טגוסיגלפה

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
טגוסיגלפה
Tegucigalpa
דגל טגוסיגלפה
דגל טגוסיגלפה
דגל טגוסיגלפה
מדינה הונדורסהונדורס הונדורס
מחוז פרנסיסקו מורסאן
תאריך ייסוד 1578
שטח 751.1 קמ"ר
גובה 990 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 1,682,725 (2021)
 ‑ במטרופולין 1,324,000 (2010)
 ‑ צפיפות 948.08 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 14°06′21″N 87°12′14″W / 14.105713888889°N 87.204008333333°W / 14.105713888889; -87.204008333333 
אזור זמן UTC -6
http://www.amdc.hn

טגוסיגלפהספרדית: Tegucigalpa; רשמית: טגוסיגלפה, עיריית הנפה המרכזית, בספרדית: Tegucigalpa, Municipio del Distrito Central; לעיתים מוזכרת בתור טגוס, בספרדית: Tegus) היא בירת הונדורס והעיר הגדולה ביותר במדינה. בנוסף, טגוסיגלפה היא בירת מחוז פרנסיסקו מורסאן.

בעיר מתגוררים כ-1,250,000 תושבים (הערכה מ-2006). העיר מחולקת לשניים על ידי נהר צ'ולוטקה (הידוע גם בשם ריו גראנדה), כאשר החלק המזרחי נקרא טגוסיגלפה והמערבי קומאיאגואלה (Comayagüela). שני חלקי העיר שייכים למועצה האזורית המרכזית, מקום מושבם של ממשלת הונדורס והארכיבישוף של טגוסיגלפה. העיר שוכנת בעמק טגוסיגלפה, בגובה של 990 מטרים מעל פני הים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר נוסדה ב-29 בספטמבר 1578 על ידי מתיישבים ספרדים בשם "ריאל דה מינס דה סן מיגל דה טגוסיגלפה" והייתה מרכז הכורים במכרות הכסף והזהב באזור.

ב-1762 מושל אזור הונדורס אלונסו פרנאנדס דה ארדיה שינה את שם העיר ל"ריאל וייה דה סן מיגל דה טגוסיגלפה אי ארדיה".

ב-1821 טגוסיגלפה קיבלה מעמד של עיר. באותו זמן הונדורס קיבלה עצמאות מספרד והייתה חלק מהפרובינציות המאוחדות של מרכז אמריקה. הקונגרס המקומי הכריז שטגוסיגלפה וקומאיאגואה הן שתי הערים החשובות בהונדורס ושהבירה תעבור ביניהן לסירוגין. המצב נמשך גם כשהונדורס הפכה עצמאית לחלוטין ב-1838. לבסוף, ב-30 באוקטובר 1880 הכריז נשיא הונדורס מרקו אורליו סוטו שטגוסיגלפה תהיה בירתה הקבועה והיחידה של הונדורס.

העיר נשארה קטנה וכפרית באופן יחסי עד שנות השבעים של המאה העשרים, אז החלו גלי הגירה מהאזורים הכפריים במדינה. בשנות השמונים של המאה ה-20 החלו לבנות בה תשתיות רחבות של כבישים וצמתים, והעיר התפשטה הרבה מעבר לגבולות העתיקים והמקוריים והפכה למטרופולין גדול.

בשנת 1998 ניזוקה העיר על יד הוריקן מיטש. ההוריקן, אשר נשאר מעל הונדורס במשך חמישה ימים, הרס חלקים נרחבים של קומאיאגואלה ואזורים המקורבים לנהר צ'ולוטקה. כמו כן, ההוריקן גרם לגשמים עזים, אשר הציפו חלקים נרחבים בהונדורס ופגעו קשות בטגוסיגלפה.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם טגוסיגלפה אינו ידוע, אך ישנן סברות שונות לשם זה. הסברה המקובלת ביותר היא שהמקור הוא בשפת הנאוואטל: "Tekut Xiuatl Pan" שפירושו "גבעות הכסף", אך ככל הנראה סברה זו שגויה. ישנן שתי עובדות חשובות ובלתי מעורערות בבעיה אטימולוגית זו. עובדה אחת היא שהסיומת טוגוגלפה (Togogalpa), שמתייחסת ל"טוטוטי" (tototi), מילה שפירושה "ציפור" בנרהואטלית ובטונקונטינית. עובדה אחרת מתייחסת לריקוד מקסיקני אינדיאני. במקסיקו סבורים כי המילה "טגוסיגלפה" היא במקור מנרהואטלית, מהמילה טקוסטליקאיפאן (Tecuztlicallipan), או "מקום מגורי האצולה" או "מקום מעל ביתו של אדון אמאדו".

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחומי הכלכלה והתעשייה העיקריים הם מסחר, בניה, שירותים, טקסטיל וטבק. למעלה מ-56% מהתושבים עובדים במגזר הציבורי. אחוז האבטלה עומד על כ-8.1% מכוח העבודה.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הלאומית של הונדורס נוסדה בעיר בשנת 1847.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר נמצא נמל התעופה הבין-לאומי טונקונטין.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מפקד האוכלוסין שנערך בשנת 2013 התגוררו בעיר כ-1.15 מיליון תושבים. 47.6% מתושבי העיר חיים בעוני. בשנת 2010 4.9% מהאוכלוסייה נותרו אנאלפביתים, בהשוואה לשיעור הלאומי של 15.2%.

90% מתושבי העיר הם מסטיסים. ישנם מיעוטים קטנים של מהגרים ערבים, היספנים וסינים.

בדומה לשאר המדינה, מרבית מהתושבים (95% באזורים מסוימים) הם קתולים.

פוליטיקה וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 1991 מרבית מהסמכויות המוניציפליות היו בידי הממשל הארצי, דבר שגרם לחוסר יעילות בחלוקת המשאבים. כתוצאה מכך, הוחלט לשנות את חלוקת הכוח והממשלה ביזרה את כוחה ונתנה אותו לעיריות המקומיות. כתוצאה מהיותה של טגוסיגלפה עיר הבירה, עדיין יש לממשלה כוח רב בעיר. ממשלת המדינה מאוד לא יציבה, ולכן חלוקת המשאבים עדיין מתבצעת בחוסר יעילות, וישנם קשיים רבים להעביר את התקציבים הנדרשים לביטחון הפנים ולרפואה.

כל רשויות השלטון (בית המשפט העליון, הפרלמנט, מפקדות הצבא והמשטרה ומשרדי הממשלה) ממוקמים בעיר.

מועצת העיר מורכבת מראש העיר ועשרה חברי מועצה.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר נמצאות קבוצות הכדורגל של "אולימפיה" ו"מוטגואה", אשר משחקות בליגת העל ההונדורסית והדרבי ביניהן נחשב ל"קלאסיקו" המרכזי של הכדורגל ההונדורסי ומכונה "אל קלאסיקו קפיטלינו"ספרדית: El Clásico Capitalino, הקלאסיקו של עיר הבירה). שתי הקבוצות משתמשות באצטדיון הרב-תכליתי טיבורסיו קריאס אנדינו כמגרשן הביתי.

בעיר נמצא קולוסיאום מכללת המהנדסים, אשר משמש למשחקי כדורסל. בנוסף קיים מתחם הספורט הכפר האולימפי, אשר משמש כמקום אימונים למקצועות אוליפיים כמו טניס ואיגרוף.

תצלום פנורמי של העיר (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)
תצלום פנורמי של העיר (לצפייה הזיזו עם העכבר את סרגל הגלילה בתחתית התמונה)

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]