרז על סרט נוסף בזכיון שעתיד לצאת בשנת 2014.

דמויות

ערך מורחב – בובספוג מכנסמרובע - דמויות

הדמויות הראשיות

  • בובספוג מכנסמרובע: הדמות הראשית בסדרה. בובספוג הוא ספוג ים צהוב ונקבובי המזכיר במראו ספוג מטבח. הוא אופטימי ומאוד ידידותי. בובספוג חי בתוך אננס, ועובד במסעדה המצליחה "הסרטן הפריך" בתור טבח המכין קציצות סרטן. הוא אוהב להתאמן עם חברתו הסנאית סנדי בקראטה. בובספוג לומד בבית הספר לשיט של גברת פאף, על מנת להוציא רישיון נהיגה בסירה, אך תמיד נכשל. חברו הטוב ביותר של בובספוג הוא כוכב הים בשם פטריק. בובספוג מגדל גם חילזון מחמד בשם גארי. הוא אוהב לתפוס מדוזות ולהפריח בועות סבון.
  • פטריק סטאר: פטריק הוא כוכב ים ורוד, וחברו הטוב ביותר של בובספוג. פטריק הוא מגושם וטיפש, וחי מתחת לאבן בשכנות לבובספוג. פטריק ובובספוג ידועים בהתנהגותם הילדותית ובמסירותם לתחביביהם: ציד מדוזות, אהבתם לאיש הים ונער קסם, הפרחת בועות סבון.
  • סקווידוויד זרועות (בגרסה האנגלית נקרא סקווידוורד טנטלקס): תמנון ממורמר. סקווידוורד הוא שכנם של בובספוג ופטריק, וגר בתוך מואי (פסל בצורת ראש של בן אדם). סקווידוורד שונא את שכניו, אך עובד יחד עם בובספוג במסעדת "הסרטן הפריך" כקופאי. בזמנו הפנוי הוא נוהג לנגן בקלרינט, לרקוד, לפסל ולצייר את עצמו. סקווידוורד מתנהג בחוסר סבלנות כלפי המשחקים של בובספוג ופטריק ומנסה לחבל בהם על מנת להשיג לעצמו שקט ושלווה.בובספוג ופטריק חושבים שהוא החבר הכי טוב שלהם ובטוחים שגם הוא חושב כך, על אף שהוא מראה להם באופן תדיר את שנאתו אליהם. יריבו של סקווידוויד הוא סקווליאם פנסיסן. סקווידויד מקנא בסקוויליאם וחולם להיות כוכב ועשיר כמוהו.
  • יוג'ין קראב: סרטן. מר קראב גר בבית בצורת עוגן והוא בעל מסעדת ה"סרטן הפריך" ומעסיקם של בובספוג וסקווידוויד. מר קראב הוא אביה של פרל ובנה של גברת קראב. מר קראב ידוע בקמצנותו הנוראית. מכיוון שלא סומך על בנקים מחביא את כל הונו מתחת למזרן השינה שלו. מר קראב הוא בן למשפחת שודדי ים.
  • סנדי צ'יקס: סנאית, חברתם הטובה של בובספוג ופטריק. סנדי היא מדענית אשר הגיעה ממדינת טקסס ונחשבת לאחת הדמויות האינטליגנטיות ביותר ביקיני בוטום. מכיוון שסנאי חיים ביבשה, סנדי חובשת קסדת אוויר וגרה בתוך בועת אוויר. סנדי בעלת חגורה שחורה בקראטה ונוהגת להתאמן עם בובספוג בקרבות. לסנדי יש אח תאום ושמו רנדי.
  • שלדון פלנקטון: פלנקטון. יצור מזערי שמנהל את "מסעדת הדלי" הכושלת, בה הוא גר. הוא אויבו המושבע של מר קראב. פלנקטון ידוע בנסיונותיו הכושלים למצוא את הנוסחה של קציצת הסרטן, שנמכרת ב"מסעדת הסרטן". בעבר פלנקטון ומר קראב היו חברים, ואף ניסו להקים מסעדה יחדיו, אך פרצה ביניהם מריבה והם נפרדו לתמיד. במהלך אותה מריבה, פלנקטון גרם בטעות ליצירת קציצת הסרטן. אשתו של פלנקטון היא מחשב בשם קרן, הנוהגת ללעוג לפלנקטון על מזימותיו בכוונה לגנוב את הנוסחה הסודית לקציצת הסרטן.
  • גארי החילזון: גארי הוא חיית המחמד של בובספוג. גארי הוא חילזון וקולו מוצג בסדרה בקול של חתול. גארי הוא אומנם חיית מחמד, אך בובספוג מבין את יללותיו.
  • קרן פלנקטון (מחשב): אשתו של פלקנטון ,היא לרוב מרגיזה את פלנקטון, ותמיד צוחקת על שמו הפרטי – שלדון.

