פאלקון 9 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Makecat-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: id:Falcon 9
YFdyh-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: gl:Falcon 9
שורה 78: שורה 78:
[[fa:فالکن ۹]]
[[fa:فالکن ۹]]
[[fr:Falcon 9]]
[[fr:Falcon 9]]
[[gl:Falcon 9]]
[[hr:Falcon 9]]
[[hr:Falcon 9]]
[[hu:Falcon 9]]
[[hu:Falcon 9]]

גרסה מ־02:44, 29 בינואר 2013


שגיאות פרמטריות בתבנית:משגר

פרמטרים [ דלק שלב שני, דחף שלב שני, מתקף סגולי שלב ראשון, ארץ יצור, מנועים שלב שני, דחף שלב ראשון, מנועים שלב ראשון, מתקף סגולי שלב שני, זמן בעירה שלב ראשון, מטען לLEO, שלב שני, דלק שלב ראשון, שלב ראשון, זמן בעירה שלב שני ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פאלקון 9
שיגור החללית דרגון לטיסת המבחן הראשונה שלה על גבי הפאלקון 9
שיגור החללית דרגון לטיסת המבחן הראשונה שלה על גבי הפאלקון 9
ייעוד משגר לוויינים וחלליות
משפחה פאלקון
יצרן ספייס איקס
עלות שיגור 49.9 - 56 מיליון $
גרסאות פאלקון 9 רגיל
היסטוריית שיגורים
סטטוס פעיל
אתרי שיגור SLC-40, קייפ קנברל
SLC-4E ונדנברג
שיגורים 4
הצלחות 3
חלקיות 1
שיגור ראשון 4 ביוני 2010
מטענים ידועים החללית דרגון
יכולת
מטען ל־GTO 4,540 ק"ג
מידע נוסף
גובה 54.3 מטרים
קוטר 3.66 מטרים
משקל 333,400 ק"ג
שלבים 2

פאלקון 9אנגלית: Falcon 9) הוא משגר לוויינים וחלליות פרי פיתוח של החברה הפרטית ספייס איקס (Space X), מייסודו של אלון מאסק.

זהו משגר גדול וכבד, בגובה 54.3 מטר. המשגר מיועד לשגר לוויינים למסלול גיאוסינכרוני בגובה של 36,000 ק"מ, וחלליות מטען וחלליות מאוישות, בעיקר אל תחנת החלל הבינלאומית הנמצאת במסלול לווייני נמוך. המשגר דומה בביצועיו למשגרים דלתא 4 ואריאן 5.

דגמים

החברה מפתחת כמה דגמי משנה של פאלקון 9, דגם רגיל ודגם כבד. כאשר המשגר הכבד מתוכנן לשגר מטעד במשקל של עד 32,000 ק"ג למסלול נמוך, ועד 19,500 ק"ג למסלול גיאוסינכרוני. משגר זה הוא דומה לדגם הרגיל אך מוצמדים אליו שני מאיצים רקטיים ניתקים.[1]

מחירי השיגור של לוויינים בדגם הכבד נעים בין 50 מיליון ל - 90 מיליון דולר. מחירים אלה תחרותיים לעומת אלטרנטיבות שיגור אחרות, דוגמת המשגר האירופי אריאן 5 או המשגר היפני H-II. יצוין כי קיימת מגמה להגדיל את משקלם של לווייני תקשורת, וכניסתו לשוק המשגרים של פאלקון 9 יכולה להוות גורם מעורר בשוק השיגורים, התחרותי ממילא.

דגמים מאוישים

תחת חוזה שנחתם עם נאס"א, עוסקת החברה בפיתוח חללית מאוישת בשם דרגון, אשר תוכל להעלות צוות בן שבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית. החללית תשוגר לחלל באמצעות המשגר פאלקון 9. ניסויים ראשונים ובדיקות של החללית כבר החלו. שיגורה הנסיוני הראשון של החללית, בוצע בהצלחה ב-8 בדצמבר 2010. בניסוי זה שוגרה החללית מנמל החלל קייפ קנוורל על ידי טיל פאלקון 9 למסלול נמוך, ונחתה בשלום במימיו של האוקיינוס האטלנטי אחרי 3 שעות ו-19 דקות.

ניסויים ושיגורים

  • בנובמבר 2008 נערך ניסוי סטטי למנועי השלב הראשון.
  • במרץ 2010 נערך ניסוי סטטי קצר בו הופעלו מנועי השלב הראשון על כן השיגור - עליו הוצב הטיל המיועד לשיגור.
  • לאחר דחיות מרובות, שוגר בהצלחה ב-4 ביוני 2010 המשגר לטיסת הבכורה. פאלקון 9 הכניס מטען דמה למסלול סביב כדור הארץ[2].
  • ב - 8 בדצמבר 2010 שוגר פאלקון 9 בפעם השנייה לחלל, כשהוא נושא את החללית דרגון, אף היא מפיתוח החברה, למשימתה הראשונה במסגרת תוכנית COTS. השיגור עבר בהצלחה מלאה.
  • ב-22 במאי 2012, לאחר דחיות רבות, שוגר הפאלקון 9 למשימתו השלשית כשעל גביו חללית הדרגון, ששוגרה למשימתה השנייה במסגרת תוכנית COTS, במהלכה עגנה תחנת החלל הבינלאומית.
  • ב-8 באוקטובר 2012 שוגר הפאלקון 9 כשבראשו חללית דרגון למשימת CRS-1, משימת השירות המבצעית הראשונה של הדרגון אל תחנת החלל הבינלאומית. למרות כשל בשלב הראשון של המשגר וכיבוי אחד ממנועיו בזמן השיגור, הצליח המשגר להכניס את חללית הדרגון בהצלחה למסלול הרצוי.

עוד טרם ביצוע טיסת ניסוי של המשגר, חתמה החברה חוזים עם מפעילי לווייני תקשורת שונים, ובהם חברת חלל תקשורת הישראלית, מפעילת לוויינים מארגנטינה, חברת EADS אסטריום וחברת ביגלו אירוספייס. זאת בנוסף לחוזי שיגור שנחתמו מול נאס"א, לצורך אספקה לתחנת החלל הבינלאומית.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים