ענבל פרלמוטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ענבל פרלמוטר
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 15 בינואר 1971
רחובות, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרגה 1 באוקטובר 1997 (בגיל 26)
ראשון לציון, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה רחובות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ענבל פרלמוטר (15 בינואר 19711 באוקטובר 1997) הייתה מוזיקאית, זמרת, גיטריסטית, מלחינה ומעבדת ישראלית. הייתה מייסדת וסולנית להקת "המכשפות".

פרלמוטר יצרה במשך שנים מעטות עד מותה בגיל 26, ולמרות זאת נחשבת ליוצרת ייחודית ובעלת השפעה במוזיקה הישראלית[1]. תחילת דרכה המוזיקלית הייתה בשנת 1992 בלהקת "המכשפות" לצידן של יפעת נץ ויעל כהן, ולאחר התפרקותה הזמנית של הלהקה המשיכה ביצירה עצמאית ובשיתוף פעולה עם יוצרים בישראל ומחוצה לה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרלמוטר נולדה וגדלה ברחובות. בתם של המשוררת עפרה שונית (סמוליאנוב) ואברהם פרלמוטר, נכה צה"ל ומורה לגיטרה קלאסית[2][3] ולימד בין היתר גיטרה את חברי להקת "איפה הילד" בנערותם, ואחות לאיריס. אהבתה למוזיקה החלה כשהייתה בת שמונה, כאשר אביה לימד אותה לנגן בכינור[4]. את לימודיה התיכוניים עשתה בבית הספר התיכון ע"ש עמוס דה-שליט ברחובות[2].

בגיל 20 פרלמוטר נסעה ללונדון והתוודעה שם לראשונה לסם ההרואין, ומאז התמכרה אליו והמשיכה לצרוך אותו בתדירות משתנה. כשנה לפני מותה ניסתה פרלמוטר להיגמל מסם זה מספר פעמים בעזרתם של חברים קרובים[5].

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת "המכשפות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המכשפות

להקת "המכשפות" החלה את דרכה בסוף שנת 1992 בהופעות במועדונים בישראל (שם גם הופק הקליפ הראשון שלהם לשיר "המכשפות", שביים ימי ויסלר)[6]. חברות הלהקה היו פרלמוטר, שכתבה והלחינה את מרבית השירים ושימשה כסולנית, יעל כהן כמתופפת ויפעת נץ כנגנת בס. הלהקה נחלה הצלחה ראשונה בפסטיבל עין גב ב-1993 בעיבוד ובביצוע לשיר "קסם על ים כנרת"[7]. ביצועה של הלהקה לשיר יצא על גבי תקליט שדרים שפרלמוטר ציירה את עטיפתו.

בתחילת 1994 הקליטו "המכשפות" את אלבומן הראשון - "עד העונג הבא". קורין אלאל הפיקה את האלבום, וכל שיריו (פרט ל"ציפור" שכתבה כהן ול"מתח מיני" שכתבה נץ) נכתבו והולחנו בידי פרלמוטר. האלבום כלל שירי רוק אנרגטיים וזכה להצלחה רבה ולמעמד של תקליט זהב[8]. בתקופת העבודה על התקליט, נוצר בין פרלמוטר ואלאל קשר רומנטי[2].

במרץ עד אפריל 1995 הקליטה הלהקה את אלבומה השני - "זמנים מוזרים", הפעם בעיבודים ובהפקה של חברות הלהקה. פרלמוטר כתבה והלחינה את כל שירי האלבום, מלבד "מרדף לא ידוע", שאת מילותיו כתבה כהן. האלבום זכה עם צאתו להצלחה פחותה משל קודמו[9].

"המכשפות" המשיכו להופיע בתדירות גבוהה, בין השאר במופע בקיסריה כחימום להופעתה של ביורק וב"אמפי ווהל" עם אוהד נהרין.

באפריל 1996 הוציאה הלהקה מיני-אלבום בשם "המכשפות מתכסות" ובו גרסאות כיסוי שהקליטה הלהקה. אנני לנוקס מיוריתמיקס אסרה על הלהקה לכלול את גרסת הכיסוי לשירה "Sweet Dreams" במיני-אלבום, וכאות מחאה הפיצה פרלמוטר את השיר בקלטת מחתרתית שהיא עיצבה וכתבה על גביה "חרא זכויות"[10]. צאתו של המיני-אלבום לוותה בסיבוב הופעות שאירח את דנה ברגר, קורין אלאל ואלונה דניאל, עם עיבוד חדש ואנרגטי לשיר "ערפד" של להקת "טאטו"[11]. עם הוצאת המיני-אלבום פחתה מאוד פעילותה של הלהקה, אף כי לא יצאה הודעה רשמית על התפרקותה. הופעתה האחרונה התקיימה בספטמבר 1996.

פעילות מחוץ ללהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענבלאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התפרקותה הלא רשמית של "המכשפות" המשיכה פרלמוטר בפעילות מוזיקלית: היא הקליטה סקיצות לאלבום סולו, ניגנה בהופעות של קורין אלאל, והקליטה בלונדון אלבום עם רם אוריון במסגרת צמד שנקרא "ענבלאנס" (Inballance). השניים התכוונו להוציא את האלבום לאור בפורמט מוגבל וזול, אך הדבר לא התממש באותו זמן. באלבום "ענבלאנס" נתנה ענבל ביטוי לראשונה לאוסף משחקי התינוקות המנגנים שהיה ברשותה, בהם ניגנה לאורך האלבום בשירים השונים. ב-15 בינואר 2016, לרגל יום הולדתה של פרלמוטר, הוציא אוריון לאור בעמוד היוטיוב שלו את ההקלטות המלאות, לפרק זמן מוגבל של 24 שעות. אוריון ציין בטקסט שליווה את ההקלטות כי הן בוצעו במהלך חמישה ימים בינואר 1996 על גבי קלטת ארבעה ערוצים וכי כל השירים נכתבו על ידי פרלמוטר לקראת ובמהלך ביקורה בלונדון. ב-25 במרץ 2016 הוצא האלבום "ענבאלנס" למכירה על ידי אוריון כאשר כל ההכנסות מועברות ישירות לאגודת צער בעלי חיים בישראל[12].

חמדת אבות 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 1995, בתוכנית "שיר פרידה" לזכר יצחק רבין, שרה פרלמוטר שיר שכתבה והלחינה בשם "חמדת אבות 2". יפעת נץ ליוותה בקולות, עדי רנרט בעיבוד ובנגינת פסנתר וקלידים, עמוס הדני בגיטרה, אלי מגן בקונטרבס, אילן סאלם בחליל ומאיר ישראל בתופים. קטע מהראיון שנערך עם פרלמוטר כחלק מהקלטת התכנית הופיע שנים ספורות לאחר מכן בשיר "חלום כהה" שהקליט אסף אמדורסקי לאלבום מנועים שקטים.

פעילויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרלמוטר ניגנה ושרה בלהקה שזכתה לתשומת לב בעיקר בשל שמה, "המזדיינות", עם טל גורדון, אסי לוי ואיגי וקסמן, השתתפה בכתיבת השיר "כשזה עמוק" ובביצועו המקורי, וכתבה את השיר "אין לנו במלאי". שני השירים פורסמו באלבומה של קורין אלאל "כשזה עמוק", בו השתתפה גם בנגינה. פרלמוטר הקליטה גם עיבוד חדש לשיר "יש לך שמש" שנכלל בפרויקט "עבודה עברית" (ולאחר מכן גם בהקלטות אחרונות). בגרסתה של פרלמוטר לשיר הוסיפה שמרית אור, כותבת השיר, שתי שורות נוספות. ענבל עבדה גם על הצגת יחיד המדברת על אישה השטה מתחת לאדמה בתעלות הביוב בסירה קטנה ושומעת את רחשי העולם. המחזה נגנז על ידי יורשיה של פרלמוטר[דרוש מקור].

מותה ומורשתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערב ראש השנה, 1 באוקטובר 1997, בעת ששבה מארוחת החג אצל אימה מרחובות לתל אביב, סטתה פרלמוטר עם מכוניתה מדגם וולוו אמזון[13] אל גדר הבטיחות בכביש 4 צפונית למחלף ראשון לציון ונהרגה במקום. בניתוח לאחר המוות לא אותרו בגופה שרידי אלכוהול או סמים[14].

מורשתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במופע לזכרה, שהתקיים במועדון הלוגוס ב-30 באוקטובר 1997, 30 יום לאחר מותה, הצדיעו לה חברים ושותפים לדרך. המופע הסתיים עם יעל כהן ויפעת נץ, שהצטרפו בנגינה חיה אל הקלטה של פרלמוטר ששרה וניגנה את השיר "אם זה נגמר זה חבל", שנכתב על חבריה בעיוותים קלים בשמות, וביניהם שָרק (שרון) דה מאיו, שהיה בן זוגה בתקופה שלפני מותה.

כשנה לאחר מותה יצא לאור אלבום אוסף משיריה של פרלמוטר - "הקלטות אחרונות". האלבום כלל סקיצות שהקליטה באמצעים ביתיים בשנתיים האחרונות לחייה. לאחר עיבוד באולפן הצטרפו יפעת נץ בבס וקולות, יעל כהן בתופים, יניב דדון ויוסי עזר בגיטרות וחואן שלמברג בפסנתר וקלידים. עוד היו באלבום הקלטותיה "חמדת אבות 2" ו"יש לך שמש" (עיבוד חדש לשיר של גלי עטרי שעליו עבדה בפרויקט "עבודה עברית", בתוספת שתי שורות שנכתבו במיוחד לגרסה זו), ושני שירים שלה בעיבוד להקת ונוס של יעל כהן ויפעת נץ: "בתוך ערפל" ו"לילות בלי מילים" (שירה: אורלי פרל)[15].

בשנת 1999 יצא "המכשפות - האוסף הכפול", ובו דיסק אחד עם מיטב להיטיהן ודיסק שני עם הקלטות מהופעות חיות. כמו כן, הוציא אסף אמדורסקי בשנה זו את השיר "חלום כהה" שנכלל באלבומו "מנועים שקטים", ובו שילב קטע מתוך דברים שאמרה פרלמוטר לאחר רצח רבין ובקולה (שעבר שינוי באולפן).

בשנת 2001 הוציאה קורין אלאל את אלבומה השביעי "תנינענק". את האלבום הקדישה אלאל לזכרה של פרלמוטר והוא כלל שירים רבים שכתבה עליה. בנוסף, נכלל באלבום השיר "גשם של פתאום" שאותו כתבה פרלמוטר אך לא הספיקה להלחינו. השיר הפך לאחד השירים הבולטים באלבום.

בשנת 2002, חמש שנים לאחר מותה, התקיים במועדון "צוותא" בתל אביב ערב לזכרה. בערב בוצעו שיריה של פרלמוטר ולהקת "המכשפות" בעיבודים חדשים וצמודים למקור, בהשתתפות מיטב האמנים בז'אנר: יואב קוטנר (מנחה הערב), דניאל סלומון, נועם רותם, רחלי גלעד, אסי לוי, יפעת נץ, ליליה, לאורה ריבלין, להקת קספרוב, ירמי קפלן, קורין אלאל, אורלי פרל, שילה פרבר, הדג נחש, ערן צור ויובל מסנר. בערב זה, שר לראשונה צור את השיר "על קו העימות" שאותו כתבה פרלמוטר אך לא הספיקה להלחין. שיר זה פורסם ארבע שנים לאחר מכן באלבומו שיצא בשנת 2006 "חותך בחתך הזהב". גם סלומון שר לראשונה את השיר "מיתר קרוע" שאותו כתב לזכר פרלמוטר. שיר זה יצא שלוש שנים לאחר מכן באלבומו "רבות הדרכים". בנוסף לשירה, במהלך הערב הוקרנו קטעי וידאו שונים של פרלמוטר ולהקת "המכשפות" מתקופות שונות. הערב הסתיים בשירים של "המכשפות" אותם ביצעו יעל כהן ויפעת נץ ואחדים שהצטרפו. ההופעה צולמה והוקלטה במלואה בהפקת ערוץ 8, ושודרה בשידור חי בתחנת הרדיו גלגלצ. כיום ניתן לראותה בערוץ "HOT VOD".

בחודש ספטמבר 2007 שודר בערוץ הוט בידור ישראלי פרק בסדרה "דוקוסלב" על חייה של פרלמוטר. לפרק התראיינו חלק מחבריה הקרובים, והוא סיקר את חייה ופועלה באופן שלטענת רבים היה דווקא שלילי ביותר[דרוש מקור]. על הפרק הושמעה ביקורת שלילית רבה בקרב מעריציה של פרלמוטר, שטענו כי זהו פרק זול וממוסחר שלא נעשה מתוך אהדה ליוצרת אלא למטרת רייטינג בלבד.[דרוש מקור]

במלאת עשור למותה, בחודש ספטמבר 2007, התקיים מופע לזכרה במועדון הבארבי בתל אביב. בערב השתתפו: ערן צור, דניאל סלומון, נינט טייב, שילה פרבר, אסף אמדורסקי, עברי לידר, קורין אלאל וכן יפעת נץ ויעל כהן חברותיה ל"מכשפות". על הניהול המוזיקלי הופקד יוני בלוך, שגם הופיע בערב, ועל ההפקה הייתה אחראית ליליאן שוץ, מי שהייתה גם המנהלת המוזיקלית האישית של פרלמוטר. בהופעה תפסו את קדמת הבמה זמרים ידועים שלא הכירו את פרלמוטר באופן אישי, בניגוד להופעות זיכרון קודמות שבהן היוו יעל כהן, יפעת נץ וקורין אלאל את מרכז הערב.

בנוסף לכך, התקיים ערב אלטרנטיבי בהפקתם של בני נוער שלא הכירו את פרלמוטר ואת להקת "המכשפות" בתקופת פועלן ובחרו להוקיר את פועלה ומורשתה של פרלמוטר בערב ללא מטרות רווח. בערב זה בחרו יפעת נץ ויעל כהן לקחת חלק בהופעות.

ב-2012 הופק פרק בסדרה התיעודית "האלבומים", בעריכת יואב קוטנר ובבימוי אסף אמיר, שהתמקד בהפקת אלבום הבכורה של הלהקה - "עד העונג הבא". הפרק שודר לראשונה בערוץ 8 בדצמבר אותה שנה.

באוקטובר 2017, במלאת 20 שנה למותה, נערך ערב מחווה לזכרה במועדון ה-"בארבי" בתל אביב שכלל גרסאות כיסוי לשיריה בהתמקדות בשירי האלבום "הקלטות אחרונות". בערב הופיעו בין היתר ערן צור, המסך הלבן, קורין אלאל, אסף אמדורסקי והילה רוח.

באוקטובר 2018, במלאת 21 שנים למותה, נערך ערב מחווה לזכרה בבר-גיורא בתל אביב. יפעת נץ הייתה מהיוזמות, המפיקות, וגם חברות הלהקה הופיעו במהלך הערב.

בשנת 2020 הקליטו רונה קינן והילה רוח גרסת כיסוי לשירה "חמדת אבות 2" במסגרת הפרויקט המוזיקלי צו השעה.

בשנת 2023 זכה בפסטיבל דוקאביב במקום הראשון הסרט התיעודי "ענבל פרלמוטר: אם זה נגמר". הסרט התיעודי של היוצרות והבמאיות שרון לוזון ואביגיל שפרבר הוקרן בפסטיבל "דוקאביב" וב־yes, ובמרכזו נחשפו חומרים ראשוניים מתוך היומן האישי אותו ניהלה ענבל בתקופות שונות ומגוונות בחייה. בנוסף, הסרט כולל עדויות ראשונות של אנשים שהיו קרובים מאוד לפרלמוטר ומביא תיעוד של חומרים שנחשפו בו לראשונה מיומניה האישיים[16] בהקראת המוזיקאית נטע פולטורק.

בשנת 2023, במסגרת פרויקט "נשים נאלמות ונעלמות" להנצחת נשים בולטות, עיריית רמת השרון קראה לרחוב בעיר על שמה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איתמר זהר, ענבל פרלמוטר הביאה לרוק הנשי הישראלי דברים שהוא לא הכיר, באתר הארץ, 29 בספטמבר 2016
  2. ^ 1 2 3 חלום כהה: מפרקים את המיתוס של ענבל פרלמוטר, באתר NRG מעריב
  3. ^ קסם ואובדן: 25 שנה למותה של סולנית "המכשפות" ענבל פרלמוטר, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 14:22)
  4. ^ "כישוף אפל – ענבל פרלמוטר". עד ראיה. 2012-03-06. נבדק ב-2018-07-13.
  5. ^ "20 שנה אחרי מותה, קרוביה של ענבל פרלמוטר מדברים". טיים אאוט. 2017-09-28. נבדק ב-2018-07-13.
  6. ^ המכשפות - המכשפות, "קול הרוק", סרטון באתר יוטיוב, דצמבר 1992
  7. ^ חלום כהה: מפרקים את המיתוס של ענבל פרלמוטר, באתר NRG מעריב
  8. ^ מוזיקה - עד העונג הבא - 15 שנה לאלבום, באתר www.habama.co.il
  9. ^ זוכרות את ענבל, באתר www.kutnermusic.com
  10. ^ המכשפות | qube.co.il, באתר www.qube.co.il
  11. ^ המכשפות, ביוגרפיה, באתר תפוז, ‏1.2.2004
  12. ^ 1 2 Inballance ענבלאנס. bandcamp.com
  13. ^ עד 121: וולוו חוגגת 60 ל-121 אמזון
  14. ^ גיא חג'ג', כך פספסתי את המכשפות, באתר ynet, 2 באוקטובר 2007
  15. ^ בן שלו, הכישוף של ענבל פרלמוטר לא פג, באתר הארץ, 25 בפברואר 2011
  16. ^ ענבל פרלמוטר - אם זה נגמר, באתר דוקאביב 2023, הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בתל-אביב