דמויות משנה

  • פרל קראב: בתו הלוויתנית של מר קראב. היא מפונקת מאוד ,רגישה ובכיינית.
  • גברת פאף: אבו נפחא ובעלת ביה"ס לשייט של בקיני בוטום, בו לומד בובספוג. גרה בדלי ורוד עם חצר. מתעבת את בובספוג מכיוון שמסכן את חייה בכל פעם שמבצע מבחן נהיגה ואף פוטרה מתפקידה וישבה בבית הכלא בגללו. ניהלה רומן עם מר קראב.
  • לארי הלובסטר: מציל בים של ביקיני בוטום. לארי הוא לובסטר שרירי, אשר מבלה הרבה בחדרי כושר ובתחרויות הרמת משקולות וזריקת עוגנים.
  • ההולדני המעופף: רוח של שודד ים שנמצאת בביקיני בוטום. ההולנדי המעופף אוהב להפחיד אנשים תמימים. מעיין פארודיה על אגדת הים על דיווי ג'ונס וספינת הרפאים שלו, ההולנדי המעופף.
  • איש הים: גיבור על לשעבר, מושא הערצתם של בובספוג ופטריק. איש הים מתגורר יחד עם נער הקסם בבית האבות שבבקיני בוטום. מעיין פארודיה על "אקווה-מן" ו"באטמן".
  • נער הקסם/הפלא: עוזרו ושותפו הנאמן של איש הים. על אף שהוא זקן, איש הים רואה בו ילד קטן. נקרא לפעמים גם בתור ״נער ספחת״.
  • פאטצ'י הפיראט: מנחה הספיישלים בסדרה, מנהל מועדון המעריצים של בובספוג. דמותו היא של בן אדם אמיתי המחופש לפיראט. את פאצ'י משחק טום קני, שהוא למעשה המדבב של בובספוג בסדרה עצמה. למרבה האירוניה הוא המעריץ הכי גדול שלו והוא הדמות היחידה שלא מצוירת בסדרה.
  • פוטי התוכי: התוכי של פאצ'י הפיראט שלמעשה הוא בעצם בובת תוכי תלויה. נוהג לומר משפטים סרקסטים לפאצ'י ולעשות תעלולים.
  • חבר בועון: את חבר בועון בובספוג יצר. בגלל חבר בועון התקיימי מהומות בביקני בוטום, וחבר בועון נאלץ לעזוב. בפרק "שובו של חבר בועון", מבקש חבר בועון מבובספוג, לשמור על בנוץ
  • מֱנְריי: האויב המושבע של איש הים ונער קסם, שרוצה להשתלט על האוקיינוס למרות מה שמפריע לו, החגורה המדגדגת שיש עליו. מעיין פארודיה על "המאנטה השחור" אויבו של "אקווה מן". שמו כנראה מהווה פרודיה על ריימן.
  • הבועה המזוהמת: אחד האויבים של איש הים ונער קסם, בועה גדולה ומרושעת שאוהבת לאכול חול. לאחר שתופסת את איש הים ונער קסם בובספוג מפוצץ אותה,נקראת גם באבל המלוכלך ובועת הרשע.
  • סקוויליאם פנסיסן: אויבו המושבע של סקווידוויד. מופיע במספר פרקים.
  • בטסי "גברת" קראב: סרטנית. אימו של יוג'ין קראב. באחד הפרקים נראה כי התפתח בינה ובין פלנקטון רומן.

מדבבים בסדרה

מדבבים בגרסה האנגלית

מדבבים בגרסה העברית

עיבוד מוזיקלי לתוכנית - שרון בורגאוקר

סרטים של בובספוג

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים